صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۵۵۱۰۴

سرانجام متهمان کهریزک محاکمه شدند


پایگاه بصیرت:با گذشت بیش از سه سال از حادثه کهریزک و پس از کش و قوس‌های فراوان روز گذشته اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان کهریزک، به صورت غیرعلنی برگزار شد. محاکمه سه متهم این حادثه در حالی غیر علنی برگزار شد که پیش از این، رئیس دادگاه محاکم کیفری استان تهران اعلام کرده بود، اگراتفاق خاصی نیفتد دادگاه قضات متهم در پرونده کهریزک‌ علنی برگزار می‌شود.
دادگاه رسیدگی به پرونده قضات تعلیقی کهریزک در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران و به ریاست قاضی مدیر خراسانی برگزار شد. جلسه اول دادگاه حدود 4 ساعت به طول انجامید و طبق اعلام دادستانی کل کشور جلسه دوم دادگاه متهمان کهریزک بیستم تاسفند برگزار می‌شود. دادستانی کل کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: «‌صبح امروز( سه شنبه) اولین جلسه‌ی دادگاه متهمان پرونده موسوم به کهریزک در وقت مقرر در شعبه‌ 76 کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و مستشاران، با حضور نماینده‌ دادستان تهران و شکات و متهمان و وکلای مدافع آن‌ها تشکیل شد.در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده‌ دادستان، شکات شکایت خود را مطرح نمودند که با فرا رسیدن ظهر شرعی ختم جلسه‌ اول اعلام و جلسه‌ بعدی برای روز یکشنبه بیستم اسفند تعیین شد.»از صبح دیروز و به دنبال اعلام علنی بودن این محکمه شمار بسیاری از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها در محل دادگاه کیفری استان تهران جمع شده بودند اما دقایقی پیش از آغاز دادگاه بر پایه اعلام قاضی شعبه 76 دادگاه رسیدگی به اتهامات قضات معلق شده، پرونده موسوم به کهریزک غیرعلنی شد. عبدالحسین روح الامینی پدر مرحوم روح الامینی و علی کامرانی پدر مرحوم کامرانی و نماینده خانواده مرحوم جوادی فر سه قربانی حادثه به عنوان شکات پرونده قضات کهریزک در محوطه حضور داشتند و پس از دقایقی هم یکی از قضات تعلیقی به عنوان متهم وارد دادگاه شد. ساعت 9:20 یکی دیگر از متهمین با همراهان خود وارد دادگاه شد اما از ورود همراهان وی به داخل جلسه خودداری شد.
سرانجام در ساعت 9:30 و با ورود قضات، دادگاه به صورت رسمی آغاز شد و به طور رسمی خبرنگاران اطلاع داده شد به تشخیص قضات، دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود. نماینده روابط عمومی دادگستری استان تهران در جمع خبرنگاران در محوطه بیرونی دادگاه حاضر شد و گفت: بر پایه بند 3 ماده 188 آیین دادرسی، هیأت قضایی تصمیم بر غیرعلنی بودن دادگاه گرفته است.وی افزود: فیلم کامل جلسه دادگاه به سخنگوی قوه قضاییه تقدیم می‌شود تا ایشان درباره جلسه دادگاه اطلاع رسانی کنند.بر اساس گزارش‌ها س- م متهم معروف پرونده قضات کهریزک از پیش اعلام کرده بود که نیازی به وکیل ندارد و به واسطه دانش قضایی خود دفاعیه اش را ارائه خواهد کرد.
پس از اعلام غیر علنی شدن دادگاه و حضور نیافتن خبرنگاران در این جلسه دادگاه، حجت‌الاسلام زائری از همراهان روح‌الامینی در جمع خبرنگاران با بیان نکاتی ازدادگاه، اعلام کرد که اگر برای برخی افراد تأمین جانی برقرار شود، سخنان مهمی را درباره سعید س- م و متهمان این پرونده اعلام خواهند کرد.
پس از پایان جلسه دادگاه وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر، گفت که امیدوار است مطالبی که در دادگاه مطرح شد با انعکاس به مراجع ذی‌ربط، مورد توجه قرار گیرد. محمدصالح نیکبخت به ایسنا گفت: به دلیل اینکه جلسه دادگاه غیرعلنی برگزار شد، نمی‌توانم در مورد ماهیت پرونده و موارد مطروحه در آن مطالبی بیان کنم، اما آنچه مسلم بود این است که جلسه دادگاه با نظم و وقار تمام و با تسلط کامل رئیس دادگاه و مستشاران آن برگزار شد. متهمان در چارچوب قانون و مقررات مورد احترام قرار گرفتند و هیچ یک از افرادی که صحبت کردند اجازه نیافتند کلامی به طور شخصی علیه آنان بیان کنند.
وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر خاطرنشان کرد: در آغاز جلسه کیفرخواست قرائت شد و سپس به ترتیب اولیای دم مرحوم محسن روح‌الامینی و وکیل ایشان، پدر مرحوم محمد کامرانی و وکیل او و سپس آقای جوادی‌فر موکل اینجانب شکایت خود را مطرح کردند.نیکبخت تصریح کرد: اظهارات اینجانب به وکالت از آقای جوادی‌فر به علت ضیق وقت و ختم رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.
روح الامینی، پدر یکی از جان باختگان کهریزک هم در پایان نشست با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای جلسه نماینده دادستان به تشریح کیفرخواست پرداخت و سه مورد اتهامی را به متهم ردیف اول تفهیم کرد. این در حالی است که برخی خبرگزاریها تعداد اتهامات وی را دو مورد اعلام کرده بودند. سپس برخی اولیای دم و وکلای آنها به طرح شکایت علیه متهمان پرداختند که طرح شکایت با گریه آنها همراه بود.وی افزود: ما به عنوان شاکیان خصوصی در این پرونده هستیم، لذا حیف که مدعی‌العموم که وظیفه دفاع از مردم را دارد در جلسه حضور نداشت. البته ما در این زمینه به دادگاه تذکر دادیم.
روح‌الامینی در پاسخ به سوالی درباره غیرعلنی برگزار شدن دادگاه گفت: درخواست ما هم علنی برگزار شدن آن بود و علت غیرعلنی برگزار شدن را از مسئولان دادگاه بپرسید. وی در پاسخ به این سوال که آیا هر سه متهم در دادگاه حضور داشتند گفت: یکی از متهمان را برای اولین بار می‌دیدم ولی دو متهم دیگر در دادگاه بودند.
روح الامینی با اشاره به اینکه از روند دادگاه راضی است، اظهار داشت: ما به این دادگاه امیدوار هستیم تا به حق خود برسیم. همچنین از رئیس دادگاه درخواست کرده بودیم که جلسه محاکمه به صورت علنی برگزار شود. در این جلسه برای نخستین بار بعضی از متهمان پرونده را دیدیم. این پرونده بیش از 3500 برگ دارد و در 17 جلد آماده شده است.روح الامینی خاطرنشان کرد: من در جلسه دادگاه حرف‌هایم را زدم و از آن فیلمبرداری شد حال اگر دادگاه صلاح بداند می‌تواند آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. روح الامینی همچنین به خبرنگاران گفت: کلیشه‌های خبری دادگاه از سوی قوه قضائیه به اطلاع شما می‌رسد.چفیه‌ای که بر گردن روح الامینی بود نظر خبرنگاران را جلب کرده بود، یکی از خبرنگاران از وی پرسید: این چفیه معنای خاصی دارد که روح الامینی در پاسخ گفت: این چفیه به معنای حمایت از نظام و انقلاب است و این که ما پشتیبان نظام هستیم و هرکسی نمی‌تواند به نام نظام هرکاری خواست انجام دهد.
کامرانی، پدر یکی دیگر از قربانیان حادثه کهریزک هم در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم جلسات ادامه یابد تا ما هم به حق خود برسیم فقط می‌خواهم درس عبرتی برای نسل آینده باشد که هر کسی که در هر پستی قرار گرفت اجازه سوءاستفاده از آن پست و میز را ندارد. وی افزود: اینگونه کار کردن خیانت است نه خدمت و نام غده چرکین کهریزک هرگز از یاد نمی‌رود. کامرانی در پایان با بیان اینکه معاونت در قتل، بازداشت غیرقانونی و گزارش خلاف واقع 3 اتهام متهم ردیف اول پرونده است گفت: برای پرونده شکایت من هر 3 اتهام ذکر شده مطرح است.جوادی‌فر یکی از شکات پرونده قضات کهریزک پس از خروج از دادگاه هم با بیان اینکه برای وکیل من فرصتی نماند که دفاع کند گفت: به طور کلی روند دادگاه خوب بود اما رضایت‌بخش بودن آن در روز آخر رسیدگی به پرونده مشخص می‌شود.
بر اساس این گزارش ساعت 12:55 دادگاه به پایان رسید و خبرنگاران تا ساعت 13:30 در جلوی درهای دادگاه کیفری منتظر حضور متهمین و شکات شدند. اما متهمین از درهای دیگر ساختمان خارج شدند.دو ماشین ویژه برای بردن متهم سرشناس این پرونده در جلوی در دادگاه حاضر شده بود. اما متهم به محض مشاهده خبرنگاران مسیر خود را تغییر داد و از یکی دیگر از درهای دادگاه کیفری خارج شد.همشهری

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات