اختصاصی بصیرت/
اعتراض ناراضیان از وضعیت اقتصادی آمریکا و تجمع در والاستریت وارد سومین هفته شد. این اعتراض و تجمع، ابتدا با یک فراخوان در فیسبوک، شروع شد و بهتدریج بر تعداد افراد و دامنه آن افزوده شد. با توجه به اینکه معترضان با هدف قرار دادن «والاستریت»، نماد نظام سرمایهداری آمریکا، اعتراض خود را اعلام میکنند، این سؤال بسیار مهم مطرح میشود که آیا این اعتراضی که ابتدا چندان به چشم نمیآمد و مهم تلقی نمیشد، میتواند بنیانهای ساختاری نظام سیاسی آمریکا را بر هم بریزد یا خیر؟ به همان میزان که پاسخ مثبت به این سؤال در ظاهر سخت است و برای مخالفان آمریکا تا حدودی ذوقزدگی به حساب میآید، پاسخ منفی به آن هم کار چندان ساده و از روی اطمینان و قطعیتی نیست.
به گفته آگاهان و کارشناسان، سالهاست که در آمریکا از این نوع اعتراضات اثر و خبری نبوده است و برای ارزیابی و اظهارنظر درباره آن باید دقت کرد. بهویژه اینکه به سبب وضعیت نامساعد اقتصادی آمریکا در پنج سال گذشته و آسیب جدی دیدن بخش زیادی از مردم آمریکا از این وضعیت نامساعد اقتصادی، اعتراض نهفته در وجود میلیونها آمریکایی در سراسر این کشور، پشتیبان اعتراضات آشکار شده است و هر لحظه امکان دارد گروهها و افراد بیشتری به معترضان بپیوندند، همچنانکه تدریجاً این حرکت افزایشی شروع شده و معترضان اعلام کردهاند طی چند روز آینده دست به یک اعتراض و تجمع گسترده خواهند زد. 5/3 میلیون نفر که خانههای خود را از دست دادهاند و هفت میلیون نفر که بیکار شدهاند، افرادی هستند که مستقیماً در زیر چرخهای سنگین، خشن و بدون احساس ماشین سرمایهداری که فقط با تاراج و بلعیدن ادامه حیات میدهد، له شدهاند و چندین برابر آنها، کسانی هستند که غیرمستقیم آسیب دیدهاند. این مجموعه دهها میلیونی بسیار بیش از تعداد مورد نیاز برای در هم کوبیدن یک نظام سیاسی – اقتصادی است که به دوران ضعف و فتورش نزدیک شده است. این نکته در یاد باشد که آتشهای مهیب و ویرانگر با یک جرقه کوچک شروع میشود!