صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۳۴۵۳۷

گزارشی از دوره جدید تحریم های غرب علیه ایران


 

روزدوشنبه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران بمنظور وادار کردن کشورمان به صرفنظر از برنامه هسته‌ای خود، با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنا بر اعلام یک منبع دیپلماتیک، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه صبح دیروز درراستای اعمال فشار بر ایران بمنظور صرفنظر این کشور از برنامه هسته‌ای خود، در خصوص اعمال تحریم‌ تدریجی بر نفت ایران و تحریم بانک مرکزی توافق کردند.به گفته همین منبع، طی نشست دیروز سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، توافق اصلی در خصوص اعمال تحریم بر نفت ایران حاصل شد و در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا این توافق رسما به رسید.بر اساس این گزارش، طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قرارداهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتا تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.طبق گزارش‌های موجود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند و بسیاری از کشورهای این اتحادیه به شدت به ذخایر نفتی ایران وابسته هستند و همین مسئله نیز درست در زمانی که اروپا با بحران بدهی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، نگرانی‌ها را در خصوص هزینه‌های اقتصادی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران برای اتحادیه اروپا افزایش داده است.

بیانیه وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

 پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به دنبال تصمیم عجولانه اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفت ایران، بیانیه‌ای را به شرح ذیل منتشر کرد:

 " اتحادیه اروپا با تحریم نفت ایران عملا نفت، این ابزار غیرسیاسی را وارد بازی‌ها و مطامع سیاسی کرده و قطعا تبعات این تصمیم عجولانه به‌غیر از اروپا، کشورهای دیگر جهان را نیز متاثر خواهد ساخت.قابل توجه است که تنها 18 درصد از نفت صادراتی ایران به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و مابقی نفت صادراتی ایران به سایر بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

 با عنایت به بازار عرضه و تقاضا و مشتریان بالقوه نفت ایران، هیچ گونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد. مردم ایران اسلامی مطمئن باشند که وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران به‌دور از تنش‌ها و حواشی سیاسی، تمهیدات لازم را از مدت‌ها قبل اندیشیده و راهکارهای لازم برای مواجهه با هرگونه چالش در موضوع انرژی را تدبیر کرده است.در ادامه به مواردی از عواقب تصمیم عجولانه اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران اشاره می‌شود:

 1. استفاده ابزاری و غیر متعارف از نفت در معادلات سیاسی حاکم بر جهان به‌عنوان یک بدعت خطرناک در دنیا.

 2. ضرر و خسارت سنگین اقتصادی ناشی از تحریم نفتی ایران به مردم بحران‌زده اروپا و کشورهای پیشرفته و در حال توسعه.

 3. افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی به‌ویژه در دنیای بحران‌زده غرب.

 4. بی‌ثباتی در امنیت عرضه و تقاضای انرژی در سطح جهان.

 5. تحمیل هزینه‌های اضافی گزاف به مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی در اروپا.

 6. تشدید بحران‌های اقتصادی در کشورهای مبتلا به آشفتگی‌های اقتصادی خصوصا کشورهای اروپایی."

اعتراف به شکست تحریم ها

به نقل از سایت اوباما، "جیمز لیندسی" عضو شورای روابط خارجی و نویسنده کتاب "انقلاب بوش در سیاست خارجی" طی یادداشتی در پایگاه خبری شبکه "سی‌ان‌ان" تصریح کرد: آمریکا و متحدان اروپایی آن در حال حاضر به دنبال تحت فشار گذاشتن تهران جهت کنار گذاشتن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، از طریق ایجاد محدودیت در صادرات نفت ایران هستند. وی افزود: کنگره به اوباما مجوزی داد تا بر اساس آن شرکت‌های مالی خارجی را که نفت ایران را می‌خرند، مجازات کند و در این راستا اروپایی‌ها به دنبال کاهش خرید نفت از ایران هستند.وی با بیان اینکه سوال پیش روی ما این است که آیا تحریم‌های جدید کارا و موثر هستند، افزود: آنچه تصویر بالا روشن می‌سازد، این است که صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی کسر کوچکی از کل صادرات است. در همین حال، تحریم‌های ایالات متحده می‌تواند دوره جدیدی از رفتارهای غیردوستانه واشنگتن با چند متحد مهم آسیایی و کشورهایی مانند چین و هند را پیش رو بگذارد؛ کشورهایی که ایالات متحده خواهان همکاری با آن‌ها در مسائل دیگر منطقه است.براساس این تصویر که از سوی نیویورک تایمز منتشر و از سوی کارشناس سی ان ان تحلیل شده است، چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه، به ترتیب با 22، 14، 13، 10 و 7 درصد، بیشترین واردات نفت از ایران را دارند و مجموع کشورهای اروپایی تنها 18 درصد از واردات نفت خام را از ایران دارند که کشورهایی چون چین عنوان کرده‌اند که خواهان افزایش خرید نفت از ایران هستند.

لاوروف: تحریم‌های نفتی علیه ایران هیچ کمکی نمی‌کند

 

وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه نفت ایران تأکید کرد که این تحریم‌ها هیچ کمکی نمی‌کند و مسکو همچنان بر ازسرگیری گفت‌وگوها با ایران تأکید دارد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه امروز دوشنبه به دنبال تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه نفت ایران اعلام کرد: این تحریم‌ها علیه ایران غیرسازنده است و تحریم‌های یکجانبه به حل موضوعات مطرح درباره برنامه هسته‌ای ایران هیچ کمکی نمی کند. "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روس اعلام کرد: تحریم‌های یکجانبه به حل مسائل موجود کمکی نمی‌کند.وی افزود: ما همه را از اتخاذ هرگونه اقدامی سخت باز می داریم. ما به دنبال از سرگیری مذاکرات هستیم.لاوروف همچنین تأکید کرد: من اطمینان دارم که گفت‌وگوها میان ایران و قدرت‌های غربی می‌تواند به زودی از سر گرفته شود. مسکو معتقد است که چشم‌انداز قابل اعتمادی برای ازسرگیری گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.وزیر امورخارجه روسیه در ادامه با اشاره به گزارش اخیر "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن بدون ارائه مدرکی موثق درباره احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود، گفت: این فرصت‌ها با وجود تمام اقدامات اخیر از جمله اقدامات صورت گرفته توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد.لاوروف همچنین تصریح کرد: از آنجایی که ما پیش از این تحریم‌های جمعی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به تصویب رسانده‌ایم، همه باید در همین مسیر حرکت کرده و هیچ کس نباید تحریم‌های بیشتری را به آنها اضافه کند.بنا بر این گزارش، اتحادیه اروپا امروز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات نفت ایران تصویب کرد و این در شرایطی صورت گرفته است که تهران بارها و بارها برای انجام گفت‌وگوها با ۶ کشور اعلام آمادگی کرده است، اما آمریکا و کشورهای غربی هر بار با کارشکنی در از سرگیری گفت‌وگوها با ایران به گونه ای شرایط را جلوه می دهند که گویا ایران نمی‌خواهد این گفت‌وگوها برگزار شود.

 

*شرکت انگلیسی "بریتیش پترولیوم" خود را از تحریم‌های ایران معاف کرد

 شرکت نفتی معروف بریتیش پترولیوم پس از لابی‌های گسترده موفق شد یک پروژه عظیم نفتی خود را از تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران نجات دهد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وال‌استریت ژورنال، برخی مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا موفق شده‌اند تعدادی از قانون‌گذاران آمریکایی را قانع کنند که شرکت معروف انگلیسی "بریتیش پترولیوم" موسوم به BP از تحریم‌های اعمال شده علیه صنایع نفت و گاز ایران معاف گردد. بنابراین گزارش، BP در حال انجام پروژه‌ای به ارزش 20 میلیارد دلار در دریای خزر و در نزدیکی سواحل جمهوری آذربایجان است که با هدف کاهش وابستگی انرژی اروپا به روسیه در حال انجام است. یک دستیار یکی از نمایندگان کنگره آمریکا که با لابی‌های BP در ارتباط است، در این خصوص اظهار داشت: "در مجلس نمایندگان و سنا در این خصوص که باید بیشترین رنج را به ایرانیان وارد کرد بدون اینکه اروپا از نظر انرژی اسیر دست روس‌ها شود، توافق وجود دارد."مقامات وزارت خارجه بریتانیا، اتحادیه اروپا و BP می‌گویند که در ماه دسامبر گذشته از تلاش کرده‌اند تا از قانون‌گذاران آمریکایی تضمین بگیرند که تحریم‌ها بر این پروژه تاثیر سو نخواهد داشت چرا که شرکت "نفتیران" دارای 10 درصد از سهام این پروژه موسوم به "شاه دنیز ۲" است. نفتیران یک شرکت تحت پوشش وابسته به شرکت نفت ملی ایران بوده و در سوئیس فعالیت می‌کند. BP و شرکت نروژی "استات‌اویل ای‌اس‌ای" هرکدام در این پروژه دارای 25.5 درصد سهام هستند. به تصریح وال‌استریت ژورنال، این تلاش گسترده BP برای خلاصی از تحریم‌های ضدایرانی بیانگر یک تنگناست: چگونه بر ایران بیشترین فشار وارد شود بدون اینکه اقتصاد اروپا به خطر بیفتد؟! مقامات اتحادیه اروپا و BP به دقت تمام مصوبات کنگره آمریکا را که ممکن است به پروژه موسوم به شاه دنیز ۲ آسیب برساند، تحت نظر دارند. اتحادیه اروپا خود از سردمداران تحریم ایران است و امروز برای تحریم نفت به توافق رسیده است.

نفت ایران تحریم شدنی نیست

اورآسیا ریویو طی گزارشی با اشاره به نارضایتی کشورها و شرکت های خریدار نفت ایران از سیاست تحریم آمریکا تاکید کرد نفت ایران همواره خریدار خواهد داشت.به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از اورآسیا ریویو، فشار آمریکا به اتحادیه اروپا، ترکیه، ژاپن، چین و هند برای متوقف کردن خرید نفت از ایران و تعلیق تمامی مبادلات مالی مرتبط با این کشور، با مقاومت شرکت ها و دولت های خریدار نفت ایران مواجه شده است.هفته گذشته، هند و ترکیه از پیوستن به طرح پیشنهادی تحریم واردات نفت ایران امتناع کردند. این در حالی است که پیش تر چین نیز با تحریم نفتی ایران مخالفت کرده بود.بر اساس این گزارش، در شرایطی که اتحادیه اروپا خود را برای تصمیم گیری نهایی در خصوص توقف واردات نفت از ایران آماده می کند، تعدادی از شرکت های غربی با عجله در حال تمدید قراردادهای خود با طرف های ایرانی هستند تا بلکه بتوانند جلوی متضرر شدن خود در نتیجه تحریم ایران را بگیرند.هند و ترکیه با بی توجهی آشکار به درخواست آمریکا اعلام کرده اند، تنها به قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه تهران پایبند هستند، و با تحریم نفتی یکجانبه ایران توسط چند کشور معدود همراهی نخواهند کرد. نفت ایران، حدود 10 درصد واردات نفت هند و 30 درصد واردات نفت ترکیه را به خود اختصاص داده است. تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا، با هدف جلب حمایت متحدان آمریکا در مورد تحریم نفتی ایران اخیرا سفری به توکیو داشت تا از کاهش واردات نفت ژاپن از ایران اطمینان حاصل کند. پس از اتحادیه اروپا، چین بزرگترین مشتری نفت ایران به شمار می رود. کره جنوبی، که به اندازه هند از ایران نفت وارد می کند، نیز تاکنون تصمیم نهایی خود را در خصوص همراهی با تحریم های واشینگتن علیه ایران اعلام نکرده است. الکساندر سالیتسکی، کارشناس روس، معتقد است، آمریکا موفق خواهد شد به تدریج کره را در این زمینه همچون ژاپن با خود همراه سازد.اما علیرغم همراهی با آمریکا در این زمینه، ژاپن و کره جنوبی همچنان با افزایش نارضایتی های داخلی ناشی از روابط نابرابر و قیم مآبانه آمریکا با این کشورها مواجه اند. حتی اگر این کشورها به تحریم های آمریکا بپیوندند، به نظر نمی رسد که بتوان شاهد موفقیت این تحریم ها بود. تا زمانی که چین و هند به واردات نفت خود از ایران ادامه می دهند، آمریکا بازنده اصلی تحرکات اینچنینی در آسیا خواهد بود. لیوندمیلا کولاگینا، یکی دیگر از کارشناسان روسی در این زمینه اظهار داشت، پیش بینی می شود که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در نشست روز دوشنبه خود در خصوص توقف واردات نفت از ایران به توافق دست یابند. این تصمیمی بسیار سخت برای بسیاری از اعضای اتحادیه خواهد بود. گزینه دیگر پیش رو، همراهی مستقیم با تحریم های آمریکا است. اما اروپا باید مهلتی را برای یافتن جایگزین برای نفت ایران در نظر بگیرد. وی افزود: «بسته تحریمی پیشنهادی آمریکا مسلما بر مشکلات اقتصادی اروپا خواهد افزود و اعضای اتحادیه اروپا را مجبور خواهد کرد تا به دنبال منابع جدید نفتی باشند تا بتوانند نیاز عمده خود به نفت را تامین کنند که این نیز کار آسانی نخواهد بود.» برخی تحلیلگران، تمام این اقدامات را به عنوان تلاش واشینگتن برای بازی با کارت نفت ایران ارزیابی می کنند تا از این طریق بتواند اقتصاد اروپا که بر خلاف اقتصاد آمریکا، بیش از 40 درصد وابسته به نفت ایران است را تحلیل ببرد. اما ویلادیسلاو بلوو از موسسه مطالعات اروپا در موسکو با این نظر مخالف است. وی معتقد است: «بحران اقتصادی کنونی این موقعیت را برای آمریکا و اروپا فراهم کرده تا بتوانند حجم تقاضای جهانی برای نفت و گاز را پایین بیاورند...با این حال، ممکن است به تدریج با افزایش بهای نفت به دنبال تحریم نفتی ایران خود آمریکا نیز با مشکل مواجه شود. در هر صورت، من تصور نمی کنم که واشینگتن به دنبال استفاده از تحریم نفتی ایران به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن اروپا از طریق کاهش عرضه در بازار نفت باشد.»

 این گزارش در پایان نوشت تحت هر شرایطی ایران می تواند نفت خود را بفروشد. در صورتی که آمریکا موفق به کاهش حجم صادرات نفت ایران شود، تهران نیز با ارائه پیشنهاد فروش نفت بیشتر به چین و هند که همچنان جزو اقتصادهای فعال و در حال رشد جهانی هستند، می تواند این کاهش حجم صادرات را جبران کند. ترکیه نیز می تواند با بالا بردن حجم واردات نفت خود از ایران حتی بخشی از نفت خریداری شده از ایران را به اروپا بفروشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات