صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۵۹۳۶۸

نشریه اخبار و تحلیل ها شماره 3662دوشنبه 03 تیر 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بزرگ‌ترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است.(14/03/82)

 

بازگشت اردوغان به نقطه صفر!

شب گذشته مخالفان دولت ترکیه برای چندمین بار در میدان «تقسیم» استانبول تجمع کردند و این بار به بهانه یادبود چهار قربانی حوادث اخیر و باز هم پلیس با تجمع‌کنندگان برخورد و آن‌ها را متفرق کرد. در این میان برخورد غرب با مسائل و رخدادهای اخیر ترکیه بسیار قابل‌تأمل است. کشورهای غربی به برخورد دولت ترکیه با معترضان، انتقاد جدی کردند تا آنجا که اردوغان با عصبانیت تمام به آن‌ها پاسخ داد و آن‌ها را به‌شدت به باد انتقاد گرفت. احتمالاً عصبانیت اردوغان ناشی از آن است که وی با نادیده گرفتن مسائل بسیار مهمی در رابطه با برخی همسایگانش به‌ویژه بحران سوریه و تا حدودی عراق و حتی ایران، از خواسته‌های نامشروع غرب تبعیت محض کرد و حتی پس از یک جنگ زرگری با رژیم صهیونیستی با پادرمیانی آمریکایی‌ها به آن موضوع پایان داد و در تسهیل رسیدن نیازهای لجستیکی به تروریست‌های سوریه نقش اصلی را به عهده گرفت و خوش‌خدمتی به غرب را به اوج رساند تا شاید مزد آن، نرمش غرب و اجازه ورود تدریجی ترکیه به اتحادیه اروپا باشد؛ اما واکنش تند غرب به ترکیه در برخوردش با معترضان بیشتر پیام روشنی به اردوغان است که نباید به عضویت در اتحادیه اروپا بیندیشد. در دورانی که جهان اسلام آرام و سر به زیر تابع سیاست‌های پیدا و پنهان استعماری غرب بود و غرب از ناحیه آن‌ها احساس خطر نمی‌کرد با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا موافق نبود و الآن که نشانه‌های بیداری اسلامی در جنبه‌های مختلف در جهان اسلام مشاهده می‌شود و غربی‌ها با تبلیغات سنگین مسلمانان را به انواع رفتارهای خشونت‌آمیز متهم می‌کنند و از آن‌ها چهره‌ای خطرناک ترسیم کرده‌اند، چگونه حاضرند ترکیه مسلمان را به عضویت اتحادیه اروپا بپذیرند. برنامه و تصمیم غرب کاملاً روشن و مشخص است و تا تحول بنیادی در غرب روی ندهد وضعیت ترکیه هم در پیوستن به اتحادیه اروپا تغییر نخواهد کرد، پس این اردوغان است که باید با در نظر گرفتن این واقعیات تکلیف خودش را با خوش‌خدمتی به غرب در ازای از دست دادن موقعیت و امتیازهای منطقه‌ای روشن کند. آغاز این حرکت جدید می‌تواند پاپس کشیدن از بحران سوریه باشد!

عوامل تأثیرگذار بر ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه

پایگاه اینترنتی اهرام آنلاین 22 ژوئن 2013 (1 تیر) در مقاله‌ای به نقشه جدید خاورمیانه(غرب آسیا) و عوامل تأثیرگذار بر ترسیم آن پرداخت و نوشت: مصر با توجه به چالش‌های جدی سیاست خارجی باید منافع منطقه‌ای راهبردی خود را به عنوان یک اولویت مد نظر قرار دهد. به نظر می‌رسد ترسیم نقشه خاورمیانه[غرب آسیا] در گذشته با امروز بسیار متفاوت است، زیرا در گذشته عرب‌ها کاملاً منفعل بودند و حرفی برای گفتن نداشتند و در نتیجه قدرت‌های اروپایی مطابق میل خود منطقه را به حوزه‌های نفوذ تقسیم کردند و تمایلات و آرمان‌های ملت‌های عربی را نادیده گرفتند. در حال حاضر، قدرت‌های خارجی نقشی مشهود ایفا می‌کنند که در واقع بهره‌برداری راهبردی است که به دلیل وضعیت موجود در جهان عرب به وجود آمده است. به نظر می‌رسد ملت‌های عربی و برخی قدرت‌های اسلام‌گرا کورکورانه و بدون اینکه تشخیص دهند، توطئه‌های خارجی را به پیش می‌برند و سناریوهای غربی‌ها را اجرا می‌کنند و اغلب این روند با خشم مردمی غیرقابل توجیه تقویت می‌شود.

در ادامه این مقاله آمده است: غربی‌ها فهمیدند که وجود دیکتاتوری‌های اقتدارگرا برای تضمین نظارت مستقیم و کم‌هزینه ثروت و توانمندی‌های ملت‌های منطقه کافی است. در حالی که قدرت‌های بزرگ برای بهره‌برداری از خلأ راهبردی ناشی از انقلاب‌های عربی تلاش می‌کنند و بر برآورد مجدد راهبردهای خود متمرکز شده‌اند، کشورهای منطقه در حوزه عربی مداخله می‌کنند تا خلأ راهبردی منطقه را پر کنند. آن‌ها به سرعت به دنبال حفظ منافع خود برای مشارکت در ترسیم نقشه منطقه هستند. در عین حال، نخبگان حاکم و مخالفان، خارج از این روند تاریخی قرار گرفته‌اند. نیروهای سیاسی مصر همچنان احساس نمی‌کنند حوادث منطقه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد یا اینکه باید تهدیدات منطقه‌ای و چالش‌هایی را که برای آینده مصر اهمیت دارد، تشخیص دهند.

در پایان مقاله آمده است: کارشناسان ناتو سرگرم ترسیم نقشه آینده لیبی به موازات تداوم کشمکش‌ها در منطقه مرزی لیبی و مصر هستند. مصر منافع مهمی در لیبی دارد. تأمین منافع راهبردی مصر در لیبی فراتر از حفظ منابع انرژی است که اولویت کشورهای ناتو به شمار می‌رود. مشارکت مصر در بحث‌ها و برنامه‌های مربوط به آینده لیبی حیاتی است. دولت مصر نباید اجازه دهد ناتو منافع مصر را در لیبی نادیده بگیرد. بسیاری از کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی بر این باورند که تل‌آویو باید راهبرد نظامی خود را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهد؛ به ویژه پس از بروز جنگ داخلی سوریه و تغییر اوضاع سیاسی در مصر. عربستان سعودی در حال حاضر جبهه جهان سنی را در منطقه علیه ائتلاف شیعه (حزب‌الله، ایران و رژیم سوریه) هدایت می‌کند. این موارد و سایر مسائل این چنینی نشان می‌دهد که مصر گزینه‌ای جز توجه ویژه به مسائل خارجی ندارد. سیاست‌های رهبران مصر در مقابل مسئله سوریه (که به شکل کشمکش شیعه و سنی بروز یافته) تنها منافع کسانی را تأمین می‌کند که به دنبال ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه هستند. ترغیب جوانان مصری به جهاد علیه رژیم بشار اسد در سوریه و کمک به نیروهای سلفی مورد حمایت عربستان، تنها می‌تواند به منافع مصر آسیب برساند و در آینده جنگ ملت‌ها را میان کشورهای جهان عرب رقم بزند.

  

تن دادن به واقعیت یا فرصت‌طلبی؟!

شاخه خارج از کشور سازمان غیرقانونی «مجاهدین انقلاب» که انتخابات ریاست‌جمهوری را تحریم کرده بود، در اقدامی فرصت‌طلبانه با انتشار بیانیه‌ای پیروزی جناب آقای دکتر حسن روحانی را تبریک گفت! این سازمان حدود ده روز مانده به خلق حماسه سیاسی از سوی ملت ایران، در بیانیه‌ای که عنوان «تحلیلی» را یدک می‌کشید، تصریح کرده بود: «با وجود آنکه این سازمان همچنان معتقد است تنها راه انتقال قدرت و اصلاح امور نهایتاً از انتخابات و صندوق‌های رأی می‌گذرد، مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را که از هم اکنون ماهیت و فرجام‌آمرانه و استبدادمآبانه آن هویداست[!] ناصواب دانسته واعلام می‌کند نه تنها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند، بلکه مشروعیتی برای این انتخابات قائل نیست.» اما پس از شکل‌گیری حماسه سیاسی در 24 خرداد 92، این سازمان بار دیگر بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن إذعان شده است: «تصور ما این بود که در این انتخابات امکانی برای بروز خواست و اراده ملت فراهم نیست. نه آمادگی لازم برای فهم اوضاع حساس کشور و درک میزان نارضایتی ملی فراهم است و نه اعتماد و اطمینانی که شوق مشارکت برانگیزد. صمیمانه خوشنودیم که این پیش‌بینی به وقوع نپیوست و عقلانیتی که در این پیش‌بینی جایی برای آن دیده نشده بود، به برگزاری انتخاباتی نسبتاً سالم و تا حدودی رقابتی انجامید.» به نظر می‌رسد اعضای سازمان یادشده که از ملت فهیم ایران رودست خورده‌اند، از این طریق کوشیده‌اند قضاوت پیشین خود را از حافظه تاریخ حذف کنند و با فرصت‌طلبی تمام، همچون مگسان گرد شیرینی، سهم خود را در این میانه بجویند.

مسابقه برای رابطه با رژیم صهیونیستی!

منابع خبری از افزایش سفرهای محرمانه مقامات ارشد سعودی و قطری به تل‌آویو برای بررسی آخرین وضعیت میدانی سوریه و همچنین فراهم کردن زمینه سفر مقامات ارشد این دو کشور به سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند.

بحران سوریه رژیم‌های عربی خلیج‌فارس را واداشته تا ارتباط خود با رژیم صهیونیستی را تنگاتنگ‌تر کنند تا تل‌آویو نیاز به تلاش چندانی برای برقراری روابط دیپلماتیک با این کشورها و حفظ این رابطه به‌ویژه با کشورهایی همچون عربستان سعودی و قطر و بحرین نداشته باشد. این منابع تأکید می‌کنند که دو مقام مسئول سیاسی و نظامی سعودی نهم ماه جاری میلادی به تل‌آویو سفر داشته‌اند، این درحالی است که تنها چند روز پیش از آن یک مقام ارشد قطری به همراه یک مشاور امنیتی به تل‌آویو سفر داشته و این مقامات سعودی و قطری در سفرهایشان با مقامات ارشد امنیتی و نظامی و اطلاعاتی صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. این منابع در ادامه می‌افزایند: مسئولان سعودی در سفر خود به تل‌آویو به بررسی اوضاع امنیتی جاری در سوریه و میزان مشارکت رژیم صهیونیستی در جنگ تروریستی علیه مردم سوریه را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

 

     

 بر اساس اخبار دریافتی هاشمی رفسنجانی در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب از وی خواسته است مشی اعتدال، عقلانیت و استفاده از خردجمعی را شعار دولت خود قرار دهد و تنها از این راه است که  می‌توان ضمن حفظ و تقویت انسجام ملی و وحدت همه‌جانبه کشور، در کمک به حل مشکلات عدیده داخلی به‌ویژه اوضاع اقتصادی کشور و ایجاد تعامل سازنده و مفید با کشورهای دنیا در عرصه‌های بین‌المللی، به موفقیت دست یافت.

 بر اساس اخبار دریافتی ناطق‌نوری هم به جمع مشاوران روحانی پیوسته است. وی برای تشکیل کابینه‌ای کاری و معتدل استفاده از چهره‌های با تجربه‌ای چون محمود حجتی، حبیب‌الله بیطرف، محمدرضا نعمت‌زاده، اسحاق جهانگیری، حجت‌الاسلام شفیعی، مصطفی پورمحمدی، علی یونسی، احمد مسجد جامعی، محمدباقر قالیباف، محمدباقر ذوالقدر و علی‌اکبر ولایتی را پیشنهاد داده است. ناطق‌نوری همچنین به برخی دوستان خود گفته نگران نزدیک شدن افراطیون به روحانی نباشید.

 عبدالله بوزکورت»، نویسنده روزنامه «تودی زمان» ترکیه درباره اعتراضات مردمی اخیر در این کشور مقاله‌ای منتشر کرده و در آن، انگشت اتهام را متوجه ایران کرده است. نویسنده همیشه متوهم این روزنامه در تحلیل ماهیت وقایع اخیر می‌نویسد، این اعتراضات، نشانگر نقش براندازانه ایران در ترکیه است. به باور این نویسنده، اعتراضات اخیر نشانگر عمق نفوذ ایران به ترکیه و همچنین ضعف‌های عمده در زمینه عملیات‌های ضداطلاعاتی در ترکیه است. به عقیده وی، این نکته که اعتراضات مردمی ابتدا از یک اعتراض زیست‌محیطی آغاز شده و سپس وسعت و عمق بیشتری پیدا کرده، حاصل کار «ده‌ها عامل اطلاعاتی ایران» است که تلاش کرده‌اند روند وقایع را به سمت اعتراضات ضدحکومتی ببرند!

 گفته می‌شود «عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی اخیر نامه‌ای برای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارسال داشته و در آن از وی درخواست کرد تا اهداف سوریه را از طریق هوا بمباران کند و میزان فروش سلاح‌های خود به قطر و عربستان سعودی برای ارسال به گروه‌های تروریستی در سوریه را افزایش دهد.   

 گفته می‌شود احمدی‌نژاد و نزدیکانش قصد دارند پس از اتمام دولت بنیادی به نام بهار تشکیل دهند. قرار است این بنیاد محل گردهمایی وی و دوستانش پس از اتمام دوره ریاست‌جمهوری باشد. محل این بنیاد در خیابان ولیعصر تهران است. اطلاعات چندانی درباره حوزه فعالیت بنیاد احتمالی بهار در دسترس نیست.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات