صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۲۵۵۱۵

برنامه جدید دشمن در تبدیل "تغییرات اقلیمی" به "اعتراضات سیاسی"!فرهاد مهدوى

جریان های فتنه گر که از همراهی مردم آذربایجان در جریان آشوب های انتخابات 88 طرفی نبسته بودند از فضای به وجود آمده در دریاچه ارومیه برای همراه کردن آنان با خود استفاده کرده و خواهان کمک فتنه گران به این جریان می شوند.

اختصاصی بصیرت/
گروه های ضد انقلاب و جریان های رسانه ای دشمن که در ماه های گذشته به شدت از توانایی مدیریت گروه های معارض و فتنه گر ایران نا امید شده اند، تبدیل «تغییرات اقلیمی به اعتراضات سیاسی» را در دستور کار خود قرار داده اند و با این شیوه درصددند که فضای سیاسی ملتهبی را تا انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی در کشور ایجاد کنند.
تغییرات اقلیمی که به خاطر شرایط آب و هوایی و بحران های جهانی، آسیب های محیط زیستی بی شماری را بر بسیاری از کشورهای جهان تحمیل کرده است در کشور ما هم باعث خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، کم آبی و خشکسالی در برخی مناطق دیگر و همچنین باعث هجوم توده های ریز گرد ازجنوب و غرب کشور تا مرکز و حتی شهرهای شمالی شده است.
اما آنچه که باعث سوء استفاده گروه های ضد انقلاب در هفته اول شهریور ماه در برخی از خیابان های تبریز و ارومیه شد، پیوند «احساسات قوم گرایانه و تغییرات اقلیمی» بود که با هوشیاری مردم، تلاش های غافلانه گروهی اندک به جایی نرسید.
بحران دریاچه ارومیه یکی از مهم ترین مباحث اکولوژیک است که در سطوح بالای مدیریتی نظام مورد بررسی قرار گرفته است و مجموعه نظام برای حل این موضوع یک راهکار اثرگذار را دنبال می کند.
اما در این زمینه گروه های آشوب طلب و جدایی خواه که اکثراً توسط سازمان های جاسوسی در اطراف مرزهای ایران اداره می شوند با استفاده از تحریک احساسات قوم گرایانه اهداف استعماری آمریکا را دنبال می کنند.
از متن بیانیه ها و سخنان و شبنامه های گروه های ضد انقلاب به بهانه دفاع از دریاچه ارومیه هدف های ذیل دنبال می شود.

1- ایجاد درگیری قومی: در این پروژه جریان های ضد انقلاب با بهره گیری از موضوعات حقیقی آنها را تبدیل به مسئله های قومی می کنند و درصدد هستند رابطه بین دولت و مردم را در حصار تنگ نظری رقابت منفی قرار دهند و به دنبال آن هستند که با بزرگنمایی عدم توجه به دریاچه ارومیه آن را نشانه ای از بی توجهی کل نظام به مشکلات مردم آذری زبان بیان کنند. تقریباً قریب به اتفاق سایت های ضدانقلاب با پوشش گسترده و تحریک آمیز تجمع اعتراضی در ارومیه و تبریز، اردوکشی خیابانی را حق مردم و «تنها راه» پیگیری وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کردند.
به عنوان نمونه سایت بالاترین با رویه آشوب طلبانه ای که در پیش گرفت ، خاطره تبلیغات تحریک آمیز دوران فتنه 88 را بار دیگر زنده کرده است.
ورود سایر محافل سیاسی و خبری مخالف نظام هم مشابه بوده و همگی در تلاش بودند از هرگونه تجمعی بهره برداری سیاسی کنند و با انتشار مطالب تأیید نشده ای چون خشونت محافظان امنیت شهر، بازداشت فله ای و حتی شکنجه معترضان، مردم را به اردوکشی غیرقانونی خیابانی سوق دهند تا شاید درگیری های قومی ضد انقلاب را با نظام زنده کنند.

2- تبدیل اعتراضات قومی به براندازی سیاسی: گروه های ضد انقلاب از مهمل گویی درباره دریاچه ارومیه به دنبال صید ماهی های خود هستند، آنان نه تنها برای خشک شدن دریاچه شور ارومیه دل نمی سوزانند، بلکه در سال های پیشین جان شیرین فرزندان ملت ایران را با ترورهای کور هدف قرار داده اند، در این میان راه حل های گروهک منافقین برای دریاچه ارومیه از همه خنده دارتر است. مریم رجوی، سرکرده گروهک مجاهدین خلق، برای مردم ارومیه و تبریز پیامی صادر کرده و از آنان خواسته است، برای اصلاح وضعیت دریاچه ارومیه به خیابان بریزند و جمهوری اسلامی را سرنگون کنند !
رجوی که سابقه ترور بیش از 12 هزار شهروند ایرانی از جمله تعداد زیادی از آذری ها را در کارنامه گروهک متبوعش دارد، عنوان کرده است: وضعیت اسفناک دریاچه ارومیه و فجایع زیست محیطی ناشی از آن برای مردم آذربایجان به ویژه کشاورزان زحمتکش نمونه ا ی از ویرانگری و تباهی رژیم در سراسر ایران است که جز با سرنگونی این رژیم به دست مردم ایران و فرزندان رشید و رزم آور میهن راه علاجی برای آن وجود ندارد، از همین رو با درود به قیام آفرینان غیور ارومیه و تبریز که شجاعانه به پاخاستند و در برابر مزدوران سرکوبگر با رشادتی تحسین برانگیز ایستادگی کردند، از عموم هموطنان و جوانان اشرف نشان میهن می خواهم که در همراهی و همبستگی با قیام مردم ارومیه و تبریز در برابر رژیم نامشروع به پاخیزند و شعله های قیام و خیزش را با خروش آزادیخواهی در همه جا شعله ور کنند.
سرکرده گروهک تروریستی منافقین همچنین از «سازمان ملل متحد و دیگر مراجع مدافع حقوق بشر» خواسته است که ایران را محکوم کنند.

3- ایجاد بدبینی نسبت به برنامه های نظام: رسانه های ضدانقلاب از فرصت موضوع دریاچه ارومیه استفاده کردند و موضوع سدسازی را در کشور زیر سوال بردند و افزایش سدسازی را باعث خشک شدن این دریاچه عنوان کردند، این در حالی است که آب سدها نیز به نسبت قبل هم کمتر شده است. رادیو آمریکا هم با این تاکتیک اطلاع رسانی برنامه هسته ای ایران را هدف قرار داد و از این فرصت برای مقابله با طرح های هسته ای بهره جست. صدای آمریکا، در برنامه روی خط در بررسی وضعیت دریاچه ارومیه مدعی شد: «خشک شدن دریاچه ارومیه در ادامه سیاست های مخفی کاری دولت احمدی نژاد است، همانطوری که همه جریانات را از مردم مخفی نگه می دارد. زیر دریاچه ارومیه اورانیوم غنی شده وجود دارد و جمهوری اسلامی با خشک کردن آن می خواهد این اورانیوم را استخراج کند و بمب اتم بسازد.»!
وی در ادامه اظهارات خنده آور خود گفت: «حکومت از این نوع کارها بسیار انجام داده است تا ذهن آژانس بین المللی انرژی اتمی را منحرف کند. برای مثال مصلای تهران که ساخته شد، اصلاً نیازی به ساخت آن نبود این ها زیر مصلای تهران بمب اتم مخفی کرده اند! دریاچه اراک و نطنز با سیاست دولت خشک شدند تا از آن جا اورانیوم استخراج کنند!»
4- ناکارآمد نشان دادن نظام سیاسی: جریان های فتنه گر که از همراهی مردم آذربایجان در جریان آشوب های انتخابات 88 طرفی نبسته بودند از فضای به وجود آمده در دریاچه ارومیه برای همراه کردن آنان با خود استفاده کرده و خواهان کمک فتنه گران به این جریان می شوند. خودنویس سایت فتنه گران لندن نشین در این زمینه نوشت: «آذربایجانی ها همواره آغاز گر جنبش های بزرگ سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران بوده اند. اینک نیز جنبش نجات محیط زیست خلق آذربایجان که علیه خشک شدن دریاچه ارومیه آغاز شده است به اولین جنبش رهایی بخش قاره آسیا تبدیل شده است!»
این سایت ضدانقلاب که به نظر می رسد هنوز از خوردن تیر فتنه سبز به سنگ بصیرت ملت ایران، شوکه باشد با بیان اینکه «آذربایجانی ها به درستی از فقدان برنامه حقوق ملی در برنامه جنبش سبز انتقاد داشتند و بدین خاطر آن طوری که می بایستی در آن حرکت درخشش کنند ، از خود واکنش جدی تر نشان ندادند»، افزود: «از همین امروز وظیفه همبستگی با خلق آذربایجان در راه نجات دریاچه ارومیه که از ناکارآمدی حکومت اسلامی در همه حوزه ها و عرصه ها [!] ناشی شده است و دیگر خواسته های با واسطه و بلا واسطه مردم ایران را در بر می گیرد بر دیگر هموطنان سنگینی می کند!»
مشاور لندن نشین میرحسین موسوی هم با مرتبط کردن دریاچه ارومیه به نظام سیاسی، سیاست های نظام در اداره کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت: نتیجه این سیاست ها حتی به محیط زیست ایران هم کشیده شده است!

5- فعالیت های تجزیه طلبانه: در حالی رسانه های دوم خردادی مانند شرق، روزگار، آرمان، اعتماد و ... حرکت های تجزیه طلبانه را فعالیت حمایت از محیط زیست عنوان می کنند که دستگیری برخی از سردسته های این آشوب ها نشان می دهد گروه های فعال در اعتراضات دریاچه ارومیه نه تنها فعال محیط زیستی نبوده اند، بلکه سابقه فعالیت های سیاسی ضد نظام داشته اند که حتی منجر به تعطیلی نشریه آنان نیز شده است. در این زمینه سایت العربیه نت گزارشی از دوتن از این به اصطلاح فعالان تهیه کرده و نوشته است: «جنبش دانشجویی آذربایجان» (اویرنجی) «حمید قربانعلیزاده» و «بهنام علیزاده» روز جمعه در داربی تبریز توسط نیروهای امنیتی اطلاعات بازداشت و به جای نامشخصی انتقال داده شدند.»
حمید قربانعلیزاده دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد در رشته عمران دانشگاه آزاد ارومیه و همچنین مدیر مسئول اسبق نشریه توقیف شده «بولود- دانشگاه آزاد مهاباد» می باشد.
سایت وهابی العربیه می افزاید: فعالان مدنی یاد شده در حرکتی مسالمت آمیز و به صورت نمادین با پخش بطری های آب به آنچه که خشک کردن عمدی دریاچه ارومیه از جانب دولت توصیف می کنند اعتراض کرده بودند.
به نوشته این پایگاه، فعالان مدنی آذربایجان همچنین به نمایندگان ترک در مجلس شورای اسلامی ایران که به طرح دوفوریتی نجات دریاچه ارومیه، رأی مخالف داده بودند اعتراض کرده و آنها را «خائن» به مصالح «ملت آذربایجان» قلمداد کردند.
در همین حال گروهی مجعول به نام «گروه 25 بهمن» که خود را از حامیان فتنه می داند تلاش می کرد برای مقابله با اتحاد کشور تقابل سیاسی را در دستور کار خود قرار دهد و در بیانیه خود نوشت: «هموطنان حکومت کودتا دل های ما را جدا از هم می خواهد زیرا نیک می داند که همدلی و اتحاد ما پایان اوست. پس بیایید دست های همدیگر را بگیریم...»
در همین حال گروه های تجزیه طلب سعی می کنند دیگر کشورهای همسایه را با موضوع دریاچه ارومیه درگیر کنند. روزهای گذشته گروهی از جوانان شهر باکو برای تجمع اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در باکو اقدامات اهانت آمیزی را مرتکب شدند که وزارت خارجه کشورمان متأسفانه اقدام قابل توجهی را در این زمینه نشان نداد.

6- ابعاد بین المللی دادن به موضوع: تغییرات اقلیمی در تمام کشورهای جهان به خاطر مجموعه به هم پیوسته ای از اکوسیستم و چرخه حیات و فعالیت های انسانی و ماشینی است، سونامی در کشورهای جنوب شرق آسیا و ژاپن، آتش سوزی در جنگل های آمریکا، توفان های بنیان بر افکن آمریکا و بسیاری از تغییرات اقلیمی دیگر که درحوصله این سطور نمی گنجد نه تنها به سطح اعتراضات محیط زیستی نرسید بلکه رسانه ها از این فرصت ها برای هم افزایی بیشتر دولت و مردم در حل این بحران ها و عبور از شرایط دشوار آن به کمک آمدند، اما در بحران اخیر برخی از تشکل های خود ساخته ضدانقلاب درصدد ایجاد ابعاد بین المللی برای دریاچه ارومیه و تهیه پرونده های سیاسی علیه ایران هستند. در این زمینه انجمنی موهوم به نام انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، که ادعا می کند مقر آن در ونکوور کانادا است، با انتشار بیانیه ای برخورد با مردم (آشوبگران) را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت شدگان این حادثه شده است!

علت تغییرات اقلیمی از نظر کارشناسان
در حالی که رسانه های ضد انقلاب درصدد سیاسی کردن دریاچه ارومیه برای اهداف نامشروع خود بوده و هستند، سیدجواد محمودی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بحران دریاچه ارومیه را حاصل خشکسالی، افزایش دما و افزایش میزان تبخیر، کاهش نزولات آسمانی، عوامل دست ساز بشر در کنار افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی، افزایش میزان برداشت ها از آب های زیرزمینی و پایین بودن راندمان آبیاری در کشاورزی دانست و آنها را از عمده دلایل تأثیرگذار در وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام مسئولان ارشد ملی و استانی در تسریع برنامه های اجرایی در احیای دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب از حوزه های آبی مجاور دریاچه ارومیه، بارورسازی ابرها، جلوگیری از طر ح های توسعه ای در بخش کشاورزی و استقرار صنایع آب بر، تبدیل اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت از برنامه های مصوب و در دست اجرای دولت در حوزه های آبریز دریاچه ارومیه است که از طریق ستاد راهبردی و شورای منطقه ای مدیریت دریاچه ارومیه در حال پیگیری و اجرا است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی هم گفت: پدیده تغییرات اقلیمی شامل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از سطح، مهم ترین عامل ایجاد بحران دریاچه ارومیه است.
حسن عباس نژاد اظهار داشت: راندمان پایین آبیاری در کشاورزی سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی دیگر از عوامل بروز وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه است.
نکته جالب دیگر این است که بحران دریاچه ارومیه مربوط به چند سال اخیر نیست بلکه بنا به گفته مسئولان 10 سال از آغاز بحران خشکی دریاچه ارومیه می گذرد، اما دشمنان داخلی و خارجی به گونه ای این مسئله را بیان می کنند که گویا خشکی دریاچه ارومیه در یکی دو سال گذشته اتفاق افتاده است و ربطی به سایر دولت های گذشته از جمله دوره اصلاحات ندارد. به نظر می رسد دشمنان به چنان بدبختی و فلاکتی دچار شده اند که برای پیشبرد اهداف شان به هر خاشاکی دست می آویزند تا شاید مقصود خود را به سرانجام برسانند. تغییرات اقلیمی چون خشکسالی، سیل، زلزله، توفان های سهمگین سونامی و ... یک بحران جهانی است و مربوط به ایران نیست و ربطی هم به سیاست ندارد. این فضاسازی ها و غوغاسالاری های دشمنان نشان از خالی بودن چنته دشمن در برابر نظام قدرتمند جمهوری اسلامی است و چون گذشته راه به جایی نخواهد برد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات