صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۴۷۳۸۸

بازی اشتباه/فرامرز پارسا

رویکرد کشورهای عربی و آژانس به تقابل با ایران پیش از آنکه چالش آفرینی برای جمهوری اسلامی باشد، چهره غربگرای آنان و نیز خدمت آنها به صهیونیست ها را برای جهانیان آشکار می سازد. آنها با این رفتارها بار دیگر نشان می دهند که وابسته به غرب و صهیونیست ها هستند و در این راه به سیاست هایی همچون تقابل با ایران می پردازند. تقارن این عملکردها ...

پایگاه بصیرت:در ارزیابی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و جهانی دو نکته قابل توجه است. نخست آنکه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ادعاهایی واهی و تکراری در مورد ایران مطرح کرده اند. در این چارچوب بحرین، ایران را متهم به دخالت در امور این کشور کرده و امارات نیز ادعاهای واهی در مورد جزایر سه گانه ایران را تکرار نموده است.
شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب نیز به حمایت از این ادعاها تأکید کرده اند. در همین حال کشورهای عربی خرید تسلیحات از غرب را به بهانه مقابله با ایران تشدید کرده اند. در اقدامی فرافکنانه که با پاسخ قاطع عراق نیز همراه شده است، محافل رسانه ای عربی و غربی ادعای استفاده ایران از حریم هوایی عراق برای دور زدن تحریم ها را مطرح کرده اند؛ ادعایی که صرفاً برای توجیه سلطه غرب بر آسمان عراق برای اعمال فشار بر منطقه، به ویژه علیه سوریه مطرح شده بود.در همین حال، کشورهای عربی و غربی تحرکات خود علیه سوریه و لبنان را به بهانه مقابله با ایران استمرار بخشیده اند.
دوم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با نشست فصلی خود ادعاهایی را علیه ایران از جمله در قبال پارچین مطرح کرده و خواستار همکاری بیشتر ایران با آژانس شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که بر اساس قوانین آژانس، حق بازدید از مناطق نظامی برای آژانس وجود ندارد و از سوی دیگر، به اذعان جهانیان ایران بیشترین همکاری را با آژانس داشته است. نکته مهم آنکه ادعاهای آژانس براساس ادعاهای غرب بوده است؛ غربی که برای تخریب روابط ایران و آژانس و جلوگیری از دستیابی ایران به حقوق هسته ای خود به هر ابزاری چنگ می اندازد.
این مواضع ضدایرانی از سوی کشورهای عربی و آژانس در حالی صورت گرفته است که دلیل و ریشه آن را می توان در میزان استقلال و نوع تعامل آنها با غرب جست و جو کرد.به رغم گرایشات منطقه ای ایران، کشورهای عربی چندان رویکرد مثبتی به این همگرایی نداشته اند و وابستگی آنها به غرب، مانع از حرکت آنها به سوی این همگرایی شده است، به گونه ای که رفتارهای آنها بیشتر بر تنش در منطقه منجر شده است تا برقراری ثبات و امنیت.نکته قابل توجه آنکه این رفتارها صرفاً در قبال ایران نبوده، بلکه آمریکا آنها را به سوی درگیری داخلی نیز سوق داده که نمود آن را در اختلافات درونی آنها می توان مشاهده کرد. در مورد آژانس نیز رفتارهای جمهوری اسلامی ایران در همکاری کامل و شفاف با آژانس و عدم استقرار آژانس با اجرای تعهدات خود موجب شده تا چهره واقعی آژانس برای جهانیان آشکار شود، به گونه ای که استقلال آژانس از سوی افکار عمومی و دولت ها زیر سوال رفته و خواستار پاسخگویی این نهاد بین المللی هستند.
با توجه به این شرایط می توان گفت رویکرد کشورهای عربی و آژانس به تقابل با ایران پیش از آنکه چالش آفرینی برای جمهوری اسلامی باشد، چهره غربگرای آنان و نیز خدمت آنها به صهیونیست ها را برای جهانیان آشکار می سازد. آنها با این رفتارها بار دیگر نشان می دهند که وابسته به غرب و صهیونیست ها هستند و در این راه به سیاست هایی همچون تقابل با ایران می پردازند. تقارن این عملکردها با ادعاهای اروپا و آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران نشانه ای بر همگرایی آژانس و کشورهای عربی با غرب است که بر میزان رسوایی آنها در میان افکار عمومی جهان افزوده است. اقداماتی که در نهایت نمی تواند دستاوردی برای آنها داشته باشد و همچون گذشته آنها بازنده این عرصه خواهند بود، چرا که از یک سو ایران از مواضع حق طلبانه خود عقب نشینی نمی کند و از سوی دیگر افکار عمومی جهان نیز پذیرنده همگرایی و وابستگی ها به غرب نمی باشد و به مقابله با آن خواهد پرداخت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات