صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۲۴۰۱۶

فرمان از آمریکا ، جنایت در بحرین/ سید‌رضا صدرالحسینی

یکی از این ایرانیان با فرستادن پیامی نوشت: پیش بینی ما این است که «آل خلیفه» با طراحی سناریویی مشخص می‌خواهد با تعدی به برخی ایرانیان و یا رفتارهای غیر انسانی با آنها و انتشار تصاویر این اقدام افکار عمومی ایرانیان را جریحه دار کرده و دولت ایران را در وضعیتی قرار دهد که با فشار افکار عمومی برای اقدام عملی علیه بحرین در موضع ضعف قرار گیرد.« ما اکنون هیچ امنیت جانی نداشته و کاملا مشهود است که تمام وقت زیر نظریم.» آنچه مسلم است، انفعال وزارت امور خارجه کشورمان در پیگیری وضعیت اتباع ایرانی ممنوع الخروج شده، چالش بزرگی است که ممکن است، پیامدهای نامطلوبی را در بر داشته باشد.

اختصاصی بصیرت/
مقدمه
به دنبال گسترش بیداری اسلامی ازآفریقای عربی تا سواحل خلیج فارس و بحرین، حکام سعودی به فکر چاره افتادند و با اعزام نیرو به منامه در قالب توافقنامه دفاع مشترک شورای همکاری خلیج فارس موسوم به «سپر جزیره» سعی در خفه کردن اعتراضات کردند. خاندان آل‌سعود که اکنون نیروهای خود را عازم کشور بحرین کرده است تا عملاً با اشغال این کشور، اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم این کشور را با خشونت سرکوب کند و پادشاه آل‌خلیفه را در بحرین ابقا کند، به نظر نمیرسد که از سرنوشت اشغالگری اربابانش چندان درس گرفته باشد.
عربستان سعودی که این روزها با بهانه قرار دادن «سپر جزیره» و تقاضای حکام وابسته بحرین نیروهای خود را به این کشور اعزام کرده است، بهتر بود قبل از مبادرت به این انتحار ناخوشایند، نگاهی به سرنوشت اشغالگری امریکا در عراق و افغانستان میانداخت. امریکاییها که اکنون در منجلاب افغانستان فرو رفتهاند و هنوز در گرداب عراق دست و پا میزنند، طبعاً میتوانند تجربیات خود را در اختیار متحد وهابی خود قرار دهند تا دستکم، آزموده را نیازماید.آنان که از دیروز تا این روزها در خیابانهای منامه و میدان لؤلؤ مشغول تظاهرات هستند، ملت بحرین و صاحبان اصلی این سرزمینهستند و جز حقوق مشروع خود، مطالبه دیگری ندارند. ملتی که از میزبانی ناوگان پنجم امریکا و وابستگی سرانش به دشمنان قسمخورده امت اسلامی خسته شده و از انواع تبعیضها و مشکلات اجتماعی رنج میبرد، حق دارد که بر خاندان وابسته سلطنتی بشورد، در مقابل سفارت امریکا در منامه تجمع اعتراضی برگزار کند و خواستار حقوق از دست رفته خود شود. از همه مضحکتر، طرح موضوع سپر جزیره برای توجیه این تجاوز نظامی آشکار است.
سپر جزیره چیست ؟
سپر جزیره به معنای دفاع هریک از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از دیگر اعضای این شورا در هنگام تجاوز خارجی است.سابقه این طرح به زمان تحمیل جنگ 8 ساله صدام بعثی بر علیه ایران اسلامی بر می‌گردد،که "شورای همکاری خلیج فارس" را به دستور کشورهای استعماری با حضور کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تشکیل دادند بر می‌گردد. آلسعود در حالی از این توافق برای توجیه تجاوز نظامی خود استفاده میکند که بحرین با معضلی به نام تجاوز خارجی مواجه نیست بلکه آنچه در این کشور میگذرد یک موضوع داخلی است که عربستان سعودی یا هیچ کشور دیگری حق دخالت در آن را ندارد.
اقدامات ضد ایرانی وهابیون
«عربستان کشورهای عربی کوچک منطقه را به طور غیرعلنی جزو خاک خود میداند. خاندان حاکم در عربستان و بحرین با یکدیگر روابط بسیار نزدیکی دارند و ریشه خاندان آل خلیفه به وهابیون سعودی برمیگردد و سرنوشت آنها نیز به هم وابسته است. سرنگونی رژیم بحرین باعث تشویق مردم به سرنگونی حکومتهای مشابه خواهد شد و این امر باعث میشود تا برخی از آنها با وجود داشتن اختلافات در گذشته، در دوره بحران به یکدیگر کمک کنند.» اینها سخنان «حمزه حسن» فعال سیاسی سعودی است.در آخرین روزهای سال گذشته شمسی «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین در اقدامی ضدایرانی و ضدشیعی و با هدف زیر فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و شیعیان ـ که اکثریت جمعیت قیام کننده علیه این رژیم بحرین را تشکیل می‌دهند ـ براساس توهم دخالت در امور داخلی کشورش دستور اخراج همه ایرانیان مقیم این کشور را صادر کرد. این دستور نه تنها شامل ایرانیان مقیم این کشور شد، بلکه حتی زنان ایرانی که سال هاست با تبعه‌های ایرانی الاصل بحرینی ازدواج و بسیاری از آنان تابعیت بحرین را نیز دریافت کرده بودند، بر پایه دستور صادره، باید هر چه سریعتر این کشور را ترک می‌کردند.
این اقدام آشکار ضد ایرانی آنچنان که باید، با واکنش و پیگیری کشورمان همراه نشد، اما در تازه‌ترین اقدام حکومت بحرین، برخی از ایرانی‌های مقیم این کشور را به نوعی گروگان گرفته و ممنوع الخروج کرده است. حکومت «آل خلیفه» در اقدامی کاملا برنامه ریزی شده، شماری از ایرانیان مقیم بحرین را از کشور ممنوع الخروج کرده و اجازه برگشتن به ایران را به آنها نمی‌دهد.این موضوع که در جنجال ناآرامی‌های بحرین به فراموشی سپرده شده، سبب شده است تا این بخش از ایرانیان در وضعیت نامعلومی قرار گیرند. خبرهای غیر رسمی، حکایت از آن دارد که «آل خلیفه» در اقدامی برنامه ریزی شده، این عده از ایرانیان را برای آن نگه داشته تا از آنها به عنوان اهرم فشاری در مواقع خاص استفاده نماید.گفته می‌شود، هم اکنون ایرانیان یاد شده، هیچ امنیت جانی ندارند و هر آن، ممکن است توسط نیروهای امنیتی بحرین و یا مزدوران سعودی در اقدامی صحنه سازی شده به شکل نامتعارفی مورد تعدی قرار گیرند تا به واسطه آن، دولت ایران را در وضعیت انفعال قرار دهد.
یکی از این ایرانیان با فرستادن پیامی نوشت: پیش بینی ما این است که «آل خلیفه» با طراحی سناریویی مشخص می‌خواهد با تعدی به برخی ایرانیان و یا رفتارهای غیر انسانی با آنها و انتشار تصاویر این اقدام افکار عمومی ایرانیان را جریحه دار کرده و دولت ایران را در وضعیتی قرار دهد که با فشار افکار عمومی برای اقدام عملی علیه بحرین در موضع ضعف قرار گیرد.« ما اکنون هیچ امنیت جانی نداشته و کاملا مشهود است که تمام وقت زیر نظریم.»آنچه مسلم است، انفعال وزارت امور خارجه کشورمان در پیگیری وضعیت اتباع ایرانی ممنوع الخروج شده، چالش بزرگی است که ممکن است، پیامدهای نامطلوبی را در بر داشته باشد. برای همین، وزارت خارجه باید در اقدامی سریع و با بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی، منامه را مجبور سازد که امکان خروج ایرانیان ممنوع الخروج شده را فراهم سازد؛ افزون بر آنکه فعالیت گسترده بین المللی در محکومیت اخراج ایرانیانی که بیش از نیم قرن در بحرین سکونت داشته اند، دولت «آل خلیفه» را مجبور خواهد کرد با این بخش از ایرانیان همانند شهروند بحرینی رفتار کرده و رفتار خارج از عرف با ایشان برای حکومت بحرین هزینه زا باشد.
اما موضوع رفتار‌های ضد ایرانی و ضد شیعی حکومت «آل خلیفه» پیشینه‌ای طولانی دارد. در حالی که بیانیههای جنجالی دو سال پیش حکومتی بحرین، ادعا میکرد که تنها به پنج هزار سنی این کشور تابعیت اعطا شده، گروه‌ها و احزاب سیاسی معتقدند،برای تغییربافت اجتماعی بحرین، تنها بین سال‌های 2003 تا 2008 به 60 هزار سنی غیربحرینی، تابعیت داده شده است.در همان سال، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: خاندان حاکم در بحرین برای پیشبرد تغییر ترکیب جمعیتی، به طور گسترده به مزدورانی از کشورهای اردن، یمن و پاکستان تکیه کردهاند و از آنها در نیروهای امنیتی خود استفاده میکنند.»در حال حاضر نیز سران وابسته این کشوراز مزدوران وهابی کشورهای عربستان و پاکستان برای هتک و سرکوب بهره می‌برند.
همچنین مرکز «حقوق بشر» بحرین در همان زمان اعلام کرد که 50 درصد از افراد دستگاه های امنیتی بحرین ـ که نزدیک بیست هزار نفر هستند ـ از بلوچهای پاکستان هستند که باید به این رقم، تعدادی سوری و اردنی از قبایل خاص را نیز افزود.
این سیاست «آل خلیفه» در حالی اعمال می‌شد که برخی از شهروندان مدت چهل سال است که در بحرین هستند و از مادران بحرینی به دنیا آمده و در این کشور ازدواج کرده اند؛ اما هنوز به آنان تابعیت بحرینی داده نشده و دلیل این امر نیز آن است که پدران آنها شیعیان هستند اما در عوض به افرادی که در خارج از بحرین زندگی میکنند تابعیت بحرینی داده اند.
با اقدامات عامدانه خانواده حاکم بر بحرین، روند مهاجرت به این کشور که به نسبت وسعت و جمعیتش، پرشتاب‌ترین کشور مهاجرپذیر جهان است، در سال‌های گذشته با ورود اتباع کشورهایی از اردن، فلسطین، لبنان، عربستان سعودی و مصر به خاک این کشور، شکل تازه‌ای به خود گرفته است، به گونه‌ای که نسبت به پنج سال گذشته، بیش از 10 درصد رشد داشته است.
در همین حال، این دولت در راستای افزایش فشار بر شیعیان، با نادیده گرفتن ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص و تحصیلکرده بحرینی، متخصصان اردنی و مصری سنی را جایگزین آنان می‌کند و برای ایجاد انگیزه جهت ورود این اتباع غیر بحرینی به این کشور جزیره ای، اقدام به واگذاری امکاناتی همچون منزل و سایر سرویس‌های خدماتی به آنها کرده و از همه مهمتر به برخی از آنان تابعیت دوگانه داده است.گفتنی است، بحرین نزدیک هفتصد هزار نفر جمعیت دارد که 70 درصد آن را شیعیان تشکیل میدهند. این شیعیان عمدتا با ایرانیان بومی جزایر ایرانی خلیج فارس، هم نژاد و هم ریشهاند،15 درصد مردم این کشور با زبان فارسی سخن می‌گویند و مابقی جمعیت فعلی بحرین را سنیها تشکیل میدهند که خاندان آل خلیفه (که حکومت را در دست دارند) و اعراب عتوبی از آن جملهاند.
محاصره مناطق شیعه‌نشین بحرین
دبیرکل جنبش خلاص بحرین گفت : نیروهای دولتی و عربستانی به منظور سرکوب قیام مردم ، مناطق شیعه نشین را به طور کامل محاصره کرده‌اند.به گزارش "شیعه نیوز" عبدالرئوف الشایب در گفتگو با شبکه خبری العالم تأکید کرد: نظامیان بحرینی و عربستانی تلاش می‌کنند محلات شیعه نشین بحرین را از سایر مناطق جدا کرده و از برقراری ارتباط ساکنان آن با دیگران جلوگیری کنند.به گفته وی درهمین حال شمار زیادی از تظاهرکنندگان برای کمک به تظاهرات و فعالیت سیاسی به مناطق دیگر بحرین انتقال یافته اند.
الشایب گفت: نظامیان مستقر در خیابان‌های شهرها و روستاهای بحرین حملات شدید و وحشیانه نظامی علیه انقلابیون را در پیش گرفته‌اند و مردم را هدف شلیک‌های مستقیم اسلحه‌های مرگبار قرارداده اند. به ویژه اینکه آنها انقلابیون را به طور مستقیم مورد هدف قرار می‌دهند تا از گسترش و به نتیجه رسیدن جنبش مردم جلوگیری کنند ، آنها مردم را به طور گسترده‌ای دستگیر و به مناطق نامعلوم منتقل می‌کنند تا مردم بحرین را دچار رعب و وحشت کنند و درهمه اقداماتشان تجاوزکارانه خود از کمک‌های گسترده عربستان برخوردارند.الشایب درباره مواضع بین المللی درباره جریانات اخیر بحرین گفت: انتظار می‌رود جامعه جهانی این موارد نقض حقوق بشر را محکوم کند و سیاست یک بام و دو هوا در پیش نگیرد ، ما بر این باوریم که جهانیان از انقلاب‌های کنونی در منطقه به جز بحرین حمایت می‌کنند.دبیرکل جنبش خلاص بحرین درباره علت اعمال تبعیض علیه ملت بحرین گفت: اموال عربستان دراین زمینه نقش بسیاری ایفا کرده است، سعودی‌ها به موضوع بحرین از دیدگاه فرقه‌ای می‌نگرند و اموال زیادی را جهت کشاندن بقیه مردم کشور به این ورطه هزینه کرده است و در رسانه‌های وابسته به دلار‌های نفتی سعودی کمترین خبر از کشتار صاحبان اصلی بحرین دیده نمی‌شود.
خون مظلومان بحرین و دامان آل سعود
فاجعه دیروز و امروز کشتار مردم مسلمان در بحرین، فراموش کاری و عبرت نگرفتن از سرنوشت غزه را روشن می‌سازد؛ چه اگر بنا بر عبرت آموزی بود، تاریخ پر است از عبرت هایی نظیر مبارک مصری و بن علی تونسی. جنایتکاران بحرینی و سعودی، سرخوش از لشکرکشی به محلات و خانه های محقر مسلمانان بحرینی، از لشگریان مزدور خود در بحرین سان می‌بینند؛ غافل از این که «فلما نسوا ما ذکروا به فتحنا علیهم ابواب کل شیء حتی اذا فرخوا بما اوتوا، اخذناهم بغته فاذا هم مبلسون»{- سوره انعام: آیه.44 ترجمه: «پس چون آنچه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهای هر چیزی [از نعمتها] را بر آنان گشودیم، تا هنگامی که به آنچه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان [گریبان] آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند.»}
اما اگر آن‌ها نشنیده‌اند، ما شنیده‌ ایم که «و من أظلم ممن ذکر بایات ربه ثم أعرض عنها انا من المجرمین منتقمون.» {‌سوره سجده: آیه.22 ترجمه: «و کیست بیدادگرتر از آن کس که به آیات پروردگارش پند داده شود [و] آنگاه از آن روی بگرداند؟ قطعا ما از مجرمان انتقام کشنده‌ایم.»}
رهبر انقلاب در سخنانی خطاب به جنایتکاران فجایع بحرین هشدار دادند: «ممکن است شما یک فشاری بیاورید، وحشیگری ای بکنید، یک چند صباحی یک آتشی را خاموش کنید؛ لیکن خاموش نخواهد شد، روزبه روز عقده های مردم را بیشتر و غیظ آنها را شدیدتر خواهید کرد. یک وقت آنچنان زمام کار از دستتان در خواهد رفت که دیگر هیچ جوری نشود بخیه زد. اشتباه می‌کنند؛ هم آنها اشتباه می‌کنند، هم آن کسانی که از خارج از بحرین نیرو وارد می‌کنند، بشدت در اشتباهند؛ خیال می‌کنند با این حرفها می‌شود حرکت یک ملت را از بین برد.» {‌بیانات در جمع مردم فارس 3/2/89} دولت عربستان که پس از پناه دادن به بن علی دیکتاتور تونس و حمایت همه جانبه از حسنی مبارک دیکتاتور مصر، به عنوان تکیه گاه فتنه در خاورمیانه شناخته می‌شد، در تازه‎ترین اقدام خود با دخالت نظامی در کشور بحرین به کمک دولت مستبد بحرین و نیروی دریایی امریکا که در این کشور مستقر است آمده و با بکارگیری انواع و اقسام سلاح‎های سبک و سنگین، مردم شیعه و سنی بحرین را به گلوله بسته است.
نقش فدائیان صدام در سرکوب مردم بحرین
منابع سیاسی عراق اعلام کردند که برخی از رهبران مخالف دولت در بحرین اعلام کردهاند که تعدادی از بازماندگان رژیم بعث عراق و فدائیان صدام تکریتی، دیکتاتور سابق این کشور در سرکوب مردم انقلابی بحرین با نیروهای عربستانی همکاری میکنند.بر اساس اعلام این منابع در یک کنفرانس مطبوعاتی، رهبران نیروهای مخالف بحرینی اعلام کردند که نظامیان سعودی در حمله و بازرسی از بحرینیها شرکت میکنند و در کنار آنها نیز افرادی با ماسک حاضر هستند که لهجه عراقی دارند و به نظر میرسد که از عناصر حزب منحله بعث باشند. آنها همچنین مانند گروه "السیافه" که از سوی صدام برای قلع و قمع مردم عراق تشکیل شده بود، شمشیر در دست دارند.
انقلابیون بحرینی با اشاره به اینکه تلاش گستردهای در زمینه بازداشت سران مخالف بحرین وجود دارد، تاکید کرد که در کنار هر گروهی که برای این منظور تشکیل شده، تعدادی از این افراد سیاهپوش بعثی حضور دارند.عربستان و امارات تعدادی از نیروهای نظامی خود را با عنوان نیروهای سپر جزیره برای حمایت از حکومت دیکتاتوری آلخلیفه در بحرین و قلع و قمع مردم معترض بحرینی به این کشور اعزام کرده اند.
حضور نیروهای سعودی با تاسیس پایگاه نظامی در بحرین دائمی میشود
سودای اشغالگری ریاض زیر چتر سپر جزیره ریاض که با نام کمک به آل خلیفه وارد بحرین شده بود سرانجام نیت واقعی خود که همان اشغال بحرین بوده را آشکار ساخت چنانکه منابع خبری از تاسیس پایگاه دائمیسپر جزیره دراین کشور خبر دادند.
بحرین که از 14 فوریه (25بهمن) با قیام سراسری مردم در شرایطی حساس قرار گرفت با ورود عربستان برای سرکوب قیام مردمیبا بحرانهای شدیدی مواجه شده است. نیروهای عربستانی در حالی بانام کمک به آل خلیفه وارد بحرین شدند که اکنون نیات واقعی آنها در حال آشکار تر شدن است. نیاتی که رنگ و بوی اشغالگری در لوای ادعاهای ساختگی و به اصطلاح یاری رساندن به ثباتاین کشور دارد.
فرمانده ارشد نظامیبحرین اعلام کرد: قرار است یک پایگاه نظامیدائم به منظور استقرار نیروهای مشترک موسوم به سپر دفاعی جزیره تاسیس شود. شیخ خلیفه بن احمد آل خلیفه هدف از تاسیساین پایگاه نظامیرا مقابله با برخی کشورهای منطقه از جملهایران اعلام کرد.
در حالی که اشغالگران سعودی و اماراتی با همراهی شبه نظامیان وابسته به آلخلیفه سرگرم قتل عام مردم بیدفاع بحرین هستند، فرافکنی مقامات رژیم حاکم برای توجیه اشغالگری آلسعود نشان از سردرگمیآنها در توجیه رفتار خلاف عرف و انسانیت آنها دارد. حال به نظر میرسد پس از اشغال بحرین و تبدیل شدن آن به عنوان سرزمینی اشغال شده، شیوخ آلخلیفه بر آن هستند در سایه این اشغالگری به صورت بخشداران عربستانی به انجام وظیفه بپردازند.عربستان در حالی اقدام به تاسیس پایگاه نظامی در بحرین میکند که پس از آغاز اعتراضات مردمی در بحرین ، دولت عربستان با فرستادن یک هزار نیروی نظامی و تجهیزات جنگی به این کشور با همکاری نیروهای امنیتی بحرین به سرکوب معترضان پرداخت و عملا به پایگاه نظامی عربستان تبدیل شد.
در این میان شماری از فعالان سیاسی در برابر مقر سفارت بحرین در قاهره تجمع کردند. و جوانان انقلابی چهاردهم فوریه نیز در بحرین با صدور بیانیهای تاکید کردند زندگی دراین کشور غیرقابل تحمل شده است.منابع خبری فاش کردند نیروهای امنیتی بحرین بارها به مراکز درمانی این کشور حمله کرده و تعدادی از مجروحین بستری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیز ربوده و برای فشار بیشتر به مردم انقلابی به مکان‌های نامعلوم که ظاهرا در خاک عربستان می‌باشد منتقل نموده اند.شاهدان میگویند، نیروهای بحرینی تحت حمایت سعودیها به چندین مدرسه در سراسر بحرین حمله کرده و شماری از دانشآموزان را نیز ربودهاند. دیدهبان رسانه‎ای موسوم به "خبرنگاران بدون مرز"‌، شیخ حمد بن عیسی آلخلیفه پادشاه بحرین را ناقض آزادی مطبوعات معرفی کرده است.
روزنامه مشهور "الوسط"بحرین که به دلیل انعکاس اخبار مربوط به انقلاب مردم این کشور تحت فشارهای امنیتی رژیم آل خلیفه قرار گرفته است با مشکل مالی روبهرو شده و در چند روز آینده بسته میشود.رژیم آل خلیفه دو نماینده از حزب شیعی"الوفاق" که در اعتراض به سرکوب انقلاب مردم از پارلمان خارج شده است، ربوده و به مکانی نامعلوم انتقال داد.در همین حال نیروهای امنیتی عربستان سعودی در ادامه سرکوب اعتراضات ضد دولتی دراین کشور، یک فعال مدافع حقوق بشر را در شهر شرقی قطیف بازداشت کردهاند.
سخن آخر؛ آمریکا معرکه گردان اصلی
اقدامات یاد شده پس از آن آغاز شد که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در سفری به بحرین مذاکراتی مخفیانه با شاه این کشور داشت. این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش امریکا که به بهانه جنگ خلیج فارس در سال‎های پایانی قرن بیستم به این آبها وارد شده بود، بحرین و آبهای این کشور را به عنوان بهترین محل برای استقرار ناوگان خود در خلیج فارس تشخیص داده است.رسیدن موج اعتراضات به بحرین با ابراز نگرانی شدید امریکا همراه بود به نحوی که اوباما در اظهاراتی صراحتا این نگرانی را ابراز کرد. اکثریت شیعه در این کشور و تکلم حد اقل 15درصد مردم بحرین به زبان فارسی، و از طرفی اتحاد شیعه و سنی در برکناری دولت آل خلیفه، و همچنین سرنوشت مبهم ناوگان پنجم دریایی امریکا از مهمترین علل نگرانی دولتمردان این کشور برشمرده می‎شود.دور نباشد آن روزی که خون ملت مظلوم اما مقاوم بحرین، در امتداد خون مظلومان مجاهد غزه، دامان حکومت بحرین، دولت سعودی و شرکایشان در جنایت های بحرین را بگیرد و شاهد تحقق وعده الهی انتقام از مجرمین در منطقه باشیم.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات