تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۳۵۸۴۷

مذاکرات وزیر امور خارجه ایران با ژنرال تیتو و حافظ اسد

اشاره : صبح دیروز دکتر ابراهیم یزدی با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه ملاقات نمود و در مورد مسایل ایدئولوژیک و اشکالات ناسیونالیسم عرب مذاکره‌ای دوستانه انجام دادند. سپس ایشان در سالن کنفرانس با وزیر خارجه بحرین ملاقات و در مورد مشکلاتی که دولت بحرین درباره نماینده امام بوجود آورده مذاکراتی کردند. بعد از آن با مارشال تیتو ملاقات نمودند و از ایشان به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش غیرمتعهدها یاد کرد.

اعضاء هیات نمایندگی اندونزی دفترچه‌هائی در مورد ربودن امام موسی صدر توسط لیبی پخش نمودند. این گزارش از طرف جامعه علمای اندونزی تهیه شده و اعتراضیه‌ای بر علیه دولت لیبی بود.
جلسه امروز ساعت 10 آغاز گردید و تاکنون (ساعت 5 و 12) ادامه دارد یکی از اولین سخنرانان تیتو بود که در سخنرانیش اصول اساسی جنبش غیرمتعهدها را تاکید کرد و خواستار پیروی از سیاست غیرمتعهد کامل بود. در اینجا او بطور غیرمستقیم بسیاست کوبا که هوادار بلوک شرق است اعتراض نمود.
صدام حسین رئیس جمهوری عراق در سخنرانیش پیشنهاد کرد که صندوقی برای کمک به ملل در حال توسعه تشکیل گردد. وی اعلام داشت که عراق از اول ژوئن در قیمت نفت خود به ملل در حال توسعه تخفیف میدهد و این تخفیف را بعدا به صورت وامهای درازمدت بازپس می‌گیرد. سپس حافظ اسد رئیس جمهوری سوریه در نطق خود بطور قاطعانه از انقلاب اسلامی ایران بعنوان یکی از بزرگترین جنبش‌های آزادی‌بخش عصرها یاد کرد. او گفت که: در لوای انقلاب ملت ایران خود را از یوغ رژیم سلطنتی آزاد کرده و دیگر ایران برای منافع امپریالیسم کوشش نمی‌کند.
یاسر عرفات در سخنرانی خود بطور قاطعانه از انقلاب ایران تقدیر نمود و آن را انقلاب «برادرانه و پرشکوهی» برعلیه امپریالیسم نامیده سپس اعلام داشت که آمریکا و اسرائیل همانطوری که شاه را پشتیبانی می‌کردند از سوموزا دیکتاتور سابق نیکاراگوئه نیز پشتیبانی می‌کردند. او اضافه کرد که پیروزی انقلاب برادران ایرانی ما باعث شد که آمریکا قراداد مصر و اسرائیل را ترتیب دهد تا بدین وسیله از توازن قدرت که بنفع مال منطقه شده است جلوگیری کند یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در انتهای نطقش گفت مبارزه را ادامه میدهیم تا چون ایران پرچم استقلال و آزادی بر فراز فلسطین به اهتزاز درآید.
در اینجا باید ذکر کنم که امروز آقای یزدی باتفاق رهبران ساندینیست‌های نیکاراگوئه میهمان خصوصی یاسر عرفات بود و مذاکرات دوستانه‌ای بین این رهبران انجام گردید.
موراماشل رئیس جمهوری موزامبیک از مطبوعات غرب انتقاد نمود و گفت وقتی شاه مردم را کشتار می‌کرد نظر روزنامه‌های دنیا، خلق ایران مردم به حساب نمی‌آمدند ولی وقتی که ژنرال‌های شاه اعدام می‌شدند تمام مطبوعات سرمقاله‌های خود را به آن تخصیص می‌دادند. اما ما خیانتکاران را قاطعانه محکوم می‌کنیم.
پشتیبانی رهبران دولت‌های مختلف از ایران حاکی از اهمیت پیروزی انقلاب ایران بر سرتاسر جهان می‌باشد. دکتر یزدی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران فردا نطق خود را خطاب به رهبران جنبش غیرمتعهدها ایراد می‌کند.

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات