اختصاصی بصیرت/
نزدیک به ششماه از قیام مردم بحرین علیه حکومت آلخلیفه گذشته است و مردم این کشور با وجود سرکوب شدید، بازداشت، زندان و شکنجه، همچنان به مبارزه ادامه میدهند و شدتگرفتن برخورد حکومت با آنها نتوانسته خللی در اراده انقلابی آنها ایجاد کند؛ بلکه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، آنها به مبارزه شدت بخشیدهاند و به اقتضای ویژگیهای این ماه، از روشهای جدیدی برای مبارزه استفاده میکنند. برای نمونه، مبارزان پس از افطار هم تظاهرات میکنند، در جادهها شمع روشن میکنند و برای بیدار کردن مردم در سحر، شعار سرنگونی حکومت را سر میدهند. روز گذشته، مردم بحرین به درخواست حزب «جمعیت اسلامی وفاق» تجمع اعتراضی چندین هزار نفره را برگزار کردند. طولانیشدن اعتراضات و ناتوانی حکومت در فرونشاندن خشم مردم حتی با بهکارگیری نیروهای سرکوبگر خارجی، نگرانی مقامات بحرین و بهتبع آن، مقامات عربستانی را بهشدت افزایش داده است. مقامات بحرینی به این میاندیشند که آنها روش سرکوب و مذاکره را در برابر معترضان آزمودند؛ اما جواب نداد و راه بهجایی نبردند و بلکه دو برگ مهمشان سوخت، حال چنانچه اعتراضات ادامه پیدا کند - که در حال ادامه پیدا کردن است - آنها چه میتوانند بکنند؟ مقامات عربستانی نیز در این نگرانی بهسر میبرند؛ چنانچه اعتراضات مردم بحرین ادامه پیدا کند و حکومت نتواند این اعتراضات را مهار کند، هر آن امکان دارد اعتراضات به عربستان سرایت کند. با توجه به چنین احتمالی «مایکل کلر»، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک، معتقد است در صورت وقوع چنین رخدادی، اوضاع منطقه و بازارهای جهانی نفت بسیار متفاوت خواهد شد. اگرچه قرارداد نظامی اخیری که بین آمریکا و بحرین منعقد شد، بهنوعی به معنای حمایت جدید آمریکا از بحرین است؛ اما بهنظر میرسد قیام مردم بحرین از مرحلهای که اینگونه اقدامات آن را منفعل سازد، گذشته و پایان این قیام، رسیدن به حقوقشان است. انشاءالله