صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۲۵۴۵۱

کمک پاکستان به عربستان برای ساخت بمب هسته‌ای


گروه ترجمه- روزنامه هاآرتص 8 سپتامبر 2011 (17 شهریور) در مقاله‌ای، به همکاری هسته‌ای عربستان با پاکستان به دلیل وحشت این کشور از برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: عربستان با توجه به تهدید هسته‌ای ایران، به همکاری‌های هسته‌ای با پاکستان گرایش پیدا کرده است. مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای، ایران کار نصب سانتریفیوژ در تأسیسات غنی‌سازی اورانیم نطنز را آغاز کرده است؛ اما یک منبع عالی‌رتبه متذکر شد ساخت و تولید سانتریفیوژهای جدید، هفت روز پیش آغاز شده است. دستگاه اطلاعاتی اسرائیل همانند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا سال 2014 و 2015 را تاریخ دستیابی ایران به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای می‌دانند؛ البته درصورتی‌که در این مدت از روند پیشرفت ایران در مسیر ساخت بمب هسته‌ای جلوگیری نشود. در مقابل، عربستان از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نگران شده است. یک هیأت نمایندگی از وزارت انرژی آمریکا از ریاض بازدید کرد و با دکتر هاشم یمانی، رئیس امور انرژی هسته‌ای و تجدیدپذیر گفت‌وگو کرد. این گفت‌وگوها پیرو یادداشت تفاهم آمریکا و عربستان در آگوست 2008 صورت گرفته است.
  در ادامه مقاله آمده است: عربستان سعودی خواهان تجهیز خود به رآکتورهای هسته‌ای به منظور تولید برق است. آمریکا به دو دلیل علاقه‌مند به فروش رآکتور است: نخست، قراردادهای میلیارد دلاری پرسود برای صنعت انرژی هسته‌ای آمریکا و دوم، ارائه رآکتور به عربستان، نظارت آمریکا بر پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور را افزایش می‌دهد. دولت آمریکا نگران است عربستان از زیرساخت‌های هسته‌ای خود در آینده به دلیل دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، برای تولید بمب استفاده کند. خاندان سلطنتی عربستان سال‌هاست بر سر این مسئله با یکدیگر اختلاف دارند. سلطان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع و تورکی الفیصل، وزیر اطلاعات سابق عربستان، طرفدار برنامه هسته‌ای پنهان برای کاربردهای نظامی از طریق همکاری با پاکستان، متحد سنی خود هستند.
  در پایان مقاله آمده است: حرکت عربستان در مسیر هسته‌ای شدن، اقدامی متوازن‌کننده در برابر طرح‌های نظامی پنهان ایران است. عربستان از برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان در ازای تعهد پاکستان به کمک به این کشور در این حوزه در هنگام ضرورت، حمایت کرده است. همچنین مطابق گزارش‌ها،‌ وزیر دفاع عربستان در سال 2004 از مرکز هسته‌ای پاکستان که در آن بمب تولید می‌شود، دیدار کرده است. دانشمندان هسته‌ای پاکستان اخیراً تحت پوشش زیارت مکه، از عربستان دیدار کرده ‌و طی آن با شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس‌ شورای امنیت ملی عربستان و سفیر سابق این کشور در آمریکا، گفت‌وگو کرده‌اند. بندر از جمله کسانی است که ارتباط هسته‌ای با پاکستان را برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دنبال می‌کند. به این منظور،‌ شاهزاده بندر چند هفته پیش، از قزاقستان دیدار کرد و با مدیران شرکت دولتی تولید اورانیوم به گفت‌وگو نشست. در مقابل این جریان افراطی در عربستان، گروهی، از جمله سعود الفیصل، وزیر خارجه و نایف بن عبدالعزیر، وزیر کشور عربستان، مخالف ایجاد برنامه هسته‌ای نظامی با کمک پاکستان هستند و ترجیح می‌دهند عربستان برای تضمین امنیت و دفاع از خود، زیر چتر هسته‌ای آمریکا قرار گیرد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات