صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۴۰۱۳۷

پافشاری ایران بر غنی‌سازی 20 درصدی


گروه ترجمه- خبرگزاری آسوشیتدپرس 28 می 2012 (8 خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز یکشنبه گفت که در حال حاضر دلیلی ندارد که کشورش غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را که درخواست کلیدی قدرت‌های جهانی است، متوقف کند. غرب نگران است که اورانیوم 20 درصدی به سرعت به تسلیحات هسته‌ای تبدیل شود. فریدون عباسی نیز گفت که ایران غنی‌سازی در سطوح بالاتر را برای راکتور تحقیقات پزشکی ادامه خواهد داد. عباسی گفت: «دلیلی وجود ندارد که ما غنی‌سازی در سطح 20 درصد را متوقف کنیم، زیرا ما تنها اورانیوم با غنای 20 درصد را مطابق نیازمان تولید می‌کنیم.»
در پایان مقاله آمده است: ایران به دنبال لغو تمام تحریم‌های نفتی و بانکی غرب پیش از تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی است. شش قدرت جهانی از اینکه اورانیوم با غنای بالاتر به‌سرعت به اورانیوم 95 درصدی برای تولید بمب هسته‌ای تبدیل شود، وحشت دارند مقامات امریکایی گفته‌اند امریکا از پافشاری خود بر توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم عقب‌نشینی نخواهد کرد، اما گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که اولویت‌ها به سوی توقف غنی‌سازی 20 درصدی معطوف شده است. این وضعیت می‌تواند به ایران اجازه دهد تولید سوخت هسته‌ای با غنای پایین را حداقل در مقطع کنونی حفظ کند. عباسی گفت که «دیدار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از سایت نظامی پارچین فعلا میسر نخواهد بود... ما همچنان متقاعد نشده‌ایم که اجازه چنین چیزی را بدهیم. هیچ دلیل و سندی به ما ارائه نشده است که ما بتوانیم مطابق آن، امکان این بازدید از پارچین را که سایتی نظامی است، فراهم کنیم». ایران در مورد وجود اتاقک آزمایش هسته‌ای در پارچین اظهار نظری نکرده است و پارچین را سایت نظامی معرفی کرده که ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای ندارد. ایران پیش‌تر گفته بود به بازرسان آژانس اجازه خواهد داد که از سایت پارچین بازدید کنند، اما این موضوع را به توافق دو طرف در مورد ابعاد این بازرسی منوط کرده بود.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات