صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۴۷۸۰۰

وخامت حال امیر عبدالله


وخامت حال پادشاه عربستان سعودی سبب شده است تا جنگ قدرت میان شاهزادگان سعودی تشدید شود.این در حالی است که در درون آل سعود مخالفتهایی بر سر جانشینی پادشاه عربستان سعودی وجود دارد.این مخالفتها با گذشت زمان در حال افزایش است.
البته دربار آل سعود ترجیح می دهد که این مخالفتها به درون جامعه کشیده نشود اما این تلاش درباری های آل سعود نیز نمی تواند موثر واقع شود.امروزه آل سعود هم در داخل دربار و هم در خارج از آن بحران را به صورتی عینی تجربه می کند .هفته نامه فلسطینی «المنار» به نقل از منابع دیپلماتیک در خلیج فارس نوشت که در پی وخامت حال ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی، انتظار و نگرانی در میان خاندان سعودی افزایش یافته است.این منابع تاکید کردند که برخی از امرای سعودی در نشست‌های ویژه خود از موضوع حال وخیم ملک عبدالله سخن می‌گویند و بر اساس اسناد پزشکی بیمارستانی که ملک عبدالله در آن عمل جراحی شده است، هر لحظه انتظار مرگ وی را دارند.
این موضوع در تحرک‌ها و ترددهای شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز» ولی‌عهد سعودی نیز خود را نشان می‌دهد و او به صورت منظم میان موسسات رسمی سعودی در تردد است و یا سعی می‌کند حمایت امرای خاندان حاکم را به نفع خود به دست آورد تا بتواند بر کرسی قدرت در این کشور تکیه زند.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم «کارن الیوت هاوس»، برنده جایزه پولیتزر به‌خاطر پوشش اخبار خاورمیانه، تصریح کرد که پادشاهی عربستان سعودی از بی‌ثباتی‌هایی که کشورهایی چون سوریه، مصر و لیبی را دربرگرفته، مصون به‌نظر می‌رسد اما این کشور در حال نزدیک شدن به نقطه بحرانی خاص خودش است.بنابراین گزارش، پسران سالخورده بنیانگذار عربستان سعودی، عبدالعزیز بن سعود، که از سال 1953 یکی پس از دیگری بر این کشور حکومت کرده‌اند، در حال نزدیک شدن به پایان خط هستند. وقتی چنین اتفاقی بیفتد، آینده این پادشاهی که جهان از نقطه‌نظر تامین نفت وابسته به آن است، به‌شکلی بی‌سابقه پرمخاطره خواهد شد.به نوشته الیوت هاوس، ملک عبدالله به 90 سالگی نزدیک شده است و شاهزاده سلمان، ولیعهد وی نیز 76 ساله است. پادشاهی آل‌سعود می‌تواند به انتقال قدرت به برادران تنی و ناتنی ادامه دهد اما جوان‌ترین این برادران هم بیش از 60 سال دارند. هیچ‌کدام از این افراد انرژی و فرصت آن را نخواهد داشت که مشکلات روی هم انباشته شده پادشاهی را حل کرده و دست به اصلاحات بزند. مشکلاتی نظیر آموزش ضعیف، نرخ بالای بیکاری، بوروکراسی فاسد، اقتصاد متصلب و جامعه‌ای جوان و سرخورده. این مشکلات داخلی با مشکلات خارجی نظیر آشفتگی در خاورمیانه، برنامه هسته‌ای ایران و اتحاد رو به زوال با ایالات متحده ترکیب شده‌اند.
بر اساس گزارش فوق، سه قطب اصلی ثبات عربستان سعودی در حال نابودی هستند: درآمدهای سرشار نفتی که منجر به انفعال اجتماعی شده‌اند، سازمان وهابی حامی حکومت که متضمن مشروعیت آن بود و خود خاندان سلطنتی. یا با انتخاب خاندان سلطنتی و یا جبرا و در آینده، پادشاهی باید به نسل بعدی منتقل شود.
در هر صورت عربستان سعودی در آستانه انفجار قرار دارد.عربستان هم از داخل دربار و هم از خارج از آن در وضعیت مناسبی قرار ندارد و معادلات سیاسی ریاض با یک جرقه دستخوش تغییراتی اساسی قرار خواهد گرفت.این همان مسئله ای است که مقامات ارشد آل سعود از آن می هراسند.در درون دربار آل سعود معماهای زیادی وجود دارد که یکی از اصلی ترین آنها به مسئله بندر بن سلطان و وضعیت دقیق وی است.معماهایی از این دست در درون دربار آل سعود زیاد است.با این حال تلاطم و ناآرامی در دربار آل سعود به خوبی از وضعیت این مجموعه قابل استنباط است .رسالت

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات