صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۳۰۷۸۰

کارهای بزرگ در نزد او کوچک بود

یکی از جوانانی که در کنار من در حسینیه عاشقان ثارالله نشسته است، سیل اشک از چشمانش جاری است و من به وی می گویم شهدا را می شناختی و او می گوید: اینها همکاران من بودند! وی که متولد 56 است و دکترای خود را از دانشگاه تهران أخذ کرده است، می افزاید: سه سال بود که من با سردار مقدم همکار بودم، سردار خستگی را هم خسته کرده بود، اصلاً برای او کار، نشد نداشت و

اختصاصی بصیرت/
گفت وگوی با همکاران و همرزمان شهدای غدیر
سید محمد مشکوه الممالک

آن جان بر کفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشباز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. شهادت، بی شک برترین آرزوی آنان بود. این جمله گهر بار اگر چه بیت الغزل پیام فرمانده کل قوا برای فرزندان شهیدش است، اما خانواده، همرزمان و دوستان شهدا نیز در گفت وگو با خبرنگار پایگاه بصیرت شهادت را تنها مزدی می دانند که می تواند مجاهدت های آنان را جبران کند، آنها شهادت را تنها آرزویی می دانند که آن پاسداران از خدا طلب می کردند، هنگامی که پدر شهید منصوریان که با ویلچر در مراسم حاضر شده است و مادر سالخورده اش و فرزند خردسالش را می بینم از برادر شهید سوال می کنم که مادرت مسرور به نظر می رسند! وی بلافاصله می گوید، چرا شاد نباشد که فرزندش در راه اسلام و انقلاب پاداش و مزد خود را از خداوند در عید ولایت گرفت. روز تشییع شهدا در حسینیه عاشقان ثارالله در محضر شهیدان ولایت بودیم که در ردیف جلو، خانواده شهدا، همرزمان و همکاران شهدا نشسته بودند و به عکس شهدایی که در بالای جایگاه قرار گرفته بود خیره شده و برمقام بالای آنها که مولا و مقتدای شان برای بدرقه شان در محل حاضر شده است، غبطه می خورند. خاطرات و گفته های همکاران و همرزمان این شهدا تنها وسیله ای است که ما را با خط ولایی آنها آشنا می کند، به همین مناسبت با برخی از دوستان و همکاران این شهدا گفت وگوهایی انجام شده است که البته این مجاهدان گمنام حاضر نشدند که در اینجا نیز نامی از آنان برده شود، پیشاپیش از همه خوانندگان عزیز پوزش می طلبیم.
همیشه حق با او بود
یکی از جوانانی که در کنار من در حسینیه عاشقان ثارالله نشسته است، سیل اشک از چشمانش جاری است و من به وی می گویم شهدا را می شناختی و او می گوید: اینها همکاران من بودند! وی که متولد 56 است و دکترای خود را از دانشگاه تهران أخذ کرده است، می افزاید: سه سال بود که من با سردار مقدم همکار بودم، سردار خستگی را هم خسته کرده بود، اصلاً برای او کار، نشد نداشت و بسیاری از پروژه ها را برای اولین بار بعد از دو کشور مطرح دنی، طراحی و به مرحله اجرا در می آورد.وی افزود: بسیاری از قطعات و کالاهای تحریمی و حتی سلاح هایی که طبق قرارداد در صدد بودیم از کشور دیگری دریافت کنیم و آنها به بهانه تحریم ها از اجرای قرار داد استنکاف می کردند، سردار مقدم به انجام آن اقدام می کرد؛ او عاشق کارهایی بود که هیچ کس نمی توانست انجام دهد. او معبر را باز می کرد و ما اگرچه ابتدا بر اساس دانش کلاسیک این اقدامات را محال می دانستیم ولی در نهایت دیدیم که این حرف سردار درست است و به نتیجه می رسید.او می گوید سردار مقدم شاگردان بسیار تواناتری از من تربیت کرده است و همرزمان و یاران وی نیروهای زبده ای هستند که می توانند بسیاری از قله های معرفت و امید را فتح کنند.یکی دیگر از همرزمان شهدا که در ابتدا حاضر به مصاحبه نبود، اما با اصرار ما می گوید: من در مورد مردی که در کمال ولایتمداری بود چه بگویم . من 10 سال با وی همکار بودم، تبعیت وی از ولایت واقعاً برای ما درس بود. مقدم در همه زمینه ها دست برتر داشت، او نمی گذاشت یکی از نیروهایش به مشکلات خود فکر کند و تا مشکل او را حل نمی کرد، نمی گذاشت از آنجا برود. وی سپس می گوید: هر آنچه که من باید بگویم، سردار سلامی گفت.
مشعل داران شکوه و عظمت انقلاب
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع شهدا درباره این شهدا گفت: شهدای امروز، انسان های بزرگی هستند که آموزگاران استقامت و پایداری ملت مسلمان ایران هستند، اینها مشعل داران شکوه و عظمت انقلاب و اسلام و این ملت بزرگ و فداییان حقیقی ولایت امر و امت، اسرار جاودانگی ملت بزرگ ایران و رمز اعتلا و ارتقای هویت ملی و انقلابی و اسلامی کشور بزرگ و نظام مقدس جمهوری ایران هستند.وی در ادامه خاطرنشان کرد: این کاروان نشان می دهد که سرزندگی، اقتدار، فداکاری، روح حماسه، جاودانگی، عظمت، شکوه، افتخار، آزادگی و هویت و حاملان ارزش های الهی هنوز همانند نهر جاری در گذر زمان و جهان پر از ستم حضور دارند.جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: اینها قله های رفیع فضیلت های جامعه و مشعل داران افتخار و اقتدار و امنیت و آرامش و نقطه های اصلی اتکای قدرت دفاعی کشور و سازندگان بنای این تمدن عظیم و معماران اصلی قدرت بازدارنده این کشور بزرگ در مقابل دشمنان سلطه گرند و پیکرهای پاک این شهیدان، ستاره های پرفروغ و بی غروب کهکشان نورافشان شهادت در این عالم و افتخارات جدید ما هستند.
راه اندازی واحد توپخانه سپاه
«حسن مقدم» در آغاز جنگ در راه اندازی واحد توپخانه سپاه (با توپ های غنیمت گرفته شده از ارتش عراق) فعالیت داشت، ولی هنگامی که قرار شد سپاه یگان موشکی خود را برای مقابله با موشک های زمین به زمین صدام راه اندازی کند، او برای این مأموریت مهم برگزیده شد.وی در دوران جنگ، تلاش شبانه روزی و پیوسته ای را برای پاسخگویی به شرارت های موشکی ارتش بعثی در حمله به شهرها و مناطق مسکونی و اماکن غیر نظامی ایران انجام و افراد بسیاری را آموزش داد و توان موشکی مناسبی را برای مقابله به مثل در برابر ارتش بعثی عراق به وجود آورد، به گونه ای که هرگاه صدام به مردم بی دفاع حمله می کرد، همه منتظر تلافی و اقدام او بودند. این شهید بزرگوار پس از آنکه خدمات فراوانی به یگان موشکی سپاه کرد و آن را در موقعیت عالی قرار داد، برای فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی به جهاد خودکفایی رفت و به امور تحقیقاتی مشغول شد.
به دنبال شناسایی خلأهای نظام بود
سردار ایزدی هم در مورد شهید حسن مقدم می گوید: یقیناً بایستی ایده های شکوفای این سردار رشید اسلام را موثر در پیروزی های ملل منطقه و جنگ های 33 روزه حزب الله و 22 روزه حماس که مقدمه حرکت بیداری اسلامی در منطقه است، دانست. این سرباز جان بر کف اسلام و ولایت و عاشق راه حضرت امام خمینی(ره) و مرید صادق حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) پس از انجام این خدمات بسیار اثربخش و با برکت سر از پا نشناخته، به دنبال کشف مرزهای نو برای پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام ولایی حاصل از آن بود، لذا با وجود عرضه مسئولیت های مهم در صدر نیروهای مسلح، او خدمت خالصانه بدون عناوین دنیایی و نشان در گمنامی را در جهاد خودکفایی سپاه انتخاب نمود.
پیشگام در کمک به نیازمندان
یکی دیگر از همرزمان شهید که تأکید داشت اسم شان درج نشود، خاطرات ذیل را از سردار مقدم نقل کرده و می گوید: خاطره ای از مردم داری ایشان عرض می کنم که اخیراً اتفاق افتاده، ایشان همیشه در کارهای عام المنفعه و خیریه پیش قدم بود، یکی از دوستان مشترک ما برای ما پیامک زد که خانواده مستمندی هستند که قرار است برای شان خانه ای بخریم، پولش تأمین شده است کم داریم که هم به بنده پیامک داد و هم به آقای مقدم که آقای مقدم، گفت من این پول را می دهم این دوست مان به ایشان گفت اجازه بدهید دیگران هم در این ثواب شریک بشوند، آقای مقدم گفت نه، من همه پول را می دهم دیگر شما به کسی نگو ایشان قبول نکرد و بخش عمده ای را آقای مقدم تقبل کرد و همین شنبه صبح هم آقای سلگی که از همکارهای شان بود و ایشان هم شهید شدند، زنگ زد و به ما گفت این پول آماده است، کجا بفرستیم. که این نشان می داد که شهید مقدم چقدر در کارهای خیر و عام المنفعه دقت نظر دارند.
برای حضرت زهرا(س) کار می کرد نه گینس!
وی در ادامه می گوید: سردار مقدم یک مدت مسئول کوهنوردی سپاه بود و نیت کرد که نام و پرچم خانم فاطمه زهرا(س) را در قله دماوند به اهتزاز درآورد و می خواست یک رکوردی هم در این رابطه ثبت کند که به نام سپاه ثبت بشود، ایشان 5000 نفر کوهنورد از بچه های بسیج و سپاه را خط کرد ، حرکتی را شروع کرد که حدوداً بیش از چهار هزار و دویست یا سیصد نفر قله دماوند را با نام یا فاطمه الزهرا(س) فتح کردند و پرچم بی بی دو عالم را به اهتزاز درآوردند که خود فدراسیون کوهنوردی سازمان تربیت بدنی هم حضور داشتند. به ایشان گفتند حالا که شما این کار بزرگ را کردید و این تعداد توانستند قله را فتح کنند اجازه بدهید در کتاب گینس ثبت شود، گفت من می خواستم نام خانم فاطمه الزاهر(س) در بلندترین قله ایران به اهتزاز درآید و این افتخار برای ما باشد ما به گینس کاری نداریم.یک خاطره هم درخصوص دفاع مقدس عرض کنم اینکه، عملیات علیه منافقین می خواست انجام بگیرد موقعی بود که منافقین تهران را خمپاره می زدند و تهران ناامن شده بود. قرار بود سپاه در داخل عراق عملیات همزمانی انجام بدهد من خاطرم هست که جلسه شورای امنیت ملی بود چون محدودیت هایی وجود داشت. چه زمینی، هوایی و ... از طرفی عملیات های هوایی به دلایل مختلف امکان پذیر نبود، ایشان یک تنه ایستاد و گفت من مسئولیت کل عملیات را برعهده می گیرم و هر تعداد هم بخواهید موشک می زنم داخل مقر اشرف، گفتند شاید اطرافش روستا باشد و بخورد به روستاها گفت: من تعهد می دهم که یکی از موشک ها هم به روستا نخورد. من گفتم آقای مقدم این تعهدی که دادید سخت است چرا که نمی دانید موشک کجا می خورد، دقت موشک هم حد و حدودی دارد. گفت: به ما ربطی نداره ما نیت را خالص کنیم «قربه الی الله» اونی که باید موشک را هدایت کند، خودش می داند موشک کجا باید بخورد. الحمدلله چند تا موشک به مقرهای منافقین خورد و خسارات زیادی به آنان وارد شد و دیگر اصلاً نتوانستند عرض اندام کنند و تلفات زیادی از اینها گرفته شد.
فرمانده اهل بصیرت بود
یکی از دوستان و همرزمان شهید مقدم با اشاره به تلاش او برای بصیرت همکاران می گوید: شهید مقدم در مراسم و گردهمایی های سیاسی همکاری های زیادی داشتند و نسبت به تقویت بینش پرسنل به ما توصیه می کردند. ایشان خصوصیات اخلاقی بارزی داشتند. خیلی چهره بشاشی داشتند. صمیمی و دلسوز بودند. در کار پرتلاش و جدی بودند در پیگیری کارها جدیت فراوانی داشتند و خیلی مصمم عمل می کردند . همیشه نظرشان این بود که ما باید اهداف دشمن را قبل از اقدام شناسایی کنیم و برای مقابله با این اهداف تدابیری بیندیشیم. نسبت به دشمن خارجی به ویژه اسرائیل، آمریکا و منافقین حساس بود و اساس پژوهش و تحقیق و تمام فرصت هایش را مبارزه با دشمن قرار می داد، ایشان مطیع و فرمانبر رهبر معظم انقلاب بودند و همیشه به تبعیت از ایشان خالصانه و مخلصانه کار می کرد و نسبت به مقام معظم رهبری خیلی تعهد و اطاعت پذیری داشتند.
ارتباط فعال با دانشگاه و تربیت کادر
دکتر علی اصغر زارعی که از همکاران سردار مقدم در جهادخودکفایی بوده اند هم در مصاحبه با صبح صادق از ویژگی های شخصی وی نکات جدیدتری را یادآور می شود. وی می گوید: آقای شهید مقدم الگوی خلاق و ایده پرداز و دارای جرئت غیرقابل وصفی در ابتکارات دفاعی بود. بعد از جنگ که شهید مقدم وارد مباحث موشکی شد در مدیریت سیستم موشکی سپاه تحول جدی ایجاد کرد تنوع موشک هایی که اخیراً بعد از دفاع مقدس در واحدهای موشکی سپاه انجام شد از ابتکارات و خلاقیت های شهید مقدم بود. شهید مقدم ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه و اساتید دانشگاه و دانشجویان متخصص دانشگاه ها داشت. شهید مقدم در بحث های تخصصی ابتدائاً اخلاقش این بود که همه مسائل را می شنید و آخر خودش یک ایده جدید به آن اضافه می کرد و برای همین بود که اساتید دانشگاه و بسیاری از متخصصان از کارکردن با ایشان احساس لذت می بردند و احساس می کردند با یک مدیری فکور و خلاق و ریسک پذیر کار می کنند.
شهید مقدم توانست مجموعه ای قوی و منسجم از انسان های مومن و متعهد نظیر و شبیه خودش در سیستم دفاعی کشور تربیت کند. جرئت شهید مقدم در طراحی سیستم های پیچیده و ساده سازی طراحی را از ویژگی های بزرگ ایشان می توان نام برد. ایشان معمولاً به دوستان و همکارانی که با او کار می کردند، جرئت ورود به عرصه های پیچیده را می داد و همین جرئت باعث شد که در زمینه های زیادی آثار و محصولات خودش را در سیستم موشکی برجا بگذارد. مجموعه موشکی امروز در کشور یکی از پرقدرت ترین قدرت دفاعی در منطقه است که شهید مقدم در آن جایگاه ممتازی دارد. درود می فرستیم به روح امام و همه شهدا و روح شهید مقدم و از برادر خودمان شهید مقدم درخواست دعا داریم برای کسانی که باقی مانده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات