صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۳۸۰۱۴

تشخیص مغایر با مصالح


رسول سنایی‌راد
آقای هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای با فصلنامه مطالعات بین المللی که در اواخر سال گذشته صورت گرفته ولی در روزهای اخیر در سطح گسترده ای انتشار یافت، به بهانه مرور خاطرات سیاسی دوران جنگ و سازندگی، ابتدا تأکید دارد که «وقایع دفاع مقدس برای کسانی که تفکری در میدان جنگ داشتند، ثابت کرد که نمی توان صرفاً با شعار کار کرد، بلکه باید همراه عملگرایی وارد سیاست شد.» آنگاه او مدعی می شود در سال های آخر حیات امام(ره) نامه ای را خدمت شان نوشتم، تایپ هم نکردم، برای اینکه نمی خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم؟! وی بدون اینکه بیشتر از این راجع به دلایل عدم ثبت این نامه تاریخی و سرنوشت آن توضیح دهد، می گوید در این نامه هفت موضوع را با امام(ره) در میان گذاشته و خواسته برای جلوگیری از تبدیل آن به معضلی که سد راه آینده کشور شود، حضرت امام(ره) در زمان حیات خویش آنها را حل کند. به گفته آقای هاشمی یکی از این موضوعات، رابطه با آمریکا بوده که از نگاه وی، سبکی که الآن داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است و اروپا با آمریکا، چین با آمریکا، روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند، اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟
اگر چه بعداً تلاش شد تا این سخنان، بی ارتباط با مسائل جاری و صرفاً بیان یک واقعه تاریخی قلمداد شود،اما بعداً یکی از نمایندگان اصلاح طلب که در دیدار نوروزی با آقای هاشمی شرکت داشته، اظهار داشت: «در این دیدار آیت الله هاشمی به بهبود بخشیدن به روابط خارجی و ارتباط جهانی و رفع مشکلاتی که در عرصه بین المللی داریم، تأکید کردند. ایشان معتقد بودند،تحریم ها به صورت طبیعی اثر منفی بر اقتصاد کشور دارد و باید تلاش کنیم با کاهش چالش های بین المللی اثر این تحریم ها را کمتر کنیم.» این اظهارات که خود تلاشی برای موجه جلوه دادن موضع گیری اخیر آقای هاشمی به حساب می آید با این ادعا که نظرات آقای هاشمی در رابطه با آمریکا ناظر به نامه ای بود که در سال های میانی دهه 60 به محضر امام خمینی(ره) نوشته شده در مغایرت قرار می گیرد. به خصوص اینکه در ادامه، این نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس تأکید می کند هاشمی با توجه به شناخت از عرصه های بین المللی حرف های جدی در عرصه سیاست های خارجی دارد و چنانچه به نظرات ایشان توجه شود، می تواند در برون رفت از شرایط فعلی به نظام کمک کند؟!
برخلاف این توجیه اصلاح طلبان حامی آقای هاشمی، بسیاری از تحلیلگران سیاسی طرح این موضوعات و آن هم از زاویه ای که آمریکا را قدرت برتر جهان معرفی کند، در شرایط فعلی که آمریکا تمامی ظرفیت های خود را علیه جمهوری اسلامی بسیج کرده و مواضع خصمانه دارد، نوعی بی توجهی به شرایط و نادیده گرفتن منافع ملی و مصالح نظام به حساب می آورند. دلایل موردنظر این قبیل تحلیلگران عبارتند از:
1- به کارگیری چنین ادبیاتی و معرفی آمریکا به عنوان قدرت برتر می تواند یک پیام اشتباه به آمریکا و متحدانش بدهد و نشانه ضعف جمهوری اسلامی و موثر بودن تحریم ها تلقی شده و دشمن را به ادامه تحریم ها و تشدید آن تشویق کند.
2- اتخاذ مواضع سازشکارانه و متفاوت از موضع ایستادگی و عزت جویانه رهبری و نیروهای انقلاب، تنها وجود اختلاف در داخل را القا می کند و وحدت و انسجام ملی را که لازمه مقابله با تهدیدات دشمن و ورود مقتدرانه به مذاکره با گروه 1+5 است، مخدوش می سازد.
3- طرح چنین ادعاهایی همسویی ضمنی با جریان که با ادعای انحرافی است قرار داشتن کشور در شرایط شعب ابی طالب به دنبال خط مذاکره و سازش با آمریکا برآمده و نیازمند همراهی و زمینه سازی دیگران برای حرکت در این مسیر اشتباه هستند. جریانی که پیش از این تحت تأثیر ملاقات‌های احتمالی با دلالان سیاسی، تلاش کرده بود برای مذاکره با آمریکا زمینه چینی کند. این در حالی است که آمریکا با گرفتاری در گرداب بحران های اقتصادی و اجتماعی و افزایش بدهی ها و کسری بودجه های سنگین و هزینه های کمرشکن و اشغال و لشکرکشی به دو کشور و به راه انداختن جنگ نافرجام، تنها اعتراضات داخلی و نفرت خارجی را برای خود به ارمغان آورده و بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه هم، موقعیت این کشور را تحت تأثیر قرار داده و از نفوذ آن کاسته است. به علاوه سیاست‌های شتابزده سران کاخ سفید از جمله تحریم های نفتی جمهوری اسلامی نه تنها قیمت انرژی را در کشورهای متحد آمریکا افزایش داده بلکه آنها را مجبور به عقب نشینی در این تصمیمات و بی اعتباری سیاسی کرد که استثنا کردن 11 کشور صنعتی از تحریم های نفتی نمونه آن است و اعتراف گری سیک به اینکه افزایش قیمت انرژی در کشورهای جنوب اروپا و افزایش مالیات ها به مثابه سلاح کشتار جمعی ایران عمل می کند، نشان از انفعال آمریکا و آسیب پذیری جدی آن کشور دارد.
بنابراین ادعای اینکه آمریکا قدرت برتر جهان است، تعارض غلوآمیزی است که نه تنها در داخل کشور به دور از واقع بینی تلقی می شود بلکه در خارج از کشور نیز تنها یک شوخی سیاسی به حساب خواهد آمد که در هر صورت دور از شأن شخصیتی مثل آقای هاشمی است. شخصیتی که بایستی به موازات تشخیص مصالح نظام به مصلحت های شخصیتی خویش نیز توجه داشته و از آن نگهبانی کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات