صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۴۳۵۷۶

دوگانگی موضع اصلاح‌طلبان در تیتر اول


حسین عبداللهى‌فر
از همان روز اول هفته تیتر اول دو روزنامه اصلاح طلب به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اختصاص داشت که البته گویای دو رویکرد متفاوت به انتخابات بود؛ رویکرد اول به شرکت در انتخابات تعلق داشت که روزنامه «مردم سالاری» منادی آن بود و از «برنامه فعال سازی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری» خبر می داد. رویکرد دوم از سوی روزنامه هایی چون روزنامه «اعتماد» دنبال می شد که مخالفت با حضور اصلاحاتی ها را تبلیغ می کنند.
به همین منظور «اعتماد» (شنبه 10تیر) طرح ورود اصلاح طلبان به انتخابات را کار اصولگرایان دانست و ذیل تیتر «راز کارت های اصولگرایانه» نوشت: «اما اکنون که پای انتخابات ریاست جمهوری به میان آمده، دغدغه های دیروز فراموش شده، همه اصولگرایان اهل رقابت شده اند و در این میان برای اصلاح طلبان هم کارت دعوت های غیرمستقیم می فرستند و هم نسخه حضور می پیچند. می گویند خاتمی باشد، نوری نباشد، عارف گزینه بهتری است، اصلاح طلبان اگر نیایند، از منظر اجتماعی هم حذف می شوند.»
«اعتماد» به منظور منصرف کردن اصلاح طلبان از شرکت در رقابت های انتخاباتی مطلب خود را اینگونه به پایان می برد: «اصولگرایان با درک مزایای تعریف کردن شخصیت و هویت رقیب همین اندیشه را در سر دارند. توصیه هایی که از توبه تا اعلام برائت یا حتی تغییر نام جریان اصلاحات را شامل می شود. بایدها و نبایدها و خط قرمزهایی که این روزها برای اصلاح طلبان تعریف می شود، در واقع در راستای این پروژه مهم است که در فضای انتخاباتی، هویت سیاسی اصلاح طلبان نیز دگرگون یا حداقل پر تناقض نشان داده شود. آنها اصلاح طلبان را دعوت می کنند تا اصلاحش کنند. این نیز وجه سوم کارت دعوت های سیاسی این روزها می تواند باشد. آیا اصلاح طلبان برای رستن از چنین دام هایی که برخی سخت پیچیده و ابهام آفرین هستند، تدابیری دارند؟»
روزنامه «جوان» در همین روز با درج دو خبر در خصوص آمدن اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات، در یکی از طرح انتخاباتی کواکبیان به خاتمی تحت عنوان «مناسک» خبر داد و در خبر دوم از قول محمدعلی ابطحی نوشت: «جریان اصلاح طلبی با اینکه ظهور و بروز ندارد، اما طبیعی است که در ایام انتخابات فعال شود.»
این روزنامه همچنین یادداشت اول خود را به موضوع نحوه آمدن اصلاح طلبان اختصاص داد و تحت عنوان «چگونگی اتخاذ راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان» نوشت: «تجربه نشان داده است که اصلاح طلبان همیشه از اتخاذ راهبرد منسجم و همسو عاجز بوده اند. بنابراین این رویه قطعاً در انتخابات آتی نیز رخ خواهد داد.»
«آفتاب یزد» (11تیر) هم با دو تیتر به سراغ انتخابات ریاست جمهوری رفت که یکی به مخالفت با حضور اصلاح طلبان و دیگری به تخریب رقیب اختصاص داشت. در اولی به نقل از تابش آمده بود که اصلاح طلبان فعالیتی ندارند که بخواهند لیدر داشته باشند و دومی در خصوص شایعه کاندیداتوری وزیر مسکن و راه و شهرسازی بود که با سوال «کاندیداتوری با پشتوانه مسکن مهر؟» مطرح شده است.
این روزنامه در روز نخست هفته (10تیر) هم با درج چهره چهار نفر از نامزدهای احتمالی اصولگرایان از آنها به عنوان «لشکر کاندیداهای اصولگرا» یاد کرد و با اشاره به اسامی لاریجانی، متکی، آل اسحاق و نیکزاد نوشت: «به نظر می رسد با توجه وضعیت فعلی تنها اقدامی که از سوی اصولگرایان بر می آید دعا کردن باشد.»
روزهای بعد هم صفحه اول روزنامه ها از این نزاع اصلاحاتیون بر سر آمدن و نیامدن پرده برمی داشت. «مردم سالاری» به نقل از تعدادی از نمایندگان مجلس، ضرورت تشکیل مجمع بزرگ اصلاح طلبان را برجسته کرد و «آرمان» به نقل از موسوی لاری تیتر زد: «مجمع روحانیون درباره انتخابات تصمیمی نگرفته»
با این وجود این روزنامه ویژه نامه خود را به انتخابات سال 92 اختصاص داد و در صفحه نخست آن روی تصویر بزرگی از محمدرضا عارف جمله «عارف از یزد تا پاستور» را درج کرد.
و این درحالی بود که «اعتماد»(13تیر) از قول هادی خامنه ای تیتر زد که اصلاح طلبان به قدرت نمی اندیشند.
همین دوگانگی سبب شد تا روزنامه «جوان» در شماره آخر هفته خود(14تیر) به تحلیل آرایش اصلاح طلبان برای انتخابات یازدهم بپردازد و تحت عنوان «تشتت اصلاح طلبان پشت تابلوی انتخابات» بنویسد: «استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هر روز رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و ابعاد مختلف آن نمایان تر می شود. طیف اصلاحات پس از آنکه در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی با ادبار عمومی مواجه شد، اینک تمام تلاش خود را برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به کار بسته اند تا با سرپوش گذاشتن بر روی شکست ها، افتضاحات و توهمات شان طی حوادث سال 88 بتوانند خود را بازسازی و در عرصه سیاست و قدرت عرض اندام کنند.»
این روزنامه مهم ترین تلاش اصلاح طلبان در شرایط فعلی را تزریق حواس پرتی جهت پاک کردن حافظه مردم از نقش این جریان در فتنه 88 توصیف کرد و نوشت: «با این حساب چگونه می توان پذیرفت که اصلاح طلبان حتی اگر گناه پشیمانی آنان از فتنه 88 مورد عفو قرار داده شود و وارد رقابت با اصولگرایان در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شوند امتیازی بتوانند کسب کنند و به پیروزی در انتخابات دست یابند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات