تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۴۵۳۰۲

ابعاد وسیع تبعیض و نقض حقوق بشر در آمریکا


آمریکا هر سال گزارش‌های خاص و هدفمند خود را درباره وضعیت حقوق بشر در اکثر کشورها - البته به صورت گزینشی - منتشر می‌کند، این در حالی است که این کشور نه تنها در بعد داخلی بلکه در بعد خارجی نیز به عنوان بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان قلمداد می‌شود.
پیشتر آمریکا به واسطه تضییع حقوق رنگین پوستان سرزمین خود به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه نقض حقوق بشر شهره شده بود، اما حوادث مربوط به جنبش وال‌استریت نشان داد در صورت مخالفت با سیاست‌های دولتمردان آمریکایی، سفیدپوستان این کشور نیز در امان نیستند و هدف خشونت‌ها قرار می‌گیرند.
خواسته اشغال‌کنندگان وال‌استریت عمدتاً رفع نابرابری‌های اقتصادی، مبارزه با فرهنگ اقتصادی سرمایه‌داری و کاهش نفوذ شرکت‌های چندملیتی و غول‌های پولی در دولت آمریکاست. اما آنچه در این میان قابل تامل به نظر می‌رسید، شیوه عمل پلیس کشوری است که ادعا می‌کند مهد آزادی و دموکراسی و صادرکننده آن به کشورهای دارای حکومت استبدادی با محمل جنگ ــ ابزاری ناهمخوان با دموکراسی ــ است.
اما در میانه بروز رکود اقتصادی در آمریکا این وضعیت سیاه‌پوستان آمریکایی بود که به مراتب دشوارتر از سایرین شده است؛ به ویژه اینکه آنها از زمان تشکیل ایالات متحده همواره هدف خشونت‌ها و تبعیض نژادی قرار داشته‌اند. در واقع،‌ سیاه‎پوستان آمریکا نخستین گروه از آمریکایی‎ها بودند که در پی بحران و رکود اقتصادی این کشور مشاغل خود را از دست دادند و همچنان دوران سختی را سپری می‌کنند. همین امر موجب شد سیاه‎پوستان آمریکایی در اعتراض به نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و بیکاری در جامعه و بیکاری در جامعه سیاه‎پوستان، تظاهرات اعتراض‎آمیز متعددی در واشنگتن برگزار کنند و خواستار توجه بیشتر دولت اوباما به اعمال نابرابری‌های آموزشی، بهداشتی و مسکن علیه جامعه سیاه‌پوستان آمریکا شوند.
یکی دیگر از عرصه‌های تبعیض و نقض حقوق بشر در آمریکا تبعیض علیه اقلیت‌های دینی به ویژه مسلمانان است. در حالی که مسلمانان هم به اندازه یهودیان 2 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد اما یک چهارم شکایت‌های مربوط به تبعیض‌های شغلی مربوط به مسلمانان است. توهین به دین اسلام و مخالفت با پوشش اسلامی زنان مسلمان در محل کار از جمله تبعیض‌های شغلی است که علیه مسلمانان در آمریکا اعمال می‌شود.
تبعیض‌های جنسی و نقض حقوق زنان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در آمریکا به شمار می‌آید که این امر در ارتش این کشور نمود بیشتری دارد. تجاوز جنسی در ارتش آمریکا مشکلی است که روز به روز بدتر می‌شود. آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد از هر سه زن در ارتش یکی هدف تجاوز به عنف نظامیان قرار می‌گیرد.
اما از دیگر مواردی که از نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا پرده برداشت، افشاء شکنجه‌ها و نقض حقوق اولیه انسانی در پایگاه هوایی گوانتانامو در خلیج کوبا بود که به قول سازمان عفو بین‌الملل بی‌شباهت به اردوگاه‌های کار اجباری مخوف شوروی نیست.
آنچه همواره سیاست‌های آمریکا در مقابل مسائل حقوق بشری را هدف انتقاد قرار داده،‌ اعمال استانداردهای دوگانه در قبال مسائل واحد است. از اجرای حکم اعدام می‌توان به عنوان یکی از این موارد نام برد. در حالی که واشنگتن در گزارش‌های سالانه حقوق بشری خود همواره اعدام در سایر کشورها را زیر سئوال می‌برد و خواستار توقف اجرای آن می‌شود، خود دارای فهرست انتظار 3200 نفری برای اعدام زندانیان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات