صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۲۶۵۲

تلاش اوکراین براى پیوستن به ناتو /حامد رشیدی


در حالى که ایالات متحده آمریکا و انگلستان سعى دارند با تقویت ناتو مانع از تداوم گسست‌هاى بوجود آمده در این مجموعه شوند،فرانسه مخالفت خود را جهت پیوستن اوکراین به ناتو اعلام نموده است.این در حالى‌است که غرب سرمایه گذارى زیادى را در جهت وقوع انقلاب نارنجى در کى یف انجام داده است.

فرانسه معتقد است، درخواست اوکراین براى عضویت در ناتو بسیار زود هنگام است. علاوه بر اینکه در داخل ناتو هنوز در این خصوص اتفاق نظر وجود ندارد، در داخل اوکراین نیز افکار عمومى و تمامى نیروهاى سیاسى با این مسئله موافق نیستند. بر اساس اظهارات مقامات ارشد فرانسوی، پاریس مانند برخى شرکاى اروپایى خود از چنین تعجیلى از سوى رهبران اوکراین دچار شگفتى شده است.

از سوى دیگر،برخى تحلیلگران معتقدند که سیگنالهاى مثبت اخیر اوکراین و روسیه نسبت به یکدیگر فرانسه ،آلمان و انگلستان را خشمگین ساخته است.آنچه مسلم است اینکه کى یف توان ایستادگى در برابر تهدیدات و فشارهاى احتمالى مسکو را نداشته و مجبور است جهت تداوم حیات سیاسى و اقتصادى خود ارتباطات مستقیم و موثرى را با روسها برقرار سازد.

دیدار اخیر مقامات دو کشور اوکراین و رسیه نشان‌دهنده همین حقیقت است. ویکتور زوبکوف - نخست وزیر فدراسیون روسیه - و یولیا تیموشنکو - نخست وزیر اوکراین - در پایان مذاکرات بین دولتى در مسکو تاکید کردند که دولت‌هاى دو کشور به توافقات در زمینه گاز پایبند هستند که طى دیدار روساى جمهور دو کشور حاصل شده بود.

در این راستا روسیه به اوکراین پیشنهاد داده است که که به‌طور مشترک و تحت شرایط مبادله برابر دارایى‌ها از ذخایر سوختى در هر دو کشور بهره‌بردارى کنند. در بین پیشنهادات مسکوبه اوکراین، نه تنها ترانزیت، بلکه بهره بردارى مشترک از ذخایر سوختى در هر دو کشور با تبادل برابر دارایى‌ها وجود دارد.

همچنین ولادیمیر پوتین - رئیس جمهور روسیه - در محل اقامت خود در حومه مسکو، نخست وزیر اوکراین را به حضور پذیرفت. پیش‌تر نیز ویکتور یوشنکو - رئیس جمهور اوکراین - گفته بود که تیموشنکو در مذاکرات مسکو پیرامون مسائل گازى باید طبق تصمیمات اتخاذ شده در دیدار روساى جمهور دو کشور در روز 12 فوریه عمل کند. وى ابراز نگرانى کرده بود که ممکن است تیموشنکو در مسکو درباره واردات گاز از روسیه مذاکرات را از صفر آغاز کند که چنین چیزى بى اعتبار سازى توافقات دو رئیس جمهور بوده و غیر قابل قبول است. پوتین و یوشنکو در مذاکرات اخیر خود توافق کردند که اوکراین از 14 فوریه پرداخت بابت بدهى‌هاى گازى انباشته شده از نوامبر سال گذشته تاکنون را آغاز کند. همچنین توافق شد که گاز به طور مستقیم و بدون کمپانى‌هاى واسطه از “گازپروم” روسیه به “نفت و گاز” اوکراین صادر شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات