صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۵۲۷۰۸

ریشه ها، پیامدها و چگونگی شکل گیری حماسه نهم دی 1388 /دکتر علی محمد نائینی

حماسه 9دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی ظرفیت لازم را برای رویارویی با چالش‌های پیچیده دارد و می‌تواند آسیبهای داخلی خود را ترمیم کند و ازگردونه‌های سخت عبور کند که فتنه 88 مهمترین گردونه بود. مدیریت نظام در مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد ان در جامعه نقش اساسی در خلق حماسه نهم دی داشت. نظا م بویژه پس از حادثه روز عاشورا، چالش را به‌عنوان چالش با باورهای مردم رسانه ای نمود.

پایگاه بصیرت:بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که انقلاب اسلامی گفتمان و الگوی نوینی را پدید آورده که بُعد نرم آن بر سایر ابعاد ترجیح یافته است. این واقعیت به سبب احیای نظام ارزشی مبتنی بر ویژگی فرهنگی، هویت نوینی را در مردم ایران شکل داده که متمایز از هویت سایر ملل مسلمان است. نظام سلطه برای رسوخ در هویت فرهنگی مردم ایران و ایجاد فاصله بین ملت و نظام ایران، باید ابعادی را آماج قرار دهد که جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان رمز ماندگاری و افزایش قدرت نفوذ خویش بهره می‌گیرد؛ ابعادی مانند هویت فرهنگی، جذابیت الگوی سیاسی حکومت، اعتماد عمومی، روحیه ملی، حمایتهای مردمی، کارآمدی و مقبولیت نظام سیاسی و احساس فراگیر امنیت پایدار اجتماعی. این شاخصها می‌تواند برخی از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی باشد که مورد هدف دشمنان نظام قرار گرفته است.
تاریخ انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون گواهی می‌دهد که دولتهای غربی بویژه امریکا تمامی گونه‌های براندازی سخت از جمله شورش، کودتا و جنگ نظامی را در دهه اول تجربه کردند. لیکن ایستادگی و مقاومت ملت ایران تحت رهبری حضرت امام خمینی (رضوان‌الله علیه) قدرتهای مستکبر را به این واقعیت رساند که استفاده از گزینه سخت و نظامی نمی‌تواند در برابر ایمان و اعتقاد ملت ایران کارامد باشد، بلکه برعکس؛ موجبات تقویت بیشتر روحیه ملی و همبستگی هر چه بیشتر ملت این کشور را فراهم می‌آورد و بر بدبینی و کینه بیشتر مردم ایران نسبت به غرب و دولتهای غربی می‌افزاید. چنین شد که به ناچار بر شکست خود در راهبرد رویارویی سخت با نظام جمهوری اسلامی اعتراف کردند. پس از آن، آنان با رویکرد جدید و در قالب بهره‌گیری از روشهای نرم اهداف خود را پیگیری کردند؛ امری که رهبری معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای ‌(دامت برکاته) از همان آغاز دهه هفتاد با ادبیات و تعابیر مختلف نظیر تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی و اخیرا جنگ نرم خطر آن را گوشزد کردند و مسئولان نظام را به چاره‌اندیشی در برابر آن فراخواندند.به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی، انتخابات 22 خرداد 88 ریاست جمهوری ایران، انتخاباتی شگفت انگیز، کم نظیر و پر اهمیت بود؛ چه درآن انتخابات حدود 85 درصد از ایرانیان با رفتن به پای صندوقهای رأی در آغاز چهارمین دهه انقلاب خویش، همانند انتخابات 12 فروردین سال 58، دگرباره «مقبول و مردمی» بودن نظام جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند. «شگفت‌انگیز» بودن انتخابات 22 خرداد بویژه از آن رو بود که سه دهه پس از وقوع انقلاب اسلامی اغلب ایرانیان داخل و خارج کشور، اعم از هر قشر و مذهب و گروه و قوم و دسته‌ای، نشان دادند که گذشت زمان و فزونی فاصله زمانی از وقوع انقلاب اسلامی و از برگزاری اولین همه‌پرسی نظام در سی سال پیش، نه تنها آنها را از شرکت در کنش‌های سیاسی و انتخاباتی خسته نکرده است، بلکه تمایل و رغبت آنان را برای چنین کنش‌هایی دو چندان ساخته است.بسیاری از مراکز تصمیم‌ساز غربی درآغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی و همزمان با انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی بر این باور بودند که ایران هسته‌ای را باید پذیرفت و در امور داخلی ایران نباید دخالت کرد. موقعیت ممتاز ایران در فناوری هسته‌ای، موفقیت تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و دست برتر ایران در مذاکرات هسته‌ای در سال 1388، نمونه‌هایی از آن است. حماسه حضور ملت ایران در 22 خرداد 1388می‌توانست به عنوان فرصت طلایی تیر خلاصی به پروژه‌های مختلف رویارویی غرب با ایران باشد.
متأسفانه با طرحریزی قبلی غربی‌ها بویژه امریکا هم‌چنانکه اخیراً خانم کلینتون وزیر خارجه امریکا (آذرماه1390) در گفتگو با شبکه تلویزیونی BBC اعتراف کرد که از قبل برای تأثیرگذاری بر انتخابات ایران برنامه داشته‌اند، بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات 22 خرداد، برخی از نامزدها و احزاب سیاسی شکست خورده در رقابتهای انتخاباتی، که متأسفانه بازیچه اقدام طراحی شده دشمن بودند در یک جبهه واحد با قدرتهای غربی و ضد انقلاب با اعتراض به نتیجه انتخابات برخی از شهرهای ایران بویژه شهر تهران را دستخوش وقوع ناآرامیها و اعتراضات کردند. گستردگی جنگ نرم طراحی شده علیه نظام جمهوری اسلامی، دستگاه‌ها و نهادهای مسئول و نیروهای امنیتی و انتظامی را درگیر حوادث تلخی کرد که متأسفانه آن حماسه بی‌نظیر انتخابات، که به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی) در دنیا زلزله ایجاد کرده بود به کام مردم ایران تلخ شد. در جریان انتخابات 22 خرداد 1388، امیدهایی برای غرب ایجاد شد و آنها احساس کردند پایگاه مردمی 14 میلیونی در داخل جامعه پیدا کرده‌اند. در موضوع ایجاد شکاف میان نخبگان و رهبری و خدشه‌دار کردن وحدت ملی نیز احساس امید کردند. غرب و امریکایی‌ها از به کار گرفتن امکانات رسانه‌ای و استفاده از هنر سیاسی عمومی برای تحت فشار قرار دادن ایران از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نکردند. اقدامات فراوانی در ایجاد اجماع بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و کاهش مشروعیت داخلی و خارجی نظام همزمان با انتخابات انجام دادند.
برخی تحلیلگران غربی پا را از آن فراتر نهادند و کنش‌های اعتراض‌آمیز چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم را «بزرگترین چالش داخلی» جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته ارزیابی کردند. این تحلیلگران مدعی شدند که «اعتراضات گسترده پس از برگزاری انتخابات، مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در دنیا و مقبولیت آن را نزد افکار عمومی داخلی با چالش جدی رو به رو ساخته است». صرف نظر از ادعای اینگونه تحلیلگران، این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که اقدامات طرحریزی شده غرب برای تأثیرگذاری بر انتخابات دهم ریاست جمهوری، کنش‌‌های اعتراض‌آمیز و رفتار برخی از نخبگان سیاسی بعد از انتخابات 22 خرداد، هزینه‌های سیاسی، اجتماعی و معنوی زیادی را بر جمهوری اسلامی و نهادهای آن تحمیل کرد که بحمدالله با مواضع و تدابیر هوشمندانه و مدبّرانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای ‌(دامت برکاته‌) و بصیرت و حضور به هنگام مردم ایران، حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی 1388 در سراسر کشور فتنه را خنثی نمود. ملت ایران پس از روشن شدن تقابل آشکار این جریان با نظام با درک درست از یک نیاز با تظاهراتی فراگیر، عاشورایی و سراسری با هدف رویارویی با جریان فتنه پس از حادثه فضاحت‌بار عاشورای 1388 حضور خود را به صورت برجسته در دفاع از انقلاب اسلامی به نمایش گذاشت.
حماسه تاریخی و ماندگار نهم دی 1388 به تعبیر مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای ‌(دامت برکاته‌) «یکی از قلّه های فراموش نشدنی»، «حرکت برخاسته از بصیرت»، «شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز»، «حرکتی در فضای غبارآلود»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» در تاریخ انقلاب اسلامی بود؛ هم‌چنانکه روشنگریهای معظم‌له در فتنه 1388، حماسه بی‌نظیر نهم دی را رقم زد؛ توصیفهای آن حماسه مردمی توسط ایشان، آن رویداد را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار نمود. در دومین سالگرد آن حماسه بی‌نظیر تاریخی سؤال این است؛
1. زمینه‌ها وعوامل شکل‌گیری حماسه نهم دی چیست؟
2. ویژگیهای آن حماسه بزرگ کدام است؟
3. در این حماسه چه عناصر و ویژگیهایی هست که مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای ‌(دامت برکاته‌) بر ماندگاری آن تأکید دارد؟
4. کارکردها، پیامدها و آثار آن حماسه در محیط داخلی و خارجی چه بود؟
5. درسها و دستاوردهای حماسه نهم دی با توجه به نیازهای امروز چیست؟
زمینه های شکل‌گیری حماسه نهم دی
نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه انتخابات 88 از موقعیت ممتاز و برجسته‌ای برخوردار بود. موقعیت ممتاز ایران در فناوری هسته‌ای، موفقیّت تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و دست برتر ایران در گفتگوهای هسته‌ای در سال 1388، نمونه‌هایی از آن است. ظهور این رویکرد در غرب که باید ایران هسته‌ای را پذیرفت؛ در امور داخلی ایران نباید دخالت کرد به جای رویارویی با ایران باید در صدد بازدارندگی برآمد، نشان از موفقیت انقلاب اسلامی در یک دوره سی ساله بود و اینها حکایت از درماندگی و ناکامی امریکا در رویارویی مختلف با ایران می‌کرد.
حماسه حضور ملت ایران در 22 خرداد می‌توانست به عنوان فرصت طلایی تیر خلاصی به پروژه‌های مختلف رویارویی غرب با ایران باشد. متأسفانه بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، برخی از نامزدها و احزاب سیاسی شکست خورده در انتخابات، که بازیچه اقدام طراحی شده دشمن بودند در یک جبهه واحد با قدرتهای غربی و ضد انقلاب با اعتراض به نتیجه انتخابات و اردوکشی خیابانی و در برخی از شهرهای ایران بویژه شهرتهران را دستخوش نا‌آرامی و اعتراض کردند. دروغ بزرگ تقلب (که بعدها خودشان چه در جلسه در حضور مقام معظم رهبری، چه در بازجوییها و چه در تحلیلهـای داخـلی اذعـان کردند که امکان تقلب در سطح گسترده وجود ندارد). و اردوکشی‌های خیابانی و بیانیه‌های تند بعد از آن با ایجاد تردید بزرگ در نتایج انتخابات بین مردم، موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در منطقه و دنیا متزلزل کرد.
برای اولین بار جریان فتنه نشان داد، قانون و ساز و کارهای قانونی نظام را قبول ندارد و با اردوکشی خیابانی و آشوب می‌خواهد به خواسته ناحق خود دست یابد. همه اسناد و اطلاعات نشان‌دهنده اقدام طراحی شده قبلی داخلی و خارجی برای زیر سؤال بردن جریان انتخابات تحت عنوان تقلب و راه‌اندازی جریان اجتماعی برای براندازی نظام با کپی‌برداری از الگوی انقلابهای رنگی بود. در جریان انتخابات، امیدهایی برای غرب ایجاد شد و آنها احساس کردند پایگاه مردمی قابل توجهی در داخل جامعه پیدا کرده‌اند.
در جریان فتنه نقش کلیدی را امریکا از طریق سفارتخانه‌های غربی، سرویس‌های جاسوسی غرب، دفترهای ویژه، اتاقهای فکر خارج از کشور انجام می‌داد که از ماه‌ها قبل از انتخابات 88 با ایجاد شبکه‌های اجتماعی در فضای سایبری و ایجاد شبکه‌های تلویزیونی از جمله VOA و شبکه سیمای فارسی بی‌بی‌سی و دیگر امکانات، حمایت از جریان فتنه و به صحنه آوردن همه گروه های ضد انقلاب تلاش داشتند در قالب اعتراض نسبت به انتخابات، پروژه براندازی رنگین را عملی سازند. میدان دادن به جریانات ضد انقلاب اعم از سلطنت‌طلب، بهائیان،‌ منافقین، گروهکهای ضد انقلاب، زنان فاسد و اراذل و اوباش ( که از همه این افراد در خیابانها و در هنگام اقدامات مجرمانه افرادی دستگیر شدند) و حضور این گروه از افراد در اردوکشی‌های خیابانی از نتایج عملکرد جریان فتنه بود که اوج آن در حرمت‌شکنی روز عاشورا ظاهر شد.
جریان فتنه و ضد انقلاب با شعارهای خود در روز قدس (شعارنه غزه،‌ نه لبنان) و حرمت‌شکنی‌های روز 13 آبان و 16 آذر ( با شعارهای حمایت از امریکا و پاره کردن عکس حضرت امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) و حرمت‌شکنی بزرگ عاشورا (آتش زدن خیمه امام حسین(ع) و رقص و پایکوبی در خیابانها) ماهیت ضد دینی و ضد انقلابی خود را نشان دادند. حرمت‌شکنی روز عاشورا و حمایت سران فتنه از اراذل و اوباش صبر مردم خداجوی را به سرآورد و مردم عاشورایی با حضور پرشور خود در راهپیمایی بی‌نظیر 9 دی 1388، انزجار خود را از توطئه مشترک امریکا و جریان فتنه نشان داد.
نهم دی سال 1388 به عنوان «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد. این حماسه تاریخی و ماندگار به تعبیر مقام معظم رهبری‌ (دامت برکاته‌) «یکی از قلّه‌های فراموش نشدنی»، «حرکت برخاسته از بصیرت»، «شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز»، «حرکتی در فضای غبارآلود»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی»، «مردمی و خودجوش» در تاریخ انقلاب اسلامی بود. ابعاد گسترده و حجم عظیم این حماسه مردمی مافوق محاسبات بشری بود. مقام معظّم رهبری بر ناممکن ‌بودن خلق حماسه ماندگار نهم دی با اراده‌های انسانی صحه گذاشتند و فرمودند: «دست خدای متعال، روح ولایت و روح حسین‌بن‌علی (علیه‌السلام) در لحظه لحظه آن حماسه ماندگار دیده می‌شد.»
بطور خلاصه ویژگیهای انتخابات دهم ریاست جمهوری را می‌توان در سه مقطع (قبل، هنگام و بعد از انتخابات) به شرح زیرتوصیف کرد:
1. قبل از انتخابات
1) شور و حال بی‌سابقه مردم ایران
2) بروز پدیده تجمعات و مراسم خیابانی شبانه طرفداران نامزدها در عین بردباری و تحمل یکدیگر در مراکز استانها بویژه در تهران
3) بروز تحولات و پدیده‌های جدید از جمله رنگ و نماد در تبلیغات انتخاباتی
4) نمایش ظرفیت و تحمل زیاد نظام در بسترسازی برای رقابت انتخابات
5) مناظره‌های زنده بین نامزدهای انتخابات به عنوان پدیده‌ای بی‌سابقه در رسانه ملی و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی ناشی از آن
6) تلاش فراوان برای دوقطبی شدن فضای انتخابات و محدود شدن گزینه‌ها به دو گزینه اصلی
7) افزایش بی‌سابقه بداخلاقی‌های انتخاباتی و رفتارهای تند و بی‌منطق از سوی نامزدها و طرفداران آنها
8) حضور فعال و مشارکت بی‌سابقه فرقه ها، احزاب موافق و مخالف در صحنه انتخابات (دعوت بی‌سابقه همه گروه‌های مخالف و تحریم‌کنندگان دوره‌های قبل به شرکت مردم در انتخابات)
9) تغییر موضع برخی از نامزدهای انتخاباتی به سمت مواضع اپوزیسیون نظام و ایجاد همگرایی در میان آنها
10) القای برگزاری رفراندوم نسبت به کلیت نظام، بعضاً شعار تغییر قانون اساسی در سایه انتخابات ریاست جمهوری
11) متهم کردن رسانه ملی به جانبداری از نامزدی خاص و تلاش برای بی‌اعتمادی مردم به رسانه
12) راه اندازی کمیته صیانت از آرا توسط ستاد یکی از نامزدها
13) متهم کردن نیروهای نظامی و بسیج به جانبداری از نامزدی خاص
14) ایجاد شبهه درباره امانتداری مسئولان و نهادهای قانونی برگزارکننده انتخابات
15) ایجاد نگرانی از تقلب در انتخابات توسط برخی از خواص و نامزدها
16) القای تقلب گسترده در انتخابات آینده توسط برخی رسانه های خارجی
17) القای پیروزی زود هنگام توسط طرفداران یکی از نامزدها قبل از برگزاری انتخابات

2. هنگام انتخابات
1) حضور بی نظیر و نصاب شکن ملت ایران در انتخابات
2) نمایش شگفت‌انگیز اعتماد، وفاداری و مقبولیت نظام توسط مردم ایران
3) اعلان پیروزی یک ساعت قبل از پایان رأی گیری توسط ستاد یکی از نامزدها
4) مصاحبه و فضاسازی تبلیغی در روز انتخابات توسط برخی از خواص و نامزدها در جهت ایجاد نگرانی از تقلب
5) اعلان تجمع ساعت 11شب (روز 23خرداد) در جلوی وزارت کشور قبل از اعلان نتایج انتخابات
3. پس از انتخابات
1) عدم تمکین نامزدهای شکست خورده به نتایج انتخابات و آرای مردم
2) صدور بیانیه‌های پی در پی و ساختار شکن توسط دو نفر از نامزدها و احزاب و گروه‌های سیاسی
3) آغاز آشوبها و حمایتهای رسانه‌های خارجی از اغتشاشات در فرایند ایجاد انقلاب مخملین
4) اعلان مواضع علنی سران غرب در حمایت از حرکتهای اعتراضی و آشوبها به عنوان حرکت مدنی
5) هجمه شدید، بمباران تبلیغاتی، افزایش روزافزون شبهات نسبت به صحت انتخابات در سطح جامعه
6) لشکرکشی خیابانی به اعتراض به نتایج انتخابات توسط یکی از نامزدها
7) بروز آشوبهای خیابانی، قتل و غارت و ایجاد ناامنی و وضعیت خاص در تهران
8) شکسته شدن حریمها و حرمتها
9) تجلی پدیده «ایران فقط شمال تهران» در مطالبات آشوبگران
10) حضور فعال رسانه‌های غربی بویژه بی بی سی، در هدایت آشوبها و جنگ تبلیغاتی
11) فعالیت بی‌نظیر شبکه‌های مجازی غربی و ضد انقلاب در فضای سایبر در تولید و القای سوژه‌‌های مختلف عملیات روانی علیه انقلاب اسلامی
12) تلاش برای ایجاد تردید در باورهای مردم به امانتداری، اصالت و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی
13) تلاش برای ایجاد تردید در باورهای مردم به امانتداری، اصالت و ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی
14) تلاش اغتشاشگران برای تلخ کردن شیرینی حضور 40 میلیونی مردم در پای صندوقهای رأی
15) القای شبهات و عملیات روانی در رسانه های معاند و رقیب بر محورهای مهم تبلیغی ذیل:
 تقلب در آرا و تخلفات انتخاباتی
 القای نقش بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی در تغییر نتایج انتخابات
 تلاش برای امنیتی کردن فضای داخلی کشور
 زیر سؤال بردن بی طرفی صدا و سیما
 القای اعتراض عمومی مردم ایران به نتایج انتخابات
 ترسیم فضای سرکوب و نقض حقوق شهروندی
 القای گسترش روز افزون اعتراضات به سراسر کشور
 القای مخالفت مراجع، علما، نخبگان با نتایج انتخابات
 ارائه تصویری مشوش و آشفته از اوضاع داخلی
 ایجاد ابهام در سلامت انتخابات
 برجسته‌سازی محدودیت رسانه‌ای در ایران
عوامل شکل گیری حماسه نهم دی
چهار عامل را می توان به‌عنوان عوامل زمینه‌ساز و یا عناصر اصلی حماسه 9 دی مورد توجه قرار داد:
1. باورهای دینی مردم
حضور مردم در عرصه‌های مختلف از اعتقادات و باورهای دینی آنها سرچشمه می‌گیرد. ایمان مذهبی مردم، عشق به اهل بیت (ع) عامل قدرتمند در تولید قدرت مردمی انقلاب پیروزیها و شکست دشمن بوده است. در آزمونهای بزرگ دینمداری مردم عنصر تعیین کننده و کارگشا بوده است. نظریه خون بر شمشیر پیروز است، متأثر از باورهای اعتقادی مردم است؛ چون انسان مؤمن به‌دنبال خشنودی خداست و به نصرت و اراده و مشیت الهی اعتقاد دارد؛ هم‌چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند در 9 دی، روح و جسم‌ها را اراده الهی به خیابان‌ها آورد.
2. رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌ (دامت برکاته)
در ایران وجود رهبری فرهیخته، محبوب و مقتدر در بسیج عمومی بویژه در وضعیت بحران و جنگ، پیوند مستمر الهی مردم با رهبری، وجود باورهای دینی و انقلابی برگرفته از اسلام و انقلاب اسلامی و وجود بخش قابل توجهی از جامعه به عنوان ظرفیت فوق‌العاده، بسیاری از طرحها و توطئه‌های براندازی را خنثی نموده است. برخورداری جمهوری اسلامی از رهبری الهی، فرهیخته، محبوب و مقتدر ، مانع از وقوع انقلاب رنگین در ایران می‌شود؛ زیرا هوشیاری و تدبیر ایشان مانع وقوع و تحقق اهداف براندازی در روشهای مختلف بوده است. بیانات ایشان برای مردم، بیشتر جریانات و گروه‌های سیاسی و اجتماعی فصل‌الخطاب است و هنگامی که ایشان درباره مسئله‌ای سخن می‌گویند و یا تأکید می‌کنند، بحرانی جمع شود، گروه‌ها اختلاف را کنار می‌گذارند و در نهایت مردم و نخبگان، فرمان رهبری را عملیاتی می‌کنند ولی غربی‌ها از درک نفوذ، قدرت و پایگاه رهبری در جامعه ایران و تأثیرگذاری ایشان در ساختار حکومت مردم‌سالاری دینی عاجزند. به همین دلیل با کپی‌برداری از الگوهای تجربه شده در سایر کشور تلاش می‌کنند در ایران پروژه براندازی را پی‌گیری کنند.رهبری مهم‌ترین عامل در رویارویی با فتنه‌ها و عبور از بحرانها بوده است. مهمترین عامل آفرینش حماسه 9 دی و باطل السحر کردن فتنه بود. مقام معظم رهبری با مدیریت حکیمانه، تبیین و آشکارسازی ماهیت فتنه با استراتژی مقابله نرم و با بهره گیری از قدرت مردمی نظام انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداخت و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را جمع کردند. پیامها، بیانات و تبیین‌های ایشان تأثیرات شگرفی داشت و ملت ایران را برای آفریدن این حماسه پرشکوه بدون دعوت و فراخوان رسمی برانگیخت.
3. بصیرت و اقدام به لحظه مردم
عمق راهبردی اجتماعی داخلی نظام جمهوری اسلامی و وجود انسانهای فراوان مؤمن و معتقد به نظام سیاسی و آرمانهای آن و روحیه ملی و آمادگی در راه دفاع از آرمانهای اسلامی در بخش قابل توجهی از جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی نظام و منابع قدرت نرم و مقابله با تهدیدات نرم دشمنان در هر مقطعی است. جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی و حساس کشور، نشان داده از توان و قدرت بسیج‌کنندگی لازم برای رویارویی با بحران برخوردار است و نظام جمهوری اسلامی از تراز لازم اعتماد مردم بهره می‌برد.کشورهایی که الگوی انقلاب رنگی در آنها به نتیجه رسیده فاقد چنین ویژگی و ظرفیتی هستند. مردم ایران هرگاه مشاهده کنند نیروی خارجی در حال دخالت در امور داخلی آنهاست، منسجم و متحد می‌شوند و او را پس می‌‌زنند که نمونه بسیار برجسته آن را در جنگ تحمیلی 8 ساله بعثیون عراق و متحدان او علیه ایران را شاهد بودیم و با وجود چنین روحیه‌ای بحرانها را پشت سر می‌گذارند.
جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر اراده ملت است. بیداری ملت ایران عامل سرنگونی حکومت خودکامه شاهنشاهی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و مقابله با چالش‌ها و تهدیدات مختلف بوده است. مردم در همه عرصه‌ها در این سه دهه نقش‌آفرین بوده‌اند و در هر وضعیتی همانند 9 دی که به حضور آنها نیاز بوده است با بصیرت و اقدام خود گره‌های بزرگ را باز کرده‌اند و از انقلاب و نظام دفاع کرده‌اند. بنابراین در حماسه 9 دی قدرت مردمی نظام به عنوان منبع قدرت نرم ظهور و بروز یافت. در واقع 9 دی، نه گفتن با قدرت مردمی مبتنی بر مشی انقلاب اسلامی بود.
4. عاشورای حسینی
حرکت مردم بر نگرش عاشورایی مبتنی است. مردم ایران در سخت‌ترین وضعیتها از کربلا، عاشورا و ابی‌عبدالله‌الحسین(ع) قدرت گرفته‌اند و درونمایه همه حرکتهای انقلابی و نهضتی مردم عاشورای حسینی بوده است. واقعیت این است هیچ رویداد و حادثه‌ای نمی‌توانست مثل حادثه روز عاشورا ملت ایران را در 9 دی به حرکت درآورد. بنابرایـن احساسی که در 9 دی بـه جریـان افتاد با روح عاشورایی درآمیخته شد. پرده‌دری و حرمت‌شکنی‌های فتنه‌گران در روز عاشورا مردم را به این نتیجه رساند که با یک جریان منحرف از جنس لشکر ابن زیاد روبه‌رو هستند که همزمان با شهادت ابی‌عبدالله‌الحسین (ع) و یاران آن حضرت پرچم‌های عزای آن حضرت به آتش کشیده می‌شود. وقتی امام حسین(ع) و عاشورا به میان آمد، این تحرک عمومی و حرکت عظیم به‌وجود آمد و آمیخته شدن حرکت فتنه با عاشورا ضربه به فتنه را نهایی کرد.
ویژگیهای حماسه9 دی
حماسه نهم دی حرکت مردمی برجسته و به دلائل مختلف رویداد ویژه‌ای به شمار می‌آید:
1. واکنش سریع و بموقع مردم
اولین ویژگی حماسه نهم دی 1388 واکنش سریع و بموقع مردم و قدرت¬نمایی بهنگام در مقابل فتنه بود. در این روز شاهد جمعیت متراکم و پیوسته بودیم و شعارها بسیار روشن و گویا بود. مردم برای تک¬تک سران فتنه شعار معناداری تولید کرده بودند. معمولاً حرکتهای مردمی ملی همچون تظاهرات 22 بهمن و روز قدس حرکتهای معمولی و نهادینه شده در یک روز تعطیل رسمی کشور، و با تبلیغات و فراخوان رسمی همراه است. لکن این تظاهرات در روز چهارشنبه نهم دی ماه 1388 و در روزی غیر تعطیل رسمی و بدون تبلیغات قبلی شکل می‌گیرد. هتک حرمت در روز عاشورای حسینی ششم دی ماه انجام می شود بلافاصله تظاهرات مردمی خودجوش در هفتم و هشتم دی در حدود نیمی از استانها و شهرستانها آغاز شد. در برخی از استانها در نهم دی همزمان با تهران دوباره این تظاهرات تکرار می‌شود. از این رو این حرکت مردمی برجسته و تظاهرات ملی برنامه ریزی نشده و غیر دولتی در واقع به تعبیر مقام معظم رهبری یک اقدام مردمی خودجوش و ناشی از نیاز در یک لحظه بود که ملت ایران با تشخیص این نیاز تاریخی به میدان آمد.
2. خودجوش و کاملا مردمی
خودجوش بودن و برانگیختگی فوق¬العاده از دیگر ویژگیهای حماسه نه دی 1388 بود. شرکت مردم در تظاهرات نوعاً با زمینه‌سازی رسانه‌ای و با دعوت شخصیت‌ها و نهادها صورت می‌گیرد. برای حماسه نهم دی 1388، تقریباً هیچ کس و هیچ نهاد رسمی دعوتی برای تظاهرات نکرده، و تنها شورای هماهنگی تبلیغات اعلام کرده بود که مردم با تظاهرات 9 دی پاسخ هتاکی به حریم ولایت و ابی عبدالله‌الحسین (ع) در روز عاشورا را خواهند داد. تظاهرات خودجوش 9 دی از این جنبه‌ کاملاً متمایز بود؛ چرا که شاهد حرکت عظیم مردمی در روزی غیر تعطیل و به صورت خودجوش همراه با انگیزه‌های بسیار قوی بودیم. حرکتی که فرصت و امکان برنامه ریزی برای آن نبود. همراه با برانگیختگی و احساس مسئولیت در برابر اسلام، ارزشهای اسلامی، انقلاب و رهبری بود. این حرکت مردمی همچون تظاهرات زمان انقلاب از مساجد و هیأتهای مذهبی با الهام از محرم و عاشورای حسینی(ع) با همان روح و هیجان در سراسر کشور به جریان افتاد.
3. فراگیر و در برگیرنده همه اقشار و سلیقه های سیاسی
شرکت مردم در تظاهرات خودجوش 9 دی 1388 بسیارگسترده بود. تقریباً همه واجدین شرایط رأی که حدود 7 ماه پیش در انتخابات شرکت کرده بودند در این حرکت مردمی شرکت کردند. در واقع می‌توان گفت همه کسانی که رأی داده بودند، اعم از اینکه به نامزد پیروز رأی دادند یا به نامزدهای شکست خورده‌، به صحنه آمدند. صفوف مردم کاملاً متراکم و همه اقشار و سلیقه‌های سیاسی را بدون استثنا در بر می‌گرفت. تظاهرات در تهران نزدیک به سه ساعت به درازا کشید و موج جمعیت خیابان بزرگ انقلاب را از میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی را در برگرفت و می‌توان گفت این تظاهرات تنها با انبوه جمعیتی که در روز عاشورای 57 به میدان آمدند و یا جمعیت انبوهی که امام را تا بارگاه ملکوتی‌اش بدرقه کردند، قابل قیاس است.
4. حضور بارز نسل سوم انقلاب اسلامی
حضور برجسته جوانان و نسل سوم انقلاب اسلامی در خلق حماسه نهم دی، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در رویارویی با جنگ نرم و چالش‌های پیچیده دشمن، نظام جمهوری اسلامی از سرمایه عظیم اجتماعی (با همان احساس و عظمت ابتدای انقلاب اسلامی) برخوردار است. پیام 9 دی این بود که جوانان مهمترین نیروی آینده ساز در تمام مناسبات سیاسی و اجتماعی هستند. این حضور بارز نشان داد که با اینکه دشمنان انقلاب اسلامی نسل سومی‌ها را هدف قرار داده است و گسست نسلی در کشور القا می‌شود، جوانان با همان روحیه، شادابی و احساس مسئولیت نسلهای قبلی در صحنه حضور دارند.
5. شعارهای کاملاً سیاسی و معنی دار
شعارهای مردم در این تظاهرات، شعارهای جمعی و کاملاً در دفاع از اسلام، انقلاب و رهبری و برائت و رویارویی با جریان فتنه و دولت‌های غربی بود. حرف و پیامهای مردم در آن روز کاملاً سیاسی، مستقیم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبیات زیارت عاشورا لعن، و از آنان ابراز نفرت می‌کردند. مردم در نه دی برای همه پیام داشتند. این نکته بسیار مهمی است. هم برای سران فتنه پیام داشتند، هم برای کسانی که سکوت کردند و هم برای غربی‌ها و رسانه¬های خارجی. شعارها کاملاً خودساخته و خودجوش بود و کاملاً مردمی. ما هیچ دستگاه و نهاد فرهنگی نداریم که بتواند برای این جمعیت متراکم، که در تهران بالغ بر چهارمیلیون نفر بود، تولیدات تبلیغی آماده کند. تمام شعارها، پلاکاردها و نوشته¬ها، حرکتهای خودجوش مردمی بود. در نه دی مردم آمدند، چون مدعیان انقلاب با مدیریت خارجی هویت انقلابی و جهت¬گیری نظام را به چالش کشیده بودند. مردم به این باور رسیدند که ماجرا براندازی است؛ به همین دلیل آمدند تا به صورت شفاف مواضع خود را به جهانیان اعلام، و بساط فتنه را جمع کنند.
حرف اصلی مردم در 9 دی و آن احساس و شوری که به جریان افتاد در دو محور ایجابی و سلبی بود. مردم هم در محور سلبی و هم در محور ایجابی برای مقابله و دفاع آمدند. در محور سلبی نفی نظام سلطه آمریکا، انگلیس و اسرائیل و فتنه و فتنه‌گران بود و در محور ایجابی دفاع مطلق از انقلاب و ولایت، اصول و ارزشهای اسلامی و شعارهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور بود. بنابراین در حماسه 9 دی 1388، هم دفاع از نظام و رهبری و هم رویارویی با فتنه و فتنه‌گران موج می‌زد. شعارهای مردم برخاسته از مبانی فکری و ایمانی بود که در تبیین حماسه نهم دی باید به آن مبانی و دلایل اصلی حرکت مردم پرداخت و از آن برای حفظ و استمرار نظام کمک گرفت.
6. بازتاب گسترده داخلی و خارجی
تظاهرات 9 دی بازتاب گسترده‌ای در دو سطح داخلی و خارجی داشت. میرحسین موسوی که آشوبگران روز عاشورای تهران را «مردمی خداجو» خوانده بود، ناچار به عقب‌نشینی شد و در اطلاعیه‌ای دولت برآمده از انتخابات 88 را به رسمیت شناخت. در مجلس، فراکسیون اصلاح‌طلب از آنچه در روز عاشورا رخ داده بود ابراز برائت، و با تظاهرات‌کنندگان 9 دی ابراز همبستگی کرد. در سطح بین‌المللی هم مقاله‌های فراوانی به رسانه‌های غرب راه یافت که همه در این موضوع اشتراک داشتند «رهبری انقلاب از حمایت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جایگاهی در میان مردم ندارند.» برخی از رسانه های غربی حماسه نهم دی را به لحاظ میزان جمعیت و شور و هیجان با مراسم تشییع حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) مقایسه کردند. برخی دیگر آن را با حرکتهای مردمی و تظاهرات زمان انقلاب مقایسه نمودند.
آثار وپیامدهای حماسه 9دی
حماسه نهم دی 1388 حرکت مردمی آثار و پیامدهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشت که مهمترین آنها عبارت است از:
1. نمایان شدن ظرفیت انقلاب اسلامی
حماسه 9دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیریت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای رویارویی با چالش‌های پیچیده دارد و می‌تواند آسیبهای داخلی خود را ترمیم کند و ازگردونه‌های سخت عبور کند که فتنه 88 مهمترین گردونه بود. مدیریت نظام در مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد ان در جامعه نقش اساسی در خلق حماسه نهم دی داشت. نظا م بویژه پس از حادثه روز عاشورا، چالش را به‌عنوان چالش با باورهای مردم رسانه ای نمود. پیوند جریان فتنه با نظام سلطه و ضد انقلاب را بخوبی نشان داد، ماهیت فتنه را که چیزی غیر از رقابتهای انتخاباتی و تقلب در انتخابات بود، نمایان ساخت.
با وجود بحران ناشی از فتنه در مدیریت آن، رفتار کنترل بحران و وضعیت اضطراری به جامعه تحمیل نگردید. هرچند در صحنه، بحران ناشی از فتنه مدیریت و کنترل می شد. این اقدام نظام در وضعیتی بود که سران فتنه و ضد انقلاب خارجی و دولتهای غربی فتنه 1388 را به عنوان بحران پر هزینه که نظام و جامعه در مدیریت آن به بن بست رسیده است القا می‌کردند. برخی از تحلیلگران خارجی کنش های اعتراض آمیز پس از انتخابات را بزرگترین چالش داخلی نظام سلطه در سه دهه گذشته معرفی کردند.
یکی از ظرفیت هایی که آشکار شد، حضور برجسته نسل سوم انقلاب اسلامی در خلق حماسه نهم دی، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در مقابله با جنگ نرم و چالش های پیچیده دشمن، نظام جمهوری اسلامی از سرمایه عظیم اجتماعی( با همان احساس و عظمت ابتدای انقلاب اسلامی) برخوردار است. پیام 9 دی این بود که جوانان مهمترین نیروی آینده ساز در تمام مناسبات سیاسی و اجتماعی هستند.
2. آشکار شدن پیوند جریان فتنه با خارج از کشور
درفتنه 1388 پیوند ضد انقلاب با دولتهای غربی با احزاب و گروه‌های سیاسی و برخی از نخبگان داخل کشور در یک جبهه واحد نمایان شد. به لحاظ نوع گفتمان، شعارها و مواضع و عملکرد رابطه فتنه با خارج از کشور برای ملت ایران مشخص گردید. چهره همه عناصر و جریاناتی که بعد از رحلت حضرت امام(ره) به عنوان حلقه های انحرافی خط امام مطرح بودند و در جریان فتنه مؤثر و نقش‌آفرین بودند، آشکار گردید.
3. در هم ریختن باور و براورد جریان فتنه
با بهره گیری از فرصت انتخاباتی بر این باور بود که با فراخوان جمعیت خاموش و تغییر باورهای ذهنی جامعه نسبت به نظام و دولت موجود می تواند بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد و با بسیج اجتماعی، نظام را در نتیجه انتخابات به چالش کشد. زمانی که جامعه به مرور به تحلیل روشن و شفاف در روندی چند ماهه رسید، سطح تقابل از تقابل احمدی نژاد و رقابتهای انتخاباتی و مدیریت انتخابات با تقابل با نظام در باورهای ذهنی مردم شکل گرفت و مردم احساس کردند فتنه، نوع و الگوی حکومت و پایه های اصلی قدرت نظام را هدف قرار داده است.
4. تقویت باور به وجود جنگ نرم
مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخی ازنخبگان و جامعه با بصیرتی که در فتنه 1388 راه افتاد به میزان قابل توجهی برطرف شد. خلأ 20 سال بی‌بصیرتی نسبت به راهبرد تهاجم فرهنگی به این فتنه به صورت جهشی حل شد؛ به عبارتی برکاتی که سال 1388 فتنه به‌وجود آورد انقلاب را به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- موجب واکسینه شدن نظام گردید.
5. آشکار شدن چهره واقعی نخبگان کشور
فتنه 1388 یکی از بزنگاه‌های جریانات سیاسی کشور بود. آزمون بزرگی برای همه جریانات سیاسی بود. در واقع در این فتنه چهره واقعی و میزان همراهی واقعی جریانات سیاسی کشور با انقلاب آشکار گردید. این فتنه نشان داد که غرب کار گسترده ای از قبل برای شکار نخبگان و برخی از فرصت‌ها همانند انتخابات انجام داده است. در این آزمون تاریخی نخبگان سیاسی هر کدام به اندازه وفاداری به نظام و یا زاویه ای که با نظام داشتند اقدام کردند.
1) عده ای مشخص شد که دشمن در آنها نفوذ دارد.آنها در نقش پیاده نظام بازیچه دشمن شدند و خیانت بزرگی را رقم زدند.
2) برخی بازی خوردند و با تحلیل های غلط در میدان دشمن عمل کردند و حرکت جریان فتنه را تأیید کردند.
3) برخی از نخبگان فکری و سیاسی کشور تحت تأثیر تحلیلهای ناکافی و وابستگی‌های مختلف دنیایی در برابر فتنه سکوت کردند.
4) برخی در صراط مستقیم انقلاب با تأسی به گفتمان و مواضع رهبر معظم انقلاب اسلامی با فتنه‌گران بموقع مقابله کردند، از مواضع رهبری حمایت کردند و به روشنگری علیه فتنه پرداختند.
6. نمایان شدن کار گسترده غرب
کشورهای غربی به سردمداری امریکا به‌عنوان یکی از بازیگران صحنه انتخابات کشور از مدتها قبل بسیار علاقه‌مند بوده‌اند تا در عرصه انتخابات نقش مؤثری داشته باشند. هر چند تلاشهای فراوان آنها در دوره های پیشین با عدم اقبال ملت ایران با شکست سنگین روبه‌رو شد، آنها از تلاش دست برنداشتند و هرچند ناامیدانه و لیکن به فعالیتهای خود در این دوره از انتخابات نیز ادامه دادند. در جریان انتخابات، امیدهایی برای غرب ایجاد شد و آنها احساس کردند پایگاه مردمی 14 میلیونی در داخل جامعه پیدا کرده اند. در موضوع ایجاد شکاف میان نخبگان و رهبری و خدشه دار کردن وحدت ملی نیز احساس امید کردند. غرب و امریکایی‌ها از به کار گرفتن امکانات رسانه ای و استفاده از هنر دیپلماسی عمومی برای تحت فشار قرار دادن ایران هیچ‌گونه دریغ نکردند. تلاش فراوانی در ایجاد اجماع بین المللی علیه جمهوری اسلامی و کاهش مشروعیت داخلی و خارجی نظام همزمان با انتخابات انجام دادند. بر اساس آنچه گفته شد تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی از طریق صدور قطعنامه های جدید، برانگیختن جمعیت های خاموش برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات، حمایت از نامزد مرعوب، تشکیک در نتیجه انتخابات و دامن زدن به پروژه تقلب و بحرانی جلوه دادن اوضاع کشور پس از انتخابات مهمترین بخش از مواضع و راهبرد‌های غرب در برابر انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران است.
7. شکست نظریه‌های غربی و کپی‌برداری از الگوهای انقلاب مخملی در ایران
ساماندهی انقلاب مخملی در ایران توسط بنیاد سوروس با واسطه افرادی همچون هاله اسفندیاری، کیان تا جبخش و رامین جهانبگلو نیز از دیگر برنامه‌های براندازی نرم در ایران بوده است. براساس اعترافات هاله اسفندیاری، بنیاد سوروس با حمایت از برنامه‌های خاورمیانه‌ای مرکز امریکایی «ولسون» به دنبال ایجاد یک شبکه غیررسمی در ایران به منظور عملی نمودن اهداف براندازی نرم بوده است. در این راستا کیان تاجبخش مدیر و نماینده بنیاد سوروس در ایران با اقداماتی همچون راه‌اندازی کارگاه های مطالعاتی متشکل از جوانان و دانشجویان و تدریس اصول و مبانی شبکه‌سازی اجتماعی سعی کرد زیر ساختهای براندازی نرم را در ایران ایجاد کند شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تجدید‌نظر طلبان هواخواه لیبرالیسم و سکولاریسم با پشتیبانی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در حال طراحی و عملیاتی نمودن پروژه دیگری از سلسله پروژه‌های انقلاب رنگی و مخملین در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بودند. این پروژه که گرجستانیزه نمودن و او کراینیزه کردن انتخابات نام گرفت که با تدابیر و هوشمندی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- و حرکت بارز و حماسه نهم دی 1388 شکست خورد.
انتخابات در ایران ویژگی های خاص و منحصر به فردی نیز دارد به طوری که انتخابات در ایران معنایی بیش از انتخاب شدن و انتخاب کردن دارد. برخی از این ویژگیها عبارت است از:
8. ضرورت توجه ویژه به انتخابات در ایران
در جمهوری اسلامی ایران به دلیل ویژگیها و وضعیت منحصر به فرد انقلاب اسلامی و دشمنی و خصومت ذاتی قدرتهای استکباری در پس کنش آشکار مردم( انتخاب شدن و انتخاب کردن) به طور کاملاً آگاهانه، همواره این هدف دنبال می شد که توطئه ها و دشمنی های غرب و بویژه با سردمداری امریکا را در پرتو برگزاری انتخابات خنثی سازند. انتخابات در ایران به ایجاد مصونیت، بازدارندگی و اقتدار نظام کمک می کند. برگزاری انتخابات فراوان در جمهوری اسلامی ویژگی دیگرانتخابات در ایران است به طوری که هر ساله شاهد برگزاری یک انتخابات در کشور بوده و هستیم. دسته‌بندیهای سیاسی از یک طرف و عدم تعمیق تحزب گرایی صحیح از سوی دیگر، باعث ایجاد مخاطرات زیادی برای کشور و مردم بویژه همزمان با برگزاری انتخابات شده است. با وجود جناح‌بندیهای سیاسی ناقص و بیمارگونه در کشور و پیامدهای منفی آن، مردم ایران احساس مثبت و بسیار خوبی از برگزاری انتخابات دارند و به جرأت می‌توان گفت در سرنوشت کشور فعالانه مشارکت داشتند و یکی از مهمترین و جدی‌ترین عرصه مشارکت سیاسی خود را در انتخابات می دانند.
نتیجه گیری و پیشنهادها
1. نتیجه گیری
انتخابات یکی از شرایط و ابزار تحقق مردم سالاری و از عوامل مشارکت سیاسی است به طوری که محور اصلی مشارکت سیاسی، مشارکت انتخاباتی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه مشارکت مردم در عرصه های گوناگون بویژه در عرصه سیاسی و در فرایند تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اداره جامعه فراهم شد و برخی اصول قانون اساسی نیز به حقوق ملت و حق حاکمیت ملت اختصاص یافت.
حماسه 9 دی در بستر فتنه88 به جریان انقلاب افتاد. فتنه 88 نشان داد که غرب کار گسترده ای از مدتها قبل برای شکار فرصتها و برخی از نخبگان کشور انجام داده است. فتنه 88 پیچیده ترین و خطرناکترین چالش پس از انقلاب اسلامی بود. دشمن از همه تجربیات و سرمایه های خود بهره گرفت. همه افراد و جریاناتی که از ابتدای انقلاب در فتنه های مختلف نقش آفرین بودند از جمله منافقین، جبهه ملی، نهضت آزادی، برخی از روحـانیون و لیبرالها و بـرخی دیگر نیز بـا سوابـق انقلابی نقش آفرین بودند. در واقع در این فتنه همه دارایی‌های دشمن در محیط داخلی و خارجی و رسانه‌های آنها به صحنه آمدند تا نظام را بر مبنای دین که الهام بخش بود به چالش کشند. این چالش با جسارت به مقدسات مردم بویژه عاشورا و کربلا به اوج خود رسید. ملت ایران پس از روشن شدن تقابل آشکار این جریان با اسلام، نظام و رهبری با درک درست از یک نیاز تصمیم گرفتند. حماسه تاریخی و ماندگار نهم دی 1388 به تعبیر مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای‌ (دامت برکاته‌) «یکی از قله های فراموش نشدنی»، «حرکت برخاسته از بصیرت»، «شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز»، «حرکتی در فضای غبارآلود»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی» در تاریخ انقلاب اسلامی بود. تدابیرهوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در مدیریت و مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد آن برای جامعه، بصیرت و حضور هوشمندانه و سریع مردم ایران، حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی 1388 را در سراسر کشور به جریان انداخت و آثار و پیامدهای فراوانی برجای گذاشت.
نظام جمهوری اسلامی در مهار فتنه و آشکار سازی ابعاد آن در جامعه نقش اساسی داشت. حماسه 9دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیرت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای مقابله با چالش های پیچیده دارد و می تواند آسیبهای داخلی خود را ترمیم کند. در فتنه 1388 پیوند ضد انقلاب، احزاب و گروهای سیاسی و برخی از نخبگان کشور با دولتهای غربی در یک جبهه واحد نمایان شد. چهره همه عناصر و جریاناتی که بعد از رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله علیه به عنوان حلقه های انحرافی خط امام مطرح بودند و در جریان فتنه مؤثر و نقش‌آفرین بودند، آشکار گردید.
مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخی ازنخبگان و جامعه ای که در فتنه 1388 ظهور و بروز یافته بود با بصیرتی که در 9 دی به جامعه تزریق شده بود به میزان قابل توجهی برطرف گردید؛ به عبارتی خلأ 20 سال بی توجهی نسبت به راهبرد تهاجم فرهنگی با این فتنه به صورت جهشی حل شد. تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن، تقویت اتحاد و انسجام ملی، تقویت پیوند جامعه با ارزشهای دینی، محرم و عاشورا، تقویت پیوند اسلام و جمهوریت و پیوند عمیق و بیشتر ملت ایران با ولایت و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- را می توان از برکات فتنه 88 و حماسه نهم دی نام برد.
2. پیشنهادها
برای بزرگداشت مناسب این حماسه تاریخی محورها و خطوط کلی زیر پیشنهاد می شود:
1) تبیین ریشه ها، زمینه ها و اهداف شکل گیری فتنه 1388 و چگونگی مهار و کنترل آن
2) آشکار سازی ماهیت، ابعاد و چگونکی شکل گیری حماسه نهم دی برای گروه های مختلف مردم
3) توجه توأمان به کمیت و کیفیت حرکت مردم در نهم دی 1388
 تبیین روح حرکت مردم و احساسی که در سراسر کشور در آن روز شکل گرفت.
 تببین حضور فراگیر همه اقشار و گروهای اجتماعی در سراسر کشور
4) توجه به غلبه نیافتن کارهای شعاری و پرهیز از اقدامات کم تأثیر
5) راه اندازی دبیرخانه دائمی و فعال برای فعال نمودن نهادها، سازمانها و ظرفیتهای مردمی
6) رویکرد مدیریت کلان و اجرای غیر متمرکز برنامه‌ها توسط ستادهای بزرگداشت نهم دی
7) فعال سازی محیط های علمی و دانشگاهی در عرصه تبیین و روشنگری
8) فعال سازی مراکز و محیط های عملیاتی در عرصه تولیدات فرهنگی و هنری مؤثر
9) تبیین عناصر و عوامل برجسته شکل گیری حماسه نهم دی
 توجه به نقش ایمان مذهبی و اراده الهی
 توجه به نقش والای رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- در آشکار سازی ابعاد فتنه و بستر سازی حماسه نهم دی
 تبیین نقش حرکتهای مردمی در انقلاب اسلامی به عنوان سرمایه اجتماعی کشور
 تبیین نقش عاشورا و اهل بیت (ع) بویژه ابی عبدالله الحسین(ع) در شکل گیری حماسه نهم دی
10) تبیین پیامدها و تأثیر حماسه نهم دی 1388 در بیداری اسلامی
11) بهره گیری از حماسه نهم دی برای مهار و کنترل تهدیدات آینده
12) بهره گیری از حماسه نهم دی برای تقویت عوامل قدرت نرم کشور( اعتماد ملی، آگاهی و بصیرت و انسجام ملی)
13) تبیین حماسه نهم دی 1388 به عنوان رویدادی ملی با حضور همه اقشار وگروهای اجتماعی و سیاسی معتقد به انقلاب اسلامی و با مشارکت همه رأی دهندگان در انتخابات دهم ریاست جمهوری
14) استفاده از ظرفیت های حماسه نهم دی برای تحقق انتخابات مؤثر، با مشارکت گسترده و بدون چالش امنیتی
15) توجه به فعال‌سازی ظرفیتهای مردمی و اجتماعی در مدیریت بزرگداشت حماسه نهم دی
دبیر همایش ملی بزرگداشت حماسه 9 دی

 

 

 

 


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات