صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۴۶۶۹۳

اکسیر خدایی


رضا گرمابدری
زمانی که انقلاب اسلامی به لطف الهی و همت مردم به پیروزی رسید به ناگاه گروه ها و گروهک هایی سر بلند کردند تا با اعلام اینکه انقلاب ملک طلق آنان است آن را مصادره کنند. یکی از این گروهک های پر مدعا، گروهک منافقین بود. این گروهک پس از اینکه دید اسم و رسمش در دریای پر خروش انقلاب گم شد و کسی به آنها وقعی نمی گذارد و اعتنا نمی کند، راه دشمنی با انقلاب و مردم را پیش گرفتند و با پذیرفتن مزدوری برای اجانب سر در آخور آنها فرو بردند و با آلوده کردن دست شان به خون پاکان و بی گناهان راه جنایت آفرینی را در پیش گرفتند و در یکی از بزرگ ترین و وحشیانه ترین جنایت های شان ساختمان نخست وزیری را بمب گذاری و منفجر کردند که منجر به شهادت دو شهید جاوید رئیس جمهور رجایی و نخست وزیر باهنر شد.
پس از گذشت بیش از سی سال از آن جنایت تروریستی، تاریخ بی طرفانه جایگاه هر دو طرف را به خوبی نشان می دهد. یکی از دستاوردهای مهم خون این دو شهید بزرگوار تعیین هفته دولت در سالگرد شهادت آنها است که هر سال به این مناسبت رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و در این دیدار مسائل اصلی کشور بازخوانی می شود. پنج شنبه هفته گذشته که مصادف با اولین روز از هفته دولت بود این دیدار سالیانه مناسبتی انجام شد و امام خامنه ای(مدظله العالی) در آن دیدار به اصلی ترین موضوعات حال حاضر کشور پرداختند تا تلاشگران عرصه اجرایی کشور با در نظر گرفتن جمیع موارد مطرح شده برنامه سال پایانی توفیق خدمتگزاری به اسلام، انقلاب، کشور و ملت را دقیق تر و پرتلاش تر اجرا کنند. برخی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند عبارتند از:
1- غنیمت شمردن فرصت؛ امام خامنه ای (مدظله العالی) با اشاره به عبور سریع فرصت ها رئیس جمهور و همکارانش را به مغتنم شمردن یک سال باقی مانده از عمر دولت دهم توصیه و تأکید کردند: «در همین یک سال نیز می شود کارهای بسیار مهم و بزرگی انجام داد.» به نظر می رسد تأکید جدی ایشان بر استفاده از یک سال باقی مانده ناشی از دو امر است: الف- پرهیز از وادادگی؛ متأسفانه تا پیش از دولت نهم رسم بر این بود که دولت ها در سال آخر عمرشان اهتمام جدی به کار و انجام وظایف نداشتند و حاکم شدن رخوت و سستی بر دولت سرعت و جدیت در کارها را کاهش می داد تا آنجا که گویا هر کسی به خودش واگذار شده و دولت در انتظار آن است که مجموعه جدید از راه برسد و امور را در دست بگیرد. این برخورد غیرمسئولانه با گرفتن فرصت حداقل چند ماهه از نظام اسلامی خسارت بزرگی به کشور وارد می کرد.
ب- حساس بودن وضعیت؛ در حال حاضر کشور در موقعیتی قرار دارد که از دست دادن لحظات هم برای آن خسارت جبران ناپذیر تلقی می شود، نباید در امور کشور لحظه ای درنگ و توقف صورت گیرد. مدتی است چرخ های توسعه و پیشرفت کشور در عرصه های مختلف سرعت گرفته و با نشاط و سرزندگی که در بخش های مختلف دیده می شود و هر چند روز یک بار خبر دستاورد مهم و جدیدی به گوش می رسد که امیدها را افزایش نمی دهد، نباید اجازه داد با اهمال و سستی که آفات اینگونه حرکت های امیدبخش است، شتاب این حرکت کند شود و یا خدای نکرده گرفتار رکود شود. از توصیه جدی امام خامنه ای (مدظله العالی) به جدیت در کار یک سال آینده فهمیده می شود که دولت فعلی باید با حفظ شتاب و پیشرفت موجود آن را به دولت بعدی تحویل دهد، به نحوی که لحظه ای وقفه صورت نگیرد و دولت بعدی هم متوجه باشد که از لحظه تصدی امور باید باقوت و سرعت تمام حرکت در جریان را پیش ببرد.
در وضعیت حاضر توجه به زمان و بهره برداری تام و تمام از آن اصلی ارزشمند و بی بدیل است که نمی توان برای آن معادلی تصور کرد. این اصل از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر دست اندرکاران بر آن واقف باشند در تمام طول 24 ساعت برخی از کارها را بدون وقفه ادامه می دهند، کمااینکه در برخی امور نادر اینگونه عمل می شود که باید موارد متعدد جدیدی را به آن افزود.
2- نقاط قوت دولت؛ رهبر معظم انقلاب در تشریح نقاط قوت دولت فرمودند: «کارهای وسیع عمرانی در مناطق مختلف کشور، پیشرفت چشمگیر در زمینه علم و فناوری، ارتقای جایگاه ایران در عرصه سیاست خارجی و مسائل بین المللی، برجسته شدن ارزش های انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زیستی و دوری از تجمل، استکبارستیزی و افتخار به انقلابی گری و تلاش برای ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است که منشأ برکات و آثار مثبتی بوده است.» بیانات فوق ضمن آنکه به نوعی تمجید و تقدیر از دولت و ترسیم دقیق از اصلی ترین حوزه های عملکرد موفقیت آمیز دولت است به شکلی الگویی است برای دولت های بعدی که هم این مسائل را بیشتر گسترش دهند و هم اینکه مسائلی از این دست را به این فهرست خلاصه شده بیفزایند.
دولت دهم از این حیث می تواند به خود ببالد که با عمل درست در محورهای اشاره شده رضایت رهبر معظم انقلاب را کسب کرده است. محورهای مذکور نظر به اهمیتی که دارد و میزان موفقیت هایی که به همراه داشته می توانند به عنوان سرفصل های جداگانه بررسی شوند که مجال پرداختن به آن نیست، اما درباره آنها همین قدر می توان گفت که هر یک از آنها ریشه و نشان برجسته ای در انقلاب و آرمان ها و اهداف آن دارند.
3- مشکلات؛ پرداختن به نقاط قوت و موفقیت های دولت مانع از توجه رهبر معظم انقلاب به مشکلات نشد، از این رو معظم له با اشاره به وجود برخی مشکلات بر روی مهم ترین مشکل موجود جامعه انگشت گذاشتند و فرمودند: «عمده این مشکلات به مسائل معیشتی قشرهای متوسط و ضعیف مربوط می شود که باید برای برطرف کردن آنها جداً همت و برنامه ریزی کرد.»
در این بیان دو نکته اساسی وجود دارد یکی اینکه در نظام اسلامی وضعیت معیشت عمومی و به ویژه اقشار متوسط کم درآمد آنچنان اهمیت دارد که رهبری نظام آن را در اولویت قرار می دهند و نباید فدای چیزی کم بهاتر از خودش شود و دیگر اینکه دولت اسلامی موظف است به محض بر هم خوردن وضعیت معیشتی مردم در صدد چاره جویی برآید. در حال حاضر نیز بهبود وضعیت معیشتی مهم ترین مطالبه مردم از دولت است که با تذکر مقام معظم رهبری، انتظار مردم جدی تر شده و بجا است که دولتمردان نیز با تلاش بیشتر و بهبود این وضعیت پاسخ درخور و شایسته ای به این مطالبه بحق بدهند.
4- اقتصاد؛ مسائل اقتصادی در بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) در مقایسه با سایر موضوعات بیشترین حجم و موضوع را به خود اختصاص داد و ایشان در محورهای مختلف به مسائل این حوزه اشاره کردند، از جمله: تورم، نقدینگی، اقتصاد مقاومتی، اجرای سیاست های اصل 44، بهاد دادن به مردم در بحث اقتصاد مقاومتی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، حمایت از تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان، مدیریت منابع ارزی، مبارزه با اسراف، ضرورت صرفه جویی، استفاده از تولیدات داخلی، توجه به شرکت های دانش بنیان. این اشارات دقیق، متنوع و متعدد که اصلی ترین بخش های اقتصادی کشور هستند و به ویژه آنهایی که می توانند گره گشا باشند، بیانگر آن است که در حال حاضر مهم ترین اولویت کشور عرصه اقتصاد است. اهمیت مسئله زمانی بیشتر آشکار می شود که خط سیر تحرکات عنودانه دشمنان در چند ماه گذشته دقیق تر رصد شود. با اینکه فعالیت های سایر بخش ها ارتباط تنگاتنگی با حوزه اقتصاد دارد، اما به لطف الهی و تدبیر مسئولان با کمترین نوسان فعالیت شان در جریان است؛ بنابراین اولویت با اقتصاد است و دولت باید با سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی در بخش های مختلف، اقتصادی سرپا و پویا را به دولت بعدی تحویل دهد.
5- دشمن؛ پرداختن به دشمن نیز از بخش های اصلی بیانات امام خامنه ای(مدظله العالی) بود. معظم له در فرازی از بیانات شان در این باره هشدار دادند: «قدرت های مستکبر همه توان خود را برای وادارکردن به عقب نشینی به کار گرفته اند که دولت نیز باید با استفاده از همه توان و ظرفیت های کشور و ادامه روند پیشرفت ها، این توهم باطل دشمنان را برهم بزند.» ایشان در فراز دیگری موضوع را بیشتر تشریح کرده و فرمودند: «همیشه به یاد داشته باشید که زورگویان جهانی دست از دشمنی برنمی دارند و در پی هر ناکامی به دنبال تصمیمات و اقدامات جدید برمی آیند، بنابراین لازم است مسئولان نیز همیشه در فکر راهکارها و تدابیر جدید مقابله باشند.»
ایشان پیش بینی سناریوها و توطئه های دشمن را سبب تسلط در میدان مواجهه با این توطئه ها دانستند و خاطرنشان کردند: «اگر قبل از تصمیم دشمنان بتوانیم سناریوی آنها را بخوانیم، در اتخاذ تدابیر، موفق تر خواهیم بود.» هشدار معظم له درخصوص دشمن ایجاب می کند مقوله دشمن شناسی در کلیت نظام از نو بازخوانی شود. به دلایل متعدد این بازخوانی ضروری به نظر می رسد که یکی از این دلایل فراز پایانی عبارت مذکور امام خامنه ای(مدظله العالی) درباره شناخت سناریوهای دشمن است.
به نظر می رسد با اینکه در ظاهر این بحث مهم در جمع دولتمردان مطرح شده است، اما از جمله مسائل کلان نظام است که باید برای آن جایگاه ویژه ای در جای دیگر مانند شورای عالی امنیت ملی در نظر گرفت که وظیفه اصلی آن رصد سناریوها و برنامه های دشمن و یافتن راه های مقابله با آن باشد. خلأ چنین مرکز و جایگاهی به خوبی احساس می شود و امید است یکی از دستاوردهای مهم و عاجل این دیدار شکل گیری چنین مرکزی باشد که با ثبت و نهادینه شدن آن رفت و آمد دولت ها در موجودیت آن تأثیری نداشته باشد.
امام خامنه ای با طرح فرازهای فوق از موضوع دشمن عبور نکردند و در بخش دیگری این بحث را ادامه دادند، اما با تغییر سیاق و برجسته کردن نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران که دشمن را بیشتر عصبانی کرده است. ایشان در این باره به چهار نکته اشاره کردند و فرمودند: «پیشرفت های مستمر جمهوری اسلامی، زنده شدن شعارهای انقلاب، بیداری عظیم و بسیار مهم ملت های منطقه و جلوگیری از الگو شدن ایران در چشم این ملت ها.» این نقاط برجسته در عین حالی که سبب بیشتر شدن دشمنی دشمن شده، نشانه های درست بودن مسیری است که انقلاب پیش گرفته و طی کرده که بر اساس واکنش دشمن به آن همچنان باید با قوت و قدرت بیشتری تداوم یابد.
6- کار برای خدا؛ امام خامنه ای (مدظله العالی) پس از تذکراتی درباره حفظ وحدت و روی آوردن به کارهای عمیق فرهنگی و حفظ روحیه انقلابی در دیپلماسی کشور که از مباحث جدی و تأثیرگذار در مسائل انقلاب هستند، در پایان به عنوان آخرین توصیه تأکید کردند: «برای خدا کار کنید و لحظه‌ای را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهید، اگر هم کسی نبیند خداوند می بیند و همه این فعالیت ها را پاداش مضاعف می دهد.» رهبر معظم انقلاب بحث را با مغتنم شمردن فرصت و خدمت آغاز کردند و همین بحث را با حسن ختام قرار دادند، با این تفاوت که در بخش پایانی به آن اکسیر خدایی زدند که این فرصت و خدمت را به طلایی جاوید و بی نظیر تبدیل می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات