صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۳۷۹۲۲

باج خواهی درپوشش سپردفاع موشکی

احتمال استقرار سپردفاع موشکی درکشورهای منطقه ی خلیج فارس، مهمترین خبرکنفرانس خبری وزرای خارجه ی آمریکاو عربستان سعودی، پس ازدیداراخیرکلینتون ازعربستان بود که انعکاس وسیعی درسطح رسانه ها داشت.البته این اقدام به شکل گیری کمیته ی مشترکی باحضور ...

بصیرت:احتمال استقرار سپردفاع موشکی درکشورهای منطقه ی خلیج فارس، مهمترین خبرکنفرانس خبری وزرای خارجه ی آمریکاو عربستان سعودی، پس ازدیداراخیرکلینتون ازعربستان بود که انعکاس وسیعی درسطح رسانه ها داشت.البته این اقدام به شکل گیری کمیته ی مشترکی باحضور دیپلمات ها و کارشناسان امنیتی شش کشور شورای همکاری خلیج فارس گره خورده تاآن رابررسی وبرای این ایده تصمیم سازی نمایند.چنین پیشنهادی درشرایط فعلی منطقه ای از سوی یک مقام امریکایی وپس از استقرار سپردفاع موشکی در کشور ترکیه نشانگر اهداف چند گانه ای از سوی امریکایی ها است که مهم ترین آن عبارتنداز:

1- ایجادشکاف وتقابل در جهان اسلام در شرایط بیداری اسلامی و تهدید منافع آمریکا ورژیم صهیونیستی باایجاد یک جبهه ی انحرافی ودامن زدن به پروژه ی ایران هراسی .

2- استفاده از منابع مالی کشورهای عربی برای تأمین اهداف سلطه جویانه درمنطقه وتحمیل هزینه های سنگین سامانه های نظامی از درآمد کشورهای عربی وتضمین فروش تجهیزات وادوات نظامی درسایه ی ایجادتهدیدات تصنعی والقایی برای این دسته کشورها.

3- بدست آوردن پایگاه هاوسرپل های نظامی درمنطقه ی راهبردی خلیج فارس به بهانه ی اداره ی  سامانه های پیچیده ی دفاع موشکی بدون پرداخت هزینه های مربوطه که در واقع جایگزین پایگاههایی است که باخروج ازعراق واحساس خطر درافغانستان آمریکاآنهاراازدست داده است.

4-ایجادحاشیه ی امن برای رژیم صهیونیستی درشرایطی که بیداری اسلامی وتغییرات وتحولات منطقه ای هرروزنگرانی های امنیتی این رژیم را افزایش می دهد.بنابراین ایده ی استقرار سپردفاع موشکی درکشورهای خلیج فارس قبل ازآنکه به امنیت این کشورها مربوط باشد،یک سوءاستفاده وباج گیری آشکارازاین کشورهااست که درشرایط بی ثباتی،فاقداراده وحتی توان تشخیص منافع ومصالح خویش بوده وتجربه ی تلخ وپرهزینه ی شورای همکاری خلیج فارس درهمراهی باصدام وآمریکاعلیه جمهوری اسلامی رانیزبه فراموشی سپرده ویک اشتباه تاریخی راتکرار می نمایند.چراکه:
1-تاریخ منطقه نشان می دهدکه کشورایران هیچ تجاوز و تهاجمی علیه دیگرکشورهانداشته است واین رژیم صهیونیستی وبرخی رژیم های وابسته ی عربی مثل رژیم بعثی سابق عراق است که سابقه ی تجاوز ولشکرکشی های مکرر را داردواینک نیروهای سعودی برعلیه مردم بحرین و یمن دست به اقدامات مداخله جویانه می زنند.

2-مشکل امنیتی اصلی برخی رژیم های وابسته ی عربی کاملاً داخلی وناشی ازوابستگی واستبداداست که درعین قراردادهاوحمایت های نظامی باقدرت های فرامنطقه ای وبدون گردن نهادن به الزامات دمکراتیک اداره ی کشوروپذیرش خواست مردم علاج ناپذیراست واِلّا رژیم حُسنی مبارک دربرخورداری ازحمایت آمریکا وغرب چیزی کم نداشته است.بنابراین طرح چنین ایده ای ازسوی آمریکائی هانه تنهاامنیت کشورهای خلیج فارس راتقویت نمی کند،بلکه به افزایش سطح اختلاف،شکاف وبدبینی می انجامدوزمینه سازحضورمداخله جویانه ی نیروهای بیگانه وفرامنطقه ای به حساب می آیدکه هزینه آن ازجیب کشورهای منطقه تأمین وحساسیت های مردم این کشورهاراکه ازحضوربیگانگان نفرت دارند،برعلیه میزبانان برمی انگیزد.

رسول سنائی راد

 

 

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات