صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۳۷۱۷۷

اخبار ویژه برخی روزنامه های21 اسفند ماه1390


دنیای اقتصاد

روزنامه‌ای که تیتر روزنامه‌های دیگر را کپی می‌کند

سایت خبری «شفاف» نوشت: مدتی است که یکی از روزنامه‌های صبح به کپی کردن تیتر و حتی یادداشت‌های سایر روزنامه‌ها اقدام می‌کند و بدون اشاره به اینکه مطالبش کپی شده از سایر روزنامه‌ها است، آن را به‌عنوان یادداشت یا گزارش‌های اختصاصی خود معرفی می‌کند. بر اساس این گزارش، ترتیب کاری روزنامه یادشده به این شکل است که به سایت برخی روزنامه‌ها که زودتر از ساعت 22 شب به روز می‌شود مراجعه می‌کند و تیترها و بعضا گزارش‌ها و یادداشت‌های آنان را عینا کپی کرده یا تغییر مختصری در متن گزارش‌ها می‌دهد و سپس منتشر می‌کند. به همین دلیل معمولا تیتر یک این روزنامه یا اکثریت تیترهای صفحه اول آن، عین تیترهای دو سه روزنامه‌ای است که سایت خود را هر شب زودتر از ساعت 22 به روز می‌کنند.

جمهوری اسلامی

* خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از زنجان گزارش داد: امام‌جمعه موقت این شهر گفت: مشکلات ویژه‌ای در این شهر وجود دارد که بعضی‌ها خوششان نمی‌آید آنها گفته شود ولی من بی‌پرده آنها را بیان می‌کنم. حجت‌الاسلام سیدیعقوب موسوی در اجتماع مردم زنجان و طارم که به مناسبت پایان انتخابات، در محل امام‌زاده سیدابراهیم(ع) زنجان گردهم آمده بودند با اشاره به اینکه یکی از این مشکلات مسئله بیکاری است افزود: گرچه مسئولان هنگام دادن آمار، آمارهای آنچنانی ارائه می‌کنند ولی بیکاری در شهر و استان زنجان مشهود است. وی از تقسیم نامناسب شغل بین مردان و زنان به شدت انتقاد کرد و گفت: مسئولان در بعضی از جلسات برخی از شغل‌ها را به بانوان اختصاص می‌دهند در حالیکه جوانان پسر همچنان بیکار مانده‌اند. امام‌جمعه موقت زنجان افزود: با سپردن شغل به خانمها، آقایان بیکار مانده و در خیابانها به فساد کشیده می‌شوند.

خراسان

اعتدال نوشت

دکتر علی لاریجانی با اعلام گذشت از شکایت‌های خود از سایت خبری «خبرنامه دانشجویان ایران» از ادامه پیگیری قضایی پرونده انصراف داد.

خبرآنلاین مدعی شد

دولت در تلاش است در ایام نوروز دور دوم هدفمندی یارانه ها را اجرایی کند که در این صورت واریز نشدن سهمیه بنزین فروردین به کارت های سوخت رخ خواهد داد.

آصف نیوز نوشت

تمام سفرای کشورهای اروپایی به جز انگلیس که در اعتراض به تسخیر سفارت انگلیس از ایران فراخوانده شده بودند بی سرو صدا به تهران بازگشته اند.

مشرق مدعی شد

22 نفر از مشاوران و نزدیکان محمد خاتمی در جلسه ای تاکید کردند ما همه در انتخابات مجلس شرکت کرده ایم. برخی از این افراد یک نسخه از کپی شناسنامه های مهر خورده شان را هم در جلسه آورده بودند و به صادق خرازی نشان داده اند.

مشرق مدعی شد

جریان انحرافی که از کمبود رسانه کارآمد به شدت رنج می برد در نظر دارد روزنامه خورشید را منتشر کند. در اولین اقدام در چند روز گذشته هیئت مدیره آتیه در سکوت خبری تغییر کرد. گفته می شود هدف از انتشار مجدد این روزنامه تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است. مجوز این روزنامه متعلق به موسسه فرهنگی هنری آتیه و از زیر مجموعه های سازمان تامین اجتماعی است.

مشرق نوشت

مدیریت پروژه راکتور تحقیقاتی تهران که در بهمن امسال شاهد وروداولین میله‌های سوخت تولید داخل به راکتورآن بودیم توسط یک دانشمند جوان زیر 30 سال انجام شده است.

مشرق مدعی شد

موسوی خوئینی ها که پیش از انتخابات از مخالفان جدی حضور در انتخابات بود، عصر جمعه پس از آن که شنید برخی اعضای مجمع روحانیون از جمله محمد خاتمی رای خود را به صندوق انداخته اند در منطقه دارآباد رای خود را به صندوق انداخته است.

 بی بی سی

ایران در هفته جاری ۳۰۰ هزار تن گندم از روسیه و قزاقستان خریده است.خبرگزاری رویترز می افزاید که دولت ایران در طول هفته های گذشته نیز فعالانه مشغول خرید گندم از بازارهای جهانی بوده است.این خبرگزاری می گوید محصول امسال گندم تولید شده در داخل ایران محصول پرباری نبوده است.

بی بی سی

بر اساس گزارش‌ها، وزیر برق عراق در دیدار با وزیر نیروی ایران در تهران، خواهان افزایش واردات برق از ایران شده است. نامجو وزیر نیروی ایران بدهی عراق از محل واردات برق از ایران را بیش از ۵۰۰ میلیون دلار اعلام و گفته است که "اگرچه این بدهی‌ها پرداخت می‌شود، ولی سرعت پرداخت آن کم است."

رادیو فرانسه

روزنام اسرائیلی معاریو اخیرا نوشته است که اوباما در دیدار با نتانیاهو به او پیشنهاد کرده است که بمب های سنگر شکن و هواپیماهای سوخت گیری دور پرواز به اسرائیل بدهد به شرط این که اسرائیل در سال جاری به ایران حمله نکند اما مقامات آمریکایی می گویند که هیچ توافقی از این نوع در میان نبوده است.

کیهان

تلویزیون رسا(رسانه سبز ایران-وابسته به فتنه گران سبز) ‏به دلیل مشکل مالی از چهارشنبه 17 اسفند تا اطلاع ثانوی ‏تعطیل شد. این تلویزیون از اواخر مرداد 1389 آغاز به کار کرده بود ‏اما نتوانسته هزینه اش را پرداخت کند.

تهران امروز

احمدتوکلی در رادیو گفت و گو درباره طرح سوال از رئیس جمهور گفت: "در مجلسی که دولت مدام در حال یارگیری است و روش های صحیحی را اعمال نمی کند و برخی از نمایندگان عادت کرده اند که رای خود را به دولت بفروشند، این مشکل پدید می آید."

کیهان

نتانیاهو: ایران با انتخابات قوی تر شد اوباما جرأت جنگ ندارد (خبر ویژه)

رادیو اسرائیل نتیجه ملاقات نتانیاهو با رئیس جمهور آمریکا را ناامید کننده توصیف کرد.

این رادیو گزارش داد: منابع دیپلماتیک در اسرائیل ناخرسندی خود را از دیدگاه آمریکا در رابطه با معضل اتمی ایران در ملاقات بین پرزیدنت اوباما و بنیامین نتانیاهو ابراز داشتند و گفتند هنگامی که زمان تصمیم گیری فرا می رسد، آمریکایی ها تصمیم را به تعویق می اندازند.

رادیو اسرائیل یادآور شد اوباما دست کم تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا خواستار جنگ نیست و حاضر نیست دست به هیچ اقدام نظامی علیه ایران بزند.

رادیو اسرائیل اضافه کرد: نتانیاهو در ملاقات با اوباما در کاخ سفید، به نتایج انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در ایران اشاره کرد و ابراز نگرانی نمود که با به قدرت رسیدن و برنده شدن طرفداران رهبر ایران، آیت الله علی خامنه ای، افراط گرایی در ایران تقویت شود و غرب نتواند به طور جدی با حکومت اسلامی وارد مذاکره شود.

