تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۲۳۰۹۲

مقابله با موانع حرکت در مراکز وابسته به اسلام و نظام

اشاره: بخش اعظم توصیه‌ها و رهنمودهای حضرت امام خمینی در وصیت نامه الهی و سیاسی‌اش جنبه "اصلاحی" دارد و مراکز بزرگ وابسته به اسلام و نظام و حکومت را دعوت به تلاش و مجاهدت وقفه ناپذیر برای تمهید زمینه‌های مساعد به منظور رفع موانع و معایب و رسیدن به نقطه اوج اصلاح و رشد و کمال می‌کند. در این بخش از وصیت نامه که پیش رو دارید، توصیه‌های امام خمینی برای مقابله با نواقص و کاستی‌ها و تلاش در جهت اصلاحات دقیق و اساسی، متوجه سه مرکز بزرگ است. اولین مرکز "حوزه‌های علمیه" می‌باشد. حضرت امام خمینی در بخش‌های پیشین وصیت نامه که از نظر خوانندگان گذشت، درباره جایگاه رفیع روحانیت و نقش فقها و علمای بزرگ در نهضت مشروطه و اجرای نقشه‌های شوم دشمنان خارجی و داخلی در انزوای روحانیت و به انحراف کشاندن مشروطیت سخن گفتند. در این بخش از رهنمودهای وصیت نامه، درباره مراقبت از نفوذ عناصر وابسته به دشمنان در حوزه‌ها و ضرورت مراقبت و مجاهدت مراجع و فضلای حوزه در حفظ منزلت روحانیت و جلوگیری از تحرکات ضداخلاقی که در داخل این مرکز و توسط برخی از عناصر ناسالم صورت می‌گیرد، هشدار داده شده است. دومین مرکز، قوای مجریه است که مراقبت خاصی را می‌طلبد تا تشکیلات وسیع آن در مسیر رفع مشکلات جامعه و ساماندهی به امور مختلف و مقابله با تنگناها و سختی‌ها به فعالیت درآید. زیرا چه بسا قوانین صحیحی که در مرحله اجرا با ضعف و نقص همراه می‌گردد و حاصل و ثمره مطلوبی به بار نمی‌آورد و در نهایت سنگینی بار فقر و محرومیت و تورم، پشت مردم را خمیده می‌گرداند. سومین مرکز که از دیدگاه امام خمینی نظارت و مراقبت می‌طلبد تا به بیراهه در نیفتد و موانع راه رشد و پیشرفت آن مرتفع شود، هر مرکز آموزشی و تعلیمی و پرورشی از کودکستان تا دانشگاه می‌باشد. در نگاه امام خمینی، موضوع تعلیم و تربیت بسیار مهم و حیاتی می‌باشد و با سرنوشت دین و ملت و کشور پیوند می‌‌یابد و هدایت و ضلالت و نیز سعادت و شقاوت هر ملتی با اصلاح یا افساد این مرکز رقم می‌خورد و از همین رو باید بسیار کوشید تا هر نسل در هر عصر، برمبنای تعالیم و ارزش‌های همه سونگر فرهنگ و تفکر اسلامی به تعلیم و تربیت صحیح روی آورند و به این وسیله عزت و آزادی و استقلال کشور را از دستبرد حوادث دهر مصون و محفوظ بدارند.

ط ـ وصیت اینجانب به حوزه‏های مقدسه علمیه آن است که کرارا عرض نموده‏ام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‏اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‏نمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه‏های اسلامی نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‏های علمیه است، که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‏ها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده‏ها و قشرهای مردم پاکدل و علاقه‏مند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه‏های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب می‏باشد. و می‏دانیم که قدرتهای بزرگ چپاولگر در میان جامعه‏ها افرادی به صورتهای مختلف از ملیگراها و روشنفکران مصنوعی و روحانی نمایان که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب‏رسانترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدس مآبی یا" پان‏ایرانیسم" و وطن‏پرستی و حیله‏های دیگر، با صبر و بردباری در میان ملتها زیست می‏کنند و در موقع مناسب ماموریت خود را انجام می‏دهند. و ملت عزیز ما در این مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب نمونه‏هایی از قبیل" مجاهد خلق" و" فدایی خلق" و "توده‏ای"ها و دیگر عناوین دیده‏اند، و لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند و از همه لازمتر حوزه‏های علمیه است که تنظیم و تصفیه آن با مدرسین محترم و افاضل سابقه‏دار است با تایید مراجع وقت. و شاید تز "نظم در بی‏نظمی" است از القائات شوم همین نقشه‏ریزان و توطئه‏گران باشد.
در هر صورت وصیت اینجانب آن است که در همه اعصار خصوصا در عصر حاضر که نقشه‏ها و توطئه‏ها سرعت و قوت گرفته است، قیام برای نظام دادن به حوزه‏ها لازم و ضروری است؛ که علما و مدرسین و افاضل عظیم‏الشان صرف وقت نموده و با برنامه دقیق صحیح حوزه‏ها را و خصوصا حوزه علمیه قم و سایر حوزه‏های بزرگ و با اهمیت را در این مقطع از زمان از آسیب حفظ نمایند.
و لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به فقاهت است و حوزه‏های فقهی و اصولی از طریقه مشایخ معظم که تنها راه برای حفظ فقه اسلامی است منحرف شوند، و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شود؛ و فقه سنتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد. و البته در رشته‏های دیگر علوم به مناسبت احتیاجات کشور و اسلام برنامه‏هایی تهیه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود. و از بالاترین و والاترین حوزه‏هایی که لازم است به طور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی ]است[، از قبیل علم اخلاق و تهذیب نفس و سیر و سلوک الی‌الله ـ رزقنا‌الله و ایاکم ـ که جهاد اکبر می‏باشد.
ی ـ از اموری که اصلاح و تصفیه و مراقبت از آن لازم است قوه اجراییه است. گاهی ممکن است که قوانین مترقی و مفید به حال جامعه از مجلس بگذرد و شورای نگهبان آن را تنفیذ کند و وزیر مسئول هم ابلاغ نماید، لکن به دست مجریان غیر صالح که افتاد آن را مسخ کنند و برخلاف مقررات یا با کاغذبازیها یا پیچ و خمها که به آن عادت کرده‏اند یا عمدا برای نگران نمودن مردم عمل کنند، که بتدریج و مسامحه غائله ایجاد می‏کند.
وصیت اینجانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصرهای دیگر آن است که علاوه بر آنکه شماها و کارمندان وزارتخانه‏ها بودجه‏ای که از آن ارتزاق می‏کنید مال ملت، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید، و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می‏شود، همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصا طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخائر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید، شماها کنار گذاشته می‏شوید و همچون رژیم شاهنشاهی ستمکار به جای شما ستم پیشگان پستها را اشغال می‏نمایند. بنابر این حقیقت ملموس، باید کوشش در جلب نظر ملت بنمایید و از رفتار غیر اسلامی ـ انسانی احتراز نمایید. و در همین انگیزه به وزرای کشور در طول تاریخ آینده توصیه می‏کنم که در انتخاب استاندارها دقت کنند اشخاص لایق، متدین، متعهد، عاقل و سازگار با مردم انتخاب نمایند، تا آرامش در کشور هرچه بیشتر حکمفرما باشد. و باید دانست که گرچه تمام وزیران وزارتخانه‏ها مسئولیت در اسلامی کردن و تنظیم امور محل مسئولیت خود دارند لکن بعضی از آنها ویژگی خاص دارند؛ مثل وزارت خارجه که مسئولیت سفارتخانه‏ها را در خارج از کشور دارند. اینجانب از ابتدای پیروزی به وزرای خارجه راجع به طاغوتزدگی سفارتخانه‏ها و تحول آنها به سفارتخانه‏های مناسب با جمهوری اسلامی توصیه‏هایی نمودم، لکن بعض آنان یا نخواستند یا نتوانستند عمل مثبتی انجام دهند. و اکنون که سه سال از پیروزی می‏گذرد اگرچه وزیر خارجه کنونی اقدام به این امر نموده است و امید است با پشتکار و صرف وقت این امر مهم انجام گیرد.
و وصیت من به وزرای خارجه در این زمان و زمانهای بعد آن است که مسئولیت شما بسیار زیاد است، چه در اصلاح و تحول وزارتخانه و سفارتخانه‏ها؛ و چه در سیاست خارجی حفظ استقلال و منافع کشور و روابط حسنه با دولتهایی که قصد دخالت در امور کشور ما را ندارند. و از هر امری که شائبه وابستگی با همه ابعادی که دارد به طور قاطع احتراز نمایید. و باید بدانید که وابستگی در بعض امور هر چند ممکن است ظاهر فریبنده‏ای داشته باشد یا منفعت و فایده‏ای در حال داشته باشد، لکن در نتیجه، ریشه کشور را به تباهی خواهد کشید. و کوشش داشته باشید در بهتر کردن روابط با کشورهای اسلامی و در بیدار کردن دولتمردان و دعوت به وحدت و اتحاد کنید که خداوند با شماست.
و وصیت من به ملتهای کشورهای اسلامی است که انتظار نداشته باشید که از خارج کسی به شما در رسیدن به هدف که آن اسلام و پیاده کردن احکام اسلام است کمک کند؛ خود باید به این امر حیاتی که آزادی و استقلال را تحقق می‏بخشد قیام کنید. و علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولتها را دعوت کنند که از وابستگی به قدرتهای بزرگ خارجی خود را رها کنند و با ملت خود تفاهم کنند؛ در این صورت پیروزی را در آغوش خواهند کشید. و نیز ملتها را دعوت به وحدت کنند؛ و از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادری ایمانی با همت دولتها و ملتها و با تایید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می‏دهند. به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود.
و وصیت اینجانب به وزارت ارشاد در همه اعصار خصوصا عصر حاضر که ویژگی خاصی دارد، آن است که برای تبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامی کوشش کنند. ما اکنون، در این زمان که دست ابرقدرتها را از کشور خود کوتاه کردیم، مورد تهاجم تبلیغاتی تمام رسانه‏های گروهی وابسته به قدرتهای بزرگ هستیم. چه دروغها و تهمتها که گویندگان و نویسندگان وابسته به ابرقدرتها به این جمهوری اسلامی نوپا نزده و نمی‏زنند.
مع‏الاسف اکثر دولتهای منطقه اسلامی که به حکم اسلام باید دست اخوت به ما دهند، به عداوت با ما و اسلام برخاسته‏اند و همه در خدمت جهانخواران از هر طرف به ما هجوم آورده‏اند. و قدرت تبلیغاتی ما بسیار ضعیف و ناتوان است و می‏دانید که امروز جهان روی تبلیغات می‏چرخد. و با کمال تاسف، نویسندگان به اصطلاح روشنفکر که به سوی یکی از دو قطب گرایش دارند، به جای آنکه در فکر استقلال و آزادی کشور و ملت خود باشند، خودخواهیها و فرصت‏طلبیها و انحصارجوییها به آنان مجال نمی‏دهد که لحظه‏ای تفکر نمایند و مصالح کشور و ملت خود را در نظر بگیرند، و مقایسه بین آزادی و استقلال را در این جمهوری با رژیم ستمگر سابق نمایند و زندگی شرافتمندانه ارزنده را توام با بعض آنچه را که از دست داده‏اند، که رفاه و عیشزدگی است، با آنچه از رژیم ستمشاهی دریافت می‏کردند توام با وابستگی و نوکرمآبی و ثناجویی و مداحی از جرثومه‏های فساد و معادن ظلم و فحشا بسنجند؛ و از تهمتها و نارواها به این جمهوری تازه تولد یافته دست بکشند و با ملت و دولت در صف واحد بر ضد طاغوتیان و ستم‏پیشگان زبانها و قلمها را به کار بگیرند.
و مسئله تبلیغ تنها به عهده وزارت ارشاد نیست بلکه وظیفه همه دانشمندان و گویندگان و نویسندگان و هنرمندان است. باید وزارت خارجه کوشش کند تا سفارتخانه‏ها نشریات تبلیغی داشته باشند و چهره نورانی اسلام را برای جهانیان روشن نمایند؛ که اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج‏فهمیهای دوستان خودنمایی نماید، اسلام جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد. چه مصیبت بار و غم‏انگیز است که مسلمانان متاعی دارند که از صدر عالم تا نهایت آن نظیر ندارد، نتوانسته‏اند این گوهر گرانبها را که هر انسانی به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه کنند؛ بلکه خود نیز از آن غافل و به آن جاهلند و گاهی از آن فراری‏اند!
ک ـ از امور بسیار با اهمیت و سرنوشت‏ساز مسئله مراکز تعلیم و تربیت از کودکستانها تا دانشگاهها است که به واسطه اهمیت فوق‏العاده‏اش تکرار نموده و با اشاره می‏گذرم. باید ملت غارت شده بدانند که در نیم قرن اخیر آنچه به ایران و اسلام ضربه مهلک زده است قسمت عمده‏اش از دانشگاهها بوده است.
اگر دانشگاهها و مراکز تعلیم و تربیت دیگر با برنامه‏های اسلامی و ملی در راه منافع کشور به تعلیم و تهذیب و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان جریان داشتند، هرگز میهن ما در حلقوم انگلستان و پس از آن امریکا و شوروی فرو نمی‏رفت و هرگز قراردادهای خانه خراب‏کن بر ملت محروم غارتزده تحمیل نمی‏شد و هرگز پای مستشاران خارجی به ایران باز نمی‏شد و هرگز ذخائر ایران و طلای سیاه این ملت رنجدیده در جیب قدرتهای شیطانی ریخته نمی‏شد و هرگز دودمان پهلوی و وابسته‏های به آن اموال ملت را نمی‏توانستند به غارت ببرند و در خارج و داخل پارکها و ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا کنند و بانکهای خارج را از دسترنج این مظلومان پر کنند و صرف عیاشی و هرزگی خود و بستگان خود نمایند. اگر مجلس و دولت و قوه قضاییه و سایر ارگانها از دانشگاههای اسلامی و ملی سرچشمه می‏گرفت ملت ما امروز گرفتار مشکلات خانه‏برانداز نبود. و اگر شخصیتهای پاکدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش، نه آنچه امروز در مقابل اسلام عرض اندام می‏کند، از دانشگاهها به مراکز قوای سه‏گانه راه می‏یافت، امروز ما غیر امروز، و میهن ما غیر این میهن، و محرومان ما از قید محرومیت رها، و بساط ظلم و ستمشاهی و مراکز فحشا و اعتیاد و عشرتکده‏ها که هر یک برای تباه نمودن نسل جوان فعال ارزنده کافی بود، در هم پیچیده و این ارث کشور بر باد ده و انسان برانداز به ملت نرسیده بود. و دانشگاهها اگر اسلامی ـ انسانی ـ ملی بود، می‏توانست صدها و هزارها مدرس به جامعه تحویل دهد؛ لکن چه غم‏انگیز و اسفبار است که دانشگاهها و دبیرستانها به دست کسانی اداره می‏شد و عزیزان ما به دست کسانی تعلیم و تربیت می‏دیدند که جز اقلیت مظلوم محرومی همه از غربزدگان و شرقزدگان با برنامه و نقشه دیکته شده در دانشگاهها کرسی داشتند؛ و ناچار جوانان عزیز و مظلوم ما در دامن این گرگان وابسته به ابرقدرتها بزرگ شده و به کرسیهای قانونگذاری و حکومت و قضاوت تکیه می‏کردند، و بر وفق دستور آنان، یعنی رژیم ستمگر پهلوی عمل می‏کردند.
اکنون بحمدالله تعالی دانشگاه از چنگال جنایتکاران خارج شده. و بر ملت و دولت جمهوری اسلامی است در همه اعصار، که نگذارند عناصر فاسد دارای مکتبهای انحرافی یا گرایش به غرب و شرق در دانشسراها و دانشگاهها و سایر مراکز تعلیم و تربیت نفوذ کنند و از قدم اول جلوگیری نمایند تا مشکلی پیش نیاید و اختیار از دست نرود.
و وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستانها و دانشگاهها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات