اختصاصی بصیرت/
مهمترین رخداد چند روز اخیر کشور که اذهان آحاد شهروندان را با خود درگیر کرده است، موضوع جلسه علنی دیروز مجلس بود. مجلسیان با حضور وزیران کشور و دادگستری، دادستان کل کشور و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، موضوع «امنیت اجتماعی و برخورد با اشرار» را بررسی کردند. نگاهی به عملکرد چند روز گذشته رسانههای بیگانه و برخی رسانههای داخلی درباره موضوع «امنیت اجتماعی»، نشان میدهد آنها از این وضعیت کاملاً راضی هستند؛ زیرا آن را در راستای اهداف کلان و تغذیهکننده رسانهشان میبینند. بر هم خوردن آرامش و تعادل روحی و روانی جامعه بیش از هر چیز دیگری مخل نظم، امنیت، انسجام و تبعیتپذیری اجتماعی است. این ویژگی اساسی، طمع مخالفان و دشمنان را برانگیخته تا در ایجاد عوامل مخل و انعکاس پرهیاهوی آن فعال شوند؛ از این رو زمانی که سردار احمدیمقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در تشریح مسئله به نقش عوامل خارجی که در پشت صحنه آن، دشمنان با برنامه طراحیشده حضور دارند، اشاره میکند، باید آن را جدی گرفت. برای باور کردن لازم نیست در هر حادثهای از این دست، نشانه بارز و رسمی دشمن را دید. این موضوعی است که با بررسی و تجزیه و تحلیل قابل درک و یقین است. دشمن، فروپاشی و یا تضعیف نظام را در فروپاشی و یا تضعیف اجتماعی میداند و این مهم نیز از ناحیه «خودمشغولیها» پدید میآید و «خودمشغولی» معلول کلیه عواملی است که فرد را عمیقاً از جامعه و آنچه پیرامونش میگذرد و به فعالیت سالم اجتماعی معنا میدهد، دور میسازد. این خصلت میتواند تا آنجا پیش رود که فرد، علاوه بر سرباز زدن از مسئولیتها و تعهدات اجتماعیاش، مخالف آنها عمل میکند. مهمترین نقش مجلس و عواملی که در این موضوع، ایفای نقش میکنند، از بین بردن بستر و مقدماتی است که کار را به این مرحله خطرناک میرسانند.