نتانیاهو پیش از این در نشست مجمع صهیونیستی آیپک گفته بود: در 15 سال اخیر من بارها درباره خطر ایران اتمی هشدار داده ام. راه های دیپلماتیک برای حل معضل ایران در یک دهه گذشته نتیجه نداده است. انواع تحریم ها در 6 سال اخیر علیه ایران برقرار شد ولی آنها نیز مؤثر نبوده اند. من در مورد تشدید تحریم ها برای آسیب زدن به اقتصاد ایران، به اوباما احترام می گذارم ولی بدبختانه برنامه های هسته ای ایران همچنان و تا همین امروز ادامه دارد.خاطرنشان می شود اوباما در واکنش به زیاده روی های رقبای جمهوریخواه خود درباره تهدید نظامی علیه ایران، آنها را به وراجی و پرگویی متهم کرد. وی گفت: لفاظی های این عده که از جنگ سخن می گویند نشان می دهد که مسئولیت پذیر نیستند. آنها باید به مردم آمریکا بگویند که چرا جنگ لازم است و تبعات چنین جنگی چه خواهد بود. آنها مسئولیتی ندارند. فرمانده کل نیروهای نظامی من هستم. آنها به سادگی از جنگ سخن می گویند اما من به سرعت هزینه های شروع یک جنگ به ذهنم خطور می کند.وی همچنین گفته است: آنها زیاده گویی و جار و جنجال می کنند و بی احتیاط و بدون ملاحظه حرف می زنند. در مقوله جنگ جایی برای بی احتیاطی وجود ندارد. من وقتی سخن از جنگ می شود به خاطر می آورم که باید تصمیم بگیرم جوانان را به جنگ بفرستم و این مسئله همان گونه که جان آنها را به خطر می اندازد، بر اقتصاد و امنیت ملی ما نیز تأثیر ویژه ای می گذارد.به گفته اوباما «جنگ با ایران نه بازی است و نه شوخی بردار است. فرصت برای حل دیپلماتیک مسئله ایران وجود دارد. باید برای اثرگذاری تحریم ها صبر کرد».

یادآور می شود نتانیاهو پس از آن که اوباما به وی روی خوش نشان نداد، در بازگشت از آمریکا گفت: باید به تحریم ها فرصت اثرگذاری بدهیم.خبرگزاری رویتر با انتشار این اظهارات نتانیاهو نوشت: او به اوباما اطمینان داده که تصمیمی برای حمله به ایران نگرفته و قرار نیست اسرائیل در هفته های آینده اقدام بکند.

چه دستی پشت این ماجراست؟! (خبر ویژه)

در حالی که انتظار می رفت، مسئله شروع به کار رستوران های زنجیره ای KFC در ایران با اطلاعیه وزارت بازرگانی منتفی تلقی شود، اولین رستوران با آرم و لوگوی KFC در کرج آغاز به کار کرد و رسانه ها نیز با درج خبر افتتاح این رستوران این عمل به اصطلاح خلاف! را به خوبی پوشش دادند.

اما جالبتر از اطلاعیه وزارت بازرگانی که گویا به صرف فقط یک اطلاعیه بود که غیر قانونی بودن این برند و شرکتی را که با عنوان «کیهان، افتخار، سینا» این برند را در ایران پوشش می دهد، اعلام کرد، مسئله رقابتی است که اکنون بین مدعیان دارنده نمایندگی KFC به راه افتاده است و از هر دو جالبتر این که حالا صدای آمریکایی ها هم درآمده و آن ها نیز برای خود حق شکایت قایل شده اند که KFC هیچ نماینده ای در ایران ندارد!

این اولین بار نیست که برندهای آمریکایی حالا یا با تلاش خودشان یا با سوءاستفاده از نامشان در ایران مطرح می شوند و به طور حتم آخرین بار هم نخواهد بود، این سرمایه گذاری شکمی آن قدر سود دارد که هر تلاشی را باعث می شود و به قول دوستان حتی «تحریم ها را هم دور بزند!!»زمانی مک دونالد بود و حالا KFC، زمانی بردهای تبلیغاتی در بزرگراه ها و خیابان ها بود با نام و لوگوی این شرکت ها و بی توجهی ارشاد و شهرداری و غیره و حالا افتتاح رسمی و سکوت مسئولین ذیربط!به هیچکس برنخورد که اگر گفته می شود برخورد مسئولین با قضیه صرفاً در حد یک اطلاعیه بود به این دلیل است که با وجود اعلام غیرقانونی مجوز KFC نه تنها «کیهان، افتخار، سینا» که با عنوان حروف اول فارسی سه عبارت فوق سعی در توجیه نام اختصاری KFC دارد، یک قدم عقب نرفت بلکه حتی بر مدعیان آن اضافه شد و حالا شرکت آفتاب و مهتاب پاریز هم خودش را تنها نماینده قانونی KFC می داند و حتی علیه رقیب اطلاعیه صادر می کند، یعنی شهر واقعاً این قدر شلوغ است؟

اکنون دو سؤال مطرح است، اگر به واقع این برند غیرقانونی است چرا این شرکت یا شرکت های مدعی نمایندگی KFC، آشکارا در ایران فعالیت می کنند و حتی برای ایجاد هیاهو و تبلیغات با استفاده از بازیکنان تیم ملی سعی دارند، هرچه بیشتر خودشان را به رخ بکشند؟ این شهامت را چه کسی به آن ها می دهد؟ و سؤال دوم این که اگر کار قانونی است، پس چرا مسئولین ذیربط اطلاعیه می دهند که قانونی نیست؟!

گفتنی است صدور مجوز برای رستوران های زنجیره ای یاد شده، سلب زمینه های شغلی و کسب درآمد از ایرانیان و سپردن آن به آمریکایی ها نیز هست که از این زاویه هم باید به مسئولانی که دم از اشتغالزایی می زنند تسلیت گفت! و بالاخره در این میان تکلیف مردم مؤمن و متعهدی که حاضر نیستند اینگونه امتیازات به آمریکایی ها واگذار شود چیست؟ آیا باید خود وارد عمل شوند و دست های پشت پرده در این اقدامات پلشت را فاش کرده و بساط سوء استفاده آنها را برچینند؟!

با ریزش اعضا در سازمان منافقین افراد روزمزد جایگزین شده اند! (خبر ویژه)

یک عضو جدا شده سازمان منافقین می گوید این سازمان مدت ها در زمینه جذب نیروی جدید به بن بست خورده و بنابراین برای جبران این امر اقدام به جمع آوری افراد مزدور خارجی در تجمعات خود می کند.

مریم سنجابی در وبلاگ خود نوشت: طی 20 سال اخیر ایدئولوژی سازمان مجاهدین آنچنان در سیر سراشیبی اضمحلال قرار گرفت و به سمت استبداد و ایزوله شدن کامل رفت که برای یک دهه (حتی برای هواداران خارج از تشکیلات خود)، جرأت بیان این نکته را نداشت که بگوید تغییر آرمان و ایدئولوژی و یا خط مشی داده است. تشکیلات رجوی پس از وارد شدن در بحثی به نام «انقلاب ایدئولوژیک» که اساس طرح آن جهت نهادینه کردن قوانین فرقه ای در مناسبات بود (ممنوعیت داشتن خانواده و همسر و فرزند، ممنوعیت دیدار خانواده، رایج کردن تفتیش عقاید، نهادینه کردن طلاق برای ورود به سازمان، قطع رابطه با خانواده، و...) تا سالهای طولانی جرأت مطرح کردن آن را نداشت و برای چندین سال این مسئله را به عنوان یک «راز ایدئولوژیکی» از مردم و حتی بخش عمده ای از نیروهای خودش مخفی نگه می داشت.وی می افزاید: نهایتا هر چه این فرقه جلوتر رفت، از جامعه ایرانی و از طیف روشنفکر و نسلهای بعدی فاصله گرفت و تشکیلات اش بسته تر و ایزوله تر شد، بطوریکه در دو دهه گذشته درهای ورود داوطلبانه به سازمان بسته شد و به ندرت افرادی پیدا شدند که بتوان گفت خودجوش و با انگیزه های فردی به سازمان پیوسته اند. کلیت نیروهایی هم که در ده سال اخیر به سازمان پیوستند، شامل فرزندان و یا فامیل اعضای قدیمی سازمان بودند. البته برخی از افراد بدون آگاهی از ایدئولوژی فرقه به طرق مختلف نظیر انگیزه های کاریابی، اعزام به اروپا و یا تبلیغ ماندن در کمپ در کوتاه مدت جهت کمک به پناهندگی سیاسی آنها و... به درون سازمان کشانده شده و سپس مانع خروج آنها می شدند.

سنجابی یادآور شد: بدون شک و بطور طبیعی اگر جریانی همگام با فرهنگ و تاریخ خود پیش رود، نه ایزوله و درمانده و طرد شده خواهد بود و نه بدون حمایت و پشتیبانی مردم و طیف روشنفکر جامعه خود می ماند. اینگونه جریان ها هیچگاه به چنین سرنوشتی دچار نمی شوند که برای جذب نیرو افرادی را استخدام نمایند که بسان دوران برده داری در ازای مبالغی پول، نفر جذب نموده و با کلک به اشرف اعزام نمایند.وی اضافه کرد: به همین خاطر است که در سالهای اخیر هیبت و هیمنه سازمان در بین ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا نیز در هم شکسته شده و از تجمعات چند ده هزار نفری پیشین که گاه افراد از جیب خود مایه می دادند تا بتوانند در گردهمایی ها و مراسم مجاهدین شرکت کنند خبری نیست و بر عکس سران سازمان برای برپایی یک گردهمایی کوچک، ناگزیر از استخدام کارگر روزمزد می باشند که با گرفتن 30 تا 40 یورو در روز، هم در تجمعات مجاهدین شرکت می کنند و هم در میز کتابهای سازمان حاضر می شوند و هم در تبلیغات ظاهری دیگر و نمایشهایی که جلوی ارگانها برپا می گردد. از آنجا که مسعود رجوی بیش از هر کس دیگری می داند که ایدئولوژی اش دیگر بر هیچ پایه و مشروعیتی استوار نیست، از علنی کردن افکار و عقایدش حتی برای اعضای رده پایین سازمان نیز ابا داشته است.

عبدی: به اسم دوستی از خاتمی می خواستند خودکشی کند (خبر ویژه)

یک عضو مستعفی حزب مشارکت ضمن باز نشر یادداشت 3 سال پیش خود درباره خاتمی تصریح کرد: عقب نشینی از راه بن بست بهتر از انتحار و خودکشی است.

عبدی در وبلاگ خود نوشت که این یادداشت در فروردین 1388 منتشر شد و اکنون که آقای خاتمی در انتخابات مجلس رأی داده اند، بد نیست مجددا نگاهی به آن انداخته شود. وی در این یادداشت که مربوط به زمان انصراف خاتمی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری است، می نویسد: در اواخر دهه 40 و 50 شمسی، در بهترین حالت متوسط عمر چریک 2 سال برآورده می شد. امروز آن سیاست چریکیسم زیانبار ارزیابی می شود. مهم ترین ویژگی چریکیسم قدم گذاشتن در راهی بود که امکان بازگشت از آن وجود نداشت. این ویژگی، زهری کشنده در سیاست - اعم از مدرن و سنتی آن- است و قاتل عقلانیت ابزاری است.وی می افزاید: رفتار برخی دوستان را چگونه می توان تحلیل کرد؟ فشارهای روانی شدیدی که به آقای خاتمی وارد می کنند، تا ناچار از پذیرش نامزدی در انتخابات شود، مصداق بارز چریکیسم سیاسی است، تا فرد را در موقعیتی قرار دهند که یا اتهام خیانت به آرمان های ملت را پذیرا شود و از این حیث خودکشی سیاسی کند، یا در مقابل، با اقدامی شجاعانه، به سوی شهادت [!] گام بردارد. وی دعوت خاتمی به رفتار انتحاری را اقدامی غیرعقلانی دانسته و تصریح می کند: این دعوت در حالی و در موضوعی صورت می گیرد که اگر آنان و آقای خاتمی اهل این رفتار بودند باید در زمانی که در قدرت بودند و مسئولیت اخلاقی و حقوقی برعهده آنان بود چنین رفتاری را انجام می دادند.

عبدی تصریح کرده است: اگر حضور یک نفر در انتخابات واجد مبانی عقلانی و منطقی باشد، نیازی به اعمال فشار احساسی و فضاسازی سیاسی نیست و اگر چنین مبنایی وجود نداشته باشد، فردی که می خواهد تصمیم بگیرد، راساً و خارج از فشارهای روانی و هنجاری و در فضایی منطقی و به این نتیجه برسد، تا در آینده هم مسئولیت تصمیم خود را عهده دار شود، و آمادگی مواجهه با موقعیت های مختلف را دارا باشد، در غیر این صورت هنگام مواجهه با اولین مشکل تقصیر متوجه منبع فشار می شود، و هر کس از زیربار مسئولیت شانه خالی می کند. نگرش راه بنداز و جا بنداز رفتاری دیمی است که در سیاست اصلاح طلبانه جایگاهی ندارد.عبدی خاطر نشان کرد: عقب نشینی از راهی که نهایت آن بن بست است، نه تنها خودکشی نیست، که عین عقلانیت است، نه تنها ناشی از ترس نیست که عین شجاعت است. شهادت طلبی مرگی آگاهانه و انتخابی است، و نه از سر اجبار و بی اراده راه رفتن. حتی اگر عقب نشینی خودکشی باشد. خودکشی یک نفر یا یک جمع محدود است، و این صد بار ترجیح دارد بر گام گذاشتن در راهی که موجب خسارت برای یک ملت و یک راه می شود.

ما که گفته بودیم خاتمی نفوذی حکومت است! (خبر ویژه)

«رأی خاتمی، سیلی به موسوی بود»، «خاتمی نفوذی حکومت است»، «خاتمی نشان داد شورای هماهنگی سبز را بر خلاف ادعای این شورا قبول ندارد»، «رأی دادن خاتمی بازداشت شدگان سیاسی را خیلی ناراحت و دپرس کرد» و...

اینها تحلیل ها و قضاوت هایی است که در رسانه های اپوزیسیون منتشر شده است. از جمله ژیلا بنی یعقوب همسر یکی از عناصر بازداشت شده پس از ملاقات با همسرش تصریح می کند «از فضای بند پرسیدم و واکنش زندانیان نسبت به رأی دادن خاتمی. گفت راستش فضای بند با شنیدن این خبر پر از ناراحتی شد. البته تا یک روز اول باور نمی کردیم و بعد که مطمئن شدیم تقریبا همه خیلی ناراحت و حتی دپرس و غمگین شدند.»

وی اضافه می کند: پرسیدم الان فضای بند چطوره؟ گفت متاسفانه هنوز هم فضای غم غلبه داره.در این میان یک پایگاه اینترنتی وابسته به گروهک نهضت آزادی موسوم به دانشجو نیوز در تحلیلی خاطر نشان کرد: آقای خاتمی با رأی دادن در انتخابات عملا جدایی راه خود از «شورای راه سبز امید» را با صدای بلند اعلام کرد و این را پیش و بیش از هر کس دیگر خود اعضای این شورا باید دریافته باشند، نمی شود تصور کرد آقای خاتمی بدون در نظر گرفتن فراخوان شورا مبنی بر شرکت نکردن در انتخابات دست به چنین اقدامی زده باشند این موضوع از آنجا حائز اهمیت می شود که این شورا همواره مدعی بوده اگر نه حمایت علنی اما همدلی و رضایت ناگفته خاتمی را به همراه دارد مهمتر از همه اینکه خاتمی از نفوذ بالایی در میان هواداران این شورا برخوردار است.

دانشجونیوز اضافه می کند: خاتمی از دور برداشتن شورای راه سبز -که مدعی است زبان اپوزیسیون داخل کشور نیز هست- ، رونق گرفتن فعالیت های خارج از کشور و انتقال کامل مدیریت به بیرون از مرزها و رادیکال شدن آن نگران است. وی با این کار به اعضای پیدا و پنهان این شورا این پیام را داده که تصمیمات شورا لزوما مورد قبول او نیست. همچنین پیام مشابهی به حاکمیت و نیروهای درون نظام که حسابش را به خارج نشینان فراخوان بده جدا کنند.

این رسانه درباره شیفتگان خاتمی نوشت: این عده از آنجا که عمدتا دچار کیش شخصیت هستند احتمالا در آینده دچار تناقض های بیشتری می شوند همان طور که از این پس در مورد دفاع و پیروی از فراخوان های شورای راه سبز دچار تناقض می شوند . جفای آقای خاتمی به مفاهیمی مانند دموکراسی، جامعه مدنی، انتخابات آزاد، تحزب، اصلاحات و... بزرگترین عملکرد منفی سیاسی ایشان و نابخشودنی ترین آنها در طول این سالهاست. آقای خاتمی در طول این سالها کوشیده واژه ها و مفاهیم مدرن را بیش از پیش لاغر کرده، دست و پایشان را تا چارچوب های نظام سیاسی فعلی کوتاه کند و زبانشان را بریده تا پژواک صدایشان از مرزهای آرمان های مطلوب او فراتر نرود. امروز نیز گفتمان آقای خاتمی «آشتی ملی» را نشانه گرفته است. این عروس هزار داماد نه تنها دل طیف های گسترده ای از نیروهای معتدل اپوزیسیون و پوزسیون را می برد که در مواقع تنگنا و اضطرار نیز می تواند حاجت دل تندروترین آنها را نیز اجابت کند. باید به ایشان یادآور شویم آشتی ملی به معنای آزادی چند زندانی سیاسی وابسته به احزاب متبوع و دیگر مدیران دولتی او یا راه یافتن چند نماینده هم فکر به مجلس و دعوت به مجالس بزرگان نظام و... نیست.از زاویه تحلیل دیگر، پایگاه اینترنتی گویانیوز در تحلیلی با عنوان «خاتمی نفوذی حکومت بود» تاکید کرده است: چند ماه پیش نوشتیم که این مرد ارزش باور کردن را ندارد. گفته بودیم که او مامور حکومت برای گرفتن فرصت از اپوزیسیون است. او گوش به فرمان حاکمیت و مامور برای انحراف و سردرگم سازی روشنفکران بوده است. خاتمی می گوید نباید درگذشته منجمد ماند. با این وصف نباید سکوت و خیانت او به مهندس موسوی و شیخ کروبی و همراهی با حکومت را به رخ کشید.

«بالاترین» نیز معتقد است رأی خاتمی سیلی به گوش موسوی بود. قدیم ترها یک جوک بین مردم رایج بود که مربی فوتبال به بازیکنانش می گفت اصغری و اکبری، حسنی و حسینی و... همه بازیکنان حریف را ول کنید، بچسبید به نوک حمله آنها، در بیست دقیقه اول، اصغری (مدافع وسط تیم) دو گل به دروازه خودی زد، مربی تیم از کنار زمین فریاد زد که نوک حمله تیم حریف را ول کنید، همه بچسبید به اصغری! حالا با این وقایع، باید حاکمیت را رها کرد و چسبید به خاتمی.همچنین سایت رادیو فردا به نقل یکی از اعضای فراری دفتر تحکیم نوشت: خاتمی هیچ تفاوتی با گذشته نکرده است و این مخالفان هستند که از او توقعی غیرمنطبق با واقعیت دارند. خاتمی الگوی رفتاری ثابتی ندارد. او فاقد برنامه و محاسبه گری و مقید به رعایت خط قرمز حساسیت های رهبری است. خاتمی تابع هیچ گونه برنامه سیاسی منسجم و منظم نیست و به صورت آنی و دفعی موضع می گیرد. او پر از اشتباه است از جمله نامه نگاری به رهبری در اوج درگیری ها و پیشنهاد بخشش ظلم هایی بود که به رهبری شده است.

نویسنده تاکید می کند: با توجه به پیشینه عملکرد خاتمی، معضل موجود درباره او تکرار شونده است. او نمی تواند عملکرد قابل قبولی برای اپوزیسیون داشته باشد. مشکل دقیقا جایی است که الگوی رفتاری خاتمی بعد از مدتی توسط مخالفان فراموش می شود. تا زمانی که حامیان خاتمی هرگونه عملکرد او را توجیه می کنند نمی توان به عدم تکرار وقایع مشابه امید داشت.همچنین گویانیوز در نوشته دیگری تصریح کرد: رأی دادن خاتمی در انتخابات، مخالفان را به جان هم انداخت و همه آنها را سر کار گذاشت. هنوز هم گروهی در شوک به سر می برند و برخی در پی چرایی حضور خاتمی در انتخابات هستند، و عاقبت نتیجه این همه تفحص و بحث و جدل بین شوک زدگان این می شود که دلیل رای دادن خاتمی، همانا آماده سازی فضای فعالیت دوباره اصلاح طلبان برای دوره های بعد بوده، که انصافا یک دست مریزاد باید به این کاشفان گفت که با این نتیجه گیری همه چیز سامان گرفت و نخود نخود هر که رود خانه خود و این بود پایان ماجرای یک مقطع از مبارزه با رژیم در باب تحریم انتخابات که از سه ماه قبل از برگزاری آن مخالفانش برای به زانو در آوردن نظام، با سینه دراندن و انتشار ده ها بیانیه و اعلامیه و مقاله، حکم به تحریمش داده بودند و نتیجه عینی آن هم چرخیدن در بر همان لولای قبلی است.

گویانیوز تصریح کرد: توپ در میدان اپوزیسیون افتاده و خاتمی مقصر این وضعیت است که حالا پرده از چهره اش بر افتاده است.از آنجا که گروهک های اپوزیسیون اساسا هویت اجاره ای دارند هجوم بی سابقه و گسترده آنها به خاتمی و هتاکی های بعضا چارپاداری و رکیک علیه او حاکی از آن است که مدیران بیرونی فتنه یعنی مثلث آمریکا، اسرائیل و انگلیس، غیر از خاتمی، محور قابل تکیه دیگری نداشته اند و به همین علت رویگردانی خاتمی برای کانون بیرونی فتنه بسیار سنگین و شکننده بوده است.

وطن امروز

شایعه فرود هواپیمای امریکائی

انتشار شایعه فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی در فرودگاه امام‌(ره) باعث واکنش مقامات فرودگاهی شد. مدیرعامل شرکت‌ فرودگاه‌های کشور گفت: شایعه سوختگیری هواپیمایی آمریکایی در فرودگاه امام(ره) از اساس کذب است، چرا‌که هواپیمای مزبور متعلق به شرکت ماهان بوده و برای پیوستن به ناوگان هوایی کشور خریداری شده است. محمود رسولی‌نژاد ضمن تاکید بر اینکه هواپیمای مورد بحث حدود ساعت ۱۶:۳۰ روز پنجشنبه از یکی از شهرهای ترکیه عازم ایران شده و در فرودگاه بین‌المللی امام(ره) فرود آمده است، گفت: حالا اینکه شایعه دور از ذهن آمریکایی بودن این هواپیما از کجا و چرا شکل گرفته است بحثی است که جای تامل دارد.

عقب‌نشینی آمریکا

یک هفته پس از تهدید آشکار وزیر خارجه آمریکا مبنی بر تحریم پاکستان در صورت خرید گاز ایران، معاون سفارت آمریکا در اسلام‌آباد با عقب‌نشینی از این موضع واشنگتن، گفت نیاز این کشور به گاز را مشروع می‌داند. به گزارش فارس، «ریچارد هالند» معاون سفیر آمریکا در پاکستان با رد این خبر که آمریکا، پاکستان را به اعمال تحریم‌هایی بر سر احداث خط لوله گاز ایران- پاکستان تهدید کرده است، گفت: اصرار پاکستان به نیاز گاز، یک خواسته مشروع بوده و آمریکا آمادگی کمک به این کشور را دارد. به گزارش روزنامه «داون»، وی افزود: آمریکا هیچ وقت پاکستان را تهدید به تحریم نکرده و طرح خط لوله ایران- پاکستان طرحی کوتاه مدت نیست.

تابش: خاتمی برای نظام شرطی ندارد

محمد‌رضا تابش سخنان قبل از انتخابات خاتمی را نه «شرط‌گذاری» برای نظام بلکه نقدی دلسوزانه از سوی یک اصلاح‌طلب معتقد به نظام و رهبری می‌داند! وی در گفت‌وگو‌ با الف درباره مطلب اکبر گنجی که بعد از رای دادن خاتمی منتشر شد نیز گفت: من درباره کسی اظهار نظر نمی‌کنم اما تاکید می‌کنم که آقای خاتمی از آبروی خود با حضور پای صندوق رای در این مقطع مایه گذاشت و این تصمیم سختی برای وی بود و بازتاب‌های آن نیز در این چند روز قابل مشاهده بوده و فشار زیادی نیز بر ایشان در این چند روز وارد شده اما تعهد و دلبستگی ایشان به نظام و انقلاب و ارزش‌های انقلاب و نظام را به خوبی نشان داد. تابش انتخابات مجلس را بسیار آرام و مطلوب نظر اصلاح‌طلبان توصیف کرد و علت آن را نیز«مواضع حکیمانه و سنجیده رهبری» و «عدم سختگیری تایید صلاحیت‌ها» دانست. وی موضوع شرط گذاشتن برای نظام را سناریوی افراطیون هر 2 جناح می‌داند که با تحریک عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی می‌گرفتند.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات