صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۵۰۹۹۳

آرمان های حسینی، همچنان نیاز زمانه ما/ مهدی سعیدی


اختصاصی بصیرت:آنگاه که حسین بن علی(ع)، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به یارانشان فرمودند: «انی لا اری الموت الا سعاده و لا الحیاه مع الظالمین الاهلاکت برما» مرگ را جز سعادت و خوشبختی نمی بینم و زندگانی با ستمگران را جز هلاتت و بدبختی نمی دانم. سبکی برای زیستن را بر محور عزت و آزادگی بنا نهادند که برای همیشه تاریخ، الهام بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان آزادانه زیستن خواهد بود.
مروری بر آرمان ها و آموزه های مکتب حسینی ما را با حقایق و معارفی آشنا می سازد که می توان آنها را شعارهایی فراتاریخی دانست که تا به امروز در همه نهضت های حقیقت گرای تاریخی نشانه ای از آن را می توان یافت. تلاش برای احیای سنت رسول الله و ارزش های اسلامی، مبارزه با ظلم و تأکید بر حفظ عزت در برابر ستمگران، تنها بخشی از آرمان های ایشان است که تا به امروز درس آموز مبارزان راه حق قرار گرفته است.در صدر نهضت های بزرگ تاریخی که با تأسی از نهضت حسینی شکل گرفته اند، نهضت اسلامی ملت ایران قرار دارد که هم در مرحله شکل گیری و هم در مرحله آغاز مبارزه و هم در مرحله پیروزی و بعد از آن در مرحله تأسیس حکومت اسلامی به آموزه های حسینی توجه تام داشته است و امروز نیز در مرحله تثبیت و تداوم در دهه چهارم انقلاب اسلامی و همچنین در مرحله تشکیل دولت اسلامی به مکتب کربلا نیازمند است.
تلاش برای احیای ارزش های اسلامی، مهم ترین آرمان عاشورایی است که نظام اسلامی بر اساس آن بنا نهاده شده است. سنت هایی که در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی باید در جامعه اسلامی جاری و ساری باشد. از امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز گرفته تا بسط و گسترش انصاف و برابری و عدالت و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض آرمان برجسته دیگر نهضت حسین(ع) ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر زیاده خواهان است که توجه و تقویت آن نیز به یکی دیگر از نیازهای امروز انقلاب ما تبدیل شده است. مسئله مبارزه با ظلم و جور را می توان هم در سیاست داخله و هم سیاست خارجه مورد توجه قرار داد. در سیاست داخله رعایت تمامی امور حکومت داری و حقوق عمومی و همچنین تلاش برای تقویت ارکان مردم سالاری دینی که بر حقوق و آزادی های ملت تأکید دارد، یکی از نشانه های تمسک به اباعبدالله(ع) خواهد بود.
در سیاست خارجی نیز روح ایستادگی و استقامت در برابر استکبار جهانی و استعمارگران زیاده خواه و تأکید بر شعار «نه شرقی نه غربی» و حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان هایی است که منشأ و مبدأ آن را باید در حرکت حسین بن علی(ع) جست وجو کرد. در جهانی که نظام سرمایه داری - صهیونیستی، در تلاش است تا همه مخالفان و منتقدان خود را به بردگی مدرن و تسلیم و وادادگی بکشاند، توجه به روح قیام امام حسین(ع) و عدم تسلیم در برابر فاسق و فاجر زمانه به خوبی می تواند مانیفست سیاست خارجه جمهوری اسلامی قرار گیرد.تقویت روحیه عزت حسینی یکی دیگر از نیازهای ملت ما در زمانه ای است که مستکبران عالم برای به ذلت کشاندن ملت ایران دست به دست هم شده اند. استکبار جهانی با تهدیدات نظامی، تشدید تحریم های همه جانبه اقتصادی و فشارهای سیاسی برای کشاندن مسئولان نظام اسلامی به پای میز مذاکره و تلاش برای کوتاه آمدن ملت ایران در مسئله حق بهره برداری از انرژی هسته ای، در تلاش است تا ملت ایران را از اوج عزت به حضیض ذلت بکشاند. در این میان، توجه به آنچه در سبک زندگی ارائه شده از سوی سیدالشهداء(ع) برجسته است، به خوبی می تواند بر حفظ عزت ملت ایران بیفزاید و مقوم ایمان و اراده ملت ایران در این مسیر پرخطر باشد، کلیدواژه هایی چون حریت و آزادگی، شجاعت، ایستادگی، غیرت، ایثار، از خودگذشتگی، وفای به عهد، صبر، توکل و رضا، مفاهیم ارزشمند سبک زندگی حسینی است که تمسک به آن، پیام آور عزت ملت ایران در این زمانه خواهد بود.
موارد مذکور تنها صفحه کوچکی از دفتر پر برگ حماسه حسینی است که بشریت امروز و ملت ایران بدان محتاج است و تکرار هرساله عزای اباعبدالله فرصتی است برای بازخوانی این دفتر عظیم تاریخی. نهضت کربلا حقیقتی کهنه، مانده در دوردست تاریخ نیست چراغ نورافشانی است که همچنان روشن کننده راه حقیقت پرستان و آزادیخواهان و عزت مداران است و تا زمانه «تشکیل دولت موعود حق» باقی خواهد ماند، تا آن زمان که وعده ظهور منتقم خون ثارالله سر رسد.


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات