صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۴۶۳۳۲

نیویورک تایمز :تحریم ها آمریکا را آسیب پذیر کرد

رسانه های آمریکایی نسبت به وابستگی نفتی آمریکا به منطقه خلیج فارس با وجود ادعای کاهش وابستگی به نفت این منطقه هشدار می دهند. این رسانه ها در عین حال اعلام کرده اند که تحریم نفتی ایران عقیم مانده است.

یک روزنامه آمریکایی در این باره نوشت: آمریکا در حال افزایش وابستگی خود به واردات نفت عربستان با وجود بحرانی بودن اوضاع منطقه و خلیج فارس است. واردات نفت آمریکا از عربستان 20 درصد افزایش یافت در حالی که آمریکا تابستان سال گذشته وابستگی خود به نفت عربستان و خلیج فارس را کاهش داده بود.
نیویورک تایمز می نویسد: این روند معکوس تا حدی به دلیل درگیری بر سر برنامه هسته ای ایران بوده است. آمریکا با تشدید تحریم ها علیه ایران و عربستان با توافق به افزایش تولید، عدم جهش قیمت ها را تضمین کرد. در عین حالی که قیمت ها نسبتاً با ثبات مانده، و خزانه ایران تحت فشار قرار گرفته، ایالات متحده به منطقه ای که در آشوب است بطور فزاینده ای وابسته شده است. رشد تولید نفت عربستان توسط آمریکا و دولت های اروپایی مورد استقبال قرار گرفته ولی جامعه عربستان با چالش های خاص خود روبرو است. چالش هایی که با مرگ اخیر اعضاء ارشد خانواده سلطنتی و تنش های فرقه ای در شرق آن کشور ثبات انرژی و سیاست های آن کشور را در هاله ای از ابهام قرار می دهد.
این روزنامه می افزاید: آمریکا برای دهه ها اتحاد سیاسی ای با رهبری عربستان داشته است که حتی در طول ناآرامی های بهار عرب و افزایش دشمنی ها با ایران در خصوص برنامه هسته ای اش حیاتی تر شده است. این تحولی است که متخصصان سیاست خارجی لیبرال و محافظه کار را نگران ساخته، بخصوص که قیمت های نفت و تنش های خاورمیانه در هفته های اخیر افزایش یافته است.
مایکل مکافسکی مقام سابق وزارت دفاع آمریکا که در دولت جرج بوش بر روی مسائل خاورمیانه کار می کرد می گوید «در زمانی که شانس یک ایران هسته ای در حال افزایش است ما بایستی تلاش کنیم که اتکای خود به نفتی که از تنگه هرمز عبور می کند را کاهش دهیم نه اینکه آن را افزایش دهیم.» مقامات ایران همواره تهدید کرده اند که در صورت تهدید شدن، تنگه هرمز را می بندند. دیوید ال گولدوین هماهنگ کننده سابق وزارت خارجه دولت اوباما در امور بین المللی انرژی می گوید «تا زمانی که ما توانایی دسترسی به نفت سنگین کانادا از طریق بهبود زیرساخت ها را پیدا کنیم، شکنندگی پابرجا خواهد ماند. بنابراین پتانسیل بستن تنگه هرمز تهدیدی فیزیکی برای عرضه نفت به آمریکا و همچنین شوک قیمت در سطح جهانی ایجاد می کند.»
نیویورک تایمز خاطرنشان می کند: چندین کمپانی پالایش در آمریکا مجبور شده اند به دلیل کاهش تولید مکزیک و ونزوئلا، لوله های نفت ناکافی بین آمریکا و نفت شنی کانادا و تبعات فاجعه بریتیش پترولیوم در سال 2010 که به تعلیق یکساله حفاری در خلیج مکزیک منجر گردید، نفت خام بیشتری از کویت و عربستان خریداری کنند.
همزمان صدای آمریکا در گزارشی تأکید کرد: حجم واردات نفت خام آسیا از ایران به همان میزان پیش از اجرای تحریم های کنونی اتحادیه اروپا رسیده است.
صدای آمریکا در گزارشی گفت: مشتریان عمده نفت ایران در آسیا، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی که در مجموع بیش از نیمی از صادرات نفتی ایران را دریافت می کنند، سرانجام راهی برای اجتناب از تحریم های اتحادیه اروپا پیدا کرده و پیشنهاد کرده اند این میزان نفت وارداتی از ایران حداقل تا پایان سال جاری به همین اندازه ادامه یابد.
این گزارش حاکی است: دارندگان پالایشگاه های نفتی مایلند روال کار پالایشگاه هایشان برای استفاده از نفت ایران به صورت فعلی باقی بماند، چون، بوجود آمدن هرگونه تغییری در این مسیر مستلزم ارزیابی های مجدد و آزمایش های طولانی بر روی درجه غلظت نفت جدید و در نتیجه تغییر کیفیت محصولات جدید است. در گزارش ها آمده صادرات نفت خام ایران به ژاپن و کره جنوبی بعد از یک وقفه دو ماهه از ماه سپتامبر از سر گرفته خواهد شد و کره جنوبی تصمیم دارد حدود 200 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران بخرد.
از سوی دیگر مجله پراسپکت در گزارشی نوشت: بهترین نشانه تأثیر جنبش های جهان عرب بر سایر جهان به صورت افزایش قیمت های نفت به دلیل هراس از اختلالات عرضه قابل مشاهده است. انقلاب هنوز کشورهای ثروتمند نفت خیز حوزه خلیج فارس را فرا نگرفته است. آنچه فشار افزایشی خود را بر قیمت های نفت حفظ کرده، نگرانی از این موضوع است که تنش های فزاینده در منطقه توأم است.
این نشریه می افزاید: آنچه عرضه نفت را بیش از پیش تهدید می کند تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در صورت در خطر قرار گفتن منافع خود است. هرگاه ایران تهدید خود را عملی کند، صادرات 15 میلیون بشکه نفت مصرفی در جهان متوقف می شود و ممکن است قیمت این محصول را بیش از 50 دلار افزایش دهد.
پراسپکت در پایان نوشت: تغییرات منطقه ای، مانند رشد اسلامگرایان فرصت هایی را برای ایران ایجاد کرده است. تنش های بین حوزه خلیج فارس ممکن است در مناطق دیگری ادامه پیدا کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات