صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۴۹۸۷۲

ذخیره‌سازی سوخت 40 روز نیروگاه‌ها


پایگاه بصیرت:نیروگاه‌های تولید برق می‌خواهند از تأمین سوخت مورد نیاز خود مطمئن باشند و وزارت نفت هم تا به امروز این اطمینان را داده‌ است. وزیر نیرو در جدیدترین اظهارات خود از جلسات ویژه وزارتخانه‌های نفت‌ونیرو برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش «جوان» تابستان‌های هر سال محل رایزنی مسئولان وزارت نفت و نیرو در یکی از ساختمان‌های طالقانی و نیایش است تا میزان سوخت مایع موردنیاز، نحوه انتقال و پیوستگی آن مشخص شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آمادگی بخش بالادستی صنعت نفت برای تولید حداکثری گاز در زمستان امسال خبر داده است . براساس این گزارش در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش تجاری و خانگی، معمولاً محدودیت‌هایی در تأمین گاز طبیعی نیروگاه‌ها وجود دارد که وزارت نفت نمی‌تواند گاز طبیعی به میزان مورد نیاز را ارائه دهد. اظهارات چیت‌چیان درحالی مطرح می‌شود که معاون هماهنگی تولید شرکت توانیر با اشاره به وضعیت تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور، اظهار کرد: وزارت نفت متعهد به تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور شده و اعلام کرده است که تا پایان آبان ماه، ظرفیت تکمیلی مخازن سوخت مایع را تأمین می‌کند.
وزیر نیرو هم در این باره از ذخیره‌سازی سوخت مایع برای نیروگاه‌ها به میزان ۴۰ روز توسط مخازن خبر داد و گفت: در حال حاضر این مخازن در حال بهره برداری هستند. مجید نامجو در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه مسئله سوخت برای زمستان جزو برنامه‌های پیگیری هفتگی من است، گفت: جلسات خوبی با وزیر نفت در این زمینه داشتیم و دوستان در وزارت نفت باید سوخت نیروگاه‌ها را که ترکیبی از گاز، سوخت گازوییل و مازوت است، تأمین کنند.  وی با تأکید بر اینکه بسته به میزانی که صنعت نفت می‌تواند گاز را برای سوخت نیروگاه‌ها تأمین کند بقیه موارد تعیین می‌شوند، گفت: در حال حاضر برنامه خوبی پیش‌بینی شده که از نظر سوخت زمستان مشکلی نداشته باشیم.
وزیر نیرو با اشاره به برنامه وزارت نیرو مبنی بر ساخت مخازن ذخیره‌سازی سوخت مایع در ۴۰ روز گفت: ‌در وزارت نیرو برنامه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه مخازنی بسازیم تا بتوانیم به وسیله آن ۴۰ روز سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها داشته باشیم . اظهارات نامجو درحالی مطرح می‌شود که پیشتر مشاور عالی وزیر نیرو با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با تأمین به موقع سوخت مایع برای نیروگاه‌ها، اشکالی در تولید برق زمستان پیش نیاید، گفته بود: به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی، گاهی محدودیت‌هایی در تأمین گاز طبیعی نیروگاه‌ها وجود دارد؛ چراکه وزارت نفت نمی‌تواند گاز طبیعی به میزان مورد نیاز ارائه دهد.
حمید چیت‌چیان در مورد تولید برق در زمستان اظهار کرد: ظرفیت‌ها آماده است و کار تعمیر نیروگاه‌ها به نحو خوبی جلو می‌رود و امیدواریم که مشکلی نباشد . وی با اشاره به اهمیت مسیله تأمین سوخت تصریح کرد: در فصل زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی درخانه‌ها، گاهی محدودیت‌هایی در تأمین گاز طبیعی نیروگاه‌ها وجود دارد که وزارت نفت نمی‌تواند گاز طبیعی به میزان مورد نیاز را ارائه دهد.  قائم مقام سابق وزیر نیرو تأکید کرد: ‌برای تأمین برق مورد نیاز فصل زمستان ذخیره‌سازی سوخت مایع صورت می‌گیرد. در حال حاضر نیز منابع و ذخایر افزایش داده شده و امیدواریم با تأمین به موقع سوخت مایع مشکلی در تولید برق زمستان رخ ندهد.
معاون هماهنگی تولید شرکت توانیر هم با اشاره به وضعیت تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور گفت: وزارت نفت متعهد به تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور شده و اعلام کرده است که تا پایان آبان ماه، ظرفیت تکمیلی مخازن سوخت مایع را تأمین می‌کند.  عبدالرسول پیشاهنگ با اشاره به راهکارهای مشترک ارائه شده بین وزارت نیرو و نفت برای تأمین سوخت زمستانی اضافه کرد: تاکنون نشست‌های زیادی بین این دو وزارتخانه در سطح عالی برگزار شده است تا بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های مناسب و ذخیره کافی سوخت، زمستان را بدون کوچکترین خللی سپری کنیم.
معاون هماهنگی تولید شرکت توانیر نیز درباره وضعیت کنونی ذخایر سوخت نیروگاه‌های کشور گفت: تاکنون ۸۰ درصد ظرفیت مخازن سوخت مازوت و ۷۵ درصد ظرفیت مخازن سوخت گازوییل نیروگاه‌ها تأمین شده است.
عبدالرسول پیشاهنگ بیان کرد: ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه‌های کشور از سال ۸۶ تاکنون حدود دو برابر شده است . وی درباره روند توسعه ظرفیت مخازن سوخت مایع گفت: تا پایان سال ۸۶ ظرفیت ذخیره سوخت مایع نیروگاه‌ها ۳ میلیارد لیتر شامل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون لیتر مخازن مازوت و یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر مخازن گازوییل بود که خوشبختانه این میزان در زمان حاضر، با نزدیک به دو برابر افزایش به ۵ میلیارد و ۶۸۰ میلیون لیتر شامل ۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون لیتر ظرفیت سوخت مازوت و ۳ میلیارد و ۴۰ میلیون لیتر ظرفیت سوخت گازوییل رسیده است.

جوان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات