صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۲۴۰۷۵
به بهانه نمایش سریال «معاویه و حسن و حسین» در شبکه‌های سعودی

فتنه‌ای جدید در جهان اسلام


طی سال های اخیر، رسانه های عرب وابسته به سعودی ها و وهابیون فتنه های فراوانی را علیه ارزش های مسلمانان ترسیم کردند. تولید و نمایش سریال «معاویه و حسن و حسین» یکی از جدیدترین فتنه های آنها است.
این سریال با فیلمنامه «محمد الیساری» و کارگردانی «عبدالباری ابوالخیر» ساخته شده و داستانی تخیلی را درباره دوران پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) تا شهادت امام حسین(ع) نمایش می دهد. این مجموعه که ابتدا «الاسباط» نام داشت، با هزینه ای معادل سه میلیون دلار توسط شرکت کویتی «مها» در 30 قسمت یک ساعته تولید شده و نمایش آن همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه های «روتانا خلیجی»، «روتانا مصری»، «LBC»، النهار، التحریر، الحیاه، المغرب، تونس، الجدید و «البیت بیتک» و شبکه مراکش آغاز شده است.
آنچه باعث شده تا این سریال به عنوان یک فتنه طراحی شده از سوی دشمنان دانسته شود، نمایش چهره امامان معصوم، حسن و حسین (علیهم السلام) و همچنین تبرئه یزید از شهادت امام حسین(ع) در داستان آن است! در این سریال همچنین، واقعیات مربوط به صلح امام حسن(ع) تحریف شده و معاویه نیز در نقض این صلحنامه تبرئه شده است. از دیگر ویژگی های این سریال این است! که در آن، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) با یزید و معاویه هم شأن هستند علاوه بر این ها، بسیاری از شاخص های مذهب شیعه در آن تحریف شده است.
البته تولید این سریال با واکنش های فراوانی در میان مسلمانان مواجه شده است. به محض انتشار اخباری درباره محتوای این سریال، مراکز و شخصیت های شیعه و سنی نسبت به آن شکایت کردند. الازهر سنی و رهبران شیعه مصر از جمله نخستین شاکیان از سریال «معاویه و حسن و حسین» بودند. در ایران نیز، آیات عظام، «سبحانی»، «مکارم شیرازی»، «نوری همدانی»، «صافی گلپایگانی» و ... بر حرام بودن این سریال تأکید کردند. به طور مثال، آیت الله نوری همدانی با انتشار بیانیه ای تأکید کردند: امروز چون اسلام ناب محمدی در کلیه عرصه های زندگی مسلمانان قدرت خود را به نمایش گذاشته است و روز به روز افق جدید از علم و عدالت و حقیقت و معنویت را به روی بشریت می گشاید. کینه و عداوت دشمنان اسلام و استکبار جهانی و دنیای صهیونیستی سخت به غلیان آمده و به دست و پا افتاده اند و دست اندرکار طرح نقشه هایی علیه اسلام و مسلمانان شده اند که یکی از آنها، ساختن کار یکاتورها و فیلم های موهن علیه حضرت رسول اکرم(ص) و یا اهل بیت(علیهم السلام) آن حضرت می باشد و سریال تلویزیونی مذکور نیز در همین راستا ارزیابی می شود.
با گذشت چند روز و نزدیک شدن به زمان پخش سریال، این شکایات در کشورهای مختلف اسلامی شدت گرفتند. به طوری که همزمان با پخش سریال، دادگاه های رسیدگی به این شکایات نیز برگزار می شدند. تا زمان تنظیم این گزارش، نتایج دادگاه ها مشخص نشده بود.
اما هدف از ساخت این سریال چه بوده است؟ به عقیده کارشناسان، اختلاف افکنی میان مسلمانان، تطهیر برخی شخصیت های منحرف صدر اسلام، واکنش به قدرت نرم جمهوری اسلامی در جهان اسلام و دامن زدن به جریان رسانه ای علیه شیعیان از جمله اهداف سازندگان این سریال بوده است. «عبدالله بیچرانلو» مدیر گروه سینما و تلویزیون پژوهشکده هنر و رسانه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در این باره گفت: پخش این سریال می تواند با اثرگذاری بر روابط شیعه و سنی، برای جهان اسلام پیامدهای اجتماعی منفی در پی داشته باشد.
وی تأکید کرد: عوامل و سازندگان این سریال بر مناقشه برانگیز بودن آن آگاهی داشتند، اما به خاطر اهدافی مثل ترغیب شیعیان به دیدن این سریال، اقدام به تولید و راه اندازی یک جریان رسانه ای درباره آن کردند.
این تحلیلگر مسائل رسانه ای، با معرفی برخی عوامل تولید این سریال، گفت: کارگردان این سریال یک فرد کمونیست است که پیامبر اسلام(ص) را فردی سیاستمدار می داند که با هدف کسب قدرت در عربستان ادعای پیامبری کرد! و هیچ گونه نگاه ایدئولوژیک به دین ندارد.
بیچرانلو افزود: ضمن اینکه بودجه این سریال از سه تا هشت میلیون دلار گفته شده که به نسبت سریال های عربی مشابه، مبلغ بسیار بالایی است، قرار است این سریال از 10 شبکه عربی پخش شود و به خاطر ظرفیت هایی که دارد، ممکن است یکی از اهداف مهم این سریال، منافع مالی باشد.
مدیر گروه سینما و تلویزیون پژوهشکده هنر و رسانه با بیان اینکه، شبکه «روتانا خلیجی» که متعلق به یک شاهزاده سعودی است، روی پخش این سریال مانور زیادی داده است، چون این شاهزاده سعودی با «رابرت مرداک» مراودات تجاری، رسانه ای دارد، احتمال حمایت یهودیان از تولید و پخش این سریال را ممکن دانست.
همچنین «محمدحسین رجبی دوانی» پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع در گفت وگو با مهر گفت: علاوه بر تطهیر کردن چهره معاویه، این سریال قصد دارد نشان دهد، اهل بیت و امامان(علیهم السلام) با این شخص مشکلی نداشته و حتی یزید را نیز از جنایت بزرگ کربلا تبرئه کنند و تقصیر را بر گردن ابن زیاد و ابن سعد بیندازند.
این استاد دانشگاه، ساخت این مجموعه تلویزیونی را بازتاب و عکس العملی نسبت به آثار ایرانی دانست و اظهار کرد: سریال هایی که درباره امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) ساخته شد و به ویژه سریال «مختارنامه» آنها را به چنین واکنشی وادار کرد. این نشانگر تأثیر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در کشورهای عربی است.
وی چنین مقابله به مثلی را ناشی از تحریف تاریخ و علم کردن نقل قول های ضعیف دانست و در پایان تصریح کرد: آنها با تحریف تاریخ، ظالمان را تطهیر کرده و سعی دارند بنی امیه را از ننگ واقعه کربلا پاک کنند و مسئولان سیاسی و فرهنگی ایران وظیفه دارند با تمام قدرت مانع از نمایش این فیلم شوند و در صورت نمایش با نقدهای قوی و استناد به منابع اهل تسنن، پوچ بودن این فیلم را آشکار کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات