صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۳۸۵۹۰
سی.ان.ان:

رمزگشایی اطلاعات پهپادجاسوسی پیروزی بزرگ ایران بر آمریکاست

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در گزارشی با اشاره به اعلام خبر رمزگشایی پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا توسط ایران این موفقیت را یک پیروزی بزرگ نظامی و اطلاعاتی برای تهران دانست.

سی.ان.ان به نقل از گزارشگر خود در این باره اعلام کرد: در صورت صحت گفته های طرف ایرانی، آمریکا یک هواپیمای بسیار باارزش را از دست داده و ایرانیان آن را به دست آورده اند.
سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه دو روز پیش جدیدترین اطلاعات به دست آمده از رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا (RQ170) را اعلام کرد که این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.
حاجی زاده گفت در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی که گفته بودند ایران، نمی تواند اطلاعات ارزشمند این پهپاد را رمزگشایی کند، گفت: زیرمجموعه های این هواپیما برای پاره ای از اشکالات فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما پس از اصلاح و تست های پروازی در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان نیز یک سری اشکالاتی که نتوانسته اند آن را برطرف کنند، مشاهده شده است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: زیرمجموعه های این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 برای رفع اشکالات جدید به فرودگاهی نزدیک لس آنجلس برده شده و پس از انجام عملیات اصلاح و تست های پروازی و زیرسیستم ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیما است مجددا به قندهار بازگردانده شده است.
وی با بیان این که «ما تمام اطلاعات و نرم افزار این هواپیما را بدست آورده ایم» تاکید کرد: این هواپیما همچنین در دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در محل کشته شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است.
حاجی زاده ادامه داد: اگر ما به نرم افزارها و هاردهای این هواپیما دست پیدا نکرده باشیم، نمی توانستیم این موضوعات را بدست بیاوریم. متخصصان ما کاملا به بخش ها و برنامه های این هواپیما مسلط هستند.
سی.ان.ان در ادامه این گزارش، آورده است: دستیابی ایران به پهپاد آمریکایی یک پیروزی نظامی و اطلاعاتی بزرگ برای تهران در مقابل واشنگتن است.
یک پایگاه ایتالیایی نیز در این باره گزارش داد: آمریکا و اروپا همچنان درباره چگونگی شکار پهپاد جاسوسی سردرگم اند.
در حالی که رسانه های غربی به رمزگشایی ایران از پهپاد آمریکایی اذعان کرده اند مقامات آمریکا همانند روزهای آغازین شکار RQ 170 از سوی ایران نسبت به دستیابی تهران به اطلاعات حساس این هواپیما ابراز تردید کردند.
جو لیبرمن، سناتور آمریکایی در این باره مدعی شد که در خبر دستیابی ایران به اطلاعات حساس پهپاد جاسوسی جای شک و تردید وجود دارد.
شبکه الجزیره در این باره گزارش داد: آمریکا اذعان کرد این هواپیمای بدون سرنشین را از دست داده است اما در عین حال اعلام کرد استفاده از هرگونه اطلاعات یا فناوری موجود در این هواپیما برای تهران کاری بسیار سخت خواهد بود.


 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات