اختصاصی بصیرت/
پایگاه اینترنتی «سوریون» به نقل از شاهدان عینی، نوشت: «تانکهای عربستان بهسمت مرز اردن و سوریه حرکتکردهاند.» سوریون نوشت: «اکنون عربستان سعودی حمله نظامی به سوریه را در نظر گرفته است.» همچنین گزارش شده است اردن در حال برداشتن مینهایی است که در مروز خود با سوریه کار گذاشته است. سوریون در ادامه آورده است: «ملک عبدالله موضع قوی علیه بشار اسد گرفته است و خواستار توجه او به خواسته مردم(!) شده است.» گزارش شده آمریکا در این جریان، نقش یک حامی را بازی میکند و موضوع سوریه را به عربستان و اگذار کرده است. اگرچه پایگاه اینترنتی «سوریون» خبرش را به نقل از شاهدان عینی مستند کرده؛ اما در صحت خبر همچنان شک و تردید وجود دارد و صحت آن احراز نشده است؛ اگرچه امکان چنین اقدامی از سوی عربستان بعید نیست. بر فرض صحت خبر، باید گفت اقدام عربستان و به تبع آن اقدام اردن در جمعآوری مینها و اجازه به تانکهای عربستان برای عبور از خاک اردن و رسیدن به مرزهای سوریه، حرکتی بسیار تحریککننده است. احتمالاً با شدت گرفتن مواضع آمریکا علیه حکومت بشار اسد و دنبالهروی ملک عبدالله از آمریکا، آنها به این نتیجه رسیدهاند که با آشکار کردن نشانههای عینی تهدید، بشار اسد امتیاز میدهد؛ اما از آنجایی که به نظر میرسد سوریه قصد عقبنشینی از مواضعش را ندارد و در برابر تهدید نظامی هم تسلیم نمیشود، بحث درگیری نظامی پیش میآید؛ در این صورت، آمریکاییها مایل به حضور مستقیم در جنگ نیستند و عربستان را به سمت جنگ نیابتی سوق میدهند. عربستان نیز بیمیل به درگیری نظامی نیست؛ زیرا برخلاف تصورش که جنگ خارجی میتواند مشکلات داخلیاش را حل کند و بر مسائل کلی منطقه که علیه منافع عربستان و آمریکا و پیش میرود، تأثیر مثبت میگذارد، احتمال اینکه رخدادها خلاف این تصورات پیش رود نیز کمتر از احتمال تحقق خواست آمریکا و عربستان نیست. با وجود این، به نظر میرسد آمریکا و عربستان فعلاً بر روی مبحث تهدید، بیشتر حساب باز کردهاند تا یک درگیری نظامی جدی!