صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۵۴۶۳۳

احتکار خودرو در پارکینگ طبقاتی !


 

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت: همزمان با نوسان قیمت خودرو، دولت در تلاش بود تا با تغییر نحوه قیمت‌گذاری آن، اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار را به حداقل برساند اما برخی منتقدان عنوان می‌کردند برای این کار ابتدا باید نظارت لازم از سوی دولت برای کنترل نحوه قیمت‌گذاری صورت گیرد. البته در هفته‌های گذشته، اقلام اساسی نیز به دلیل همین افزایش قیمت، با کمبود عرضه در بازار و در ‌‌نهایت احتکار روبه‌رو شدند. بر همین اساس، اخیرا انبار خودروهای احتکار شده توسط دلالان و واسطه‌های بازار خودرو در یک پارکینگ طبقاتی کشف شده است. به گزارش ایسنا، مجتبی قاسمی، مدیر کل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: در بازرسی‌های اخیر ۳۰ دستگاه خودروی صفر کیلومتر داخلی که توسط محتکران احتکار شده بود، کشف شد. وی با بیان اینکه محل احتکار این خودرو‌ها در یکی از پارکینگ‌های طبقاتی شهر تهران بوده است، خاطرنشان کرد: کشف این خودرو‌ها به دنبال گزارش‌های مردمی و بازرسی‌های نامحسوس ناظران صورت گرفت. مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد:‌ افراد سودجو این خودرو‌ها را خریداری و انبار کرده بودند تا در زمان مناسب به قیمت بالاتری بفروشند. در همین میان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند محصولاتشان را تا ۸۰‌درصد داخلی‌سازی کرده‌اند در این صورت چرا با کوچک‌ترین نوسانی در بازار، قیمت خودرو به شدت افزایش می‌یابد؟ حسین گروسی اظهار کرد: این طرح در مرحله اصلاح و جمع کردن نظرات کار‌شناسی قرار دارد که به زودی تصویب و اجرا خواهد شد. او با اشاره به این‌که قرار بود بر اساس استراتژی تدوین شده تولید خودرو در کشور به 3 میلیون دستگاه برسد، افزود: این درحالی است که امسال تولید خودرو به کمتر از ۷۵۰ هزار دستگاه کاهش یافته است که خودروسازان باید در این زمینه پاسخگو باشند. اما در همین راستا، برخی خبرگزاری‌ها از ثبات نسبی قیمت در بازار خودرو خبر داده‌اند. در شرایطی که برخی نمایندگان مجلس بر ضرورت بازنگری در مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودرو تاکید کرده‌اند قیمت این محصولات در بازار به ثبات رسیده است. محقق نشدن وعده مقامات مسئول در زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی موجب شد تا برخی نمایندگان مجلس از پیگیری تغییر مصوبه جدید قیمت‌گذاری خبر دهند.

تفحص از خودروسازان

در این زمینه یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس نیز با بیان اینکه ۵۱ نفر از نمایندگان درخواست بررسی خارج از نوبت تحقیق و تفحص از خودروسازان در صحن علنی را امضا کرده‌اند، اظهار کرده است: بر این اساس احتمال زیاد این تقاضای تحقیق و تفحص در روز یکشنبه ۲۹ بهمن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. از سویی دیگر یکی از دلالان بازار خودرو درباره دلیل رشد قیمت‌ خودرو‌ها در یک ماهه اخیر گفت: واسطه‌ها و برخی افراد مرتبط با خودروسازان، به یک اندازه از افزایش قیمت خودرو سود برده و می‌برند بنابراین قیمت‌ها در بازار افزایش یافت. وی اظهار کرد: دلالان آشنا به بازار خودرو، با توقف عرضه محصولات از سوی خودروسازان متوجه شدند که افزایش قیمت شدیدی در راه است به همین دلیل نسبت به جمع‌آوری خودروهای عرضه شده اقدام و روزانه قیمت‌ها را افزایش دادند. وی در پاسخ به اینکه آیا مصرف‌کنندگان واقعی حاضر هستند ۱۹ میلیون تومان برای خرید خودرویی مانند پراید هزینه کنند؟ عنوان کرد: خرید و فروش خودرو‌ها در بازار بیشتر بین دلالان و واسطه‌ها صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال یک نفر 100خودرو را خریداری کرده و آن را به ۱۰ واسطه دیگر می‌فروشد. آنها نیز به این ترتیب خودرو‌ها را بین خود دست به دست کرده و در این فرآیند قیمت‌ها را بالا می‌برند. در همین میان برخی خبر‌ها حاکی از افزایش قیمت در بازار خودرو به دلیل نرخ‌های مصوب است. بر این اساس قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۲ میلیون تومان افزایش نسبت به روزهای اخیر، به ۳۹ میلیون تومان در بازار رسیده است. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد ۲ میلیون تومانی به ۴۳ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز با همین میزان افزایش، حدود ۵۲ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. در همین راستا عنوان شده است که هفته آینده قیمت خودرو تعیین می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودرو کاذب است، از تشکیل کار گروه دولت و مجلس در هفته آینده برای تعیین قیمت خودرو خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون صنایع مجلس، وزیر یا نماینده وی، کار گروه تعیین قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند. به گزارش ایلنا، بهروز نعمتی با انتقاد از نحوه برخورد مسئولان با بازار خودرو اظهار کرد: مسئولان به فکر چاره‌اندیشی باشند. این نماینده مردم شهرستان اسد آباد استان همدان، با تاکید بر اینکه تعیین قیمت خورو از سوی سازمان حمایت منطقی نیست، بیان کرد: افزایش قیمت‌هایی که شرکت‌های خودروساز صورت داده‌اند نه منطقی و نه واقعی است و متاسفانه همواره به دنبال این هستند که اتفاقات رخ داده را به گردن دیگری بیندازند.

ارمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضائی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
0
0
دولتی که ادعای مقابله با آمریکا و اتحادیه اروپا را دارد چطور توان مقابله با دو خودرو ساز آن هم از نوع داااخلییی را ندارد پس بهتره شعار ندهند و به کمک آنها به جیب ملت بتازند ما ملت خوبی هستیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات