جنگ و نبردی تمام عیار در تمامی حوزه های بین جمهوری اسلامی ایران و غرب با محوریت آمریکا در جریان است. در این میان، فقط می توان نبرد و جنگ نظامی را استثنا نمود و دلیل عدم ورود دشمنان به مرحله نظامی، توانمندی ها و قدرت دفاعی شگفت انگیز جمهوری اسلامی ایران است. جنگ دیپلماتیک، یکی از صحنه های نبرد میان ایران و غرب طی سال های گذشته بوده و این نبرد در مقطع برگزاری اجلاس گروه «نم « در تهران به اوج خود رسید. در این عرصه، آمریکایی ها، صهیونیست ها و اروپایی ها، بر اساس یک سناریوی از پیش طراحی شده و با اتکای به قدرت رسانه ای و نفوذ سیاسی خود، تلاش گسترده ای به عمل آورد تا جمهوری اسلامی را با توجه به میزبانی سران گروه نم، دچار شکست دیپلماتیک کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، رویکرد غرب و تلاش آن برای به شکست رساندن اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد در تهران را، اینگونه بیان می دارند: «اجلاس سران عدم تعهد در تهران، می توانست همانند سایر اجلاس های بین المللی، به صورت معمولی برگزار شود، اما شرایط سیاسی دنیا و زمان و مکان برگزاری اجلاس و همچنین حماقتی که بدخواهان ملت ایران انجام دادند، موجب شد که این اجلاس به پدیده ای تأثیرگذار و مورد توجه در دنیا و یک جنگ دیپلماتیک با جمهوری اسلامی تبدیل شود.» رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری به ارزیابی اجلاس تهران پرداختند، با تأکید بر اینکه نتیجه جنگ دیپلماتیک بدخواهان ملت ایران، شکست مفتضحانه آنها بود، خاطرنشان کردند: «موفقیت و شکوه و عظمت اجلاس تهران به گونه ای بود که مخالفان نظام اسلامی و رسانه های آنها منفعل و مجبور به اعتراف به واقعیات شدند.» معظم له در ادامه به نمونه هایی از این اعترافات و تعابیر سانه های غربی از جمله «سیلی ایران به صورت معارضان» و «اقدام ایران در گوشمالی کسانی که می خواستند او را منزوی کنند.» ، اشاره کردند. واقعیت این است که غربی ها، تلاش های گسترده ای به عمل آوردند تا اجلاس تهران به منزله یک شکست سنگین دیپلماتیک برای ایران در صحنه بین الملل ارزیابی شود. تلاش های آنان از اعمال نفوذ برای جلوگیری از سفر برخی از مقامات سیاسی دنیا به تهران، تا ایجاد اقدامات خرابکارانه برای بی ثبات سازی تهران در ایام برگزاری نشست را در برمی گیرد. با وجود این تحرکات غرب برای ناکام گذاشتن اجلاس تهران، بر اساس اسناد، سطح حضور مقامات سیاسی در نشست تهران به لحاظ کمی و کیفی، به مراتب از دیگر نشست های گروه نم در گذشته بیشتر و بالاتر بود. به لحاظ محتوایی، آنچه در تهران گفته شد و مطالبی که برخی از رسانه های غربی به ناچار بر آن تصریح کردند، عمق و ابعاد شکست دیپلماتیک غرب در این عرصه را نمایان می سازد. صهیونیست ها و برخی از آمریکایی ها، به صراحت و به صورت علنی و از طریق رسانه های خود، به مخالفت با سفر «بان کی مون» به تهران اقدام کردند، اما پس از حضور بان کی مون در تهران و اشاره ایشان به موقعیت و نقش کلیدی ایران در جهان، آقای جان بولتن، سفیر اسبق ایالات متحده در سازمان ملل، شکستی را که در این عرصه نصیب آمریکا شده، اینگونه بیان می دارد: «شرکت بان کی مون در اجلاس تهران، بدترین اشتباه وی در سمت دبیرکلی و خط بطلان بر تلاش های اوباما برای منزوی کردن ایران است.» در همین راستا، پایگاه خبری رادیو رژیم صهیونیستی اعلام می دارد: «حضور دبیرکل سازمان ملل و رئیس جمهور مصر در کنفرانس تهران، یک موفقیت بزرگ برای ایران است.» شبکه خبری «دی نیوز هند» برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها (NAM) در تهران را بیانگر شکست سیاست های آمریکا در اعمال تحریم ها و جنجال های تبلیغاتی علیه ایران ارزیابی می کند.
روزنامه لبنانی «السفیر» با توجه به موقعیت و انگیزه های ایران، اجلاس تهران را موجب اعتبار بخشی به جنبش غیرمتعهدها دانسته و بر همین اساس، خبرگزاری فرانسه اعلام می دارد: «ایران تلاش می کند وزن جنبش را در برابر شورای امنیت بالا ببرد.»
سخنان راهبردی مقام معظم رهبری در اجلاس و انگشت گذاری بر مهم ترین مشکلات امروز جهان، به ویژه در حوزه ساختاری و مدیریت ناعادلانه حاکم بر روابط بین الملل از یک طرف و استقبال سران و مقامات سیاسی گروه نم از این سخنان و رویکرد ایران نسبت به جنبش از طرف دیگر، پیروزی دیپلماتیک ایران در این عرصه را برجسته تر می سازد. خانم «شیخ حسینه ماجد» نخست وزیر بنگلادش در مراسم افتتاحیه اجلاس به نمایندگی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه سخنرانی کرده و می گوید: «با ریاست ایران بر جنبش، تمام امیال مردم کشورهای نم به حقیقت می پیوندد.» از همین منظر، قائم مقام وزیر خارجه مصر می گوید: «مطمئن هستیم که برادران ایرانی مان می توانند اهداف جنبش را پیش برده و دستاوردهای آن طی 50 سال گذشته را دنبال کنند.» وزیر خارجه الجزایر از حساسیت اجلاس تهران گفته و ایران را کشوری توانمند در پیشبرد اهداف گروه نم می داند. اجلاس تهران، آنچنان موقعیت ایران را ارتقا داد که به ناچار آقای بان کی مون با تصریح بر نقش تهران، از رهبر معظم انقلاب درخواست کمک برای حل و فصل مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله بحران سوریه را داشت. در واقع، اجلاس تهران یک زلزله دیپلماتیک برای غرب و شکستی جبران ناپذیر برای آن بود.