صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۴۷۱۳۹
گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی

سبب‌سازان ظهور

تهیه و تنظیم: علیرضا جلالیان اشاره: آنچه در ادامه می آید مشروح سخنان نماینده ولی فقیه در سپاه، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در مراسم تودیع و معارفه معاون تربیت و آموزش عقیدتی- سیاسی سپاه است. وی در این گفتار به بایسته ها و الزامات ظهور حضرت مهدی(عج) و نقش بسیج در زمینه سازی آن می پردازد.

سه مقطع تاریخی
شرایطی که ما در آن قرار داریم شرایط بسیار حساس و طلایی برای ملت ایران، رهبری عظیم الشأن انقلاب و شما مدیران عالی بسیج است. درک درست این زمان توان ما را چند برابر می کند. به نظر می رسد که برای بسیج باید ایده هایی فراتر از ایده های موجود مطرح کرد. ایده های حقیقی و واقعی، عقلانی، منطقی و استدلالی که نشاط، شوق، اشتیاق و جذبه را به مراتب بیشتر و فراتر از آنچه که موجود است، کند، نه ایده های ساختگی عاطفی و احساسی.
با بررسی تاریخ گذشته و تاریخ میانی و حال به نظر می رسد که سه مقطع از تاریخ اراده ذات باری تعالی در برابر اراده بندگان عصیانگرش به طور همه جانبه در تقابل قرار گرفته است. اگر چه همیشه حق و باطل مقابل هم بوده اند ولی در سه مقطع تاریخ خداوند منان اراده اش را محقق کرد.
دوره اول عصر فرعونیان است. از دهه های پیش به فرعون خبر دادند که بناست یک چهره انقلابی به عرصه وجود بیاید و بساط این حکومت ظالمانه را برچیند. آنها با بررسی های همه جانبه به این قطعیت رسیدند که این واقعیت در آینده محقق می شود، به همین دلیل تمام توان خود را گذاشتند که جلوی اراده خدا را بگیرند. در کتب تاریخی قید شده تا صد هزار نوزاد پسر را نابود کردند که جلوی تحقق اراده ذات باری تعالی را بگیرند. ولی اراده ذات باری تعالی توسط سه زن محقق شد؛ مادر موسی، خواهر او و آسیه. یعنی خداوند اراده اش را با اسباب و وسایلی محقق می سازد. شهید مطهری می فرماید که این سه زن نقش بسیار مهمی در تکوین و تکامل و رشد و باروری یکی از بزرگ ترین رهبران الهی داشته اند.
مقطع دوم عصر عباسیان است. از دهه های پیش وعده داده شده بود منجی و مصلحی به وجود خواهد آمد و بساط ظلم و جور را برخواهد انداخت. به خصوص از عصر امام حسین(ع) که نطفه این انقلاب و جریان بسته شد و روایاتی که می گفت آن موعود از نسل امام حسین(ع) و نهمین فرزند ایشان است. تلاش ها یکی پس از دیگری روی ائمه(علیهم السلام) متمرکز شد که جلوی تحقق اراده ذات باری تعالی را بگیرند. تمام توان را بسیج کردند، حتی با شبیه سازی و بدل سازی. «فوکویاما» در مورد پدیده آخرالزمان می گوید، شما بدل سازی کنید. آخرالزمان، مصلح، منجی و همه اینها را بدل سازی کنید، که این کار را کردند. حتی نام یکی از خلفا را المهدی گذاردند که بگویند او همین مصداق روایات است. یعنی همه شیوه ها را به کار گرفتند که بتوانند جلوی اراده ذات باری تعالی را بگیرند. ولی اراده ذات باری تعالی محقق شد. امام عسکری(ع)، ام حمیده و نرجس خاتون در تحقق اراده ذات باری تعالی موثر بودند. عمه امام عسکری(ع) می گوید: «شب نیمه شعبان گفتم بروم از پسر برادرم احوال پرسی کنم. حضرت(ع) فرمود عمه جان امشب بمان که آن وعده خدا محقق می شود. من تعجب کردم چرا که هیچ آثار حملی در نرجس خاتون نمی دیدم، ولی چون امام(ع) فرمود، ایستادم. نیمه های شب در خواب و خیال بودم که یعنی چه؟ اتفاقی نیفتاد؟ امام(ع) ذهن مرا خواند و گفت: عمه جان عجله نکن. داستان فرزند من، داستان موسی بن عمران است. همان طور که او در آن شرایط خفقان به دنیا آمد، این مولود هم در این شرایط به دنیا می آید. نزدیک اذان صبح شد. نرجس خاتون نافله شب را خواند و نماز صبح را هم خواند. ناگهان عرق بر چهره اش ظاهر شد، به امام(ع) خبر دادند و امام(ع) فرمودند: سوره زلزال را بخوان و نرجس هم خواند و دقایقی بعد وعده خدا محقق شد و حضرت مهدی(عج) پا به عرصه وجود گذاشتند.»
این بار دوم بود. تقابل دو اراده و غالب آمدن اراده ذات باری تعالی بر اراده های دیگر. مقطع سوم هم الآن است. مقطعی که دقیق باید صحنه را ترسیم کنیم. یعنی تقابل دو اراده؛ اراده ذات باری تعالی در یک طرف و اراده استکبار از سوی دیگر در تقابل همه جانبه با هم. اینجا هم خداوند بنا است اراده اش را محقق کند، اما ابزاری که بناست اراده خدا را محقق کند، کجاست؟
دوستان! روایات ما در مورد ظهور دو نوع است. برخی علائم ظهور را بیان می کنند و می گویند: در دوره ای از تاریخ اتفاقی می افتد. از هزار سال پیش علائم ظهور شروع شده. نزدیک به 1200 مورد علائم ظهور در مقاطع مختلف اتفاق افتاده. این حوادث ربطی به ظهور ندارد، فقط نشانه این است که هنوز ظهور اتفاق نیفتاده، اما یک دسته روایات دیگر لحن متفاوتی دارد.
جمعیتی از مشرق قیام می کنند و بستر سلطنت حضرت(عج) را فراهم می آورند. این روایات یکی دو تا نیست. روایاتی که لحنش به بیان علائم سبب ساز می پردازد. عواملی سبب ظهور می شوند و بستر آن را فراهم می کنند.
روایتی از حضرت باقر(ع) است که می فرمایند: من می بینم جمعیتی را که قیام از مشرق می کنند و دنبال حق می گردند... تا اینکه قیام می کنند و قدرت حق را به دست می آورند. این جمعیت این قدرت را به کس دیگری غیراز صاحب امر واگذار نمی کنند. کشته های آنها جزء شهدا هستند و اگر آن زمان را من درک می کردم، خودم را آماده می کردم برای آن صاحب امر(عج).
وسیله تحقق اراده ذات باری تعالی چیست؟
از مجموعه روایات استفاده می شود که یکی از مصادیق اولیه، اصلی و زیربنایی سبب ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) رهبری ایران و ملت ایران است. هم صحبت از امام(ع) در روایات مطرح شده و هم صحبت از مردم ایران. روایات خیلی زیاد است که از حوصله بحث خارج است. می خواهیم بگوییم که برای ظهور آقا امام زمان(عج) چه کار باید کرد؟ چه آمادگی هایی لازم است؟ من بسیج مرحله آمادگی را عرض می کنم. هم عقلانی و هم منطقی. واقعیت است.
اولین آمادگی، آمادگی فردی است. فرد آدم خوبی باشد. آمادگی که سبب ساز ظهور شود. در ظهور موثر باشد. چه عواملی در ظهور موثر است. باید علت غیبت را بدانیم. قطعاً از روایات و کلمات بزرگان این گونه برمی آید که فلسفه غیبت، غیبت مردم است. یعنی اگر در همان موقع مردم در صحنه ظهور داشتند، امام زمان(عج) غیبت نمی کردند. مردم غائب شدند و سه نتیجه حاصل شد. یا امام کشته شد، یا امام منزوی شد و یا امام غایب می شود. از این سه حالت بیرون نیست. علت غیبت امام زمان(عج) غیبت مردم است. علت شهادت امام حسین(ع) غیبت مردم است. اگر مردم روز عاشورا ظهور داشتند که امام شهید نمی شد. چه کسانی مردم را غائب کردند؟
سقیفه زمینه غیبت مردم را فراهم کرد. اول امام را از صحنه خارج کردند، بعد دین را. امام در 250سال یا منزوی می شود، یا کشته می شود و یا غائب می شود. فلسفه ظهور، ظهور مردم است. هر موقع مردم ظاهر شدند، امام زمان(عج) هم ظاهر می شوند.
ما منتظر امام زمانیم یا امام زمان منتظر ماست؟
به طور حتم او منتظر ما است. جامعه آماده نیست، شرایط فراهم نیست. این شرایط را چه کسی باید فراهم کند؟ آمادگی دو نوع است:
1- آمادگی سبب ساز برای ظهور.
2- آمادگی غیرمرتبط با ظهور.
چه کسانی در خط مقدم آماده سبب سازی ظهور هستند؟ آمادگی غیرمرتبط با ظهور را چه کسانی دارند؟ چه کسانی هیچ نقشی را در ظهور امام زمان(عج) ندارند؟ آدم های خوبی هستند، روحانیون خوبی هستند. نافله شب می خوانند. ولی کوچک ترین نقش برای ظهور امام زمان(عج) طی این هزار سال نداشتند.
آمادگی سبب ساز برای ظهور خودش چهار نوع است؛ اول جهاد و مبارزه برای تحقق بخشیدن شرایط. چه کسانی در طول هزار سال، چه در عرصه قلمی و چه در عرصه بذل جان و مال جهاد می کردند؟ دوم آمادگی سیستمی است. پیش از ظهور آقا قطعاً باید یک نمونه کوچک از حکومت امام زمان(عج) شکل بگیرد. مگر می شود به دنیا بفهمانید که مدلی است نه شرقی، نه غربی و ... بدون نمود عینی آن. آن مصداق کجاست؟ شبیه ترین نمونه از حکومت اسلامی کجاست؟ غیر از ایران امکان تحقق دارد؟ حکومتی که اکثریت مردم مسلمان و شیعه هستند و متکی به فقه اهل بیت(علیهم السلام). مصداق قطعی آن حکومت ولایت مطلقه فقیه است. کسانی که در طول هزار سال گذشته در شکل گیری حکومت دینی نقش داشتند آنها سبب سازان ظهور هستند.
آدم هایی هستند که دعای ندبه می خوانند، یک رأی هم به این نظام نداده اند. هیچ نقشی ندارند. برای ظهور امام زمان چه کردیم؟ چه نقشی داشتیم؟
اولین نقش ایجاد جمهوری اسلامی ایران است در محور ولایت فقیه و دوم پاسداری و تقویت این نظام است. ذره ذره وقتی که می گذاریم برای نظام این ذرات کمک به ظهور است.
با حکومت شاه که نمی توان زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) را داشت.
باید هم دعای ندبه خواند، هم شاه را سرنگون کرد و هم زمینه حکومت ولایت فقیه را فراهم کرد.
سوم آمادگی منطقه ای است. باید زمینه تحول در غرب آسیا را فراهم کنیم. با صدام، با حسنی مبارک، با بن علی و ... نمی شود. امام(عج) تا صد میلیون بسیجی جان بر کف در دنیای اسلام نداشته باشند، ظهور نمی کنند. کمر همت را ببندید. این تحول را باید به وجود آوریم. نقش بسیج در این زمینه چیست؟
آمادگی چهارم، آمادگی بین المللی است. با همین جنبش وال استریت و بیداری جهان غرب بفهمند که سازمان ملل، شورای امنیت هیچ کاری نمی توانند بکنند و مردم باید از عقل بشرگرایی به سمت دین گرایی، گرایش پیدا کنند، آن موقع است که منجی حقیقی را می خواهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات