صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۵۲۸۶

ناقوس شکست در کاخ الیزه /سعیدسبحانی


شکست اخیر راستگرایان در انتخابات شهرداریهاى فرانسه ضربه بسیار سختى را بر پیکره نیکولا سارکوزى و همراهان وى وارد آورده است.رئیس جمهور فرانسه هرگز تصور نمى کرد که در فاصله کمتر از یکسال محبوبیت وى تا این حد بین مردم کشورش تنزل پیدا کند.این در حالیست که سوسیالیستها و دیگر رقباى سیاسى سارکوزى با استفاده از فرصت موجود دامنه انتقادات خودعلیه سیاستهاى نادرست کاخ الیزه را گسترش داده اند.تشدید فشارهاى اقتصادی،وجود ناامنى هاى اجتماعی،اعمال تبعیض نژادى توسط پلیس فرانسه و...جملگى سبب افزایش نارضایتى مردم از حزب حاکم در کاخ الیزه شده است.

در حالى که بیش از 10ماه از راهیابى نیکلا سارکوزى به کاخ ریاست جمهورى مى گذرد، محبوبیت وى روز به روز کاهش مى‌یابد. انتخابات محلى در فرانسه نشان داد که مردم این کشور ا زسیاست‌هاى اقتصادى نیکلا سارکوزى که وعده‌هاى فراوانى را در جریان مبارزات انتخاباتى خود مطرح کرده بود ، عملى نساخته و این امر موجب نارضایتى شهروندان این کشور شده است. اعتصاب‌هاى بى‌شمار ماه‌هاى اخیر در فرانسه که بیشتر از سوى کارگران و کارمندان که از اقشار ضربه پذیر جامعه فرانسه هستند ، اعتراض به سیاست هاى اقتصادى رییس جمهورى مجارى الاصل فرانسه است.

براساس نظرسنجى‌هاى انجام شده ، مجبوبیت سارکوزى رو به روز کاهش مى‌یابد و در زمان حاضر تنها 35درصد از مردم این کشور از انتخاب وى به عنوان رییس جمهور کشورشان ناراضى نیستند.

گرانى و افزایش تورم و کاهش قدرت خرید و حل نشدن مشکل بیکارى فشارهاى اقتصادى زیادى را بر مردم این کشور وارد کرده است و در کنار این مشکلات رفتارهاى غیر اخلاقى شخص رییس جمهورى فرانسه در کشورى که به عنوان یک سرزمین ادبیات و فرهنگ شناخته شده و مردان بزرگ فرهنگى و فرهیخته در خود پرورش مى دهد به کاهش محبوبیت رییس جمهورى 54ساله فرانسه مى‌افزاید.

درپى شکست حزب محافظه‌کار فرانسه در انتخابات شهردارى‌هاى این کشور، رییس‌جمهور فرانسه اظهار داشت از نتایج انتخابات شهردارى‌ها که انتظار مى‌رود به ضرر حزب اتحادیه‌ى جنبش مردمى )UMP( تمام شود، درس خواهد گرفت.

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه که متعهد شده است به رغم نتایج انتخابات به برنامه‌ى اصلاحات اقتصادى خود ادامه دهد، گفت که به عنوان رییس‌جمهور وظیفه ندارد در مبارزات انتخابات شهردارى‌ها دخالت کند. وى در عین حال افزوده است که بر اساس نتایج آشکار دور دوم انتخابات، تمام رهبران سیاسى و در راس آنها شخص خود من باید از این انتخابات درس بگیریم!

آیا رفتارهاى تند و افراطى نیکولا سارکوزى به وى اجازه خواهد داد تا از سیاستهاى نادرست خوددرس بگیرد؟سارکوزى به‌هیچ عنوان نتوانسته است در کسوتیک سیاستمدار آگاه خود را در نظام بین لملل معرفى نماید.در حال حاضر،اکثر کشورهاى دنیا سارکوزى را به عنوان فردى افراطى و غیر قابل اتکا مى شناسند.این در حالیست که تامین منافع آمریکا به تنها دغدغه سیاست خارجى کاخ الیزه پس از حضور سارکوزى تبدیل شده است.مشارکت حزب حاکم فرانسه،خصوصا افرادى مانند برنارد کوشنه و نیکولا سارکوزى در جریان برخى بمب گذاریهاى لبنان که به کشته شدن ژنرال فرانسو الحاج مرد شماره دو ارتش لبنان منجر شد و حمایت تسلیحاتى فرانسه از دولت نامشروع فواد سنیوره جملگى سبب نفرت جامعه جهانى از کاخ الیزه شده است.

از سوى دیگر،سوسیالیستها و دیگر رقباى سیاسى سارکوزى در سطح فرانسه با توجه به شکست اخیر راستگرایان مبارزات خود علیه کاخ الیزه را تشدید نموده اند.به‌نظر مى رسد رویال و دیگر رقباى سارکوزى توانسته اند پاشنه آشیل دولت سارکوزى را مورد شناسایى قرار دهند و در راستاى تضعیف دولت ناتوان وى موفق باشند.ژان مارک ایرو” رئیس گروه نمایندگان حزب سوسیالیست فرانسه در مجلس ملى این کشور ، نیکلا سارکوزى رییس جمهورى راستگراى این کشور را انسانى “ناشنوا” نسبت به خواسته‌هاى مردم فرانسه خواند.

رئیس گروه نمایندگان حزب سوسیالیست فرانسه درمجلس این کشور با انتقاد از سیاست اقتصادى دولت تاکید کرده است که سیاست اقتصادى فرانسه دچاریک اشتباه راهبردى شده است و این امر فرانسه را به بن بست مى‌برد.

وضعیت اقتصادى فرانسه در سال گذشته میلادى نامطلوب بود به طورى که رشد اقتصادى وعده داده شده از سوى دولت که 2/2درصد پیش بینى شده بود به 9/1 درصد رسید و دولت فرانسه نیز رشد اقتصادى بالاى دو درصد را براى سال 2008 میلادى در برنامه‌هاى اقتصادى خود پیش بینى کرده است که این میزان نیز به بر اساس پیش بینى صندوق بین‌المللى پول از 8/1درصد عبور نخواهد کرد.

نشست اخیر وزیران اقتصادى 27کشور اروپایى در بروکسل سبب شد تا سیاست اقتصادى فرانسه بار دیگر به شدت مورد انتقاد قرار گیرد. این نشست از دولت فرانسه خواست تا اقدامات سریعترى براى افزایش رشد اقتصادى و کاهش کسرى بودجه خود بعمل آورد. افزایش میزان بیکارى در ماه گذشته میلادى و کسرى تراز تجارى 40میلیارد یورویى فرانسه نیز نشانه‌هاى دیگرى از وضعیت بد اقتصادى فرانسه است.

اگر چه بخشى از این امر به افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش دلار برمى گردد ولى نبود سیاست‌هاى همگام با وضعیت موجود جهانى از دلایل اصلى از دست دادن بازار فرانسه در کشورهاى جهان است. از سوى دیگر،موضع گیرى رویال،رقیب سارکوزى در مبارزات انتخاباتى ریاست جمهورى سال گذشته نیز از فرصت به دست آمده جهت شدت بخشیدن انتقادات خود نسبت به سیاستهاى سارکوزى استفاده کرده است.نماینده مجلس و رقیب انتخاباتى نیکلا سارکوزى در انتخابات ریاست جمهورى 2007 نتیجه دور اول انتخابات شهردارى هاى فرانسه را راى منفى مردم به مدیریت بد دولت تفسیر کرد.

سگولن رویال در نخستین واکنش به نتیجه دور اول انتخابات شهردارى ها و اعضاى شوراى شهر فرانسه که به برترى چپ ها در فرانسه انجامید گفت : “من به شهرهاى زیادى در فرانسه سفر کردم و در هر سفر اعتراضات زیادى نسبت به وضعیت اجتماعی، پایین بودن قدرت خرید، ناچیز بودن دستمزدها و مستمرى بازنشستگى شنیدم. این اعتراضات که در هفته هاى اخیر نیز شاهد آن بودیم باید در دور دوم انتخابات تجلى بیشترى بیابد زیرا در غیر این صورت چیزى تغییر نخواهد کرد. رایى که مردم فرانسه امروز به صندوق ها ریختند در اصل راى منفى به مدیریت بد کشور (راستگرایان) بود. “

در نهایت اینکه نیکولا سارکوزى وهمراهانش جهت تداوم حضور خوددر راس معادلات سیاسى پاریس نیازمندتجدید نظر اساسى و بنیادین در رفتارها و استراتژیهاى خودهستند،اگرنه در آیندهاى نه چندان دور محکوم به پذیرش شکستى سخت از سوسیالیستها ودیگر رقباى سیاسى خود خواهند بود.ناقوس شکست از اکنون‌براى رئیس جمهور افراطى فرانسه به صدا در آورده است.رئیس جمهورى که به هیچ عنوان نسبت به نیازها و خواسته هاى شهروندان فرانسه آگاهى و اطلاعى ندارد ودر تجزیه و تحلیل مسائل بین المللى مانندبسیارى از هم حزبیهاى خود عاجز و ناتوان است.اگراین‌عجز و ناتوانى ادامه پیدا کند،مى توان سارکوزى را یکى از دیگر شکست خوردگان اروپادر ابتداى هزاره‌سوم میلادى دانست.سارکوزى در جهت تامین‌منافع ایالات متحده آمریکا همان سیاست تونى بلر،نخست وزیر سابق انگلستان را در پیش گرفته است.سیاستى که در نهایت محکوم به شکت مى باشد و هزینه هاى زیادى را بر پیکره کاخ الیزه و فرانسه تحمیل خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات