تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۴۳۸۶۹

نگاهی به جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی (بخش دوم و پایانی)


پریسا جلالی
در مکتب اسلام گرچه زن و مرد دارای ارزش وجودی مساوی هستند، اما با توجه به فطرت انسانی هر یک وظایف آنها متفاوت است.
پیروزی انقلاب اسلامی و حضور بیش از پیش زنان در عرصه های پیشرفت علمی و اجتماعی و سیاسی شبهات و ابهامات را درنوردید.
زنان نباید خود را دست کم گرفته و با عدم اعتماد به نفس و نگاه بد بینانه نسبت به توانایی های خود مانع پیشرفت و موفقیت شوند.
الهام عباسی نخبه و مخترع جوان کشور در این مورد می گوید: «یک زن زمانی می تواند پیشرفت اجتماعی، علمی، فرهنگی و حتی در عرصه های سیاسی و اقتصادی داشته باشد که به توانایی ها و ارزش های والای مقام یک زن از جانب خودش هم دارای منزلت باشد.»
وی با اشاره به الگوگیری از زنان مسلمان تاریخ و زنانی که امروزه در عرصه های مختلف جایگاه ارزشمندی کسب کرده اند، می گوید: «با تاسی از حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) که با شجاعت خود در امور سیاسی باعث حفظ اسلام شدند می توان الگوی دیگر زنان در کشورهای دیگر بود. همان گونه که 50تن از 313یار آقا امام زمان(عج) بانوان عالم می باشند، یک زن و یک بانوی مسلمان ایرانی با سرمشق قراردادن تمامی الگوهای موفق تاریخ می تواند همواره باعث افتخار خانواده و جامعه خود باشد.»
توجه صرف به ابعاد فردی زندگی زنان یکی از معضلاتی است که همواره زنان را به شبهه و تردید از نقش فردی و اجتماعی زنان وامی دارد.
ضعف فعالان زن مسلمان
لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان مجلس در این رابطه می گوید: «ضعف فعالان زن مسلمان بخشی از علت است. نه تنها زنان بلکه محققان در دانشگاه ها و حوزه به طور فراگیر به این موضوع و رفع ابهامات نپرداخته اند. حوزه های علمیه و صاحب نظران در حوزه و دانشگاه می توانند با مکتبی جهادی هم جایگاه واقعی زنان را به مخاطبان بشناسانند و هم زمینه دفاع از زنان را فراهم کنند و آنها را به دنیا معرفی کنند.»
سمیه چیتی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم هم با اشاره به ضعف فعالان زن مسلمان علت وجود مشکلات در حوزه خانواده را شفاف نشدن نگاه اسلام به زنان می داند. یعنی هنوز آن طور که باید نقش زنان مشخص نشده است. همین طور که امروز حتی در سیاست گذاری های کلان در مورد زنان مشاهده می کنیم که محدودیت هایی وجود دارد. از جمله سهمیه بندی شدن دانشگاه برای زنان و تعلق سهم کمتر به زنان و محرومیت های جدیدی در تحصیل در دانشگاه های برتر دولتی در صورتی که با این مسایل مشکلات زنان بیشتر می شود. معضل در برخی رفتارهای دوگانه در سیاست گذاری هاست.
البته لاله افتخاری با رد موضوع کاهش سهمیه دختران در دانشگاه ها می گوید: «در حقیقت این طور نیست که سهمیه خاصی برای خانم ها بگذاریم یا کم کنیم. بحث رقابت سالم و عینی است که بین خانم ها و آقایان انجام می شود.»
وی ادامه می دهد: «پیش از این برای جبران محرومیت زنان در دوره پیش از انقلاب اسلامی ایران، امتیاز خاصی برای ورود زنان به جامعه و دانشگاه ها فراهم شده بود که در حال حاضر قصد داریم امکان رقابت مساوی و برابر میان دختران و پسران داشته باشیم.»
سمیه چیتی علت دیگر را فقدان خوراک فکری در مواجهه زنان جامعه با شبهاتی که فمینیست ها مطرح کنند، می داند.
چیتی ادامه می دهد: «در تفکر روشنفکری زن ابزار است و نیازهای حقیقی او نادیده گرفته می شود. اینان همیشه می خواهند اجرای آراء تشیع را که خواهان مشارکت سیاسی اجتماعی زنان است با مشکل مواجه کنند یا زیر سؤال ببرند. زنان ایرانی وضعیتی بهتر از زنان دیگر کشورها دارند. اما همیشه با چالش های جدی بین افراط و تفریط مواجهند. فعالان زن مسلمان نتوانسته اند شبهات را رفع کنند. در نظام جمهوری اسلامی که متولی دین کرامت زن است نباید شاهد عدم تکریم زن باشیم یا ابهامی در این مورد باشد.»
وی ادامه می دهد: «قطعا زنان جزء طبقه پایه ای و زیرین جامعه هستند و به لحاظ بعد تأثیرگذاری و خصوصیات اخلاقی می توانند تحولات جامعه را رقم بزنند اما دشمنان از حقوق زنان سواستفاده می کنند .»
زن؛ موضوع انتقام از نظام است
شاید به همین علت است که فعالان مدعی حقوق زنان توانستند افرادی را جذب کنند و اگر شکست فتنه سبز رخ نمی داد همچنان به فعالیت ادامه می دادند.
منیره نوبخت عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و محقق در گفت وگو با گزارشگر کیهان می گوید: اگر کسی مدعی است که جایگاه زن و مرد عادلانه نیست باید دلایلش را بیاورد. صحبت آنها باید دلیل منطقی داشته باشند. اصل این موضوع که زنان و مردان جایگاه ویژه و خاصی دارند و همه صاحب مسئولیت و حقوق هستند را کسی نمی تواند انکار کند و ممکن است عده ای معتقد باشند در حوزه هایی حقوق زنان رعایت نشده است. این ها حرف شان را منطقی بگویند یا در فضای علمی و کارشناسی مطرح کنند که صاحبان اندیشه با آنها به گفت وگو بنشینند.»
وی اضافه می کند: «این مدعیان داعیه های شان بر مبنای اندیشه و تفکر نیست. مطالبات و سلایق شخصی محقق نشده دارند و بحث انتقام گیری از نظام است. از همان آغاز پیروزی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی را به عنوان نظامی که توانایی اداره حکومت اسلامی را داشته باشد، قبول نداشتند. عده ای هم با کمال تأسف مزدور دیگران هستند.»
نوبخت با اشاره به افزایش سهم سیاسی زنان در ایران اسلامی، تصریح می کند: «با رعایت حقوق و ضوابط شرعی سهم زنان در مشارکت های اجتماعی و سیاسی در حال افزایش است. نه تنها در ایران بلکه اروپایی ها هم الگوی زن ایرانی را مدنظر قرار داده اند.»
مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان کشور هم در خصوص دلایل کینه توزی دشمنان با جمهوری اسلامی بر سر مسئله زنان اظهار می دارد: «یکی از برکات انقلاب اسلامی ایران احیای هویت زن مسلمان است و باتوجه به دیدگاه امام خمینی(ره) که برگرفته از اسلام ناب بود حضور زنان در اجتماع بازنگری و بازخوانی شد.»
وی در گفت وگو با گزارشگر کیهان و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سومین نشست اندیشه های راهبردی زن و خانواده تصریح می کند: «بنا بر فرموده ایشان نظام ما و اسلام هیچ مخالفتی با فعالیت اقتصادی زنان ندارد، اما باید در این راستا 2 مؤلفه همواره مدنظر قرار گیرد، نخست خانواده و دیگری تربیت نسل است. این در حالی است که حضور اجتماعی و اقتصادی زنان امری پسندیده است و جامعه نیازمند این استمداد است چرا که جامعه ای پیشرفت می کند که از توان همه افراد استفاده کند؛ این دو شرط با نظام سرمایه داری مخالفت دارد چرا که نظام سرمایه داری به زن نگاه سرمایه داری و ترویج بی بندوباری دارد و این دو اصلی را که رهبر فرمودند به اهداف غرب در بحث زن و خانواده ضربه وارد می کند و مانع تحقق اهداف آنها می شود.
از این رو به سیاه نمایی در حقوق زنان در ایران می پردازند اما بسیاری از مهمانان خارجی که به ایران می آیند به این نکته اذعان دارند که زنان در مشارکت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و آبادگری کشور حضور فعال دارند ضمن اینکه سالیانه هزاران دختر دانشجو و دانش آموز در طرح های سازندگی در بسیج شرکت می کنند.»
وی ادامه می دهد: «آنچه که غرب بر نمی تابد این است که ما زن را با ماهیت زنانه قبول داریم ، این ماهیت، احساس و عواطف مادر بودن است اما غرب مادر بودن را نقش اجتماعی تعریف کرده است که زن می تواند براساس اجتماعی بودن، آن نقش را کنار بگذارد در حالی که اسلام برای زن یک نقش همسر بودن را تعریف کرده که آرامش همسر را تأمین می کند و این نقش در غرب نادیده گرفته شده و به همین دلیل هیچ آرامشی در زن و مرد غربی دیده نمی شود و هرچه قدر به پیشرفت علمی رسیده اند به آسایش رسیده اند اما به آرامش نرسیده اند؛ این وجه اختلاف ما با غرب است که باعث شده به کینه توزی با ما بپردازند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات