اتحادیه عرب در نشست فوقالعاده روز گذشته با فشار فزاینده آمریکا و غرب، عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورد. این اتحادیه همچنین اعلام کرد تحریمهای اقتصادی و سیاسی نیز بر دولت سوریه اعمال خواهد کرد و از اعضای خود خواهد خواست تا سفرای خود را از این کشور خارج کنند. این اتحادیه برای فشار بیشتر بر سوریه، با بهرسمیت شناختن تلویحی شورشیان و افراد مسلح در سوریه از آنها خواست تا برای برگزاری نشستی در مقر این اتحادیه در سه روز آینده در قاهره حضور یابند تا به دیدگاه مشترکی درباره آن چیزی که مرحله انتقال سوریه نامیده است، برسند. اتحادیه عرب به سوریه سه روز فرصت داده تا توافقاتش با این اتحادیه را اجرا کنند؛ در غیر این صورت، تصمیمات فوق اجرا میشود. یوسف احمد، سفیر سوریه در اتحادیه عرب، مصوبه این اتحادیه علیه سوریه را غیر قانونی و مغایر با اساسنامه این اتحادیه و نشاندهنده تسلیم محض آن در برابر آمریکا دانست.
اتحادیه عرب، آمریکا و غرب، در حالی به سوریه فشار میآورند که دست به اصلاحات دلخواه آنها بزند که سوریه با گروههای تروریستی و مسلحی درگیر است که همین کشورها آنها را تجهیز و پشتیبانی میکنند. نگاهی کوتاه به عملکرد گذشته سوریه در قبال مسائل مهم منطقه، علت دشمنی این کشورها با سوریه را آشکار میکند. سوریه از ابتدای شکلگیری جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در این جبهه حضور داشته و نقش مهمی هم ایفا کرده است.نقشآفرینی سوریه در این جبهه، افزون بر عصبانی کردن رژیم صهیونیستی و آمریکا، سران بسیاری از کشورهای عربی را نیز عصبانی کرد؛ زیرا مواضع قاطع سوریه در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا، باعث سرافکندگی سران این کشورها در نزد مردمشان میشد، چون این سران، در بحث مقاومت با خیانت به آرمان فلسطین و ملت عرب، در کنار رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار داشتند. بهگمان آنها، وضعیت حاضر، بهترین فرصت برای انتقام گرفتن از ملت و دولت سوریه است، تا این خار را از چشمشان درآورند. ایستادگی ملت و دولت سوریه در برابر این توطئه خیانتآمیز نشان داده، چنانچه آنها با هوشیاری به ایستادگی ادامه دهند، توطئهگران شکست میخورند و روسیاهتر میشوند. انشاءالله