تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۰۳

دو نكته

(روزنامه رسالت ـ 1394/11/08 ـ شماره 8586 ـ صفحه 1)

بخش سياسي داخلي

1- مراقبت از نفوذ

ما با آمريكايي‌ها هيچ گفتگويي به جز "برجام" نداريم. خطوط كلي توافقات در برجام مشخص است. آنها بايد به تعهدات خود عمل كنند. چون امضاي 5 قدرت ديگر پاي برجام است قاعدتاً نبايد بازي درآورند. اما اگر هم بازي درآوردند بايد در مقام مقابله به مثل بود. نيازي به گفتگو هم بود در همين چارچوب، بايد كوتاه و مختصر باشد. آمريكايي‌ها فريبكارانه عمل مي‌كنند. بايد هوشيار بود، آنها هم جيب‌ ما را مي‌خواهند بزنند و هم مشروعيت انقلابي ما را نزد ملت‌هاي جهان زير سئوال ببرند. لذا هر گفتگويي درباره منطقه و يا هر موضوعي غيرموضوع هسته‌اي بايد ممنوع شود. ديپلمات‌هاي ما اگر يك مقدار هوشيار باشند دقت و ظرافت اين ممنوعيت را مي‌توانند درك كنند. لذا برقراري تلفن قرمز يا تلفن به هر رنگ ديگر با آمريكايي‌ها در اين باره معنا ندارد.

آمريكا در عراق، سوريه، يمن، بحرين، افغانستان و لبنان حركت ايذايي عليه ايران دارد. در روابط ما با همسايگان اخلال مي‌كند. در كنار اين اقدامات مي‌خواهد با گفتگوهاي محرمانه، خود را بي‌طرف نشان دهد و بگويد بااقدامات ضد ايراني ارتباط ندارد. اين گفتگوها در هر سطحي بايد تعطيل شود. ما هيچ گفتگويي در هيچ زمينه‌اي در مسائل منطقه با آمريكايي‌ها تا موقعي كه بر طبل خصومت مي‌كوبند، نبايد داشته باشيم.آمريكايي‌ها دارند مسائل انتخابات ما را رصد مي‌كنند. از طريق عناصر نفوذي نوعي فتنه‌گري را كليد زده‌اند. بايد مراقبت كرد از نفوذ در هر سطحي در اين باره جلوگيري كرد. مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي با ميليونها راي ايرانيان با رعايت حق الناس بايد شكل گيرد. آمريكا و غرب هيچ حقي در اين باره ندارند. مردم با رصد بوق‌هاي آمريكايي و غربي بايد رد نفوذي‌ها را در داخل بگيرند و با راي قاطع خود، آنها را منزوي كنند.

2- بسط روابط با دنيا و توجه به منافع ملي

برجام يك فرصت است تا ما دوستان و دشمنان انقلاب را در ميان قدرت‌ها مورد سنجش قرار دهيم. برقراري روابط راهبردي با روسيه و چين يك رويكرد هوشمندانه است. اين رويكرد نشان مي‌دهد ما از بدعهدي و بدرفتاري و تداوم خصومت غربي‌ها به ستوه آمده‌ايم و اعتمادي به آنها نداريم ولو آنها از روي فريب در باغ سبز به ما نشان دهند. غرب اكنون در مشكلات اقتصادي و به‌ويژه ركود به سر مي‌برد. آنها بازار ايران را منفذي براي تنفس خود مي‌دانند. عقلانيت حكم مي‌كند در مناسبات با غرب دقيق‌تر عمل كنيم. نبايد كشور را تبديل به بازار مصرف كالاهاي غربي كنيم. برجام فرصتي است تا ميزان دوري و نزديكي با هر كشوري را خودمان تعيين كنيم و در اين رويكرد كاملاً به منافع و مصالح ملي توجه داشته باشيم.

با اوضاع كنوني جهان، بعيد است در صورت بر هم خوردن تعهدات برجام توسط آمريكايي‌ها آنها دوباره موفق به ايجاد اجماع عليه ايران شوند. چيني‌ها حتي در دوران تحريم، اين اواخر نشان دادند كه حاضر به ادامه اجماع عليه ايران نيستند. روس‌ها هم پس از ماجراي اوكراين همين مسير را مي‌رفتند. لذا آمريكايي‌ها حتي در طول دو سال مذاكرات هسته‌اي از اين باب دستشان خالي بود.

سلاح تحريم اگر مي‌توانست موثر باشد، كره شمالي به بمب هيدروژن نمي‌رسيد. لذا تحريم يك سلاح زنگ زده است و كاري از آن برنمي‌آيد. بازگشت تحريم‌ها به بهانه حمايت از تروريسم، نقض حقوق بشر است و فعاليت‌هاي موشكي به رسوايي و انزواي آمريكا منجر مي‌شود. آمريكايي‌ها در ادامه تحريم‌ها عليه كره شمالي فقط بايد منتظر يك فاجعه باشند.رژيم صهيونيستي در پسابرجام منزوي‌تر مي‌شود و يك حركت جهاني براي خلع سلاح هسته‌اي رژيم غاصب و اشغالگر قدس پديد مي‌آيد. اين همتي است كه بايد دستگاه ديپلماسي ما با استفاده از اهرم جنبش غيرمتعهدها و كنفرانس اسلامي و... پيگيري كند.

موج بيداري اسلامي پس از يك دوره فترت، دوباره در كشورهاي اسلامي شروع مي‌شود، علائم آن ظهور كرده است. بايد در اين دوره با استفاده از تجربيات گذشته جلوي انحراف آن را بگيريم. جهان به سوي اسلام و آرمان‌ها و ارزش‌هاي مهدويت در حركت است و هيچ قدرتي نمي‌تواند جلوي اين حركت را بگيرد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=222177

ش.د9405214

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات