صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۴۵۵۹۶

غرب و سیاست‌های ایران در قبال سوریه


گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی جروزالم‌پست 9 آگوست 2012 (19 مرداد) به سیاست‌های ایران در قبال سوریه پرداخت و نوشت: ایران روز پنج‌شنبه میزبان نشست وزرای خارجه به منظور یافتن راه‌حلی برای کشمکش سوریه است، اما این اقدام ایران با تردید عمیق کشورهای غربی رو‌به‌روست. یک دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از کشورهای طرفدار مخالفان در این نشست حضور ندارند، گفت: «این نشست با حضور کشورهایی خواهد بود که موضع‌گیری صحیح و واقع‌گرایانه در قبال کشمکش سوریه دارند.» مشخص نیست که کدام کشورها شرکت خواهند کرد؛ اما دیپلمات‌های غربی، این نشست را تلاش ایران برای منحرف کردن اذهان عمومی از حوادث خونبار سوریه خوانده‌اند تا نتیجه آن، حفظ حاکمیت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باشد. یک دیپلمات غربی مستقر در تهران گفت: «حمایت جمهوری اسلامی از رژیم اسد با تلاش واقعی برای آشتی گروه‌ها سازگاری ندارد.» دیپلمات غربی دیگر گفت «ایران تلاش می‌کند پایگاه حمایتی خود از رهبر سوریه را گسترش دهد.»
در ادامه مقاله آمده است: ایران به همراه روسیه و چین به‌شدت از اسد حمایت کرده‌ است. این در حالی است که بشار اسد طی بحران 17 ماه گذشته عملیات‌های نظامی علیه معترضان و مخالفان مسلح صورت داده است. جمهوری اسلامی در برابر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مقاومت کرده است. نشانه‌ای وجود ندارد که ایران آماده اتخاذ راهبردی جدید باشد. اسکات لوکاس، از وب‌سایت خبری ولدویو می‌گوید: «ایران تلاش می‌کند قدرت و حضور منطقه‌ای خود را نشان دهد؛ اما اگر آنها قصد انجام یک بازی بزرگ را دارند، چرا این اقدام را در نشست جنبش عدم تعهد صورت نمی‌دهند که قرار است در اواخر ماه آگوست در تهران برگزار شود؟... به نظر می‌رسد آن‌ها از وضعیت سوریه نگران هستند و نمی‌توانند منتظر بمانند.»
در پایان مقاله آمده است: حاکمان شیعه ایران کشورهای غربی و عربی به‌ویژه عربستان سعودی را به حمایت از تروریسم در سوریه از طریق گروه‌های مسلح مخالف متهم کرده‌اند. در مقابل، شورشیان عمدتا سنی سوریه ایران را به حمایت نظامی و اعزام نیروی عملیاتی در سوریه متهم می‌کنند. بحران سوریه سبب شده روابط ایران با ترکیه که میزبان مخالفان اسد و آوارگان سوری است، پرتنش شود. محمد مرادی از دانشگاه تهران می‌گوید: «ایران خواهان هماهنگ‌سازی تلاش‌ها میان کشورهایی است که راهبردهای غربی و سعودی در قبال سوریه را نمی‌پذیرند.» مداخله ایران در سوریه با حادثه گروگان گرفته شدن 48 ایرانی در روز شنبه پیچیده‌تر شد.
بصیرت: بزرگ‌ترین دستاورد نشست مشورتی تهران درباره سوریه که چند روز پیش برگزار شد این بود که با وجود تبلیغات گسترده غربی- عربی، اجماع جهانی علیه سوریه وجود ندارد و این ادعای توهمی است که دشمنان مردم سوریه قصد دارند به زور تبلیغات آن را واقعی‌نشان دهند. حمایت بسیاری از کشورهای دشمن ملت سوریه به تروریست‌ها قطعی و مسجل است، در حالی که مدعیان کمک نظامی ایران به سوریه یک سند و مدرک در اختیار ندارند و تنها هوچی‌گری می‌کنند که این هوچی‌گری‌ها هم به زودی رنگ خواهد باخت.
 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات