صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۴۹۵۶۸

وضعیت نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی با بیان موارد نقض حقوق بشر آمریکا در جهان به امکان بررسی انتقال آلودگی رادیواکتیو ناشی از بمباران‌های آمریکا در عراق به ایران پرداخته است.

 

  

 پایگاه بصیرت: در میان انبوه گزارشات و اخباری که از وضعیت حقوق بشر در سطح جهان در میان منابع رسانه‏ای و همچنین نشست‏های بین‏المللی منتشر می‏شود، می‏توان به موارد بسیار زیادی از نقض حقوق بشر توسط مدعیان دموکراسی و بانیان حقوق بشر از جمله دولت ایالات متحده آمریکا برخورد کرد. گزارش زیر در 2 بخش تهیه شده است. بخش اول نمونه‏ای از کذب بودن ادعاهای مدعیان حامی حقوق بشر در دنیا از جمله دولت آمریکا را ارائه می‏دهد. این گزارش به چگونگی استفاده آمریکا از سلاح‌های شیمیایی در جنگ دوم خلیج‌فارس علیه مردم عراق و تاثیرات منفی آن بر مردم عراق، سربازان آمریکایی و حتی کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و کشورهای خلیج‌فارس و ‌ترکیه می‏پردازد. بخش دوم گزارش به طرح کلی و اعلام رئوس شاخص‏هایی می‏پردازد که باید امروز توسط حقوقدانان بین‏المللی درباره نقض حقوق بشر در جهان توسط آمریکا مورد بررسی قرار گیرد. هریک از این رئوس سرفصل‏هایی از چگونگی نگاه آمریکا به موضوع حقوق بشر بوده و مطالعه و بررسی کارشناسانه آن باید جزو وظایف اصلی همه کسانی که در عصر حاضر دغدغه حفظ حقوق بشر را دارند، قرارگیرد.

بخش اول: به‌کارگیری سلاح‏های شیمیایی در جنگ دوم خلیج‌فارس توسط آمریکا

تاثیر سلاح‏های شیمیایی به کار گرفته شده علیه مردم عراق توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی موضوعی مطرح و قابل احصا در نشست شورای حقوق بشر بوده که به دعوت موسسه توسعه تحصیلات بین‌المللی(IED) درباره حق بهداشت و محیط‌زیست سالم در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل شد. در این نشست که بانی آن کانون وکلای عراق بود انجمن حقوقدانان بشردوست (AHL)، انجمن حقوقدانان عرب در انگلیس، اتحادیه قضات عربی (UAJ)، اتحادیه حقوقدانان عرب، انجمن حقوقدانان دموکراتیک، آژانس همکاری شمال- جنوب (CETIM)، گروه نظارت بر حقوق بشر در عراق و انجمن دیپلمات‌های عراقی، موضوع تاثیرات سلاح‌های اورانیومی روی عراقی‌ها و پرسنل نظامی نیروهای متحدان و شهروندان جهان را مورد بررسی قرار دادند. همچنین در این نشست مسؤولان موسسه توسعه تحصیلات بین‌المللی و انجمن حقوقدانان بشردوست(AHL) و از گروه عرب صباح‌المختار رئیس انجمن حقوقدانان عرب در انگلیس، آقای داگ راک رئیس سابق پروژه اورانیوم غنی شده و متخصص تاثیرات آن بر محیط‌زیست، بهداشت و سلامت در ارتش آمریکا حضور داشتند. در این نشست ابعاد مختلف تاثیرات کاربرد سلاح‌های اورانیومی بر مردم عراق و منطقه از جمله اثرات افزایش نرخ مرگ و میر کودکان عراقی (به میزان 15درصد)، تولد نوزادان ناقص‌الخلقه، افزایش میزان سرطان‌ها و بسیاری از بیماری‌های دیگر مطرح شده که علنا این اقدامات به عنوان نقض حقوق بشر در عراق [توسط اشغالگران آمریکایی] محسوب می‌شود. یکی از شرکت‌کنندگان این نشست (داگ راک) که قبل از خدمت در ارتش آمریکا مسؤولیتش در زمینه سلاح‌های اورانیومی بوده، تاکید می‌کند: هر نظامی آمریکایی که 6‌ماه در عراق بوده از نوعی بیماری رنج می‌برد. بر اساس برآورد وی، هم‏اکنون بیش از 290 هزار نفر از پرسنل نظامی آمریکا که در عراق خدمت کرده‏اند دچار بیماری‌های ناشی از کاربرد سلاح‌های اورانیومی از جمله سرطان‌های خون، اعصاب و امثال آن شده‏اند. وی گفت: در انفجار یکی از کمپ‌های آمریکا در کویت مقدار زیادی مواد رادیواکتیو منتشر شد که اکنون از جمله اختلافات آمریکا و کویت است اما از جانب آمریکا هیچ اقدام اصلاحی صورت نگرفت زیرا این کار هزینه‌بر است و اولویت آمریکا هم نیست. داگ راک ضمن صحبت خود به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا، صدام را در تهاجم به ایران در دهه 80‌ ترغیب کرد و به نوعی دست او را در تهاجم به کویت باز گذاشت. او گفت: اکنون آمریکا با اقدامات جنگی خود در عراق همه قوانین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را نقض کرده است که مهم‏ترین آنها به قرار زیر است.

-1موارد متعددی از نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توسط آمریکا اعلام شد و همچنین متعاقبا به کاربرد بمب‌های خوشه‌ای در جنگ 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز اشاره شد. گفتنی است برخی از این سلاح‌ها به نام «بمب‌های نرم» علیه تاسیسات یا خودروها استفاده نشده‌اند بلکه علیه نفرات به کار رفته‌اند. - -2در این جلسه گفته شد ‏جز آمریکا، رژیم صهیونیستی، گرجستان، هند و پاکستان نیز از این سلاح‌ها برخوردار بوده یا از آنها استفاده یا به مناطق دیگر ارسال کرده‏اند.

-3باید اشاره کرد این سلاح‌ها به نحو گسترده‌ای در منطقه خلیج‌فارس به کار گرفته شده لذا به دلیل اثرات این آلودگی‌ها بر کشورهای همسایه ازجمله آلودگی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، باید پروژه‌هایی برای امکان پاکسازی مناطق آلوده مدنظر قرار ‌گیرد.

-4آقای داگ راک در اظهاراتش گفت: آلوده‏ترین منطقه در عراق، بصره ‏است. این شهر به مرز ایران نزدیک است و با توجه به انتقال این مواد از طریق گرد و غبار بدون‌تردید مناطقی از ایران نیز در معرض این آلودگی‌ها قرار خواهند گرفت همچنین امکان انتقال این آلودگی از طریق افغانستان [به ایران] نیز متصور است. کشورهای دیگر منطقه از جمله ‌ترکیه نیز در معرض این آلودگی قرار دارند و کشورهای کویت و عربستان نیز که این سلاح‌ها در آنجا استقرار داشته‌اند، به میزان قابل توجهی آلودگی دارند.

بخش دوم: شاخص‏های نقض حقوق بشر توسط آمریکا در جهان

در کنار استفاده از سلاح‏های شیمیایی در جنگ خلیج‌فارس علیه مردم بیگناه عراق، امروز شاهد موارد بیشمار دیگری از نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده آمریکا در سطح جهان و همچنین داخل کشور آمریکا هستیم که رئوس آن به این قرار است:

1-موضوع اسلام‌هراسی مانند اظهارات اخیر اسقف تری جونز درباره روز جهانی قرآن‌سوزی در آمریکا بویژه بعد از 11 سپتامبر.

2- موضوع برده‌داری جنسی در آمریکا از جمله تجاوز به بومیان مناطق مختلف آمریکا بویژه در منطقه آلاسکا

3-نقض حق حیات سیاهان و اقلیت‏ها

-4نفی آزادی بیان و نقض حقوق زنان و کودکان

-5برپایی و استقرار زندان‏های سیا در خارج از مرزهای آمریکا و مستندات مربوط به عدم تعطیلی زندان گوانتانامو با توجه به وعده‌های انتخاباتی اوباما (تعطیلی ابوغریب، گوانتانامو، دیه‌گوکارسیا)

-6اخبار‌ مرتبط با دستگیری ایرانیان در همه حوزه‌ها

-7ارائه اطلاعات به‏دست آمده از مراکز نظرسنجی آمریکاییان از وضعیت نقض حقوق در داخل آمریکا

-8تبعیض در رفتار پلیس با شهروندان آمریکا از جمله سرخپوستان و اسپانیش‌تبارها و آزار و اذیت زندانیان

9- حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به برخی کشورها از جمله پاکستان و کشتار بیگناهان

-10موضوع فشار روانی ناشی از جنگ عراق و افغانستان بر سربازان آمریکایی

-11ارائه اطلاعات درباره محکوم کردن اقدامات کنگره آمریکا در حمایت از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و عدم در اختیار قرار دادن امکانات پشتیبانی به زندانیان اخیر ایرانی

12- ارائه استنادات فراوان به نقض حقوق شهروندی در آمریکا از قبیل شنود گسترده مکالمات تلفنی و اینترنتی مردم.

افزون بر این موارد، هجمه اطلاعاتی و محکومیت آمریکا در حوزه نقض حقوق بشر نیز قابل بحث و بررسی توسط حقوقدانان بین‏المللی ‏است.

1-وضعیت امنیت جانی، مالی و شخصی شهروندان آمریکایی

هر هفته در صدر اخبار و رویدادهای رسانه‌های آمریکایی شاهد خبرهایی مبنی بر وجود ناامنی در شهرهای آمریکایی و بروز جرم و جنایت در سطوح مختلف اجتماعی در آمریکا هستیم. آمار روبه افزایش این اخبار نگرانی‌های زیادی را برای شهروندان آمریکایی ایجاد کرده است. وقوع جرم و جنایت در محیط‌های تحصیلی، سرقت توام با تجاوز به عنف، خودکشی، بالا بودن ناامنی‏ها و گسترش خشونت‌های اجتماعی و دسترسی آسان به سلاح در آمریکا برای حتی نوجوانان و جوانان آینده نه‌چندان روشنی را برای زندگی ایمن در آمریکا‌ ترسیم می‌کند لذا شاخص‌های زیر باید در محیط‌های اجتماعی آمریکا مورد بررسی قرار گیرد: - بررسی وضعیت وخیم جرم و جنایت در شهرهای آمریکا

- بررسی وضعیت عدم امنیت مالی شهروندان آمریکایی و جرم‌های مربوط

- بررسی میزان جنایت‌های خانوادگی، خودکشی، تجاوز به عنف و جرائمی از این دست حتی در شهرهای کوچک آمریکا

- برجسته بودن این موضوع که چرا آمریکا از لحاظ آمار افراد حمل‌کننده اسلحه در جهان مقام اول را دارد و آمار خشونت‏های ناشی از استفاده از اسلحه در این کشور رو به فزونی است.

- بررسی چرایی میزان بالا بودن جرم و جنایت در محیط‌های تحصیلی آمریکا.

 

2- وضعیت حقوق مدنی و سیاسی در آمریکا

 

علاوه بر نامناسب بودن امنیت شهروندی در آمریکا باید درباره محدودیت‏هایی که دولت آمریکا در ارتباط با حقوق مدنی و حقوق سیاسی شهروندان خود اعمال می‌کند نیز در شاخص‌های زیر به بررسی پرداخت:

بررسی این موضوع که دولت آمریکا به‌‏رغم ادعاهایی که درباره آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی اینترنتی در جهان به راه انداخته، خود در این زمینه‌ها با توجه به منافعش، محدودیت‏های زیادی را برای شهروندان آمریکایی اعمال کرده و می‌کند. وطن امروز

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
0
0
اینکه امروز آمریکا خود را مدافع حقوق بشر میداند ناشی از کم کاری های ماست اگر در کلیه سایت ها و وبلاگها کلیه جنایات آمریکا از زمان تشکیل تا کنون را همراه با آمار و ارقام همراه با تحلیل آورده شود و در کل جهان نیز مطرح و دائما تکرار شود آنوقت آمریکا باید خیلی پررو باشد که دم از حقوق بشر بزند .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات