هاشمی رفسنجانی یکبار دیگر از تمایلات خود برای برقراری رابطه با آمریکا سخن گفت .به گزارش خبرنگار سیاسی "محدوده" ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، در گفتگویی تازه با روزنامه جمهوری اسلامی ، با تکرار ابراز تمایل خود برای برقراری رابطه با آمریکا گفت : "قرار نیست تا قیامت با آمریکا قهر باشیم".این چندمین باری است که اکبر هاشمی رفسنجانی از ابتدای انقلاب تا کنون از تمایلات خود برای برقراری رابطه با آمریکا سخن می گوید و تا کنون اقداماتی نیز در همین رابطه انجام داده است .با نگاهی کوتاه به عملکرد دوره سازندگی و ریاست هاشمی رفسنجانی بر قوه مجریه کشور ، می توان متوجه شد که وی همواره تمایلات گسترده ای برای برقراری رابطه با ایالات متحده داشته و دارد و همواره در راه رسیدن به این مسیر توجیهاتی از قبیل " ابر قدرت بودن این کشور و بهره گیری از قدرت نظامی آمریکا به نفع انقلاب اسلامی " بهره جسته است .در هر حال ، بنا بر توصیف بسیاری از مقامات ارشد نظام اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ، رابطهی دوستی یا دشمنی بین ایران و آمریکا الزاماً به سوابق تاریخی محدود و محصور نمیگردد، مضافاً بر این که دوستی بین دو کشور، دو نظام، دو حکومت و دو ملت، مانند دوستی بین اعضای یک خانواده نیست که احساسات نیز در آن نقش تعیین کنندهای داشته باشد، بلکه کاملاً به اهداف، شرایط و چگونگی مناسبات و تطبیق تعریف از دوستی دو طرف بر میگردد و به تعبیر "مقام معظم رهبری "، بدیهی است که این رابطه، نباید رابطهی «گرگ و میش» باشد .
با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " رابطهى سیاسى با آمریکا براى ما مضر است " و در شرایطی که آمریکا در سخت ترین شرایط خود بسر می برد ، بیان مطالبی در ضعیف ترین شکل ممکن که با روحیه اقتدار ایران اسلامی نیز در تضاد است ، نوعی خودکامگی فردی را به ذهن می رساند که همه چیز را در گرو صلاح خود می بیند .از طرفی نیز دلیلی وجود ندارد که چون ما مایل به روابط دوستانه با رعایت حقوق و منافع طرفین هستیم، طرف مقابل نیز همین قصد را داشته و دشمنی نداشته باشد ، چنان چه خداوند متعال میفرماید:«ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» (آلعمران، 119)این شمائید که آنانرا دوست دارید، ولى ایشان شما را دوست ندارند و شما به کلیه کتاب ایمان دارید، و هرگاه با شما ملاقات میکنند میگویند: ایمان آوردیم، ولى هرگاه به خلوت میروند به علت خشمى که بر شما دارند سر انگشتان خود را میگزند، به ایشان بگو: از شدت خشم خویشتن بمیرید!! قطعا خدا از آنچه که در سینههاى شما میباشد آگاه است.آیا در شرایطی که آمریکا هر روز با تحریم های جدید اقتصادی و تشدید آن در هر دوره، مشکلات کلانی را به نظام و مردم تحمیل می کند یا اقدام به برنامهریزی و اجرای ترور دانشمندان کشور می نماید و اکنون نیز به بهانهی پیشرفت علمی و تکنولوژی ایران به ویژه در عرصهی انرژی هستهای، فشار مضاعف را تحمیل نموده و مکرر تهدید به جنگ نظامی میکند ، میتوان حتی فرض رابطهی دوستانه با چنین دشمن مصممی را در ذهن یا حتی در خیال متصور شد؟