اختصاصی بصیرت/
پس از پیروزی انقلاب چند کشور استکباری بودند که لحظه ای از دشمنی و کینهورزی نسبت به انقلاب دست برنداشتند، یکی از این کشورها، رژیم سلطنتی انگلیس بود که در حفظ و حمایت از شاه معدوم از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد و پس از سقوط شاه هم از هر فرصتی برای آسیبزدن به انقلاب سود میجست. خدعه و نیرنگ، از سیاستهای قدیمی انگلیسیها بود که در آن تبحر داشتند و برای اعمال آن ناچار بودند با مردم و یا مسئولان کشور هدف، ارتباط مستقیم داشته باشند. اختراع رادیو و پس از آن، دیگر وسایل ارتباطی، به این سیاست فریبکارانه رژیم سلطنتی انگلیس خدمت بزرگی کرد. مؤسسه رسانهای بیبیسی، بزرگترین مجموعه رسانهای انگلیس است که با ادعای غیردولتی بودن، بیشترین خدمات رسانهای اطلاعاتی را به رژیم سلطنتی انگلیس میدهد. این مؤسسه با ارائه امتیازات و امکانات جذاب به طرق مختلف، افرادی را از کشورهای هدف به خدمت میگیرد و با هدایت آنها برای تهیه خبر و ساخت برنامه مستند، آنها را به سمت کارهای امنیتی و غیرقانونی سوق میدهد. مدتها بود که چنین اتفاقی در ایران هم افتاده بود تا اینکه چندی پیش، نیروهای امنیتی پس از رصد و شناسایی تعدادی از افراد مرتبط با بیبیسی، آنها را دستگیر کردند. اتهام این افراد، ساخت مستندهایی درباره ایران بود که محور اصلی آن، سیاهنمایی تبلیغاتی بود که پس از تهیه، آن را به مبلغ کلان به بیبیسی میفروختند. هدف و شیوه ساخت این مستندها این بود که مستند درباره هر موضوعی بود، میبایست القاکننده هرچه بیشتر فلاکت، فقر، بیچارگی، محرومیت، عقبماندگی و... باشد.
پس از دستگیری این افراد، مسئولان بیبیسی که مهرههای باارزشی را از دست داده بودند، بسیار عصبانی شدند و بهدنبال آن، «خانه سینما» در ایران در حمایت از بازداشتشدگان بیانیهای صادر کرد که با استقبال رادیو رژیم صهیونیستی، رادیو آمریکا، رادیو بیبیسی و شبکههای دیگر ضدانقلاب مواجه شد. «خانه سینما» که در ظاهر تشکلی صنفی است؛ اما در باطن کار سیاسی میکند، تا آنجا که معمولاً فیلمهای مورد نظر آن از سوی جشنوارههای خارجی که بهدنبال تبلیغات سوء علیه نظام هستند، پذیرفته میشود، با انتشار این بیانیه تلاش کرد فضای تبلیغاتی را برای اجانب ایجاد کند تا آنها بتوانند با ایجاد سر و صدا، مانع از برخورد قوی مقامات مسئول با متهمان خدمتگزار بیبیسی شوند.