صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۳۲۵۱۴

اخبار ویژه برخی از روزنامه های4 2 آذر


دنیای اقتصاد

سلفی‌ها را قبول داریم، وهابی‌ها را نه

سایت خبری فردانیوز نوشت: علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه نشست خبری اخیر خود در پاسخ به این سوال که سیاست ایران در برابر اقدامات گروه‌های سلفی که در جریان انقلاب‌های منطقه‌ای بروز می‌کند چیست و آیا اساسا می‌توان این اقدامات را در زمره بیداری اسلامی دانست؟

گفت: هر جنبشی ولو با دیدگاه‌های مختلف، اگر ماهیت اسلامی داشته باشد، اما در چارچوب مبانی اصیل اسلام باشد مورد قبول است. وی با اشاره به حضور برخی از مهمانان در اجلاس بیداری اسلامی در تهران گفت: ما عده‌ای از کسانی را هم که در مجمع جهانی بیداری اسلامی دعوت کردیم از همین گروه‌های سلفی بودند. بنابراین آن چیزی که ما آن را در چارچوب اسلام نمی دانیم «وهابیت»است. ولایتی افزود: این در حالی است که اکثریت سلفی‌ها اسلام اصیل را قبول دارند و افراط و تفریطی که وهابی‌ها از خود نشان می‌دهند را قبول ندارند. وزیر اسبق امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که برخی از سلفی‌های مصر گروه‌های مخالف را تکفیر کرده‌اند نیز گفت: این از اصول ما است که هر گروهی، اعم از شیعه یا سنی که در چارچوب مبانی اصیل اسلامی حرکت کنند مورد قبول ما است؛ بنابراین گروه‌هایی که از مبانی اصیل شیعه و سنی به دورند مورد قبول ما نیستند. به تعبیر دیگر خط قرمز

انتقاد شریعتمداری از سفر وزیر اطلاعات به ریاض

حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان با انتقاد از سفر حیدر مصلحی به عربستان و دیدار با نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد این کشور نوشت: بدیهی است وزیر محترم اطلاعات در این سفر هیچ پیامی که کمترین نشانه‌ای از انعطاف ایران اسلامی در مقابل جنایات آل سعود داشته باشد، با خود حمل نکرده است، بلکه به یقین اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به حکام آل سعود ابلاغ کرده است؛

ولی نباید از ملت‌های مسلمان منطقه که فقط خبر این ملاقات را، آن هم از طریق خبرگزاری عربستان می‌شنوند، انتظار داشت که تصور و برداشتی مانند ما داشته باشند و بالاخره از یک سو باید دید این سفر را چه کسانی و با کدام توجیه سیاسی برنامه‌ریزی کرده‌اند و از سوی دیگر با کمال تاسف باید گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان بی‌آنکه بخواهد، به آل‌سعود هدیه‌ای داده است که در شرایط کنونی و در حال سقوط به آن نیاز مبرمی داشت!

صفار هرندی: برخی نهادها با دستگاه دیپلماسی موازی‌کاری می‌کنند

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بعضی نهادها به صورت موازی حرکاتی را بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی انجام می‌دهند و با مدیران کشورهای متزلزل وارد مذاکره می‌شوند که این جای نقد دارد.

به گزارش فارس محمدحسین صفارهرندی مشاور فرهنگی سپاه پاسداران در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه جریان فتنه و جریان انحرافی بالاخره در یک نقطه به هم خواهند رسید، هدف مشترک آنها را از بین بردن شاخص‌های انقلابی عنوان کرد.

جاسوسی هوایی آمریکا بر فراز ایران ادامه می‌یابد؟

دنیای‌اقتصاد- لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که فعالیت‌های مخفیانه هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا بر فراز ایران ادامه خواهد داشت. همزمان سردار سرتیپ پاسدار محمد حجازی، معاون ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورمان گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که ملت ایران و مسوولان نظام اسلامی پاسخ این اقدام تجاوزکارانه را برای خود محفوظ می‌دانند.

موضع رسمی ایران درباره بستن تنگه هرمز

دنیای اقتصاد - «اگر فضای منطقه جنگی شود،‌ در آن صورت همه چیز جنگی خواهد شد» این جمله شرطی،‌ موضع رسمی تهران درباره مساله بستن یا نبستن تنگه هرمز از سوی ایران است. رامین مهمان‌پرست،‌ سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این موضع در عین حال تصریح کرده است: «بحث بستن تنگه هرمز در دستور کار قرار ندارد».

جمهوری اسلامی

* دیدار این هفته نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق با اوباما در واشنگتن، در فضائی مملو از مجادله درباره برخی مسائل همراه بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، یک منبع آمریکایی در کاخ سفید در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: مالکی و اوباما بر روی برخی موضوعات با هم بحث و مجادله کردند که موضوع حمایت از آمریکایی‌ها در عراق و اظهارات مالکی درباره ضربه زدن به دشمنان از جمله این مسائل بود. این منبع افزود: اوباما همچنین در این ملاقات از مالکی درباره میزان روابطش با ایران و توان نخست‌وزیر عراق در تحت الشعاع قرار دادن "مقتدی صدر" پرسیده است. براین اساس، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به حمایت مالکی از "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه انتقاد کرده و در سخنانی عجیب بشار اسد را شخصیتی مشابه صدام خوانده است.

* نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در جریان دیدار از آمریکا، خواستار کمک تجار و صاحبان صنایع این کشور به بازسازی عراق شده است. مالکی با تاکید بر بهبود شرایط امنیتی در عراق افزود: زمان آن رسیده که با توجه به اوضاع فعلی، شرکت‌های آمریکایی به جای ژنرال‌ها در خط مقدم جبهه نبرد برای آینده عراق نقش داشته باشند. وی در سخنرانی در اتاق بازرگانی آمریکا گفت: اگرچه نفت همچنان مهمترین بخش سرمایه پذیر برای خارجیان است، اما بخش‌های دیگری مانند مراقبت‌های پزشکی، ارتباطات، مسکن و راه سازی و خدمات مالی نیز "امکانات نامحدودی را در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار می‌دهد". سهم آمریکا از مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در عراق که در سال جاری 70 میلیارد دلار است، ده درصد می‌باشد ولی اوباما پس از دیدار با نوری مالکی تاکید کرد که رشد اقتصادی عراق از هند و چین بیشتر خواهد بود و اوباما تاکید کرد که تا سال آینده تمامی نیروها و پایگاههای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد اما در عین حال افزود روابط آمریکا و عراق همچنان مستحکم باقی خواهد ماند. دیروز، اوباما از پایگاه هوایی فورت براگ در کارولینای شمالی دیدار کرده و از نیروهای این کشور که در عراق حضور داشتند قدردانی به عمل آورد. وی در جریان این دیدار رسماً اعلام کرد حضور نظامی آمریکا در عراق طی چند روز آینده پایان خواهد یافت. این درحالی است که طبق اخبار رسمی منتشر شده توسط خود آمریکائی‌ها، پانزده هزار نفر از نظامیان آمریکائی تحت پوشش کارمند سفارت این کشور در عراق باقی خواهند ماند.

خراسان

 

فرارو نوشت

علی مطهری در جلسه دانشجویی درپاسخ به این سؤال که چرا کمیته حقیقت‌یاب مجلس گزارش کوی دانشگاه را قرائت نکرد، گفت؛ مجلس در بحث کوی دانشگاه به خوبی ورود پیدا کرد اما این بحث را به خوبی تمام نکرد.آقای ابوترابی که خواست در خصوص کوی دانشگاه توضیحاتی دهد اقلیتی از نمایندگان مجلس که سیاست خاصی دارند و ادعا می‌کنند با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در ارتباط هستند بلندگوی مجلس را قطع کردند. تعداد این دسته از نمایندگان از ۴۰ نفر بیشتر نیست و برخی از آنان در واقع شعبان‌بی‌مخ هستند. مطهری در واکنش به دانشجویان که خواستند این نماینده مجلس نام این دسته از نمایندگان را افشا کند، گفت؛ نمی‌شود اسم این نمایندگان را در اینجا مطرح کرد چون در رسانه‌ها منتشر می‌شود. وی همچنین در باره حوادث سفارت انگلیس نیز گفت: استقلال و استدلال دانشجویان در تسخیر سفارت انگلیس مخدوش شد. مطهری همچنین اظهارات قبلی خود در باره حوادث انتخابات ریاست جمهوری88 را تکرار کرد و افزود: من معتقدم آقایان کروبی، موسوی و احمدی نژاد بایستی محاکمه علنی شوند.

فردا نوشت

طاهایی استاندار مازندران گفت: متاسفانه در حاشیه مراسم مرحوم کردان و هنگام سخنرانی رئیس جمهور، شخصی که دارای سابقه شرارت در نیروی انتظامی تهران است حرکت ناشایستی انجام داد که بلافاصله توسط خود مردم محکوم شد.وی افزود: متاسفانه به اشتباه گفته شد که این فرد کارگر نساجی مازندران است در حالی که وی در دوران ریاست جمهوری گذشته نیز حرکت مشابهی در تعرض به آقای خاتمی انجام داده و بازداشت شده بود که به ادعای سایت قاصد در آن زمان و پس از این مسئله 10 میلیون تومان پول به وی داده شده است.

نسیم نوشت

یک منبع آگاه گفت : چند فروند از پهپاد‌های متجاوز آمریکایی که توسط ایران شکار‌شده است، به زودی در نمایشگاهی در معرض دید رسانه‌های داخلی و سفرای خارجی قرار خواهد گرفت.

جهان نوشت

این سایت با اشاره به خرید و فروش شخصی ترین اطلاعات مردم بین شرکتهای ارائه دهنده تبلیغات و اطلاع رسانی پیامکی ، نوشت : این شرکت ها شماره مخاطبان مورد نیاز خود را با مبالغی بسیار ناچیز خریداری می کنند آن هم نه از یک ارگان یا موسسه خصوصی بلکه از متولی ارتباطات تلفنی کشور یعنی شرکت مخابرات!

رادیو آلمان

سفر حیدر مصلحی به عربستان دومین سفر مقام‌های ایرانی به کشورهای همسایه است که خبر آن از سوی کشور میزبان رسانه‌ای یا "افشا" می‌شود. پیش از حیدر مصلحی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به مسکو سفر کرده بود، اما خبر آن چند روز بعد از سوی رسانه‌های روسیه منتشر شد.

رادیو آمریکا

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در صورتی که صنعت نفت ایران مورد تحریم قرار گیرد، تولید نفت این کشور به میزان یک چهارم کاهش خواهد یافت که این اقدام باعث افزایش بیش از حد قیمت نفت خواهد شد.

رادیو آلمان

سفیر ترکیه در آمریکا می‌گوید، «اگر آمریکا هم با ایران هسته‌ای کنار بیاید، ‌ما نمی‌آییم». پروفسور محمت سیف‌الدین ‌ارول، رئیس "مرکز استراتژیک اویروآسیا" (آسام) در ترکیه می‌گوید «سخنان سفیر ترکیه در واشنگتن ماهیت سمبلیک دارد و حاوی این پیام است که ما در مقابل سخنان تند رهبران نظامی ایران سکوت نمی‌کنیم و پاسخ تهدیدها را می‌دهیم».

کیهان

حسین شریعتمداری در یادداشتی اعلام خبر ملاقات وزیر اطلاعات ایران با مقامات عالی عربستان سعودی را که خبرگزاری‌های داخلی از انعکاس آن خودداری کرده بودند کلاهبرداری بزرگ سعودی‌ها علیه ایران ارزیابی کرد ونوشت: سفر مصلحی به عربستان را چه کسانی و با کدام توجیه برنامه ریزی کرده‌اند؟

مردم سالاری

خبرها از کاندیداتوری مرتضی آقا تهرانی از اصفهان حکایت دارد.

کیهان

هاآرتص: دوره اسلام آمریکایی و اردوغانی در خاورمیانه به سر آمده است (خبر ویژه)

روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد: دوره اسلام آمریکایی و اسلام اردوغانی در خاورمیانه به سر آمده است.

تزیپی برئیل نویسنده هاآرتص با مرور پیروزی اسلامگرایان در انقلاب ها و انتخابات اخیر خاورمیانه، نسبت به پیروزی حزب آزادی و عدالت در انتخابات پارلمانی و همچنین حمایت گسترده مردم از احزاب اسلامی در تونس، مغرب و لیبی اظهار نگرانی کرد و نوشت: پیروزی حزب اسلامی «النهضه» در تونس، و «جنبش اسلامی» در مغرب، و حزب «آزادی و عدالت» در مصر، اسرائیل را در برابر چالش بزرگ ظهور نظام های اسلامی که پایگاه خود را در شمال آفریقا خواهند ساخت، قرار می دهد.

وی می افزاید: ائتلاف جدید اسلامگرایان، اسلام دارای رنگ و بوی آمریکایی معروف و اسلام دارای رنگ و بوی ترکیه اردوغانی نیست، بلکه اسلامی است که خطری واقعی برای موجودیت اسرائیل به شمار می رود.

به گزارش «قدسنا» هاآرتص تاکید می کند: از عمده ترین چالش هایی که اسرائیل با آن مواجه است، اقدام اسلامگرایان تندرو به عملیات علیه اسرائیل براساس ایمان به مرگ در راه خداست.

همزمان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد: بازی اسرائیل تمام شده و مصیبتی بزرگ در انتظار این رژیم است. به زودی اسرائیل، مصیبت بزرگ را بر شانه های خود احساس خواهد کرد. با فراگیری بهار انقلاب ها در خاورمیانه، امکان تشکیل کشور فلسطین به رغم تهدیدهای آمریکا پررنگ تر می شود. خاورمیانه دیگر به وضع سابق که آمریکا و غرب و اسرائیل حاکم بودند باز نخواهد گشت چرا که بیداری و انقلاب سراسر منطقه را فرا گرفته است.

رابرت فیسک نویسنده مقاله معتقد است: آمریکا به واسطه حمایت از اسرائیل از جمله در سازمان ملل، در نقش دولتی خودخواه و مستبد اما هراسان ظاهر شده است. اوباما متعهد شده بود چهره ای تازه از عطوفت را به جهان اسلام نشان دهد اما اکنون در حمایت از اسرائیل از هیچ چیز فروگذار نمی کند در حالی که اسرائیل، اشغالگر است. برای اوباما حمایت یهودیان در انتخابات سال آینده آمریکا، مهمتر از آینده فلسطین و خاورمیانه است. اما بازی تمام شده و سیطره آمریکا بر خاورمیانه به واسطه اسرائیل به سر آمده است. آمریکا اکنون تاوان هزینه کردن خود برای اسرائیل را دریافت می کند.

تل آویو: تلفات زیاد بود بقیه پیاده نظام زیرزمینی شوند (خبر ویژه)

رادیو رژیم صهیونیستی از بقایای فتنه سبز خواست به راه اندازی تشکیلات زیرزمینی روی آورند!

رادیو اسرائیل تحت عنوان شماری از اعضای دفترتحکیم و انجمن اسلامی دانشجویان(!؟) خواستار آن شده که فتنه گران «برای خروج از انفعال کنونی تشکیلات زیرزمینی و غیرعلنی راه اندازی کنند.» این رادیو از نیروهای میدانی و سرخورده به عنوان «پویاترین تلاشگران» و «در صف مقدم پیکارگران» یاد کرده اما توضیح نداده که فعالیت مخفی و زیرزمینی در دانشگاه یعنی چه؟

پیش از این شیمون پرز از آشوبگران و فتنه گران به عنوان کسانی که به نیابت از اسرائیل با جمهوری اسلامی می جنگند یاد کرده و نتانیاهو گفته بود اپوزیسیون سبز بزرگ ترین سرمایه اسرائیل است. البته بسیاری از سربازان اجاره و نیابتی و به اصطلاح «سرمایه»، با تنگ شدن عرصه ترجیح دادند از کشور بگریزند و از اروپا و آمریکا پناهندگی بگیرند.

سرویس جاسوسی موساد یکی از مالباختگان فتنه سبز سال 88 به شمار می رود چرا که شبکه مشترک راه اندازی شده برای ضد انقلاب از سوی این سرویس جاسوسی و سرویس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس، به شکل تقریبا کاملی شناسایی و منهدم شد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بانی دعوت به حاشیه سازی در روز قدس سال 88 (با شعار نه غزه نه لبنان) و نیز حاشیه سازی احمقانه 25 بهمن 89 بود.

نکته جالب درباره خبر اخیر رادیو اسرائیل، هماهنگی با سایت جرس (ارگان حلقه لندن) در دعوت به زیرزمینی شدن بقایای فتنه است.

هم بیانیه ها آبکی شده هم امضاها آب رفته است (خبر ویژه)

 

یک پایگاه اینترنتی وابسته به محافل ضدانقلاب اذعان کرد شگرد تبلیغاتی تهیه بیانیه هایی با امضای اعضای اپوزیسیون، به شیوه ای نخ نما تبدیل شده که حتی خود ضدانقلاب نیز آن را جدی نمی گیرد و مدام از این امضاها کاسته می شود.

«روزآنلاین» در مطلبی به قلم یکی از این افراد مقیم خارج نوشت: تلفن زنگ خورد. یکی از دوستان بود. سراغ اطلاعیه ای را که قبلا فرستاده بود می گرفت. پرسید چرا آن را امضا نکرده ام. اطلاعیه را چند روز پیش میان ایمیل هایم دیده بودم؛ «اعلام همبستگی با...» تنها سطرهای آغازین آن را خوانده، باقی را سرسری نگاهی انداخته و میان دیگر ایمیل ها فراموش کرده بودم. حالا با تلفن دوستم به فکر فرو رفتم که واقعا چرا آن را جدی نگرفتم؟ مدت هاست که جمع آوری امضا یکی از شیوه های مرسوم بیان نظرات اپوزیسیون شده است. هرچند روز یک بار اطلاعیه ای در سایت ها و نشریات می بینم که عده ای از فعالان سیاسی آن را امضا کرده اند. بسته به موضوع، تعداد امضاها بین چند ده و یا حداکثر چند صد نفر است.

نویسنده اضافه می کند: سال ها پیش برای اولین بار عده ای از فعالان سیاسی اجتماعی از طیف های گوناگون دور هم جمع شدند و حمایت، اعتراض یا نظرجمعی خود را ابراز کردند. آن زمان برای ما که در خارج از کشور بودیم این مدل مبارزه ای نو بود. نیروهای سیاسی از طیف های مختلف در کنار هم حرکت سیاسی مشخصی را شکل دادند. در حمایت از حرکت آنها اپوزیسیون خارج هم اطلاعیه ای صادر کرد و همبستگی خود را با جمع آوری امضا نشان داد. به این ترتیب جمع آوری امضا در داخل و خارج از کشور، نوعی رابطه میان نیروها بوجود آورد؛ نزدیکی میان نیروها در داخل کشور، نزدیکی میان نیروها در خارج کشور و نزدیکی میان نیروهای داخل و خارج. از آن زمان چند سالی می گذرد. تعداد اطلاعیه ها بیشتر و بیشتر شده است اما تعداد امضاهای پای آنها هر روز کمتر می شود. علت را در کجا باید جستجو کرد؟

وی با بیان اینکه « در داخل کشور تعداد اطلاعیه ها بسیار محدود شده» اضافه می کند: «چرا در خارج از کشور هم شاهد کم شدن تعداد علاقه مندان به گذاشتن امضای فردی هستیم؟ نیروهای بسیاری را می بینیم که اطلاعیه ها را امضا نمی کنند. این اطلاعیه ها با امضاهای محدود، تنها چند روزی در گوشه این یا آن سایت می مانند و به جز موارد معدودی که ایده و یا زاویه نویی باز کرده اند، با بی توجهی خوانندگان مواجه شده، به فراموشی سپرده می شوند. برخی از این اطلاعیه ها در مواردی در خدمت بسیج و نمایش نیرو برای اعمال فشار در راستای تغییراتی در صحنه کشور بوده است. در چنین حالتی اگر اطلاعیه نتواند امضای بخش وسیعی از شخصیت های برجسته و شناخته شده را جمع کند به ضد خود بدل خواهد شد. صدور یک اطلاعیه حداکثر چند نفری در محکومیت فلان اقدام، در شرایطی که در شهری که من ساکن هستم تظاهرات چند هزار نفری برگزار می شد، قادر نیست نیرویی اثرگذار در جهت تغییرات در کشور باشد. حتی می تواند در این راستا نقش منفی هم بازی کند.»

هشدار تئوریسین افراطیون به اصلاح طلبان: شما مثل اپوزیسیون خودکشی نکنید!(خبر ویژه)

سردبیر یک روزنامه زنجیره ای و توقیف شده می گوید اپوزیسیون نباید اشتباه اول انقلاب در زمینه توسل به ترور و همکاری با بیگانگان را دوباره تکرار کند.

علیرضا علوی تبار که پس از شکست های زنجیره ای افراطیون مدعی اصلاحات، حاشیه نشین شده در گفت وگو با سایت کلمه، از جمع بندی اصلاح طلبان درباره انتخابات خبر داد و گفت: بخش قابل ملاحظه ای از فعالان و تحلیلگران اصلاح طلب درباره این پرسش که «آیا باید انتخابات را جدی گرفت و به طور فعال و برنامه ریزی شده و یکپارچه با آن مواجه شد یا خیر؟» پاسخ مثبت دادند. اما این پاسخ مثبت شامل دو نگاه می شود. طرفداران نگاه مثبت نوع اول خواستار شرکت در انتخابات هستند. طرفداران نگاه مثبت نوع دوم معتقدند که در شرایط کنونی نمی توان به انتخابات به عنوان راهی برای تأثیرگذاری بر نهاد قانون گذاری نگریست. از این رو انتخابات را در این مرحله بایستی به عنوان راهی برای حل مشکلات جریان منتقد و خواهان دگرگونی مورد توجه قرار داد. در واقع این دیدگاه بهره گیری از فرصت انتخابات را مهم تر از شرکت در خود انتخابات می داند. در این دیدگاه در واقع فرایند انتخابات اهمیت دارد و نه آنچه در نهایت به عنوان نتیجه اعلام می شود. بهره گیری از فرصت انتخابات برای بازسازی جریان منتقد و دگرگونی خواه، حتی ممکن است در نهایت به شرکت در خود انتخابات منجر نشود.

علوی تبار سردبیری روزنامه ضد امنیتی سعید حجاریان (صبح امروز) را در کارنامه خود دارد و هم اکنون شماری از همکاران این روزنامه از کشور متواری شده و با برخی رسانه های بدنام نظیر رادیو فردا و... همکاری می کنند.

وی درباره جمع بندی اصلاح طلبان و سبزها می گوید: «من در گفت وگوهای زیادی در این باره شرکت کردم. جمع بندی گفت وگوهای صورت گرفته نشان می داد که طرفداران نگاه مثبت فرایندی (استفاده از فرصت انتخابات و نه لزوماً شرکت در آن)، از ادله قوی و منسجم تری برخوردار هستند. ضمن آنکه می توان با دیدگاه منفی در مورد «ظرفیت واقعی نهادهای تصمیم گیری» در شرایط و ساختار کنونی قدرت همسو بود، نمی توان از فرصت انتخابات چشم پوشید و به امید فرا رسیدن معجزه آسای شرایط مطلوب به انفعال و سکوت رسید. دیدگاه مثبت نوع دوم (استفاده از فرصت انتخابات) برای آنکه به مرحله اجرا درآید، نیازمند زمینه هایی بود. اصلاح طلبان برای اجرای این خط مشی بایستی هماهنگ و یکپارچه و منسجم عمل می کردند. اینکه هر کسی هر طور بخواهد و بدون هماهنگی با دیگران سخن گفته و اقدام کند با چنین خط مشی ای تناسب ندارد. به علاوه این خط مشی احتیاج به صبوری دارد. باید از زدن سخنان تند و قطبی کننده وضعیت خودداری کرد و به بسیاری از اقدامات و سخنان جریان مقابل در حاکمیت واکنش نشان نداد. اما نه اصلاح طلبان و نه حکومت هیچکدام در جهت فراهم شدن شرایط لازم حرکت نکردند. به ویژه حکومت در پاسخ به سخنان آقایان خاتمی و موسوی خوئینی ها قدم مثبتی برنداشت. به هر حال هر طور که بود حکومت به اصلاح طلبان نشان داد که به هیچ وجه مایل نیست زمینه را برای شرکت فعال آنها در انتخابات فراهم آورد و تقریباً امروز اصلاح طلبان قانع شده اند که دیگر شرکت در انتخابات و فعالیت های انتخاباتی موضوعیت ندارد.»

علوی تبار آنگاه درباره این پرسش که «با این تصویر، آینده چه خواهد بود و چه باید کرد؟»، گفت: منتقدان دگرگونی خواه اگر خواهان ایفای نقش مهمی در عرصه سیاسی ایران هستند، بایستی خود را از چند جنبه تقویت کنند. از یک سو باید به عنوان نیرویی پایبند به اصول مشخص در سیاست رفتار کنند. به گونه ای که هم برای همراهان و هم مخالفان و حکومت نیرویی قابل پیش بینی و قابل محاسبه باشند. رفتارهای متناقض، بی ضابطه و واکنشی فضای عدم اعتماد را در عرصه سیاسی دامن خواهد زد تصمیم گیری های سیاسی مهم تر از آن است که به جوانان خشمگین، فعالان ناشناس فضای مجازی و افراد غیرمسئول سپرده شود.

وی همچنین خواستار عبرت گرفتن از عملکرد و سرنوشت اپوزیسیون در اوایل انقلاب شد و گفت:«اپوزیسیون در سالهای نخست انقلاب دچار خطاهای راهبردی شد که به روند گذار به مردمسالاری ضربه ای اساسی وارد کرد. منظورم کل اپوزیسیون نیست بلکه بخش مطرح تر و مشهورتر آن است. نخستین خطای راهبردی، گرایش به بهره گیری از خشونت و قهر علیه حکومت بود. این گرایش یا به صورت ایجاد بخش نظامی در دوران سازمان های مخالف نشان داده می شد و یا از طریق تلاش برای نفوذ در میان نظامیان ایرانی. خطای راهبردی دوم گرایش به بهره گیری از نیروهای خارجی علیه حکومت بود. آثار منتشر شده اخیر نشان می دهد که همکاری با صدام فقط به سازمان مجاهدین خلق [ منافقین] خلاصه نمی شود، دیگرانی نیز درگیر این خطای راهبردی شدند. نتیجه این دو خطای راهبردی به گمان ما نابودی مشروعیت مخالفان اصلی در سالهای نخست انقلاب بود. نگرانی این است که بخشی از مخالفان دوباره این خطاهای راهبردی را تکرار کنند و به مشروعیت خود و اعتماد عمومی لطمه ای غیرقابل جبران وارد نمایند.»

علوی تبار شخصاً توضیح نداد که چرا تعداد قابل توجهی از همکاران گزینش شده روزنامه زنجیره ای صبح امروز، هم اکنون در خدمت رسانه های رسمی دولتی یا جاسوسی آمریکا و انگلیس و... قرار دارند.

اشاره علوی تبار به «آثار منتشر شده اخیر درباره همکاری با صدام» مربوط به اسناد وزارت خارجه آمریکا و گزارش برخی رسانه های غربی و اپوزیسیون درباره ارتباطات مستقیم عناصری نظیر شاپور بختیار، عبدالرحمن قاسملو و... می باشد.

علوی تبار در دوران هیجان افراطیون پس از دوم خرداد 76، از تئوریسین های جریان رادیکالیسم بود که به اصطلاح استراتژی هایی نظیر استراتژی خندق، عبور از قانون اساسی، نافرمانی و خیابانی شدن! را مطرح می کردند.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات