صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۴۳۹۵۹

اخبار ویژه برخی روزنامه­های 25 تیر 1391


خراسان

آخرین اخبار از وضعیت استاد بازداشت شده دانشگاه شریف در آمریکا

ایسنا - مجتبی عطاردی استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف که در سفر سال گذشته خود به کشور آمریکا به اتهام هماهنگی در خرید تجهیزات یک آزمایشگاه میکروالکترونیک و انتقال آن به ایران بازداشت شد، به زودی محاکمه خواهد شد.

وزارت خارجه: محاکمه عاملان جنایت «سربرنیتسا» در دستور کار مجامع بین المللی قرار گیرد

فارس - وزارت خارجه در بیانیه ای به مناسبت سالروز نسل کشی در بوسنی از مجامع، نهادها و سازمان های بین المللی خواست، ضمن اقدامات لازم برای شناسایی و محاکمه عاملان کشتار سربرنیتسا، تا آخرین مرحله این پی گیری را ادامه دهند تا بشریت دیگر شاهد وقوع چنین جنایاتی نباشد.

اردوگاه اشرف در آستانه پاک سازی کامل از منافقین

فارس - منابع نزدیک به دولت عراق گفتند که ۲ هزار نفر از مجموع ۳ هزار نفر عناصر گروهک تروریستی منافقین از اردوگاه اشرف به بغداد منتقل شده اند.در همین حال «عباس البیاتی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری العالم در بغداد، گفت که برخی از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای پذیرش تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین در خاک خود ابراز داشته اند.

حسین مظفر معاون نظارت مجلس نهم شد

فارس - علی لاریجانی رئیس مجلس در حکمی حسین مظفر نماینده مردم تهران را به عنوان معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در دوره نهم منصوب کرد.پیش از این محمدرضا باهنر، معاون نظارت مجلس در دوره هشتم بود.

درخواست دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از نهادهای نظارتی و امنیتی

مهر - امیریان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت از مسئولان، نهادهای نظارتی و امنیتی خواست که نگاه خود را به دانشجویان تغییر دهند و گفت: این نگاه با اعتماد رو به رو نیست بنابراین انتظار داریم مسئولان به جای عدم اعتماد به دانشجویان و جنبش دانشجویی اعتماد کنند تا آن ها نیز بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

جمهوری اسلامی

*آشفته بازار خرید و فروش اجناس موجب گستاخی دست فروش‌ها نیز شده و آنها از بی‌توجهی مسئولان حداکثر سوءاستفاده را برای انجام معاملات قاچاق می‌کنند. یک نمونه از این سوءاستفاده، فروش کتاب‌های مبتذل توسط دست‌فروشان میدان انقلاب تهران است که بدون کمترین محدودیتی انجام می‌شود. در چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمزها نیز فروش سی دی‌های غیرمجاز توسط دوره گردها بدون آنکه از نظارت و کنترل مأموران خبری باشد در جریان است.
* از اردبیل خبر می‌رسد پیرموزن یکی از نمایندگان ا?ن شهر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران از عملکرد دولت در استان اردبیل انتقا کرد و گفت راه جدید اردبیل به سرچم به دلیل عدم رعایت اصول فنی و ریزش کوه خسارات سنگینی به مردم تحمیل می‌کنند. وی افزود: احداث راه آهن به اردبیل که از مصوبات دوره اول سفرهای رئیس‌جمهور بود نیز به این زودی‌ها قابل بهره‌برداری نخواهد بود. پیرمؤذن همچنین گفت: هنوز حتی یک پنجم تسهیلات کشاورزی سال 91 علیرغم نیاز مبرم منطقه و تقاضای بیش از حد تاکنون مصرف نشده است.
* مخالفت با سیاست ضد سوری دولت ترکیه در این کشور، رو به افزایش است. علاوه بر تظاهرات مردمی علیه سیاست‌های رجب طیب اردوغان که چند نوبت در شهرهای مختلف ترکیه از جمله اسلامبول و آنکارا صورت گرفت، معاون حزب سعادت ترکیه نیز با اعلام اینکه موساد و سیا مسئول قتل عام‌ها در ترکیه هستند، خواستار مقابله با این توطئه شد. تمل کاراملااوغلو، معاون حزب اسلام گرای سعادت ترکیه می‌گوید کشورهای غربی در عین حال که ادعا می‌کنند از درگیری‌های نظامی در سوریه حمایت نمی‌کنند، آمریکا آشکارا برای مسلح کردن معارضان سوری فعالیت می‌کند.

وطن امروز

خوشحالی حجاریان از نواخته شدن شیپور اختلاف اصولگرایان
سعید حجاریان در دیدار جمعی از دانشجویان گفته است: «یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌های جبهه اصلاحات در دوره اخیر، نواخته شدن شیپور رقابت میان اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم بود. این رقابت خیلی زود به افشاگری اصولگرایان علیه یکدیگر تبدیل شد». به گزارش مشرق، حجاریان افزود: «ما باید ساز جدایی علی لاریجانی را در مجلس تشویق کنیم تا صدایش بلندتر شود. ما از آن تخم تفرقه‌ای که در انتخابات مجلس میان اصولگرایان کاشته شد در انتخابات ریاست‌جمهوری برداشت خواهیم کرد».

«وبا» یا «طاعون» اسرائیل کدام را انتخاب می‌کند؟

به نوشته روزنامه ‌هاآرتص در روز گذشته، جیورا ایلند، ژنرال بازنشسته اسرائیلی گفت: «اکنون اسرائیل با گزینه‌های غیرقابل اجرا، در مقابله با موضوع هسته‌ای ایران مواجه است». وی گفت: «اکنون اسرائیل میان انتخاب بمب اتمی ایران و بمباران کردن ایران، مانند انتخاب میان طاعون و وبا گرفتار شده است». بنابر این گزارش، ایلند گفت: «سلاح هسته‌ای ایران، 4 خطر بزرگ دارد؛ اول اینکه ایران می‌تواند با بمباران هسته‌ای اسرائیل، آن را از بین ببرد و اسرائیل هم زمانی برای عقب‌نشینی ندارد. خطر دوم ایجاد رقابت هسته‌ای در خاورمیانه است. سومین خطر این است که وضعیت اسرائیل بسیار وخیم خواهد شد و در نتیجه توانایی‌های اسرائیل بشدت کاهش می‌یابد و دچار ضعف می‌شود. این امر موجب خونریزی‌ها و کشته شدن افراد زیادی خواهد شد. خطر چهارم این است که دیگر کشورهای مسلمان همچون اندونزی هم به دنبال سلاح اتمی خواهند رفت». وی در ادامه به تحلیل عواقب حمله به ایران پرداخته و گفت: «حال آیا بمباران ایران خطرناک‌تر از بمب اتم ایران است؟ باید گفت حمله به ایران نیز 4 خطر بزرگ دارد؛ اولین خطر این است که این حمله با شکست مواجه خواهد شد چرا که هدف غیرقابل نفوذ است و تنها می‌توان خسارت‌های فیزیکی به تاسیسات ایران وارد کرد. در این حالت اگر اسرائیل 10 هواپیما از دست بدهد، 10 خلبان از دست داده و این خوب نیست. خطر دوم این است که اسرائیل در معرض خطر قرار می‌گیرد. سومین خطر این خواهد بود که ایران آشکارا به دنبال سلاح هسته‌ای خواهد رفت و در مدت کوتاهی به آن دست خواهد یافت. در حالی که ایران ادعا می‌کند به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اگر اسرائیل به این کشور حمله کند، بهانه‌ای می‌شود تا ایران بلافاصله سراغ ساخت بمب اتمی برود. خطر چهارم هم این است که ایران به اهداف آمریکایی خود درخلیج‌فارس حمله می‌کند و این امر موجب افزایش قیمت نفت می‌شود. اگر این اتفاق رخ دهد، جهان از دست اسرائیل عصبانی خواهد شد. در نتیجه انتخاب میان بمب اتمی ایران و بمباران این کشور، انتخاب میان طاعون و وبا است».

محاکمه مهدی‌ هاشمی در دانشگاه

 در حالی که شایعات و حرف و حدیث‌های زیادی درباره پرونده قضایی مهدی ‌هاشمی جریان دارد، به ابتکار یک گروه دانشجویی، وی دادگاهی می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این گروه دانشجویی که با امضای «جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران» نامه خود را منتشر کرده ‌است، قرار است در «اولین فرصت» وی را به صورت نمادین و در یکی از دانشگاه‌های شهر تهران دادگاهی کند. فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران اعلام کرده‌اند به دلیل قصور در رسیدگی به پرونده این شخص و همچنین در راستای تحقق واقعی کرسی‌های آزاداندیشی قصد دارند این دادگاه نمادین دانشجویی که خود نمادی از آزادفکری است را برگزار کنند. در بخشی از متن این نامه آمده است: این دادگاه نمادین مرکب از قاضی، دادستان، وکیل مدافع، اعضای هیات منصفه و همچنین حضار و خبرنگارانی است که علاقه‌مندند موضوع رسیدگی به اتهامات این آقازاده را تعقیب کنند و برای علت عدم رسیدگی به پرونده تخلفات نامبرده دلیلی را جست‌وجو کنند.

رقابت تنگاتنگ فراریان جنبش سبز با نخبگان ایرانی!

نسخه فارسی سایت «دویچه وله» در گزارشی به نقل از روزنامه «دی‌ولت» راجع به تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران نوشته است: «این امر روشن است که تحریم‌ها تاکنون نتوانسته نخبگان رژیم ایران را هدف قرار دهد. نخبگان حکومت ایران، فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به راحتی به کشورهای اروپایی می‌فرستند». این رسانه آلمانی مدعی است: «فقط در سال 2010، فرزندان حدود 400 کارمند عالیرتبه جمهوری اسلامی در دانشگاه‌های بریتانیا در حال تحصیل بوده‌اند. شمار این افراد در سطح کل اروپا حدود 4 برابر است». دویچه وله به نقل از دی‌ولت می‌افزاید: «در چنین شرایطی، کشورهای اروپایی در برابر پذیرش پناهجویان «جنبش سبز» مقاومت می‌کنند. شمار این پناهجویان در ترکیه حدود 3 هزار تا 4 هزار نفر است. برای مثال کشور کوچک نروژ با بزرگواری بیشتری پناهجویان ایرانی را می‌پذیرد تا آلمان و بریتانیا». در ادامه، تهیه‌کنندگان این گزارش توصیه می‌کنند: «تحریم‌های بین‌المللی باید هوشمندانه و هرچه قوی‌تر روی نخبگان حکومتی متمرکز شود؛ زیرا آنها ارکان قدرت را می‌سازند و تصمیمات در سطوح مختلف را اتخاذ می‌کنند»

کیهان

بولتون: بوش و اوباما مقابل ایران رفوزه شدند

سفیر دولت بوش در سازمان ملل اعلام کرد نه دولت بوش و نه دولت اوباما از آزمون تحریم و بی ثبات سازی جمهوری اسلامی موفق بیرون نیامده اند. جان بولتون در رسانه آمریکایی-صهیونیستی «آلگماینه» نوشت: امروز دیگر بدیهی است که تحریمها علیه برنامه هسته ای ایران، تنها مایه خشنودی دل پیش برندگان این برنامه است که گمان کنند دستی جنبانده اند و کاری کرده اند. این تحریم ها در کنار کمک های مادی به جبهه مخالفان رژیم ایران می تواند به بی ثبات کردن حکومت تهران کمک کند ولی بدبختانه نه دولت بوش و نه دولت اوباما از این آزمون نمره نیاورده اند. و حتی تیم اوباما باور ندارد که تحریم ها برنامه اتمی ایران را متوقف کند.
وی خاطر نشان کرد: مشکل اساسی این است که امروز دیگر هیچ تحریم موثر قابل اجرایی وجود ندارد که حکومت ایران را از دنبال کردن آرمانهای هسته ای اش باز دارد. یک دهه قبل یا پیش تر از آن چنین چیزی امکان داشت، ولی حتی همان هنگام هم به همکاری کامل روسیه، چین و دیگران نیاز بود، با تحریم هایی جامع و با پشتوانه نه مثل تحریم های کذایی امروز. آن روز هم باید تحریم هایی می بود که ایران را کیش و مات کند نه اینکه در دور زدن تحریم ها چنین پیروزمند باشد. به هر حال این فرصت مدت هاست که از دست رفته است.
بولتون خواستار مرور نتایج 10 سال تحریم ایران شد و نوشت: اگر مفسران و اهالی رسانه ها ظرفیت توجه بیشتر و طولانی تری به این مساله نشان می دادند تاریخچه 10 سال تحریم علیه ایران را به یاد می آوردند. تحریم هایی یک جانبه از سوی آمریکا و دیگر کشورها و از همه گسترده تر از سوی اتحادیه اروپا و حتی گسترده تر، تحریم های شورای امنیت. تحریم، گاو آهن را از دست ایران نگرفته و ایران به شخم زدن خود ادامه می دهد. مدیر سازمان اطلاعات آمریکا ژنرال جیمز کلاپر، نیز در ماه ژانویه اعلام کرد که تحریم تاکنون موجب تغییر رفتار و سیاست ایران نشده است.
وی تصریح کرد: ایران سالیان سال احتمال تحریم را در نظر گرفته و برای آن پیش بینی دارد. تحریم برای ایران داستان امروز و دیروز نیست. برخی تحریم ها با برنامه ریزی های پیشرفته شان، حتی پیش از آنکه به مرحله عمل برسند برایشان چاره جویی می شود. برای مثال وکلای تحریم یک بار تایید کردند که منع صادرات محصولات و مشتقات نفت پالایشی به ایران، بهره گیری از این واقعیت است که ایران با وجود این که صادرکننده عمده نفت است، ظرفیت پالایشگاهی اش جوابگوی نیاز داخلی نیست. در پاسخ، ایران با تامین سرمایه گذاری به تقویت ظرفیت پالایشگاهی پرداخت و به طور چشمگیری یارانه گاز سوخت خانگی را کاهش داد تا با بالا رفتن بهای سوخت، تقاضای جاری را کم کند. و به این شیوه گام های موثری برداشت تا از ثروت هنگفت گاز خود در فراهم کردن سوخت ناوگان وسایل نقلیه شهری و نظامی بهره جوید. امروز تحریم نفت پالایش شده دیگر به عنوان گزینه موثری مورد بررسی قرار نمی گیرد.
جان بولتون می نویسد: به ما گفته اند که آخرین دور تحریم های مالی و تحریم نفت، متفاوت است ولی تحلیلگران بر این باورند که این دور نیز تحریم ها با شکست روبرو می شوند زیرا استثناهای گسترده ای که دولت اوباما برای تحریم ها قائل می شود، سست انگاری های اتحادیه اروپا در اجرای تحریم و تدابیر گسترده ایران نمی گذارند تحریم ها به جایی برسند. ایران از افزایش قیمت نفت که از اوایل دهه 2000 شروع شد ذخایر بزرگ ارز خارجی خود را انباشته است. شیوه های جهانی تبدیل پول را طراحی و به کار گرفته است و همچنین از چنان شیوه های قدرتمند فروش نفت بهره می گیرد و شاید از همه مهم تر اینکه تهران اراده ای بیش از اراده دولت اوباما دارد که در هر قضیه ای بر او می چربد. حتی پس از گفته های آقای کلاپر در ماه ژانویه نیز تاکنون هیچ کس نتوانسته ردی از شواهدی بیابد که با وجود به کارگیری حداکثر تحریم های تازه، ایران تغییر رفتار داده باشد. تنها شواهدی که از ایران دیده شد آزمایش موشکی اول ژوئیه بود و زیر و رو کشیدن قدرت نمایی در گفت وگوهای 1+5.  بولتون در پایان خاطر نشان کرد: در سابقه تحریم های غرب و دستیابی ایران به پیشرفت های هسته ای، این تلاش های ایران است که به خط پایان نزدیک تر است تمام گزینه ها به صورت پیاپی شکست خورده اند.
می دانیم وظیفه اصلی شما فشار است ولی...!

«منوچهر-م» از عوامل آشوب های 18 تیر سال 78 و یکی از سرپل های سیا در آن مقطع، که همکاری با آمریکا و اسرائیل را بخشی از مبارزه!! می داند، گزارشی را که برای احمد شهید فرستاده است، منتشر کرد.
او در این نامه داستانی جیمز باندی از مبارزات پرثمر خود در تیر ماه آن سال ارائه کرده است. اما نکته جالب تر مقدمه انتقادی او خطاب به احمد شهید است. آنجا که می نویسد: «تا اینجا آنچه که برای بسیاری از مردم ایران قابل فهم است اینکه در عمل شاهدند از یکسو، سیاستهای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در راستای منافع قدرتهای نظامی و اقتصادی جهان غرب تنظیم شده است به طوری که تنها با اراده آن کشورهاست که سیاستهای شورای حقوق بشر در آن سازمان قابل پیگیری و اجرا می باشد و از دیگر سو، جهان غرب تاکنون در عمل نشان داده است که حتی در این عصر آگاهی یعنی عصر اینترنت و ماهواره هم، چون گذشته حقوق بشر در ایران را قربانی منفعت و مصلحت خویش می کند و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم به دلیل عدم استقلال کافی یعنی به دلیل برخورداری از استقلال نسبی در عمل چاره ای جز همراهی با آنان ندارد.
جناب احمد شهید، اینجانب بر این عقیده ام که انتخاب شما به عنوان نماینده اخیر از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور مربوط به نقض حقوق بشر در ایران در حقیقت برای دفاع از استیفای حقوق پایمال شده مردم ایران صورت نگرفته است بلکه آن شورا به این منظور دست به انتخاب نماینده ای چون شما زده است تا در حقیقت نمایندگی شما در این امور به منزله اهرم فشاری باشد برای وادار کردن رژیم ایران جهت عقب نشینی از مواضع اصرار سرسختانه تولید سلاح های هسته ای و کشتارهای جمعی.»
یکی نیست بگوید تو که اینقدر خوب می دانی مأموریت احمد شهید فشار از سوی غرب به ایران است و نه احقاق حقوق بشر، پس این داستان سرایی ها برای چیست؟ گفتنی است بعد از انتصاب احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد، نماینده آمریکا در این سازمان اعلام کرد؛ آقای احمد شهید برای ارائه گزارش خود با کارشناسان وزارت خارجه ما همکاری نزدیک دارد! نماینده آمریکا در سازمان ملل از گروههای اپوزیسیون نیز خواسته بود، ضمن همکاری با احمد شهید زمینه لازم برای گزارش وی از نقض حقوق بشر در ایران را فراهم آورند. بعد از این اظهارات، روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت؛ قرار است احمد شهید گزارش خود را بعد از بررسی و تحقیق از نقض حقوق بشر در ایران ارائه دهد یا این گزارش از قبل آماده شده و احمد شهید فقط مأمور تسلیم آن به کمیته حقوق بشر سازمان ملل است!
اسرائیل: حزب الله امنیت دریایی ما را سلب کرده است  

«حزب الله لبنان در آینده از موشک برای محاصره دریایی اسرائیل بهره خواهد برد.» روزنامه القدس العربی به نقل از محافل نظامی رژیم صهیونیستی نوشت: نیروی دریایی اسرائیل از تهدید موشکی در آبهای بین المللی می هراسد زیرا حزب الله در آینده از موشک برای محاصره آبی اسرائیل بهره خواهد برد و این در حالی است که 99 درصد صادرات این رژیم از طریق دریا انجام می شود اما متاسفانه تاکنون عواقب و خطرات محاصره دریایی در تل آویو درک نشده است. به گفته افسر ارشد نیروی دریایی رژیم صهیونیستی پیش بینی سرویس های امنیتی نشان می دهد حزب الله از موشک هایی با برد 30 مایل از سواحل لبنان برای هدف قرار دادن کشتی های تجاری اسرائیل و نه صرفا کشتی های جنگی برای جلوگیری از ورود آنها به بنادر فلسطین اشغالی استفاده خواهد کرد که این اقدام تبعات اقتصادی بسیار جدی برای تل آویو در پی خواهد داشت. این گزارش می افزاید: بیشترین نگرانی تل آویو اعلام در اختیار داشتن موشک های نوع یاخوت از سوی سوریه است که بزرگترین تهدید برای ناوگان های غربی به شمار می آید علاوه بر این نیروی دریایی اسرائیل هنوز از یاد نبرده است که حزب الله با موشک های ایرانی ناو جنگی (ارتش اسرائیل) را هدف قرارداد و موجب مرگ 4 نظامی و غرق ناو شد.
گزارش مؤسسه «پیو» از کاهش اعتماد مردم اروپا و آمریکا به سرمایه داری

آخرین نظرسنجی مؤسسه «پیو» نشان می دهد اعتماد شهروندان آمریکایی و اروپایی به سیستم سرمایه داری کاهش یافته است. بر اساس نتایج این نظرسنجی، 84درصد شهروندان اروپایی و بیش از دو سوم شهروندان آمریکا نسبت به اوضاع مالی و اقتصادی ابراز نارضایتی کرده اند. به گزارش دویچه وله در مقایسه آمار سال جاری مؤسسه «پیو» با نظرسنجی سال 2008 میلادی می توان دید که بی اعتمادی جهانیان به سیستم سرمایه داری، از زمان شروع بحران مالی به مراتب بیشتر شده است. در تحقیق آن سال عنوان شده بود که نیمی از مردم 11 کشور از 21 کشور مورد بررسی، همچنان باور دارند که اقتصاد آزاد به رفاه بیشتر منجر می شود. ریزش این باور بیش از همه نزد شهروندان کشورهایی دیده می شود که با «بحران یورو» دست و پنجه نرم می کنند. در تحقیق مؤسسه یاد شده آمده که این آمار نزد ایتالیایی ها20  درصد و نزد اسپانیایی ها 23درصد افت داشته است. همچنین کمتر از یک سوم مردم آمریکا از اوضاع اقتصادی کشور خود ابراز رضایت کرده اند و در اروپا این میزان تنها 16درصد بوده است. تعداد شهروندان ژاپنی خشنود از اوضاع مالی و اقتصادی فقط 7درصد اعلام شده است.


نشست سرنوشت ساز اجق وجق ها

«من از سال 1994 در نشست های اپوزیسیون شرکت کردم یا آنها را پیگیری کردم. تنها پیشرفتی که در طی سالها در این نشست ها به چشم می آید، این بوده که پول بیشتری برای آنها خرج می شود، مخارج شرکت کننده ها پرداخت می شود و کیفیت هتل و شام و ناهار خیلی بهبود یافته؛ وگرنه این نشست ها بدین گونه خلاصه می شود: آمدند و نشستند و حرف زدند و خوردند و برخاستند و رفتند». این مطلب را پایگاه اینترنتی خودنویس به نقل از یکی از عناصر ضدانقلاب درباره نشست اخیر اپوزیسیون (موسوم به بروکسل) عنوان کرد که به میزبانی گروهی از عناصر سلطنت طلب و برخی چهره های تندرو آمریکایی برگزار شده بود. این ضد انقلاب مقیم لندن یادآور شده است: مشکل من با تفکری است که می پندارد تعدادی از مخالفان خارج کشور می توانند با شرکت در نشست دوروزه، آلترناتیو جمهوری اسلامی شوند. نخستین مشکل چنین نشست هایی مشکل مشروعیت است. اگر قبول کنیم که مشروعیت از رای مردم بوجود می آید، افرادی که در این کنفرانس ها شرکت می کنند هیچگونه اختیاری از سوی مردم دریافت نکرده اند که مشروعیتی برای آلترناتیو بودن یا مدیریت دوران گذار داشته باشند. اینان نه تنها چنین مشروعیتی ندارند بلکه اکثریت قریب به اتفاق آنان حتی در بین مردم عادی، چه داخل و چه خارج، برای ایرانیان خارج از کشور هم حتی شناخته شده نیستند.
وی درباره اینکه معیار دعوت از شرکت کنندگان چیست، نوشت: این سوال را من خود از کسی که گویا اسپانسر کنفرانس بروکسل بوده است پرسیدم. پاسخی که از وی دریافت کردم عینا این بود «یک تیم شش نفره، دوستان و آشنایان خود را گزینش و سپس دعوت می کنند». اینکه این تیم شش نفره چه کسانی هستند، بماند، ولی براستی انتخاب «دوستان و آشنایان» گواه دیگری بود دال بر « در باغ نبودن» همین کسانی که این کنفرانس ها را برپا می کنند. البته خود اسپانسر برنامه هم اذعان داشت که «سی سال است دست از سیاست کشیده بوده و زیاد در باغ نیست». درباره شیوه انتخاب دعوت شدگان به کنفرانس پرسیدم مگر مهمانی هست که دوستان و آشنایان خود را دعوت می کنید؟ یعنی واقعا هیچ معیار دیگری به ذهنتان نمی رسد؟ اغلب شرکت کننده ها اصلا نیرویی نیستند که بتوان از نشست آنها بعنوان «اتحاد نیروها» نام برد. بر فرض اینکه آنها با هم متحد شوند هم می شود جمع صفر به علاوه صفر به علاوه... صفر که باز می شود همان صفر.
وی می افزاید: اکثر کسانی که در خارج از کشور فعال سیاسی شناخته شده هستند، یا در سایت های اپوزیسیون مقاله می نویسند و یا در تلویزیون های بی بی سی و صدای آمریکا مصاحبه انجام می دهند. همین! بنابراین من نمی دانم چه اصراری هست که یک گروه نویسنده که هیچ کارنامه اجرایی یا مدیریتی از خود ندارند با هم متحد شوند؟
خودنویس در پایان با اشاره به دربه دری عناصر فراری در خارج کشور نوشت: طوری شده که جمهوری اسلامی با خوشحالی از رفتن مخالفان استقبال می کند چرا که می داند در خارج از کشور نیروهای مخالفینش به هدر خواهد رفت. یا کاملا خواهند برید و یا همین فعالین سیاسی که خود را آلترناتیو می نامند آنها را نابود خواهند کرد. ده سال پیش دوستی به من گفت بهترین دوست جمهوری اسلامی اپوزیسیون خارج کشور است. متاسفانه هنوز این گفته درست است.

 

قدس

 

وزیر خارجه آمریکا: مرسی گفته به معاهده کمپ‌دیوید پایبند است

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با رئیس‌جمهوری مصر در قاهره گفت که واشنگتن از مصری‌ها و انتقال دموکراتیک قدرت در کشورشان حمایت می‌کند. این در حالی است که گروهی از انقلابیون مصر در اعتراض به سفر کلینتون به این کشور در محوطه بیرونی کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کردند. به گزارش (ایسنا)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر، حمایت واشنگتن را از انتقال کامل قدرت به غیرنظامیان در مصر مورد تاکید قرار داد. محمد مرسی که کاندیدای حزب «عدالت و آزادی»، وابسته به اخوان‌المسلمین است، به عنوان نخستین منتخب انتخابات آزاد در مصر زمام امور را در این کشور عربی به دست گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که واشنگتن می‌خواهد یک شریک خوب برای مصر و پشتیبان دموکراسی به دست آمده توسط جرات و فداکاری مردم این کشور باشد.کلینتون برای دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهوری جدید مصر به این کشور سفر کرده است و انتظار می‌رود در جریان این سفر، به دنبال گرفتن تضمین‌هایی از مرسی در زمینه سیاست خارجی و داخلی مصر باشد.به گزارش خبرگزاری شینهوا، کلینتون پس از ملاقاتش با مرسی، در یک کنفرانس خبری مشترک با محمد کمال عمرو، وزیر امور خارجه مصر تصریح کرد: به طور قطع ما از انتقال دموکراتیک قدرت حمایت می‌کنیم اما می‌دانیم، این مصری‌ها هستند که درباره مسیر پیش روی سرزمینشان تصمیم می‌گیرند.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: دستیابی به دموکراسی دشوار و مستلزم مذاکره، سازشگری و سیاست واقعی است و ما تا جایی که بتوانیم به نحو احسن از مردم مصر در تصمیم‌گیری حمایت خواهیم کرد وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ما هر آنچه در توان داریم، به عمل می‌آوریم تا از دولت منتخب مصر حمایت و به این دولت برای داشتن عملکردی موفق در راستای دستیابی به نتایج مطلوب مصری‌ها کمک کنیم. اظهارات کلینتون در حالی مطرح شد که گروهی از مصری‌ها در اعتراض به سفر این دیپلمات آمریکایی در محوطه بیرونی کاخ ریاست‌جمهوری تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پلاکاردهایی با شعارهای ضد آمریکایی همچون «غرامت برای قربانیان شکنجه‌ آمریکا در گوانتانامو» و «در مصر از شما استقبال نمی‌شود» در دست داشتند.

خبرگزاری رسمی مصر (منا) نیز در گزارشی از تجمع صدها تن در مقابل سفارت واشنگتن در قاهره خبر داد. بر اساس این گزارش، این افراد در تجمع اعتراض‌آمیز خود، توقف مداخله‌جویی‌های آمریکا را در امور داخلی مصر خواستار شدند. در این تظاهرات، گروهی از شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پرچم مصر، شعارهایی همچون «اوباما! دلارهایت را برای جهادگران نفرست» و «مصر هرگز پاکستان نخواهد بود» سر دادند.کلینتون روز شنبه برای سفری دو روزه وارد قاهره شد و قرار است امروز (یکشنبه) در ادامه ملاقات‌هایش با مقام‌های مصری، با حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی مصر دیدار کند. وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: مشخصا بر این باور هستیم که برقراری صلح و ثبات برای همه کشورها در منطقه حائز اهمیت است؛ خصوصا به این خاطر که چالش‌های اقتصادی بسیار زیادی در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر عنوان داشت: ما به طور قطع از تداوم برقراری این تفاهم‌نامه حمایت می‌کنیم زیرا این تفاهم‌نامه برای مصر مزیت‌های چشمگیری در پی داشته است. کلینتون در زمینه فرایند صلح خاورمیانه نیز تاکید کرد: هدف ما کمک به دستیابی به راه‌حلی دوجانبه است و بر این موضوع واقف هستیم که رخ دادن چنین اتفاقی تنها از طریق مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ممکن است. وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین اعلام کرد که رئیس جمهور مصر در دیدارش با وی تاکید کرده است که کشورش به معاهده کمپ‌دیوید به عنوان الگویی برای همه توافقنامه‌های بین‌المللی پایبند است.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات