صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۶۱۰۰۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3729 دوشنبه 8 مهرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) انعطاف قهرمانانه در عرصه‌هاى سیاسى، یک کار مطلوب است، لکن نبایستى به معناى عبور از خطوط قرمز، وآرمان‌ها باشد. (14/6/1392)

سرمقاله

افسانه با حرف حقیقت نمی‌شود!

پیامدهای حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل همچنان ادامه دارد. در همین راستا، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به دعوت برنامه خبری « این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا در این برنامه حضور یافت و به پرسش‌های طرح شده پاسخ داد. دکتر ظریف از فرصت صحبت مستقیم با مردم آمریکا استفاده کرد و با بهر‌ه‌گیری از تسلط به زبان انگلیسی، با بسترسازی مجری برنامه در سه محور مهم سخن گفت. محور اول، بحث هولوکاست بود که به نقل از بی‌بی‌سی وی گفت:«هولوکاست افسانه نیست، کسی در مورد افسانه حرف نمی‌زند.» از نگاه مردم ایران، هولوکاست افسانه است و دو دلیل از ده‌ها دلیل موجود برای اثبات افسانه بودن آن کافی است: 1- هیچ تلاش پژوهشی وقوع آن را اثبات نکرده است. 2- تحقیق برای تشخیص صحت و سقم آن ممنوع است. بنابراین صرف ادعای وقوع هولوکاست از سوی هر کس که باشد «افسانه»، «حقیقت» نمی‌شود. جا داشت دکتر ظریف پاسخ سنجیده‌تری به این پرسش می‌داد.

در محور دوم که ادامه محور اول بود، ظریف گفت ایران کشتار مردم بی‌گناه را محکوم می‌کند «چه در آلمان نازی اتفاق افتاده باشد، چه در فلسطین.» دکتر ظریف با کشاندن بحث به حوزه فلسطین با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی گفت که هولوکاست نباید توجیهی باشد برای پایمال کردن حقوق مردم فلسطین به مدت شصت سال.

ظریف در محور سوم به موضوع هسته‌ای پرداخت و تأکید کرد که ایران قصد ساخت سلاح اتمی ندارد و اظهار امیدواری کرد که بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا به‌تدریج و از جمله از طریق حل‌وفصل اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران از میان برود. مهم‌ترین بخش صحبت ظریف درباره موضوعی بود که دنیا درباره آن حساس شده و سفر آقای روحانی به نیویورک، حساسیت آن را افزایش داده است. موضوعی که بسیاری از رسانه‌های غربی با اشاره به رویکرد جدید ایران خواستند با فشارهای تبلیغی رسانه‌ای در آن، حق ایران را تضییع کنند. این موضوع دیدگاه قطعی ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای بود که ظریف رسماً اعلام کرد حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران قابل گفت‌وگو نیست. به نظر لازم بود پس از آن‌همه جوسازی مسموم و ارائه تصویر نادرست از مشی جدید ایران، موضع رسمی ایران مستقیماً برای جهانیان و از جمله مردم آمریکا بازگو می‌شد تا توهمات ایجاد شده از بین می‌رفت و دنیا نظر قطعی و نهایی ایران را به‌وضوح می‌شنید که دکتر ظریف، آن را انجام داد.         

ترجمه

ناکامی روابط ایران و آمریکا؛ بازگشت افراط‌‌گرایان

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المونیتور 30 سپتامبر 2013 (8 مهر) در مقاله‌ای به روابط ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: تماس تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی طی واپسین ساعات سفر روحانی به نیویورک، بمبی خبری در ایران و آمریکا بود. واکنش‌های مردم ایران چشمگیر و عمدتاً مثبت بوده است. حتی اصول‌گرایان و محافظه‌کاران که ایدئولوژی آن‌ها شبیه روحانی نیست، واکنش منفی به دیپلماسی روحانی یا ظریف نشان نداده‌اند. پیش از سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، رهبر ایران اجازه سیگنال‌های مثبت و نمایش «نرمش قهرمانانه» داده بود. این موضوع سبب شد اکثریت اصول‌گرایان، محافظه‌کاران و حتی اعضای سپاه پاسداران از اقدامات دولت حمایت کنند. اگرچه شمار اندکی از افراط‌گرایان به خودروی حامل آقای روحانی در فرودگاه مهرآباد حمله کردند؛ اما این افراد بسیار در انزوا قرار دارند و حتی اصول‌گرایان به آن‌ها انتقاد کردند.

در ادامه مقاله آمده است: به‌طور متوسط مردم ایران نیز واکنش مثبت نشان دادند. آن‌ها معتقدند این تعاملات بی‌سابقه میان ایران و آمریکا با حمایت و موافقت رهبر ایران صورت می‌گیرد و می‌تواند با موفقیت همراه شود. اگر از مردم ایران بپرسید که مشکل میان ایران و آمریکا چیست، عمدتاً به مسئله هسته‌ای، تحریم‌های دانشگاهی و اقتصادی و توقیف اموال ایران از سوی آمریکا اشاره می‌کنند. فناوری هسته‌ای و توانایی غنی‌سازی اورانیوم به نقطه غرور ملی و نشانه پیشرفت برای ایرانی‌ها رسیده است. طی ده سال گذشته، ایرانی‌ها آمریکا را بزرگ‌ترین مانع در برابر پیشرفت خود دیده‌اند. ترور دانشمندان هسته‌ای و نیز حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای ایران به اسرائیل و آمریکا نسبت داده شده است. ایرانی‌ها معتقدند که نفوذ اسرائیل و لابی این کشور در آمریکا، دلیل اصلی سیاست‌های ضدایرانی آمریکاست. درست همان‌گونه که آقای ظریف متعهد شد، حل‌وفصل مسئله‌ هسته‌ای طی دوازده ماه آینده می‌تواند راه را برای توسعه روابط سیاسی میان ایران و آمریکا هموار کند.

در پایان مقاله آمده است: جوانانی که مشتریان اصلی تجهیزات رایانه‌ای و فناوری مخابراتی هستند، بیماران و بازرگانان ایرانی، تحریم‌های علمی و اقتصادی آمریکا علیه ایران را ناعادلانه می‌دانند. پرسش این است که آیا این تغییر سیاست‌ها از سوی روحانی و اوباما به نتیجه‌ای مطلوب منتهی می‌شود؟ اگر گفت‌وگوها تا پایان دولت‌های اوباما و روحانی به درازا بکشد، چه پیامدهایی محتمل است؟ چه واکنش‌هایی باید از بازیگران سیاسی ایران متصور بود؟ این سناریوی برد- برد است که رهبر ایران از طریق آقای روحانی ایجاد کرد. اگر این گفت‌وگوها به نتیجه مطلوب منتهی شود، به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود و آیت‌الله خامنه‌ای برای این تصمیم تاریخی خود مورد تحسین قرار خواهد گرفت. با وجود این، اگر گفت‌وگوها به شکست بینجامد، صحت بی‌اعتمادی رهبر ایران به آمریکا اثبات خواهد شد. با وجود این، رهبر ایران باید نماینده شخصی خود را نیز برای گفت‌و‌گو با آمریکایی‌ها بفرستد. پیش‌بینی این نکته آسان است که در صورت شکست گفت‌وگوها، افراط‌گرایان و حتی اصول‌گرایان که در حال حاضر حامی تعاملات دیپلماتیک روحانی با اوباما هستند، انتقاد از دولت را آغاز می‌کنند و فشار زیادی بر آن وارد می‌کنند. سپاه پاسداران بار دیگر به عرصه سیاست خواهد آمد و تعاملات روحانی با غرب و اعتماد وی به ‌آن‌ها را بزرگ‌ترین اشتباه خواهد خواند. در پایان باید گفت که ناتوانی آمریکا در داشتن تعاملات موفق با روحانی اعتدال‌گرا به بازگشت افراطی تندروها خواهد انجامد. اصول‌گرایان و گروه‌های تندرو در ایران تلاش خواهند کرد از هر فرصت بالقوه برای اثبات بی‌فایدگی تعامل و اعتماد به آمریکا استفاده کنند. مهم‌تر اینکه با چنین منطقی، آن‌ها فرصت بازگشت به صحنه سیاسی را خواهند یافت.  

اخبار و تحلیل‌ها: عبور پر حادثه از گذشته خصومت‌آمیز ایران و آمریکا و رسیدن به وضعیت حاضر و نیز آرایش صحنه موجود، به‌گونه‌ای است که آمریکا دو راه بیشتر ندارد؛ یا با استفاده از طیف فرصت‌های برنامه هسته‌ای ایران بازی برد- برد را انتخاب کند و یا حرکت آغاز شده در ابتدای راه متوقف می‌شود که مسئولیت آن به عهده آمریکا خواهد بود و بازی در میدان خصومت با نتیجه برد- باخت به ضرر آمریکا نیمه‌تمام می‌ماند.

اخبار 

جزئیات نحوه لغو تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی

 رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در یک مصاحبه اختصاصی به بررسی روند لغو تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. «محمدحسن داجمر» گفت:  این تحریم‌ها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آن‌ها را اتحادیه اروپا و دو مورد را انگلیس تصویب کرده بود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم‌ها از نظر حقوقی بی‌پایه و اساس بود، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اول تلاش کرد که از طریق دیپلماتیک این مسئله را حل کند، اما وقتی به نتیجه نرسید، تقریباً از دوسال بعد یعنی در سال 2010 شکایتی را در دادگاه اروپا ثبت کرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر افزود: سه سال پس از طرح شکایت ما، شش لایحه رد و بدل شد؛ سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن‌ها به‌علاوه برخی مستندات؛ تقریباً از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش، حکم دادگاه صادر شد که خوشبختانه دادگاه مستنداتی را که ما ارائه دادیم، پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی‌اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.

روحانی نخواست افتخار مصافحه به اوباما دهد

 عبدالباری العطوان، سردبیر القدس العربی در مقاله‌ای در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس‌جمهور ایران در کانون توجه نشست سازمان ملل قرار داشت؟ می‌نویسد:‌ «رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به مقر سازمان ملل در کانون توجهات قرار داشت به این دلیل که او نماینده کشوری است که «نه» بزرگی به آمریکا گفت و به هیچ وجه از ناوگان‌ها و هواپیماها و تهدیدهای علنی و غیرعلنی آن نمی‌هراسد. وی در ادامه با اشاره به فضای تبلیغاتی درست شده که درباره احتمال مصافحه اوباما و روحانی شد نیز نوشت:‌ «اما چنین انتظاری شاید ماه‌ها یا سال‌ها به طول انجامد زیرا ایرانی‌ها با زیرکی و غرور تمام، با درخواست آمریکا برای دیدار رؤسای جمهوری دو کشور مخالفت کردند. نکته قابل‌توجه اینکه، یک مقام عالی‌رتبه‌ آمریکایی اعلام کرد آمریکایی‌ها به مقام‌های ایرانی پیشنهاد کردند اوباما با روحانی مذاکراتی مستقیم داشته باشد؛ اما ایرانی‌ها عذرخواهی کردند و گفتند پیچیدگی‌های زمان کنونی مانع این دیدار است. چنین سخنانی چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ به زبان ساده؛ این یعنی اینکه رئیس‌جمهور ایران که نماینده یک کشور تحت تحریم است، برای حفظ کرامت و شرف کشورش و همچنین در اعتراض به سیاست‌های آمریکا و جنگ‌های خونین این کشور در خاورمیانه، نمی‌خواهد به رئیس‌جمهور آمریکا افتخار مصافحه بدهد.»

اخبار کوتاه 

 * یکی از خبرنگاران واحد مرکزی خبر در سوریه در صفحه فیس‌بوکش مطلبی تحت‌عنوان «وقتی گرگ‌ها همدیگر را می‌درند ...» گذاشته و نوشته است: «ابی صارم، فرمانده یکی از گروهک‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره، مالکیت یکی از دختران چچنی را که برای جهاد نکاح به سوریه آمده‌اند، به دست گرفته و اجازه جهاد با دیگران را به وی نمی‌داد! تا اینکه این تروریست برای سرکشی به خانواده خود به مسافرت می‌رود و پس از بازگشت متوجه می‌شود که این زن چچنی اقدام به جهاد نکاح با سه تروریست تونسی کرده است! این امر خشم وی را برانگیخته و موجب می‌شود تا او هر سه آنان را محکوم به اعدام کرده و در شهر دیر الزور، در ملأ عام به‌وسیله شمشیر گردن آنان را بزند.»

 *پلیس اسکاتلندیارد، به‌تازگی با اعلام دستگیری دو مسلمان تابع انگلیس، آن‌ها را به توطئه برای حضور در یک اردوگاه آموزشی تروریستی و تلاش برای وارد کردن تجهیزات تسلیحاتی و همچنین به همراه داشتن پنج گلوله مهمات تسلیحاتی متهم و اعلام کرد به‌زودی در دادگاه حاضر خواهند شد.

*دولت انگلیس که از حامیان اصلی تروریست‌های ضددولت سوریه است، از پیوستن شهروندان انگلیسی‌ به شورشیان در سوریه به‌شدت ابراز نگرانی می‌کند. بنابر آمار، بیش از یکصد انگلیسی از سوی گروه‌های تروریستی در سومالی در حال آموزش هستند.

* یک منبع آگاه در عربستان به وب‌گاه اینترنتی«أنصار الفاروق» که از رسانه‌های نزدیک به سلفی‌ها و وهابیان است، گفت: شاهزاده «بندر بن‌سلطان» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان، به‌تازگی سفری محرمانه به تهران داشت. این منبع آگاه همچنین گفت: شاهزاده بندر در این سفر خود، درخواست دیدار با مقامات عالی‌رتبه ایران را داشته؛ اما مقامات ایرانی به او اجازه نداده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات