صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۲۹۴۷۸

سلاح نفت، گزینه سعودی‌ها علیه ایران؟!


   گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی یوپی‌آی 28 اکتبر 2011 (6 آبان) در مقاله‌ای به ادعای مقامات سعودی درباره استفاده از نفت به عنوان اهرم فشار علیه ایران پرداخت و نوشت: مقامات ارشد سعودی گفته‌اند این کشور می‌تواند از نفت به عنوان سلاحی علیه ایران استفاده کند. جنگ سرد عربستان و ایران پس از اتهامات علیه ایران به‌دلیل توطئه این کشور برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، تشدید شده است. ایران به دلیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، از چالش‌های اقتصادی آسیب دیده است. این تحریم‌ها با هدف آسیب زدن به صنعت انرژی ایران و کاهش سرمایه‌گذاری برای نوسازی حوزه‌های نفتی و توسعه میادین گازی تصویب شده که جدی‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون بر جمهوری اسلامی تحمیل شده است. در عین حال، تحریم‌های جداگانه آمریکا و اتحادیه اروپا بر گسترده تحریم‌ها افزوده است.
   در ادامه مقاله آمده است: عربستان و ایران در سازمان اوپک با یکدیگر اختلاف جدی دارند. عربستان طرفدار افزایش تولید اوپک به‌منظور کاهش قیمت‌ها و کمک به کشورهای خریدار است، در حالی که ایران و سایر کشورهای مخالف، خواهان کاهش تولید و در نتیجه، افزایش درآمدهای نفتی هستند. با توجه به تنش‌های کنونی عربستان و ایران، به کارگیری سلاح نفت برای محروم‌سازی ایران از درآمدهای حیاتی در چنین مرحله حساسی به‌مثابه اعلام جنگ است. این اقدام عربستان سبب خواهد شد ایران برای بستن تنگه هرمز که تنها راه ورود و خروج خلیج فارس و شاهراه حیاتی نفت است، تلاش کند که این مسئله به بروز بحران اقتصادی جهانی و مداخله نظامی احتمالی آمریکا منجر خواهد شد. احتمالاً واکنش ایران به جنگ نفتی سعودی‌ها، تحریک شیعیان در استان شرقی عربستان (قطب مهم تولید نفت این کشور) خواهد بود که البته به باور مقامات عربستانی، ایران گام گذاشتن در این راستا را آغاز کرده است. سلاح نفت، یکی از چندین گزینه پیش روی عربستان به‌منظور تلافی توطئه تروریستی و سایر اقدامات پنهانی ایران است. احتمالاً تحریک وحشت جهانی با استفاده از سلاح نفت حاصل چندانی برای عربستان ندارد و جای تردید است که عربستان بتواند به‌تنهایی ایران را به زانو در آورد.
   در پایان مقاله آمده است: گزینه دیگر برای سعودی‌ها به موازات آنکه ایران ظاهراً به‌دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای است، می‌تواند خرید فناوری یا کلاهک هسته‌‌ای از پاکستان باشد. پاکستان تنها قدرت هسته‌ای اسلامی است و به دلیل حمایت اقتصادی سعودی‌ها از برنامه هسته‌ای پنهانی پاکستان در دهه 1980 و 1990، این کشور به‌شدت به عربستان بدهکار است. عربستان هنوز رسماً از طرح‌ها و نقشه‌های خود چیزی نگفته است. نایف، شاهزاده محافظه‌کار که به‌عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، مخالف جدی ایران است. در عین حال، نشریه‌های وال‌استریت‌ژورنال و گاردین هر دو گزارش دادند که تورکی الفیصل هشدار داده بود که اگر برنامه هسته‌ای ایران مهار نشود، عربستان به‌دنبال فلج کردن اقتصاد ایران از طریق سلاح نفت خواهد بود. در عین حال، وی گفته بود دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، عربستان را مجبور خواهد کرد... سیاست‌هایی را دنبال کند که به پیامدهای جدی منتهی شود.
   بصیرت: پس از آنکه مقامات آمریکا با ادعای کذب «برنامه ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن» گام اول توطئه علیه ایران را برداشتند، این روزها این رسانه‌های آمریکایی هستند که با تحلیل‌های غیرواقعی تلاش می‌کنند با استفاده از بزرگ‌نمایی و فرضیه‌سازی‌های اختلاف‌انگیز روابط ایران و عربستان را دچار چالش کنند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات