اختصاصی بصیرت- پایگاه اینترنتی نیویورکتایمز 30 آوریل 2012 (11اردیبهشت) در مقالهای به ادعاهای امارات متحده عربی در مورد جزایر سهگانه ایران پرداخت و نوشت: ادعای مجدد امارات متحده عربی در مورد جزیره ابوموسی در خلیجفارس بار دیگر تنشهایی بهوجود آورده است. سفر غافلگیرانه به جزیره ابوموسی در ماه گذشته نخستین سفر یک رئیسجمهور ایرانی به این منطقه بود. سایر سیاستمداران ایرانی فارغ از سیاستهای داخلی احمدینژاد از اقدام وی استقبال کردند. یک هیئت پارلمانی ایران نیز روز یکشنبه در روز ملی خلیجفارس به این جزیره سفر کرد که این موضوع نیز بر شعلههای این مناقشه افزود. سایر نمایندگان مجلس ایران خواستار ایجاد استان خلیجفارس شدهاند و خواستهاند خیابانی در تهران که سفارت امارات متحده عربی در آن واقع شده، ابوموسی نامگذاری شود.
در ادامه مقاله آمده است: مناقشه بر سر ابوموسی احساسات ملیگرایانه بسیاری از ایرانیها را بهشدت تحریک کرده است. این موضوع، انعکاسی از برنامه هستهای ایران است که به تشدید احساسات ملیگرایانه منجر شده و آقای احمدینژاد بهمنظور افزایش حمایت مردمی از دولت خود، از آن استفاده کرده است. دیدار احمدینژاد از ابوموسی موجب واکنشهای خشمگینانه کشورهای عربی ساحل غربی خلیجفارس شد و آنان اظهارات احمدینژاد را رد کردند و این جزیره را تحت اشغال ایران دانستند. همچنین روز یکشنبه صفحه فیسبوک ملک عبدالله، پادشاه عربستان پس از آنکه هزاران ایرانی شعار «خلیج همیشه فارس» را در آن درج کردند، بسته شد. تنشها در خلیجفارس همواره وجود داشته است؛ اما تلاشهای ایران برای تقویت قدرت منطقهای و نیز خریدهای تسلیحاتی اخیر عربستان و امارات به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار بهشدت بر مناقشههای مربوط به این جزایر افزوده است. در پایان مقاله آمده است: مطابق یادداشت تفاهم میان ایران و امیرنشین شارجه در سال 1971، این جزیره و منابع انرژی آن بین دو طرف تقسیم شده است. این امیرنشین کوچک با موافقت خود از حمله ایران جلوگیری کرد. ایران دو روز پیش از این یادداشت تفاهم، دو جزیره تنب کوچک و تنب بزرگ را به تصرف خود درآورده بود. ایران با جدیت از اقدامات خود دفاع کرده و گفته سه جزیره تا زمان اشغال آنها توسط انگلستان در سال 1908، متعلق به ایران بوده است. امارات متحده عربی میگوید بیشتر ساکنان ابوموسی قرنها عرب بودهاند. در سال 1980، اماراتیها شکایت خود را نزد شورای امنیت سازمان ملل بردند که این موضوع در آنجا رد شد. بیشتر زیرساخت جزیره مانند جادهها و مدارس از جمله دانشگاه، توسط ایران ساخته شده و فرماندار آن ایرانی است. یک تحلیلگر ایرانی طرفدار دولت ایران گفت: مسئله مالکیت اکنون بهعنوان بخشی از تلاش غرب برای فشار بر ایران در مورد برنامه هستهای پدیدار شده است.