صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۵۲۱۲۱

برنامه‌ریزی اوباما برای گفت‌وگو با ایران


گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی جروزالم‌پست 12 دسامبر 2012 (22 آذر) در مقاله‌ای به برنامه‌ریزی دولت اوباما برای گفت‌وگو با ایران پرداخت و نوشت: یک مقام آمریکایی می‌گوید اوباما پیش از توسل به اقدام نظامی، چهار تا پنج ماه برای به موفقیت رسیدن گفت‌وگوها تلاش می‌کند. کانال 10 اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارد پیشنهاد گفت‌وگوهای مستقیم بر سر برنامه هسته‌ای را به ایران مطرح کند. به گفته این مقام، این تصمیم با هماهنگی یا مشاوره با اسرائیل اتخاذ نشده است. بر اساس این گزارش، آمریکا احتمالاً گفت‌وگوها را مطابق یک چارچوب زمانی چهار تا پنج ماهه به پیش خواهد برد. در صورت ناکامی گفت‌وگوها، احتمالاً آمریکا به گزینه نظامی متوسل خواهد شد. این گزارش یک روز پس از خبر روزنامه گاردین مطرح می‌شود که در آن آمده بود دیپلمات‌های غربی معتقدند اسرائیل اطلاعات حساس در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به‌منظور ایجاد اجماع بین‌المللی فاش کرده است. در عین‌حال، اسرائیل درخواست‌های خود علیه برنامه هسته‌ای ایران را دوباره از سر گرفته است. به‌طوری‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه گفت در سال 2013 باید با این مسئله مقابله شود.
در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش روزنامه گاردین، دیپلمات‌های غربی معتقدند که اقدامات اسرائیل، نتیجه عکس داشته است و در مقابل، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران را به‌خطر خواهد انداخت. این دیپلمات‌ها می‌گویند اسرائیل به‌دلیل «نداشتن صبر» این اطلاعات را فاش کرده است. این گزارش می‌افزاید: یک نمودار فاش شده ظاهراً نشان‌دهنده پیشرفت‌های ایران در فناوری هسته‌ای است که به‌عنوان آخرین نمونه راهبرد اسرائیل منتشر شده است. این نمودار توسط خبرنگار آسوشیتدپرس در وین منتشر شد. ریاست سازمان انرژی هسته‌ای ایران این ادعاها را رد کرد. نتیانیاهو نیز روز دوشنبه گفت همچنان معتقد به خطوط قرمزی است که در ماه سپتامبر در سازمان ملل مطرح کرد. «ایران دو ماه‌ونیم به رسیدن به مرز نزدیک‌تر شده است و بی‌تردید این مسئله، چالشی جدید خواهد بود که باید در سال آینده با آن مقابله کرد.» کارشناسان اسرائیلی گفته‌اند ایران می‌تواند اورانیوم کافی برای تولید تنها یک بمب تا بهار یا تابستان 2013 غنی‌سازی کند.
در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو گفت: «تحریم‌ها علیه ایران به اقتصاد ایران ضربه می‌زند. تردیدی در مورد آن وجود ندارد؛ اما شواهدی ندیده‌ایم که تحریم‌ها برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را متوقف کرده است.» تأسیسات هسته‌ای ایران به‌خوبی مستحکم و محافظت شده هستند و در سراسر کشور پراکند‌ه‌اند. این مسئله چالشی جدی برای حمله هوایی اسرائیل به‌وجود می‌آورد. به‌علاوه، در صورت همراهی نکردن آمریکا در این حمله و دسترسی نداشتن اسرائیل به تسلیحات متعارف قدرتمند، این حمله هوایی با چالشی جدی‌تر روبه‌رو خواهد بود.
بصیرت: صهیونیست‌ها با حمایت انتخاباتی از میت رامنی رقیب اوباما، مورد غضب اوباما قرار گرفته‌اند و هنوز به درستی نمی‌دانند، اوباما برای برخورد با آن‌ها چه برنامه‌ای دارد. یکی از کارهایی که برای سنجش رفتار اوباما در برابر دولت رژیم صهیونیستی وجود دارد، طرح بحث فعالیت هسته‌ای ایران است، صهیونیست‌ها آن را به شکل فوق مطرح کردند تا واکنش اوباما را مشاهده کنند. به نظر نمی‌رسد اوباما بتواند به راحتی همه چیز را فراموش کند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات