گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی نیویوک دیلی نیوز 29 آگوست 2012 (8 شهریور) در مقالهای به روند روابط هند و ایران در پرتو برگزاری نشست جنبش عدم تعهد در تهران پرداخت و نوشت: نخستوزیر هند روز چهارشنبه در تهران گفت: «ایران و هند باید عدم توازن تجاری را برطرف کنند.» همچنین ایران و هند بر افزایش همکاری دوجانبه و سهجانبه بهمنظور گسترش بندر چابهار به عنوان دروازه افغانستان و آسیای مرکزی تأکید کردند. نخست وزیر هند در گفتوگوهای خود با رئیس جمهور ایران در حاشیه کنفرانس غیرمتعهدها بر ضرورت افزایش واردات ایران از هند و نیز «از سرگیری واردات گندم هند» تأکید کرد. تجارت دوجانبه میان ایران و هند به نفع ایران است؛ زیرا ایران صادرات با ارزش 12.5 میلیارد دلار دارد که نفت بخش اعظم آن را تشکیل میدهد و در عین حال کالاهایی به ارزش تنها 2.5 میلیارد دلار وارد میکند.
در پایان مقاله آمده است: مطابق گفته برخی منابع، دو طرف ایرانی و هندی روابط دوجانبه خود را مورد بازنگری قرار دادند و در عینحال بر افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری تأکید کردند. نخستوزیر هند در مورد برنامه هستهای ایران اظهار امیدواری کرد که ایران در چارچوب معیارهای گفتوگو با گروه 1+5 بتواند فعالیتهای خود را به جلو ببرد و در عین حال اظهار داشت که «امیدوار است گفتوگوهای اخیر نتایج مثبتی مطابق منافع صلح و امنیت منطقهای در پی داشته باشد.» نخستوزیر هند و رئیسجمهور ایران در مورد تحولات اخیر در منطقه و فراتر از آن بحث و تبادل نظر کردند و در عینحال بهطور دقیقتر وضعیت افغانستان، سوریه و خاورمیانه را در کانون توجه قرار دادند. در عینحال، دیدگاههای مشابهی در مورد محتوای دیدار 40 دقیقهای نخستوزیر هند با رهبر جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است و گفته میشود طی این دیدار بر روابط نزدیک، پویا و پیوندهای فرهنگی میان دو کشور تأکید شده است.