صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۴۸۹۵۱
صهیونیست ها برای فرار از چالش های داخلی فرافکنی می کنند

اسرائیل؛ فروپاشی از درون/سید محمد امین آبادی


اشاره
خودسوزی، شورش های نژادی، برگزاری تظاهرات گسترده در اعتراض به وضعیت اسفبار اقتصادی و اجتماعی، مهاجرت معکوس و بروز تضادها و اختلافات گسترده در هیئت حاکمه رژیم صهیونیستی در مواجهه با تهدیدات فزاینده داخلی و منطقه ای، نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر را که عاجز از مدیریت این بحران هاست بر آن داشته است تا برای انحراف افکار عمومی صهیونیست های ساکن اراضی اشغالی و انتقال بحران از داخل به بیرون و نیز ایجاد یک اتحاد مصنوعی در داخل به برجسته کردن تهدیدات خارجی بپردازد و بر طبل جنگ بکوبد.
رژیم اشغالگر قدس در موقعیت کنونی به لحاظ شرایط داخلی، منطقه ای و جهانی در بدترین وضعیت خود به سر می برد، بیداری اسلامی در منطقه باعث سقوط حسنی مبارک اصلی ترین متحد منطقه ای تل آویو شد و موقعیت اردن دیگر متحد رژیم صهیونیستی نیز به شدت به خطر افتاده به طوری که اعتراضات مردم اردن از امان به سایر شهرهای این کشور کشیده شده است، در صورتی که بیداری اسلامی در اردن، عربستان، و بحرین نیز نتیجه دهد رژیم اسرائیل بیش از گذشته متحدین خود را در محور سازش از دست خواهد داد و بیش از پیش منزوی خواهد شد و هندسه سیاسی و امنیتی منطقه به ضرر رژیم صهیونیستی و به نفع جبهه مقاومت اسلامی تغییر خواهد کرد. در سطح تحلیل جهانی، آمریکا و اروپا متحدین اصلی تل آویو دچار بحران های شدید اقتصادی هستند؛ در آمریکای شمالی دولت ایالات متحده که همواره خود را متعهد به تامین امنیت رژیم اسرائیل می داند با جنبش تسخیر وال استریت و بحران شدید مالی و بالاترین میزان بدهی و کسری بودجه در طول تاریخ خود روبه رو است و دولت آمریکا دیگر نمی تواند مالیات دهندگان خود را نسبت به کمک های بی حساب و کتاب خود به اشغالگران صهیونیست از جیب آنها توجیه و قانع کند. در اروپا، انگلیس متحد دیرین رژیم صهیونیستی با خطر تجزیه روبه رو است. زمزمه های جدایی اسکاتلند، ولز و ایرلند از سرزمین اصلی انگلیس این روزها بیش از پیش شنیده می شود در حوزه یورو کشورهای این منطقه با شدیدترین بحران اقتصادی روبه رو هستند و حال و روز خوشی ندارند. پیغام این بحران ها به رژیم اسرائیل این است که بعد از این باید مشکلاتش را خود به دوش بکشد؛
فروپاشی از درون
در مقایسه با شرایط منطقه ای و جهانی وضعیت داخلی اسرائیل به مراتب بدتر است این رژیم با چالش های متعدد اجتماعی، اقتصادی و امنیتی رو به رو است و یکی از دلایل اصلی برجسته کردن تهدیدات خارجی توسط نتانیاهو نخست وزیر این رژیم سرپوش گذاشتن و فرار از مشکلات داخلی و انتقال افکار عمومی از بحران ها و چالش های داخلی به بیرون است.1- بحران اجتماعی: نظرسنجی صورت گرفته توسط یکی از شرکت های داروسازی صهیونیستی که اخیرا روزنامه «معاریو» آن را منتشر کرد، آشکار می سازد که جامعه اسرائیل در شرایط رو به فزاینده یاس و ناامیدی در نتیجه شرایط بد اقتصادی و اجتماعی حاکم بر این رژیم به سر می برد.
این نظرسنجی که در آن 300 نفر از ساکنان سرزمین های اشغالی شرکت کردند، نشان می دهد که ساکنان شهر تل آویو از حیث افسردگی و تنش در رتبه اول قرار دارند، و 30درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی نیز اعتقاد داشتند که تل آویو کانون بحران روحی و افسردگی در رژیم صهیونیستی به شمار می آید «حیفا» با 26 درصد در رتبه دوم و «قدس اشغالی» نیز با 20 درصد در جایگاه سوم قرار می گیرد.اما درباره دلایل افسردگی، ناامیدی و یاس نیز این نظرسنجی نشان می دهد که 70 درصد شرکت کنندگان در آن بر این باور بودند که اوضاع اقتصادی مهم ترین دلیل بروز و افزایش افسردگی در میان صهیونیست های ساکن سرزمین های اشغالی است.
خودسوزی شیوه جدید اعتراض
اسرائیل که اکنون با مشکلات و بی عدالتی شدید اجتماعی روبه روست، مدتی است با موجی از خودسوزی های اعتراضی روبه رو شده، که در میان 14 موردی که اسرائیلی ها اقدام به خودسوزی کرده اند، 2 نفر از این معترضان به دلیل شدت جراحات وارده، جان خود را از دست داده اند: ناظران دلیل بروز این پدیده را اوضاع اسفبار اقتصادی و اجتماعی حاکم بر رژیم صهیونیستی می دانند که سرانجام فروپاشی کابینه نتانیاهو را به دنبال خواهد داشت. در اولین مورد از زنجیره این خودسوزی ها فردی به نام «موشه سلمان» خود را به آتش کشید و چند روز بعد در بیمارستان جان داد. وی پیش از اقدام خود بیانیه ای را قرائت کرده و در آن سران صهیونیست را سارقانی خوانده بود که پس از دزدیدن دارایی هایش او را رها کرده اند.به دنبال خودسوزی موشه سلمان سلسله تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف اسراییل برگزار شد و تعداد زیادی از صهیونیست ها کبریت به دست همه خود را موشه سلمان نامیدند.
با افزایش موج اعتراضات به وضعیت نابسامان اجتماعی در سرزمین های اشغال شده فلسطین، تماس های تلفنی بسیاری نیز با مراکز خیریه در این مناطق برقرار شده است که براساس آن، صدها صهیونیست تهدید کرده اند اگر به آنها کمک نشود، خودسوزی خواهند کرد.این در حالی است که اکثر شهرهای رژیم صهیونیستی در این اواخر شاهد افزایش و تشدید چشمگیر اعتراض های اجتماعی بود.در بین کسانی که در اعتراض به شرایط بد اجتماعی و اقتصادی خود را به آتش کشیده اند از پیرزن 80 ساله تا پزشک و کهنه سرباز جنگ، دیده می شود؛ یعنی به لحاظ گستردگی همه اقشار و طبقات جامعه سرخورده و افسرده اسرائیل را شامل می شود.جای تردید نیست که پدیده خودسوزی های مکرر در فلسطین اشغالی، بیانگر جامعه ناامید و اوضاع نامناسب اقتصادی، اجتماعی در اسرائیل است.
نرخ قابل توجه تورم، بیکاری، بی خانمانی و فقر و فساد دست به دست هم داده است و رژیم صهیونیستی را از درون با فروپاشی مواجه کرده است.یهودیان ساکن اراضی اشغالی علاوه بر یاس و سرخوردگی به دلیل بحران اقتصادی دلیل دیگری نیز برای افسردگی و میل به خودکشی دارند و آن زندگی کردن زیر سایه دائمی ترس از جنگ است در طول 6 دهه این رژیم دائما در حال جنگ بوده جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1948، 1967، 1973 جنگ با لبنان در سال 1982، جنگ 33 روزه با حزب الله و جنگ 22 روزه با حماس که این دو مورد آخری به دلیل شکست رژیم صهیونیستی تبعات جبران ناپذیری برای آن به دنبال داشت. مسئولان رژیم صهیونیستی با برگزاری مانورهای گسترده شهری و ایجاد پناهگاه های متعدد در شهرها و پخش میلیون ها ماسک مخصوص جنگ های شیمیایی و میکروبی، صهیونیست های ساکن اراضی اشغالی را در ترس و اضطراب دائمی از خطر جنگ و کشته شدن فرو برده اند و یکی از دلایل مهاجرت معکوس دقیقا همین مسئله است. خانواده هایی که به هزاران امید و آرزو و وعده و وعید از موطن خود در اروپا، آفریقا و آسیا به فلسطین آورده شده بودند حالا دیگر هیچ شباهتی بین اسرائیل با ارض موعود رویاهای خود نمی بینند و ترجیح می دهند به جای زندگی در ترس و اضطراب دائمی به موطن اصلی خود برگردند.
شورش نژادی، کابوس بعدی تل آویو
علاوه بر پدیده خودسوزی که نشان گستردگی و عمق بحران اجتماعی در داخل سرزمین های اشغالی است شورش های نژادی هفته های اخیر در اسرائیل که در عمل به تبعات منفی و تظاهرات برخی احزاب سیاسی علیه حدود 60هزار پناهنده عمدتا اهل اریتره و سودان (دارفور و سودان جنوبی) و سایر کشورهای آفریقایی منجر شد، نیز تصویر گویایی از واقعیات کنونی حکومت فاشیست اسرائیل به دست می دهد.در اسرائیل شکاف های زبانی درون فرقه ای و مذهبی بر روی هم قرار گرفته و یک شکاف متراکم به وجود آورده است، نیروهای مرکز گریز اسرائیل عبارتند از: زبان، شکاف شرقی تبار و غربی تبار و نیز مذهبی ها و غیرمذهبی ها. جمعیت یهودی اسرائیل از 102 کشور مختلف آمده اند و طبیعی است که با تمام تلاش های گسترده برای ملت سازی و احیای زبان عبری، اکنون اسرائیل نظامی چند زبانه است. طبقاتی بودن جامعه اسرائیل نیز همواره مورد بحث و مجادله بوده است. جامعه اسرائیل جامعه ای مهاجر است، از این رو مشاهده می شود که مهاجران اروپایی تبار و مهاجران شرق تبار همواره در نوعی تضاد و رقابت به سر می برند. یهودیانی که از اروپا به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند به یهودیان مهاجر افریقایی و آسیایی به چشم شهروند درجه دو نگاه می کنند و به آنها لقب سرطان داده اند. در تقسیم شرایط و فرصت های شغلی نیز این یهودیان اروپایی هستند که فرصت ها را از آن خود می کنند این تبعیضات گسترده از سوی یهودیان افراطی نیز به شدت مورد حمایت قرارمی گیرد. علاوه بر یهودیان آفریقایی تبار اعراب ساکن سرزمین های اشغالی نیز که 20 درصد جمعیت رژیم صهیونیستی را شامل می شود با چنین برخوردهای تبعیض آمیزی روبه رو هستند.
گسترش فساد
گزارش های منتشر شده در مورد گسترش فساد در جامعه رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم نامشروع در رتبه بندی فساد در سال 2011 به رتبه 36نزول کرده است. در سال 2010 اسرائیل سی امین کشور فاسد جهان بود که با 6 پله سقوط به رتبه 36 ام رسید. این رتبه از زمانی که شاخص فساد سازمان شفافیت بین المللی این رژیم را نیز وارد لیست خود کرده است پایین ترین رتبه برای اسرائیل بوده است. شاخص سال 2011 تعداد 183کشور جهان را بررسی کرده بود. نمره اسرائیل از1/6 در سال 2010 به 8/5 در سال 2011 کاهش یافت. در این فهرست نیوزیلند با کمترین فساد رتبه اول را داشت. در خاورمیانه اسرائیل حتی از کشورهای دیکتاتوری عربی مانند قطر و امارات نیز که به ترتیب رتبه های 22 و 28 را داشتند فاسدتر محسوب می شود.
مدیر اجرایی سازمان بین المللی شفافیت در اسرائیل، گالیاساگی (GaliaSagy) می گوید:«در سال 1996 اسرائیل نمره 71/7 را کسب کرده بود اما از آن زمان تاکنون به مرور فساد در اسرائیل افزایش یافته است. نمره کنونی، کمترین نمره در همه دوران ها بوده است. ما یک دوران بحرانی را درکشور می گذرانیم و آن زمانه ای است که مردم صدای خود را به گوش مسئولان می رسانند و عدالت اجتماعی می خواهند. امروز مردم خواستار شفافیت، اطلاعات، رفتار اخلاقی، انفصال ثروت و قدرت و مبارزه علیه فساد هستند زیرا که فساد از عوامل اصلی نابرابری اجتماعی است.»
آموندیک (Amnon Dick) از اعضای سازمان بین المللی شفافیت در اسرائیل می گوید:«رتبه یاس آور اسرائیل و نمره آن باید زنگ های خطر را بین سیاستمداران و تصمیم گیران به صدا در آورد. اسرائیل امروز در دنیا و نیز در نزد سازمان های بین المللی کثیف تر ازگذشته به نظر می رسد که در آینده باعث دشواری های اقتصادی برای ما خواهد شد. ارتقای شفافیت کلید تصحیح این وضعیت در این فهرست است.»شاخص شناسایی فساد، برحسب اینکه بخش عمومی کشورها به چه میزانی باور بر وجود فساد دارند؛ کشورها را رتبه بندی می کند. نمره یک کشور، نشان دهنده سطح تشخیص عموم از فساد است که از صفر تا 10 متغیر است می باشد. نمره صفر نشان دهنده این است که کشور شدیدا دچار فساد است و نمره 10به این معناست که در آن کشور خبری از فساد نیست. پس از به دست آمدن شاخص، جایگاه هر کشور نسبت به کشورهای دیگر معلوم می شود. این شاخص براساس ارزیابی و پایش عقاید توسط سازمان های مستقل و موجه تعیین می شود. این ارزیابی شامل سوالاتی درباره رشوه خواری، نارسایی خدمات اجتماعی، اختلاس و موثر بودن کوشش های ضد فساد است.
بحران اقتصادی
مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی و اعتراض به وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی چیز تازه ای نیست اما شکاف فزاینده بین فقرا و اغنیا بر اثر سیاست های دولت نتانیاهو در سال های اخیر ابعاد گسترده ای به خود گرفته است. گروهی از کارشناسان خاطر نشان می کنند بحران اقتصادی در غرب از جمله علل اصلی مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی است که برای بقا اتکای زیادی به کمک های گوناگون آمریکا و اروپا دارد. اتحادیه اروپا بزرگ ترین شریک تجاری این رژیم است که حجم مبادلات تجاری با آن در سال 2011 به حدود 30 میلیارد یورو رسید.شاخص های اقتصادی تصویر امیدوارکننده ای از این جامعه به دست نمی دهد.
تا پایان سال 2010 میزان بدهی خارجی رژیم صهیونیستی حدود 89 میلیارد دلار بود که به حدود 43 درصد تولید ناخالص داخلی آن بالغ می شد. به علاوه برخی آمارها حاکی از آن است 33 درصد کودکان زیر خط فقر زندگی می کنند. در سال 2007حدود 326 مورد خودکشی در فلسطین اشغالی ثبت شده که این رقم در سال 2009، به 404 مورد افزایش یافت. بیشترین تعداد خودکشی ها در شهرهای کم درآمد بت یام و عسقلان رخ داده است. با گسترش بحران اقتصادی و اجتماعی میزان خودکشی در شهرهای بزرگ اسرائیل نیز گسترش پیدا کرده است.مؤسسه های کمک کننده به افراد دچار مشکلات روانی در فلسطین اشغالی از افزایش شدید تماس های افراد برای دریافت کمک خبر می دهند. به علاوه، مقامات این رژیم قصد دارند از سال آینده برنامه ملی مبارزه با خودکشی راه اندازی کنند تا از افزایش آمار خودکشی جلوگیری کنند. نابرابری های اجتماعی نیز تأثیر قابل توجهی بر این پدیده دارد. آمار نشان می دهد مهاجران اتیوپیایی بیش از سه برابر دیگر ساکنان فلسطین اشغالی دست به خودکشی می زنند.
بیش از یک سال است که اعتراضات اسرائیلی ها به مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی شدیدی که این رژیم با آن دست و پنجه نرم می کند، علنی شده است. مصائب اقتصادی در این مدت باعث شده تا اسرائیلی ها هر روز تظاهراتی را در شهرهای مختلف برگزار کرده و به وضعیت موجود، اعتراض کنند. سال گذشته بود که سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه در گزارش خود اسرائیل را از نظر تضاد طبقاتی و اجتماعی ناشی از تفاوت چشمگیر در درآمد افراد در ردیف نخست، در میان اعضای خود معرفی کرد.این سازمان تأکید داشته است که سطح درآمد میان بالاترین قشر اسرائیلی ها 14 برابر ضعیف ترین قشر است و درآمدهای بالاترین اقشار نیز سریعا رو به رشد است، در حالی که فقرا در اسرائیل ندارتر شده اند.در یک سال اخیر شماره میلیاردرهای اسرائیلی از 100 نفر فراتر رفته است، در حالی که اقشار ضعیف جامعه اسرائیلی با درآمدهای کمتر از 1000 دلاری زندگی می کنند. بسیاری از خدمات و کالاها در اسرائیل به نسبت درآمد مردم بسیار گران تر از آمریکا و اروپاست، در حالی که سیستم مالیاتی اسرائیل کاملا سخت گیرانه است و اسرائیلی ها در مقایسه ناچاراند بیشتر از اروپاییان و آمریکایی ها مالیات بپردازند.
در حالی که مشکلات اقتصادی و ناتوانی رژیم صهیونیستی در ارائه راهکارهایی برای حل این معضلات، عامل شکل گیری اعتراضات بوده، مقامات امنیتی صهیونیست تلاش کرده اند با برخوردهای خشونت آمیز به مقابله با این اعتراضات بپردازند، که همین امر هم به عاملی دیگر برای ادامه تظاهرات بدل شده است. برخوردهای خشن نیروهای پلیس اسرائیل با تظاهرکنندگان به حدی سرکوبگرانه بوده است، که سازمان عفو بین الملل نیز بدان واکنش نشان داده و از رژیم صهیونیستی به دلیل چنین برخوردهایی انتقاد کرده است.خبرها از تداوم بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی حکایت دارد. براساس یک تحقیق که رژیم صهیونیستی انجام داده و نتایج آن اخیرا منتشر شده است، بیش از 20 هزار نفر در ماه ژوئیه در فلسطین اشغالی بیکار شده اند.اداره مرکزی آمار اسرائیل در اواخر ژوئیه اعلام کرد نرخ بیکاری در اسرائیل در سه ماهه دوم سال 2012 میلادی هفت درصد افزایش یافته است.این گزارش نشان می دهد تقاضای کارفرمایان برای جذب نیروی کار در ماه ژوئیه سال 2012 نیز در مقایسه با ماه ژوئیه سال گذشته میلادی به میزان 2/9 درصد کاهش یافته است.در پی اوجگیری بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول رژیم صهیونیستی، مقامات اقتصادی اسرائیل تصمیم گرفته اند سیاست ریاضتی در پیش بگیرند و این موضوع نیز سبب تشدید نارضایتی ها در بین شهروندان این رژیم شده است.در چنین وضعیتی افزایش مالیات ها به میزان 17 درصد و کسری 7 میلیارد دلاری در بودجه سال 2012 نیز سبب شده است تا وضعیت نابسامان اقتصادی در سرزمین های اشغالی، برای اسرائیلی ها غیرقابل تحمل شود.
این درحالی است که گزارش ها از آن حکایت دارد که موج شدید گرانی، جامعه رژیم صهیونیستی را فرا خواهد گرفت. این گرانی شامل افزایش قیمت حامل های انرژی و کالاهای اساسی بین 17 تا 50درصد خواهد بود.وزارت کشاورزی اسرائیل هم درباره بحران زودهنگام غذایی به سبب پیش بینی افزایش قیمت مواد غذایی پایه هشدار داد. رسانه های رژیم صهیونیستی نیز از جمله روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از افزایش 9درصدی بیکاری در فلسطین اشغالی خبر داده اند. به این ترتیب میزان بیکاری در رژیم صهیونیستی به بیش از 25درصد رسیده است که این موضوع نگرانی فزاینده ساکنان اراضی اشغالی را از گسترش فقر و بی عدالتی در این رژیم را در پی داشته است.مشکلات اقتصادی و اجتماعی اسرائیل سران صهیونیست را واداشته تا نظیر همتایان آمریکایی خود، برای فرار از قبول مسئولیت، دائما بر طبل جنگ کوبیده و خطر دشمنان خارجی را بیش از حد بزرگ کنند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که شدیدا در معرض انتقاد قرار دارد و حتی موشه سلمان پیشر از خودسوزی از وی خواسته بود تا از سمت خود کناره گیری کند، در یک سال گذشته بر شدت اظهارات جنگ طلبانه خود افزوده، تا شاید بتواند با این حربه اسرائیلی ها را متوجه مسائل خارجی کرده و آنها را از اعتراض به مشکلات داخلی بازدارد.
تهدیدات نظامی، امنیتی
درحالی که شرایط منطقه ای به دلیل موج بیداری اسلامی و سقوط دیکتاتوری های متحد رژیم صهیونیستی به شدت به ضرر این رژیم تغییر کرده است این وضعیت متزلزل و خطرناک می طلبد که این رژیم مثل 6 دهه گذشته سهم بیشتری از بودجه را به بخش نظامی و امنیتی اختصاص دهد ولی بحران اقتصادی خود مانع بزرگی برای اتخاذ این سیاست محسوب می شود. دشمنان متعدد منطقه ای که در جبهه مقاومت متحد شده اند فروپاشی تقریبی جبهه سازش به دنبال سقوط دیکتاتور مصر و تضعیف موقعیت پادشاه اردن و عربستان به دنبال قیام های مردمی اخیر می طلبد که نیروهای وفادار به آرمان صهیونیسم در جبهه داخلی متحد باشند ولی چنان که گفته شد در جبهه داخلی علاوه بر بحران های شدید اجتماعی و اقتصادی وجود اختلافات گسترده سیاسی درون هیئت حاکمه، جناح ها و احزاب رژیم صهیونیستی، شکاف بین سکولارها و مذهبیون افراطی، وجود شکاف بین یهودیان مهاجر اروپایی و آفریقایی تبار و اعراب ساکن سرزمین های اشغالی مانع انسجام در مقابل تهدیدات خارجی می شود. و نخست وزیر عاجز از حل و فصل این بحران ها و برای انحراف افکار عمومی به طبل جنگ می کوبد تا با برجسته کردن تهدیدات خارجی یک انسجام و وحدت مصنوعی در داخل اراضی اشغالی ایجاد کند. شاید بهترین توصیف برای وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی اظهارات قاضی دادگاه عالی اسرائیل باشد، دوریتبنیش (DoritBeinisch) در کنفرانسی گفت: «ما در میانه یک اوضاع آشفته سیاسی و فرهنگی هستیم. ما در حال تجربه کردن شکست ها، نزاع طبقات اجتماعی، فقر و فقدان اعتماد عمومی به تمامی بخش های دولتی هستیم.»کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات