تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۵۱۴۲۱
صندلی ریاست دولت یازدهم به چه کسی لبخند می‌زند

سهم‌خواهی اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری


کورش شرفشاهی
گروه سیاسی:
با وجودی که حدود 10ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده اما از مدتها قبل فعالیتهای انتخاباتی آغاز شده و عرصه رسانه‌ها به فضایی برای اظهار نظر فعالان سیاسی ازگروه‌های چپ و راست شده است. اما نکته مهمتر آن است که اصولگرایان خودشان را پیروز بی قید و شرط انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر می‌دانند. امروزه بین اصولگرایان اختلاف شدت گرفته و جبهه‌های مختلف سیاسی ابراز وجود کرده‌اند. هر یک از این جبهه‌ها برای خود تشکیلاتی به راه انداخته اند و هر کدام از صحنه‌های سیاسی کشور سهم خواهی می‌کنند. البته شاید در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی‌که قرار است 290 نفر وارد خانه ملت شوند این سهم خواهی معنا داشته باشد یا برای شوراهای اسلامی شهر و روستا بتوان بر سر صندلی‌های آن رقابت کرد اما انتخابات ریاست جمهوری یک معنا بیشتر ندارد و اصولگرایان باید این را بدانند که اداره کشور با چند رییس جمهور از جبهه‌های گوناگون آن هم اصولگرا امکان‌پذیر نیست.
بنابراین یا باید در مورد یک نامزد به تفاهم برسند یا بر طبل این تفرقه برای به دست آوردن صندلی ریاست جمهوری بکوبند. امکان دیگر آن است که در بین خودشان تقسیم اراضی کنند و شرط بگذارند که اگر رییس‌جمهور فلان کس از فلان جبهه شد، وزارتخانه‌ها بین اصولگرایان تقسیم بندی شود که با توجه به سابقه‌ای که از جبهه پایداری سراغ داریم و مباحث تمامیت خواهی که در انتخابات مجلس نهم شاهد بودیم این پیش‌بینی قدری دور از انتظار است. البته برخی از اصولگرایان مانند موتلفه که تاکنون به عنوان حامی یک نامزد، وارد عرصه انتخابات می‌شدند امروزه به دنبال آن هستند تا خودشان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند. این رفتارها بیانگر آن است که یا تشکلهای اصولگرایان به دنبال سهم خواهی مستقیم هستند یا اینکه از رفتارهای اصولگرایان حاضر در صحنه که سهمی برای آنان قایل نشده اند به صورت غیرمستقیم انتقاد کنند.
نکته دیگر رفتارها و کردارهای احمدی نژاد و حامیان دولت دهم است. این آقایان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ رابطه‌ای با اصولگرایان ندارند و تاثیر اصولگرایان در پیروزی انتخابات را تکذیب کرده اند که البته این برای اصولگرایان گران تمام شده است. زیرا در انتخابات با تمام توان از احمدی نژاد حمایت کرده و به نفع وی سخنرانی کردند اما امروز رییس دولت دهم به همراه تیمی سخنور، نه تنها در نشست‌های خبری حتی در مناظره ای که به صورت مستقیم با اصولگرایان حامی دولت از جمله حمید رسایی برگزار کردند، برای اصولگرایان هیچ نقشی قایل نشدند. هرچند که در عرصه سیاست هیچ چیز دور از انتظار نیست و امکان دارد هر کدام از آقایان اصولگرا یک باره مانند احمدی نژاد رییس جمهور شوند اما این را نیز نباید نادیده گرفت که امکان دارد این اختلافات گسترده به نفع اصلاح طلبان تمام شود و اصولگرایان یک باره قافیه را ببازند و نامزد اصلاح‌طلبان پیروز میدان شود.
اهمیت تیم همراه نامزد ریاست جمهوری
در این رابطه دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تشریح برنامه‌های این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: موتلفه تیم همراه کاندیدای انتخاباتی خود را برای انتخاب آسانتر مردم معرفی خواهد کرد.
محمد نبی حبیبی در گفتگو با مهر، در پاسخ به این سوال که حزب موتلفه در چه مرحله ای از تصمیم‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است، اظهار داشت: موتلفه چهار محور را برای انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار خود دارد و اکنون در مرحله بررسی این چهار محور است. وی انتخابات گفتمان را اولین اقدام موتلفه برای انتخابات دانست و گفت: یک گفتمان در مجموعه اتقلاب اسلامی وجود دارد و آن حفظ و نهادینه کردن ارزشهای اسلامی است؛ اما در شرایط فعلی باید گفتمان انتخاباتی توجه ویژه ای به مسائل اقتصادی داشته باشد؛ بنابراین توجه به مقوله اقتصاد یک ضرورت است.دبیرکل موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا گزینه انتخاباتی موتلفه یک فرد اقتصادی است، گفت: رئیس‌جمهور آینده باید مدیر شایسته‌ای برای امور اقتصادی کشور باشد، اما نمی‌توان فقط به یک مقوله برای انتخاب رئیس جمهوری اکتفا کرد.
وی در مورد دومین محور انتخاباتی موتلفه توضیح داد: تدوین یک برنامه بر اساس و چارچوب گفتمان انتخاباتی دومین اقدام موتلفه است و بعد از آن هم انتخاب مصداق بر اساس برنامه تدوین شده، سومین محور انتخاباتی موتلفه است. حبیبی افزود: در این مرحله باید بررسی کنیم و ببینیم چه کسی بر اساس گفتمان و برنامه انتخاباتی تدوین شده می‌تواند مدیر شایسته ای باشد. وی چهارمین مرحله در حال بررسی در حزب موتلفه را تیم همراه کاندیدای ریاست جمهوری دانست و گفت: انتخاب و معرفی تیم همراه مشخص می‌کند که فرد کاندیدا با چه کسانی می‌خواهد چهارسال آینده کشور را اداره کند که این امر تصمیم‌گیری مردم را آسانتر می‌کند.
دبیر کل موتلفه در پاسخ به این سوال که باتوجه به اعلام برنامه‌های انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری توسط دبیرکل آن، آیا موتلفه جدای از این جبهه کاندیدا معرفی می‌کند؟ تصریح کرد: در جبهه پیروان بحث‌های مقدماتی انجام شده اما این جبهه سخنگوی مشخص دارد و باید آنان در این زمینه پاسخ دهوند. حبیبی خاطرنشان کرد: این مراحل تشریح شده که در حزب موتلفه در حال بررسی است تا یک زمان مقتضی و تازمانیکه اصولگرایان به یک سازو کار انتخاباتی دست یابند ادامه پیدا خواهد کرد؛ و در آن زمان موتلفه تصمیم می‌گیرد که مستقل شرکت کند و یا به دیگر گروه‌ها بپیوندد.
رجل سیاسی باید تعریف شود
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با تاکید بر اینکه کاندیدای ریاست جمهوری آینده باید تیم قوی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، گفت: رئیس‌جمهور آینده باید برنامه مشخصی داشته باشد که در برابر جنگ اقتصادی چه کند و چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی و تداوم جهاد اقتصادی داشته باشد. حمیدرضا فولادگر در گفتگو با مهر، با بیان اینکه اگر قرار باشد قانون انتخابات اصلاح شود “رجل سیاسی” باید دقیقا تعریف شود، گفت: نباید چنین باشد که هزار نفر برای ورود به انتخابات ثبت نام کنند و نهایتا ده نفر تایید صلاحیت شوند و گفته شود 990 نفر رد صلاحیت شدند.
وی درباره ویژگی‌های یک رئیس جمهور با توجه به شرایط کشور در آینده نیز گفت: قطعا کشور در سال آینده در شرایط خیلی خاص خواهد بود قطعا مشکلاتی که الان در بحث تحریم‌ها، فشارهای دشمن و جنگ اقتصادی وجود دارد آثار خود را نشان خواهد داد، بنابراین رئیس‌جمهور آینده باید برنامه مشخصی داشته باشد که در برابر جنگ اقتصادی چه کند و چه برنامه‌ای برای اقتصاد مقاومتی و تداوم جهاد اقتصادی داشته باشد. نماینده اصفهان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور آینده نباید تجربه سی و چند سال گذشته جمهوری اسلامی‌را یک مرتبه کنار بگذارد بلکه باید از نقاط قوت دولت‌های قبلی استفاده کند و نقاط ضعف دولتهای سابق را تکرار نکند. وی گفت: ویژگی دیگر رئیس جمهور آینده این است که با گروه‌ها و جریانات و تشکل‌ها و صاحب نظران سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تعامل داشته باشد.
ممکن است رئیس جمهور از یک طیف فکری انتخاب شود اما باید قدرت تامل و ارتباط با همه آحاد مردم را داشته باشد در این صورت رئیس جمهور همه مردم است. رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری موفق است که به مشورت بهای بیشتری دهد و از صاحب نظران بیشتر استفاده کند. همچنین از نیروهای اجرایی و ظرفیت‌های نظام که معتقد به نظام هستند استفاده کند و خود را محدود به افراد خاص در مدیریت‌ها نکند. نماینده اصفهان گفت: با این شرایط به نظر می‌رسد دولت آینده دولت حساسی به لحاظ شرایط زمانی و مکانی باشد که امیدوارم هرچه نتیجه می‌شود به نفع مردم و مصلحت کشور باشد.
فولادگر درباره تیم همراه کاندیدا‌ها گفت: برنامه‌های رئیس جمهور باید در راستای سیاست‌های نظام باشد و اجرای قانون را در راس اقداماتش قرار دهد، همچنین تیم قوی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد اگر رئیس جمهور آینده دارای این ویژگی‌ها باشد می‌توان امیدوار بود که رئیس جمهور آینده بتواند جامع تر و فعال تر نسبت به دولتهای قبلی نظام را به اهدافش برساند.
معیارهای جبهه پایداری
و اما نماینده تهران گفت: جبهه پایداری فعالیت خود را برای انتخابات آتی با مطرح کردن معیارها آغاز خواهد کرد. فاطمه آلیادر گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه جبهه پایداری ورود زودهنگام به انتخابات را برخلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌داند، افزود: برخی جریان‌ها که از چندین ماه پیش فعالیت تبلیغی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند، سعی می‌کنند با انتخاباتی کردن فضای کشور به برخی اختلافات در جبهه اصولگرایی دامن بزند.
وی افزود: تبلیغات زودهنگام، خواست مردم نبوده و نیست چراکه خدمت‌رسانی به مردم را مختل می‌کند.
آلیا با اشاره به ادعای یک روزنامه مبنی بر تصمیم جبهه پایداری برای حمایت از حدادعادل، سعید جلیلی، پرویز فتاح و لنکرانی، گفت: افراد ذکر شده از نیروهای خدوم انقلاب اسلامی هستند و برخی‌‌ها که این افراد را رقبای احتمالی خود می‌دانند با مطرح کردن این آقایان به دنبال تخریبشان هستند و این در حالی است که هیچ بحثی درباره هیچ فردی در جبهه پایداری انجام نشده است. نماینده تهران با بیان اینکه جبهه پایداری فعالیت خود را با مطرح کردن شاخص‌ها و معیارها آغاز خواهد کرد، گفت: به احتمال زیاد، جبهه پایداری نامزد خود را اواخر سال به مردم معرفی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات