در حالی که غرب پیوسته به دنبال بهانهای برای حمله نظامی به سوریه است، رئیسجمهوری این کشور هشدار داد تاثیر دومینوی چنین ماجراجوییای برای جامعه جهانی غیرقابل تحمل خواهد بود. بشار اسد روز پنجشنبه در گفتوگو با شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، در واکنش به تلاشهای ائتلاف ضدسوری بویژه قطر، عربستان، آمریکا و ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه گفت: هر نوع دخالت خارجی در سوریه ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت. اسد تاکید کرد: تاوان حمله به سوریه اگر اتفاق بیفتد، بسیار بیشتر از آن خواهد بود که جهان بتواند آن را تحمل کند زیرا اگر مشکلاتی در سوریه به وجود آید مانند دومینو پیامد آن به مناطق مختلف جهان از اقیانوس اطلس گرفته تا اقیانوس آرام کشیده خواهد شد و همگان تبعات آن را بر دیگر مناطق جهان میدانند. رئیسجمهوری سوریه با معرفی کشورش به عنوان «آخرین دژ ثبات و همزیستی در منطقه»، اعلام کرد هزینه حمله خارجی به سوریه به اندازهای خواهد بود که جهان توان تحمل آن را نخواهد داشت. مخالفان خارجنشین و حامیان آنان حذف بشار اسد از چرخه قدرت در سوریه را شرط حضور در مذاکرات اعلام کردهاند اما بشار اسد در این گفتوگو تاکید کرد: من عروسک خیمه شببازی نیستم، در غرب به دنیا نیامدهام که به غرب یا هر کشور دیگری بروم. من سوری هستم و در سوریه متولد شدهام باید در سوریه زندگی کنم و در سوریه بمیرم. فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز روز پنجشنبه، دخالت نظامی آمریکا در سوریه را بعید دانست و گفت آمریکا ضربههای سنگینی را در عراق و افغانستان متحمل شده، با بحران اقتصادی مواجه است و فعلا نمیتواند در هیچیک از مناطق جهان دخالت نظامی کند. معاون وزیر خارجه سوریه در عین حال جنگافروزی دولت آمریکا را دور از انتظار ندانست. روسها در ماههای گذشته درباره هرگونه اقدام نظامی برای حل بحران سوریه به غربیها هشدار داده و این کشورها را از مسلح کردن گروههای مخالف سوریه به سلاحهای جنگی و پیشرفته بر حذر داشتهاند. به اعتقاد کارشناسان، در حالیکه آمریکا به دنبال محقق کردن اهداف کلی خود یعنی تسلط بر منابع انرژی و حفظ دامنه نفوذ خود در کشورهای بحرانزده و دستخوش تغییر است اما این کشور چنین فضایی را برای خود در سوریه و آن هم به دلیل حضور قدرتمند روسیه و چین هموار نمیبیند همچنانکه اصرار روسیه و چین بر حفظ منافع خود در سوریه موجب کمرنگ شدن تلاشهای آمریکا در این کشور بحرانزده است و لذا واشنگتن در تلاش است تا آبرومندانه از صحنه سوریه خارج شود. برای واشنگتن که همه چیز را در خاورمیانه برای خود از دسترفته میبیند، آبروداری در سوریه حداقل دستاوردی است که میتواند در مقابل قدرتهای منطقهای و بینالمللی داشته باشد. همین مساله سبب شده است تا با وجود آنکه کاخسفید کمکهای گستردهای را به گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه و گروههای اپوزیسیون و حتی سلفی فعال در سوریه میکند تلاش گستردهای نیز برای کشاندن پای اتحادیه اروپایی به این جنگ کند تا نهتنها در هزینههای جنگ بلکه از آن مهمتر در تبعات شکست احتمالی در سوریه نیز همانند افغانستان مشارکت این اتحادیه را داشته باشد. از سوی دیگر هنوز آمریکا و دیگر دشمنان سوریه نتوانستند گروههای مخالف در سوریه را متحد کنند. این شکاف و دودستگی حتی به نشست دوحه نیز سایه افکند، طوری که مخالفان نتوانستند در این نشست درباره طرح تشکیل «شورای انتقالی» به وحدت نظر برسند.
طرح قطر و اسرائیل برای ترور اسد
یک رسانه لبنانی از طرح پنهانی قطر برای ترور بشار اسد با همکاری موساد رژیم صهیونیستی و وعده دوحه به تلآویو برای تامین گاز مجانی به مدت 2 سال پرده برداشت. روزنامه الدیار فاش کرد، حمدبن جاسم، نخستوزیر قطر همراه رئیس دستگاه اطلاعاتی قطر در سفری به اراضی اشغالی، طرح ترور بشار اسد را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، رئیس موساد در نشست بررسی ترور اسد حضور داشته و چندین پیشنهاد در این زمینه ارائه شده است. از جمله این پیشنهادها نفوذ قطر و رژیم صهیونیستی بین افسران سوری نزدیک به بشار اسد و کسانی است که تعصبشان نسبت به وی قوی نیست. طرح دیگر، آلوده کردن دست یکی از مسؤولان به نوعی ویروس قبل از دست دادن با بشار اسد است که البته آن مسؤول قبل از این اقدام به ویروس مورد نظر ایمن شده باشد. پیشنهاد سوم نیز مسموم کردن از راه غذا با یک ماده شیمیایی است. طرح پیشنهاد شده دیگر نیز آن است که پس از نفوذ به دستگاه امنیتی بشار اسد از طریق پرداخت میلیونی به یک افسر ارشد، ورودی کاخ ریاستجمهوری بمبگذاری شده و بمب پس از ورود رئیسجمهور از راه دور منفجر شود. پیشنهاد مطرح شده دیگر در نشست مسؤولان قطری و رژیم اشغالگر این است که افراد مسلح مجهز به موشکهای زمین به هوای استینگر ساخت آمریکا در اطراف فرودگاه لاذقیه مستقر شده و هنگام انتقال اسد از دمشق به فرودگاه لاذقیه، به سوی وی شلیک کنند چرا که اسد روزهای پنجشنبه و جمعه را در لاذقیه یا روستای خود، القرداحه بسر میبرد. الدیار نوشته است؛ نتانیاهو به قطریها گفته است این تصمیم بزرگ و خطرناکی است و ممکن است در صورت سرنگونی نظام سوریه بر اسرائیل و امنیت آن تاثیر بگذارد. شیخ حمدبن جاسم در این نشست همچنین تاکید کرد قطر آماده است پس از این عملیات به مدت 2 سال گاز مجانی و بنزین بسیار ارزان در اختیار رژیم اشغالگر قرار دهد و نتانیاهو نیز از شیخ حمد پرسیده که آیا شورای همکاری خلیجفارس پس از براندازی بشار اسد، حاضر است این رژیم را به رسمیت بشناسد یا خیر؟وطن امروز